Szczecińska Lista Przebojów
Radio Szczecin » Szczecińska Lista Przebojów » SZYMON NADAJE

RELACJA Z KONCERTU
Szymon Jastrzębski

JULIA HOLTER
The Button Factory, Dublin, 17.02.2016


Pierwszy raz widziałem Julię w 2012 roku na małej scenie festiwalu Forbidden Fruit. Kupiłem całodniowy bilet, żeby zobaczyć reaktywowanych Mazzy Star i moje nowe odkrycie - Julię Holter. I teraz po latach, z całego tego dnia, najmocniej te dwa występy pozostały mi w pamięci. Julia zaprezentowała kilka kompozycji z dwóch albumów, które wtedy miała na koncie. Zagrała dla kilkudziesięciu osób zgromadzonych, po części pewnie przypadkowo, w namiocie bocznej sceny.
Nie była to muzyka łatwa ani przebojowa, a ówczesne recenzje jej muzyki pojawiały się w bocznych rubrykach czasopism muzycznych z napisem "underground". Występ był całkiem okej i nabrałem apetytu żeby w przyszłości zobaczyć jej regularny, niefestiwalowy koncert. Niecałe osiemnaście miesięcy później w listopadzie 2013 roku Holter wróciła do Irlandii z nowymi piosenkami i płytą "Loud City Song" i wystąpiła w dublińskim Unitarian Church. Koncert skrajnie inny od poprzedniego. Po pierwsze dlatego, że wnętrza kościelnych budowli zawsze specyficznie wpływają na odbiór muzyki. Po drugie Julia powoli zaczęła kierować się w stronę piosenek. Koncert był o wiele bardziej przystępny (choć o przebojowości jeszcze nie można było mówić), a "Loud City Song" odnotowano po raz pierwszy na listach sprzedaży. Pamiętam doskonale, że przed występem leciał cicho z głośników cały album Julee Cruise "Floating Into The Night" i było to najtrafniejsze wprowadzenie artysty na scenę, jakie kiedykolwiek dane mi było przeżyć.
Minęły kolejne dwa lata i światło dzienne ujrzała "Have You In My Wilderness". Płyta, na której Holter eksplodowała talentem kompozytorskim i zaproponowała słuchaczom wysmakowaną muzykę pop. Nienachalna przebojowość (z okolic tego, co przed laty proponowała np. grupa Talk Talk) tego repertuaru wywindowała jego autorkę na czoło podsumowań w kategorii Płyta Roku 2015. Nie dziwię się takim ocenom. Śledzę jej karierę i stwierdzam zgodnie z innymi, że Julia Holter nagrała jak dotąd najlepsza płytę w swojej karierze. I najprzystępniejszą dla przeciętnego ucha. Szkoda tylko, że przyszło tej płycie debiutować w tak bezdusznych dla muzyki czasach, bo jestem pewien, że jeszcze w latach 90tych takie "Feel You" czy "Sea Calls Me Home" hulałyby na playlistach radiowych i niemała grupa słuchaczy nuciłaby pod nosem kwestię "I can't swim, It's lucidity, So Clear!". Dziś taką muzykę trzeba wyłuskiwać samemu i pielęgnować w odtwarzaczach domowych niczym skarb :)
Szczerze powiedziawszy ostatni raz taki piękny zestaw piosenek słyszałem na drugim albumie grupy Bon Iver, który to album zresztą do dziś nie doczekał się następcy. Co jest takiego wyjątkowego w "Have You In My Wilderness"? Przede wszystkim wyśmienicie i z pietyzmem rozmieszczone partie smyczków. Chwilowe skojarzenia z "Morning Phase" Becka jak najbardziej uzasadnione, obie płyty łączy postać producenta i inżyniera dźwięku Darrella Thorpa. Poza tym przeróżne smaczki jak na przykład kapitalne krótkie saksofonowe solo w pogodnym "Sea Calls Me Home" sprawiają, że płyty słucha się świetnie. Kontrabas dodatkowo ociepla brzmienie całości. Julia nic tu nie ulepsza na siłę, tak samo jak w teledyskach promujących płytę - kamera podąża za nią podczas przechadzki nad morzem czy spaceru z psem. Teraz polecę truizmem, ale te piosenki naprawdę odwdzięczają się słuchaczowi swoją urodą dopiero po kilkakrotnym przesłuchaniu. Niektóre uzależniają - ja ostatnimi tygodniami katuję "Betsy On The Roof" i wciąż nie mam dość. Nie wiem tylko jak długo zniesie to moja żona. Są dwa wyjścia. Albo przymusowo polubi tę kompozycję, albo w końcu wychrzani tę płytę przez okno ;)
Julia Holter promowała album w klubie The Button Factory. Razem z perkusistą, skrzypaczką i kontrabasistą przedstawili nowy materiał, który na żywo nabrał dodatkowej mocy. Ku mojej radości skłonił też muzyków do drobnych improwizacji. Momentami liznęli nawet rejony jazzowe, choć na płycie nie uraczymy takowych w ogóle. Gwiazda wieczoru, jak zwykle, ubrana skromnie z upiętymi włosami, które nieoczekiwanie rozsypały się przy trzeciej czy czwartej piosence. Zostawiła rozpuszczone już do końca występu, choć momentami ciut przeszkadzały i zachodziły na oczy ;) Ta bystra Amerykanka twierdzi bez cienia zażenowania, że pomysły na teksty utworów czerpie głównie z masowo pochłanianej literatury, bo jej życie jest zbyt zwyczajne (czy wręcz nudne), żeby rozpisywać się o nim w piosenkach. "I'll probably never write songs that are just about my life or directly relating to some specific event. What excites me is storytelling. I continue to think of myself as more of a storyteller than a singer".

Julia dostała od samego reżysera propozycję napisania muzyki do filmu "Bleed For This" - opowieści o bokserze Vinnim Pazienzie. Na efekt tej współpracy czekam z niecierpliwością.
Jest jeszcze jeden, moim zdaniem bardzo istotny atut, jaki posiada ta dziewczyna. Jest nim nienatrętna a momentami nawet kojąca barwa głosu, bez zapędów na soulowe zawodzenia. Jestem fanem wielu żeńskich wokali z bardzo różnych półek muzycznych i rozumiem, że można po pierwszej minucie znienawidzić charakterystyczne głosy np. Bjork, Kate Bush czy Joanny Newsom. Nie twierdzę, że głos Julii Holter przypadnie do gustu każdemu, ale wydaje mi się, że przynajmniej nie powinien nikomu działać na nerwy :)

LISTA UTWORÓW:
City Appearing
Horns Surrounding Me
Silhouette
Lucette Stranded on the Island
Feel You
In the Green Wild
Betsy on the Roof
Goddess Eyes
So Lillies
How Long?
Vasquez
Don't Make Me Over
(Dionne Warwick cover)
Sea Calls Me Home

ZOBACZ TAKŻE

RELACJA Z KONCERTU Szymon JastrzębskiBLUES PILLS Voodoo Lounge, Dublin 04.11.2016 W 2011 roku dwóch Amerykanów, Zack Anderson i Cory Berry, basista i perkusista grupy Radio Moscow, wypatrują gdzieś w stanie Iowa Szwedkę Elin Larsson i zapraszają do współpracy. Wokalistka przyjmu ...

RELACJA Z KONCERTU Szymon JastrzębskiMAX RICHTER ENSEMBLE From Sleep and The Blue Notebooks National Concert Hall, Dublin 29.05.2016 Tak się złożyło, że dwudziestego dziewiątego maja wielotysięczny, rozhisteryzowany i przeszczęśliwy tłum przyjmował Bossa na dublińskim stadionie ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuU2 INNOCENCE + EXPERIENCE 3Arena, Dublin, Irlandia, 24.11.2015

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuBECK gość specjalny: JONNY GREENWOOD Grounds of Royal Hospital Kilmainham Dublin, 17.06.2015 Radiohead with special guest Beck. Taki napis widniał na jednym z pierwszych biletów na koncert, jaki kupiłem po wyjeździe do Dublina. Czerwiec 2006 ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuPETER GABRIEL Back To Front Dublin, 3 Arena 10 grudnia 2014 Czekałem na ten moment od wielu lat. Czekałem na dzień, kiedy będę mógł pierwszy raz w życiu zobaczyć i usłyszeć pełnowymiarowy, nieograniczony żadnymi technicznymi niedogodnościami ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuLYKKE LI Vicar Street, Dublin 16 listopada 2014 Pamiętacie singlowy "Sadness Is A Blessing" z poprzedniej płyty? Dziewczyna wyprzedziła (lub przepowiedziała sobie) przyszłość, bo właśnie z samych takich "sadnessów" składa się najnowsza płyta ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuMARISSA NADLER The Button Factory, Dublin 6 września 2014 Pierwszym utworem Marissy Nadler, jaki usłyszałem, był "Diamond Heart" z nowego wówczas albumu "Songs III. Bird On The Water". Było to w roku 2007. Spodobał mi się jej głos, sprawdziłe ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuKATE BUSH Eventim Apollo, Londyn 12 września 2014 Dziś, kiedy czytam najnowsze artykuły o Kate Bush, mnożą się określenia takie jak: genialna, najważniejsza, wielka itp. Teraz, kiedy już znam jej artystyczne dokonania oraz jej podejście do p ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuCAT POWER The Olympia Theatre, Dublin 16 lipca 2014 Czasami ktoś pyta o najlepszy koncert, jaki widziałem w życiu. Nie mam jednoznacznej odpowiedzi na takie pytanie. No bo jak porównać wyśmienity, klubowy występ zespołu Soulfly dla około setk ...

SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertuBOKKA Klub 13 Muz, Szczecin 22 marca 2014 Dobra reklama produktu to podstawa. Im więcej szumu wokół czegoś, tym bardziej to coś (choćby przez chwilkę) zaciekawi większą liczbę osób. Wie o tym każdy dorosły i każde dziecko. Wiedzą też o tym do ...

12345

FOTOGALERIA

ŚWIEŻY TOWAR 15 marca 2019
PREMIERA TYGODNIA 15 marca 2019
NASZ TYP 15 marca 2019
AKTUALNE NOTOWANIE
NASZ TYP 8 marca 2019
ŚWIEŻY TOWAR 8 marca 2019
PREMIERA TYGODNIA 8 marca 2019
NASZ TYP 1 marca 2019
ŚWIEŻY TOWAR 1 marca 2019
NASZ TYP 22 lutego 2019
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.