Trochę Kultury
Radio Szczecin » Trochę Kultury

O metafizyce, teologii literatury i granicach (samo)poznania... Spotkanie z wybitnym filozofem - prof. Tadeuszem Szubką [ROZMOWA]

Prof. Tadeusz Szubka w Radiu Szczecin, fot. Konrad Wojtyła
Prof. Tadeusz Szubka w Radiu Szczecin, fot. Konrad Wojtyła
"Rzecz jasna język może kształtować i deformować nasze poznanie, chociaż musimy być ostrożni w opisie konkretnych przypadków, aby bezwiednie nie zakładać, że z jednej strony mamy gotowe, wyraziste treści poznawcze, a z drugiej – kategorie języka, w które chcemy je wtłoczyć. Korzenie deformacji są zazwyczaj dwojakie. Bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z wpływu języka na to, co i jak poznajemy, oraz nie dostrzegamy jego ograniczeń" - mówi na łamach magazynu Filozofuj! - prof. Tadeusz Szubka. Periodyk popularyzujący filozofię obchodzi właśnie 4. urodziny, a szczeciński uczony wchodzi w skład jego rady naukowej. Hasło przewodnie piątego numeru brzmiało: "Jak działa język?", ale Konrad Wojtyła rozmawia z prof. Szubką nie tylko o języku, ale również o metafizyce, teologii literatury, granicach (samo)poznania, interdyscyplinarności nauk, a nawet Ustawie 2.0.
Tadeusz Szubka – Profesor zwyczajny w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Szczecińskiego. Zastępca przewodniczącego Komitetu Nauk Filozoficznych PAN, a także członek Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów oraz Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Prowadził badania w wielu uznanych instytucjach w Europie, USA i Australii. Szubka jest też dożywotnim członkiem Clare Hall Cambridge, który wchodzi w skład University of Cambridge. Interesuje się filozofią analityczną, pragmatyzmem, metafizyką, filozofią języka i umysłu, epistemologią oraz metodologią filozofii.

Michał Urbaniak pod Choinkę [ROZMOWA]

fot. [Archiwum Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Jazzowego]
fot. [Archiwum Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Jazzowego]
Wczoraj (8.12.2018), w ramach cyklu "Jazz pod Choinkę" Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Jazzowego zagrał w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie Michał Urbaniak. Światowej sławy artysta wystąpił z czołówką młodych polskich jazzmanów tworzących zespół "Eskaubei and Tomek Nowak Quartet" oraz z niezwykle popularnymi, raperem Bartoszem Skubiszem i DJ Wojciechem Długoszem.
Urbaniak rozpoczął edukację muzyczną w łódzkim liceum, a od 1961 roku kontynuował naukę gry na skrzypcach w Warszawie w klasie skrzypiec profesora Tadeusza Wrońskiego. Ucząc się gry na saksofonie, grał najpierw w zespole "Dixilenad", a później ze Zbigniewem Namysłowskim i "Jazz Rockers", z którymi występował na festiwalach "Jazz Jamboree". Wkrótce koncertował z Andrzejem Trzaskowskim w Stanach Zjednoczonych. Po powrocie zza oceanu grał m.in. z Krzysztofem Komedą, Wojciechem Karolakiem i Urszulą Dudziak. W latach siedemdziesiątych przeprowadził się do Nowego Jorku, by grać z takimi tuzami jazzu, jak m.in. Billy Cobham, Chick Corea., Ron Carter, Qunicy Jones, Wayne Shorter i Miles Davis.
Po koncercie w Szczecinie z artystą spotkała się Dorota Zamolska.

Michael Barenboim - jeden z najciekawszych skrzypków młodego pokolenia w Szczecinie [RELACJA]

Michael Barenboim skrzypek z Orkiestrą Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna, fot. [Filharmonia w Szczecinie]
Michael Barenboim skrzypek z Orkiestrą Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna, fot. [Filharmonia w Szczecinie]
Piątkowy koncert (7.12.2018) w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie cieszył się ogromnym zainteresowaniem, bowiem wystąpił jeden z najciekawszych skrzypków młodego pokolenia Michael Barenboim, syn wybitnego dyrygenta Daniela Barenboima i równie doskonałej pianistki Eleny Bashirovej. Artysta współpracował z najlepszymi orkiestrami na świecie, w tym m.in. z Wiedeńskimi, Berlińskimi i Chicagowskimi symfonikami. Na program doskonałego szczecińskiego wieczoru, który poprowadził Rune Bergmann, złożyły się kompozycje przedstawicieli późnego romantyzmu, Antona Brucknera – jego najpopularniejsza IV Symfonia Es-dur, Aleksandra Głazunowa – Koncert skrzypcowy a-moll op. 82 i Zygmunta Noskowskiego "Morskie oko" op. 19. Relację z koncertu przygotowała Dorota Zamolska.

Spotkanie z Barbarą Kosmowską - jedną z najbardziej znanych autorek dla dzieci i młodzieży w Polsce [POSŁUCHAJ]

fot. Maciej Papke [Radio Szczecin]
fot. Maciej Papke [Radio Szczecin]
Dzieci, które są bohaterami jej książek, są często dojrzalsze od dorosłych. Nie pisze powieści łatwych i przyjemnych, ale takie które opisują, często bardzo trudną rzeczywistość. Barbara Kosmowska, jedna z bardziej znanych i rozpoznawalnych autorek książek dla dzieci i młodzieży w Polsce, niedawno spotkała się ze swoimi czytelnikami w Szczecinie i Nowogardzie. Autorka "Pozłacanej rybki" ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Gdańskim. Po studiach zajęła się pracą naukową, obroniła doktorat zatytułowany "Pomiędzy dzieciństwem, a dorosłością". Praca ta dotyczyła literatury polskiego pozytywizmu skierowanej do dzieci i młodzieży.
Jej powieść "Buba" wygrała konkurs "Uwierz w siłę wyobraźni" i została nominowana do Nagrody Polskiej Sekcji IBBY "Książka Roku 2003", "Pozłacana rybka" dostała I nagrodę w Konkursie Literackim im. Astrid Lindgren. Trzy lata temu za całokształt twórczości Kosmowska otrzymała statuetkę "Guliwer w krainie liliputów". Z pisarką rozmawia Joanna Skonieczna.

Pianohooligan podbija muzyczny świat [POSŁUCHAJ]

fot. [Materiały prasowe]
fot. [Materiały prasowe]
Pianohooligan - to pseudonim artystyczny Piotra Orzechowskiego - 28-letniego pianisty i kompozytora jazzowego, lidera kwartetu High Definition, który jako pierwszy Polak w historii zdobył w 2011 roku główną nagrodę na najważniejszym konkursie solowych pianistów jazzowych na świecie w Montreux. Rok później ukazała się jego debiutancka płyta solowa z aranżacjami i utworami inspirowanymi twórczością Krzysztofa Pendereckiego. Był to pierwszy polski solowy album instrumentalny wydany dla słynnej londyńskiej wytwórni Decca. Płyta została nominowana do Fryderyka w kategorii Jazzowy Fonograficzny Debiut Roku.
W 2017 roku ukazał się ostatni album solowy Piotra Orzechowskiego "24 preludia i Improwizacje" będący podsumowaniem dotychczasowej twórczości artysty, a sam Pianohooligan otrzymał kolejną nominację do Fryderyka, tym razem w kategorii Jazzowy Artysta Roku. Wkrótce ukaże się jego najnowsza płyta nagrana z kwartetem High Definition "Dziady". Z muzykiem, który wrócił niedawno z trasy koncertowej po USA rozmawia Marzena Szóstak.

"Bursztynowe Pierścienie" rozdane. Aktorzy Teatru Polskiego rozbili bank [RELACJA]

Marta Uszko, Fot. Kamila Kozioł [Radio Szczecin]
Marta Uszko, Fot. Kamila Kozioł [Radio Szczecin]
Michał Janicki, za rolę Maurycego Stolnika w "Pensjonacie pana Bielańskiego" w reżyserii Marka Gierszała z Teatru Polskiego, otrzymał Bursztynowy Pierścień w głosowaniu publiczności dla najlepszego aktora sezonu 2017/2018.
Sławomir Kołakowski taki sam pierścień, ale od jurorów Plebiscytu otrzymał za rolę wiejskiego nauczyciela Andre w "Przedstawieniu Hamleta we wsi Głucha Dolna" w reżyserii Tomasza Obary także z Teatru Polskiego.
Najlepsze przedstawienie sezonu według publiczności to "Pijani", w reżyserii Norberta Rakowskiego z Teatru Współczesnego, zaś według jury "Dzieci z dworca ZOO", w reżyserii i choreografii Roberta Glumbka z Opery na Zamku.
Jury "Bursztynowych Pierścieni" przyznało jeszcze swoją Wielką Nagrodę. Odebrał ją z rąk przewodniczącego Plebiscytu Artura Daniela Liskowackiego - Arkadiusz Buszko za wielowymiarową twórczość. "Srebrna Ostroga" dla najbardziej obiecującej młodej osobowości na zachodniopomorskiej scenie przypadła w tym roku Marcie Uszko.
"Bursztynowe Pierścienie" to nagrody przyznawane najlepszym spektaklom i aktorom z Pomorza Zachodniego. Gala wręczenia wyróżnień odbyła się w poniedziałek wieczorem w szczecińskiej Operze na Zamku.

Twórczość Lesa Kurbasa na tegorocznych OKNACH [RELACJA]

fot. [Materiały prasowe]
fot. [Materiały prasowe]
Prawie nieznany w Europie ani na świecie ukraiński reżyser, reformator teatru, założyciel czterech teatrów i szeregu laboratoriów sztuki aktorskiej i reżyserii Les Kurbas (1887-1937) do dziś pozostaje najważniejszą postacią w historii teatru ukraińskiego i twórcą teatru awangardowego. To jemu między innymi poświęcone było jedno ze spotkań kolejnej odsłony OKNA w Teatrze Kana. Projekt OKNO od lat zajmuje się poznawaniem teatralnych dróg różnych zespołów z Europy. Najważniejsze jest spotkanie, warsztat i spektakl.

Fundacja Akademia Muzyki Dawnej świętuje 10-lecie [RELACJA]

fot. [www.famd.pl]
fot. [www.famd.pl]
Weihnachtsoratorium J.S.Bacha BWV 248 zaliczane do najbardziej znanych kompozycji religijnych wykonane zostało w oryginalnej szacie dźwiękowej, czyli na instrumentach z epoki kompozytora. W ten sposób Fundacja Akademia Muzyki Dawnej świętowała dziesięciolecie istnienia.
Wystąpili:
Anna Guz Rosa Anna Guz-Rosa - sopran
Anna Kunze Anna Kunze - alt
Benjamin Kirschner Benjamin Kirchner - tenor
Marcel Raschke Marcel Raschke - bas
Koncert zostanie powtórzony w Niemczech: w Havelbergu i w Güstrow.

"Bezduch" z ducha Ciorana. Krzysztof Siwczyk wraca ze znakomitą książką eseistyczną [ROZMOWA]

Książka ukazała się w wydawnictwie Austeria w Krakowie, fot, [Materiały prasowe]
Książka ukazała się w wydawnictwie Austeria w Krakowie, fot, [Materiały prasowe]
Na rynku wydawniczym ukazała się właśnie najnowsza książka Krzysztofa Siwczyka - laureata Nagrody Kościelskich i Nagrody Literackiej Gdynia (w kategorii esej). "Bezduch", jak rekomenduje rzecz prof. Zbigniew Mikołejko, to "istotny projekt zmierzenia się z «metafizyką codzienności» (ze «sprawami – jak powiada Autor – bieżącej metafizyki»). Ale w jej wymiarze szczególnym – takim, który odnosi się do egzystencjalnych warunków «bycia-w-kulturze», do czytania i pisania, do życia (także) słowem i tekstem. Do zmagania się – na przykład – z «przemocą fabuł» i z «przemocą interpretacji siebie», ze «zjełczałą fantazją» albo z porzuconą (niedoczytaną, niedopisaną) książką, która domaga się powrotu do dzieła". Tytułowy "Bezduch" - jak przypomina z kolei Konrad Wojtyła - znajduje swój rodowód w psalmach Juliusza Słowackiego ("Odpowiedź na Psalmy przyszłości"), a język Siwczyka zdaje się cudownie dialogować z językiem Stanisława Barańczaka, do którego zresztą śląski pisarz wprost się odwołuje. Autor "Dzikich dzieci" bez wątpienia wraca do przeszłości; do porzuconego na lata "ja" lirycznego. Bohaterem tej skomplikowanej opowieści jest on sam, choć stan i status podmiotu, który opisuje (czy jest z dystansu opisywany) daje się bez problemu uniwersalizować. Tyleż więc to opowieść Siwczyka o Siwczyku, ile o każdym z nas, Everymanie, który z jednej strony spędza czas "na egocentrycznym zaprzeczaniu egocentryzmowi", z drugiej zaś mierzy się z przemijalnością, negatywnością egzystencji i tym, co czai się na jej końcu. Śmierć wystawia tu rogi zza każdego wersu, mimo to, czas jest "czymś nieobecnym dziś jak zwierzęta w lesie, ale zawsze odwracalnym. Jeżeli tylko zechcesz tak na to spojrzeć".

Spotkanie z Julią Kociuban - znakomitą pianistką młodego pokolenia [ROZMOWA]

Julia Kociuban, fot. [Archiwum artystki]
Julia Kociuban, fot. [Archiwum artystki]
Julia Kociuban – jedna z czołowych pianistek młodego pokolenia naukę gry na fortepianie rozpoczęła w rodzinnym Krakowie w wieku 5 lat. Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Piotra Palecznego oraz Universität Mozarteum w Salzburgu u prof. Pavla Gililova. Jej debiutancka płyta „Schumann, Chopin, Bacewicz” została uznana przez krytyków za jeden z najciekawszych polskich pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat.
Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Europy (m.in. Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu, Konzerthaus w Berlinie, Laeiszhalle w Hamburgu), Ameryki Północnej oraz Azji. Była zapraszana na słynne festiwale muzyczne, m.in. Międzynarodowy Festiwal Pianistyczny w La Roque d’Antheron, Festiwal Pianistyczny Young Euro Classic w Berlinie, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Kissinger Sommer w Bad Kissingen.
Regularnie koncertuje z towarzyszeniem orkiestr kameralnych i symfonicznych. Współpracowała z wieloma cenionymi dyrygentami w Polsce i za granicą m.in.: Hans Graf, Nemme Järvi, Kristjan Järvi, Lahav Shani, Heribert Beissel, Aziz Shokhakimov, Ken-David Masur, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Paweł Przytocki, Marek Pijarowski, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, czy Łukasz Borowicz. Dokonała szeregu nagrań radiowych i telewizyjnych, a także płytowych m.in. dla wytwórni DUX, Gramola oraz Sony Classical.
Julia Kociuban jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a także prowadzi kursy mistrzowskie w całej Europie. Po koncercie w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie z artystką spotkała się Dorota Zamolska.
1234567

Rozmowy o książkach

Piotr Michałowski - "Zaginiony w kreacji" [POSŁUCHAJ]

fot. [Materiały prasowe]
fot. [Materiały prasowe]
Piotr Michałowski - poeta, eseista, literaturoznawca, krytyk literacki i teatralny, opublikował właśnie swoją najnowszą książkę "Zaginiony w kreacji. Poemat z przypadku". Jak pisze o niej Paweł Tański "to sugestywna opowieść o zmaganiu się z językiem, z tą siłą, która dąży do wolności, a w tkance wiersza prowadzi rozmaite gry zdystansowane ironią. Żywioł języka jest głównym bohaterem tej niezwykłej książki, ale na równi z kreowaną nim wielopoziomową, wielowarstwową, i wielobarwną rzeczywistością, która w opisie scenerii i detalu, nawiązuje do technik montażu filmowego. Perspektywa fabularna przenika się z autotematyczną, jak w poemacie dygresyjnym, a potrójny rym tercyny, znanej głównie z Boskiej Komedii Dantego, kształtuje narrację i pośrednio wpływa na przebieg fabuły. Piotr Michałowski doskonale włada rytmem i rymem, różnymi formami wypowiedzi lirycznej, epickiej i dramatycznej; jest królem pióra, spod którego lekko wychodzą historie pełne energii, polotu, dowcipu, a są w gruncie rzeczy poważnymi monologami o pamięci, tożsamości, samotności i egzystencjalnej melancholii, skrytej pod płaszczykiem kryminalnej intrygi".

Relacje teatralne

"Malala. Dziewczyna z kulą w głowie" [PREMIERA]

fot. [Teatr Współczesny w Szczecinie]
fot. [Teatr Współczesny w Szczecinie]
Gdy w Pakistanie zaczęli rządzić talibowie i wprowadzili szariat, który zabrania m.in. edukacji dziewczynek, sprzeciwiła się temu 13-letnia Malala Yousafzai. Mimo młodego wieku postanowiła walczyć o możliwość chodzenia do szkoły jej rówieśniczek. Zaczyna pisać bloga o sytuacji w Pakistanie pod rządami talibów i wtedy ci postanawiają ją zabić. Zostaje postrzelona w głowę i tylko cudem nie umiera. Te traumatyczne zdarzenia tylko ją wzmacniają i zaczyna jeszcze głośniej mówić o potrzebie wolności i niezależności bez względu na płeć. W 2014 roku za swoją działalność Malala otrzymała Pokojową Nagrodę Nobla.
Jej życie stało sie inspiracją do napisanie sztuki "Malala. Dziewczyna z kulą w głowie". Prapremiera przedstawienia odbyła się wczoraj (8.12.2008) na scenie Malarnia Teatru Współczesnego w Szczecinie. Spektakl wyreżyserował Robert Drobniuch, w roli tytułowej Malali - Adrianna Janowska-Moniuszko.
Sztuka zrealizowana została w ramach projektu artystyczno-edukacyjnego Teatru Współczesnego "Dorosłość", w którym powstają przedstawienia dedykowane młodzieży u progu dorosłości. Sztukom towarzyszy rozbudowany program edukacyjny. Tematyczne lekcje w szkołach dla uczniów przeprowadzają artyści (reżyserzy, autorzy tekstów i aktorzy). Do każdej premiery przygotowane zostają materiały edukacyjne m.in. senariusze lekcji, katalog spektaklu czy podcasty.

Galeria gwiazd

Iga Cembrzyńska

Aktorka Iga Cembrzyńska i dziennikarka Radia Szczecin - Katarzyna Wolnik-Sayna. Fot. Radio Szczecin
Aktorka Iga Cembrzyńska i dziennikarka Radia Szczecin - Katarzyna Wolnik-Sayna. Fot. Radio Szczecin
Maria Elżbieta Cembrzyńska. Imię "Iga" przybrała na pierwszym roku studiów w hołdzie dla wielkiej aktorki - Igi Mayr. W 1962 roku błyskotliwie zadebiutowała jako piosenkarka oraz jako aktorka w teatrze i w telewizji, a nieco później w filmie fabularnym. Przełomowa w jej karierze okazała się "Hydrozagadka", w reżyserii Andrzeja Kondratiuka, który był jej partnerem życiowym i zawodowym. To była niezwykle twórcza para.
Założyła firmę producencką "Iga Film