Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Fot. Agata Rokicka [Radio Szczecin]
Fot. Agata Rokicka [Radio Szczecin]
Materiały promocyjne organizatora
Materiały promocyjne organizatora
Już po raz drugi w Szczecinie odbędzie się Festiwal Sztuk Uhuru przygotowany przez Teatr Uhuru czyli młodzież szkół średnich i studencką działającą w Domu Kultury "13 Muz" pod okiem Janusza Janiszewskiego. założyciela Teatru Uhuru, opiekuna pracowni teatralnej.
Festiwal potrwa od 5 do 8 czerwca (czyli od środy do soboty). Wszystkie wydarzenia odbędą się w Domu Kultury "13 Muz"oraz Teatrze Kana. Dzięki współpracy z Kaną będzie można obejrzeć ich spektakl "Niecierpki".

Z Natalią Woretą i Jakubem Schabkiem, członkami rady programowej festiwalowej, aktorami Teatru Uhuru rozmawiała Agata Rokicka.

Szczegółowy program Festiwalu.
Posłuchaj rozmowy Agaty Rokickiej
Organy Barnima Grüneberga opus 754 z 1930 roku przebudowane w 1966. Sanktuarium pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Szczecinie. Fot. Weronika Łyczywek [Radio Szczecin]
Organy Barnima Grüneberga opus 754 z 1930 roku przebudowane w 1966. Sanktuarium pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Szczecinie. Fot. Weronika Łyczywek [Radio Szczecin]
Organy w Sanktuarium pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Szczecinie postawiła w roku 1930 firma Grüneberg jako swój opus 754. Był to stosunkowo niewielki, dwumanuałowy o pneumatycznej trakturze i 22 głosach, utrzymany w konwencji Orgelbewegung. Z pożogi wojennej zarówno kościół, jak i organy wyszły obronną ręką, jednak stopniowo, kiedy dobrze zachowany kościół coraz bardziej aspirował do prowadzenia działalności koncertowej, niewielkich przedwojennych organów przestało wystarczać. W roku 1966 ich rozbudową zajęła się warszawska firma Zygmunta Kamińskiego. Obecnie organy posiadają 36 głosów, ponad trzy tysiące piszczałek – najmniejsza ma zaledwie 20 centymetrów, a największa blisko 6 metrów.

Po przeprowadzonej rozbudowie organy na długie lata stały się głównym instrumentem koncertowym Szczecina, niejako rywalizując z bliźniaczymi organami, zbudowanymi przez Kamińskich w późniejszym okresie dla Sali Bogusława Zamku Książąt Pomorskich (instrument jest obecnie zdemontowany). Kontuar od pierwotnych organów Grüneberga trafił do Warszawy, do kościoła o. Paulinów, gdzie został zainstalowany w rozbudowywanych organach.

Wczoraj, 1 czerwca 2024 roku podczas inauguracji Międzynarodowego Festiwalu „Muzyczna Podróż Śladami Grünebergów”, na organach Kościoła Serca Jezusowego zagrała Katarzyna Ganczarska. Koncert zorganizowano pod hasłem „W Hołdzie dzieciom – ofiarom wojen rozgrywanych na świecie”. Wystąpił również Chór Dziecięco-Młodzieżowy „Serduszka” pod dyrekcją Aleksandry Kołeckiej oraz Trio Harmonijek Ustnych „Animato”.

Festiwal, którego pomysłodawcą i organizatorem jest Stowarzyszenie Pierwszorzędnych Inicjatyw, współfinansują Gmina Miasta Szczecin i Województwo Zachodniopomorskie. Partnerami przedsięwzięcia są: Sanktuarium Najświętszego Serca Pana Jezusa w Szczecinie, Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Białogardzie, Stowarzyszenie SAWP, Arcybiskupie Wyższe Seminarium Duchowne w Szczecinie, Bazylika Archikatedralna pw. Św. Jakuba Apostoła w Szczecinie, Stowarzyszenie Organowe św. Zofii w Brüssow i Polskie Radio Szczecin SA.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z organistką Katarzyną Ganczarską, z Aleksandrą Kołecką – dyrygentką Chóru „Serduszka” i Triem Harmonijek Ustnych „Animato”
Wiesław Ochman i Agata Rokicka w Willi Lentza. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Wiesław Ochman i Agata Rokicka w Willi Lentza. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Występował na największych scenach operowych i estradach świata - w mediolańskiej La Scali, przez 15 sezonów w nowojorskiej Metropolitan Opera, a także w Barcelonie, Berlinie, Paryżu i Rzymie. Współpracował z najwybitniejszymi dyrygentami, śpiewakami i zespołami, nagrywał dla najlepszych wytwórni.

Wiesław Ochman, słynny polski tenor operowy gościł w Szczecinie. Został zaproszony do przewodniczenia jury Międzynarodowego Konkursu Wokalnego VOICE and VILLAS 2024.

O konkursie, ale też o swojej drodze na największe sceny operowe świata oraz o roli Szczecina i szczecinian w wyborze tej drogi życiowej z Wiesławem Ochmanem rozmawia Agata Rokicka.
Posłuchaj rozmowy Agaty Rokickiej
Inga Iwasiów. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Inga Iwasiów. Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
"Widok z okna w podróży służbowej" Ingi Iwasiów. Materiały promocyjne wydawnictwa
"Widok z okna w podróży służbowej" Ingi Iwasiów. Materiały promocyjne wydawnictwa
Inga Iwasiów w trakcie swoich trwających 37 lat peregrynacji okrążyła kulę ziemską ponad sześć razy. Impresyjne sprawozdania z podróży służbowych zapisywała najpierw na karteluszkach, biletach i marginesach referatów, a w ostatnich latach rejestrowała je w mediach społecznościowych, rozsiewała w chmurach internetu.

Tekstom towarzyszyły zdjęcia - na początku robione kompaktowym aparatem, później telefonem komórkowym. Powstała książka, która nie jest dziennikiem podróży, ani ich spisem czy opisem. To zbiór reflekcji i autoreflekcji o życiu, podróżowaniu i uprawianiu zawodu pisarki czy wykładowczyni.

Z Ingą Iwasiów o jej najnowszej, wydanej przez Biuro Literackie książce rozmawia Małgorzata Frymus.
Posłuchaj 1 części rozmowy Małgorzaty Frymus
Posłuchaj 2 część rozmowy Małgorzaty Frymus
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Fot. Małgorzata Frymus [Radio Szczecin]
Dążenie do perfekcji za wszelką cenę, przekraczanie własnych możliwości i wielkie przepracowanie możliwości - to historia opowiedziana w najnowszej premierze Teatru Współczesnego. "Giselle - tańcz!" to sceniczny dramat Macieja Podstawnego, w reżyserii Anny Obszańskiej. Reżyserka - łącząc ruch i dramat - opowiada własna historię.

Premiera odbyła się w piątek (10 maja) na dużej scenie Teatru Współczesnego i powstała w ramach II rezydencji artystycznej Scena Nowe Sytuacje w Teatrze Współczesnym. Jest także koprodukcją szczecińskiej sceny przy Wałach Chrobrego oraz Teatru Łaźnia Nowa w ramach Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Kontrapunkt oraz Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia.
Posłuchaj relacji Małgorzaty Frymus
Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa. 2017 rok. Fot Goplanka [wikipedia.org, domena publiczna]
Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa. 2017 rok. Fot Goplanka [wikipedia.org, domena publiczna]
W ramach polskiego tournée znakomitego włoskiego piosenkarza, łączącego operę z popem - Alessandro Safina, na scenie Netto Areny w minioną środę wystąpiła m.in. śpiewaczka operowa, z urodzenia szczecinianka - Alicja Węgorzewska. Ma w swoim repertuarze kilkanaście partii operowych. Uczestniczy w wielu międzynarodowych festiwalach i galach operowych. Jest też laureatką wielu prestiżowych konkursów, w tym - Maria Callas Tribute Prize NY. Jest również znana jako komentatorka słynnych Noworocznych Koncertów Wiedeńskich dla TVP.

W programie szczecińskiego koncertu Alessandro Safina znalazły się takie przeboje jak: "Luna", "Incanto", "Parla Piu Piano", "O mare mare", "Cathedrales" i wiele wiele innych.
Przed koncertem ze znakomitą śpiewaczką, dyrektorką Opery Kameralnej w Warszawie rozmawiała Małgorzata Frymus.

A już wkrótce zobaczymy i usłyszymy Małgorzatę Węgorzewską w "Marii de Buenos Aires" w Willi Lentza (12 i 13 marca).
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus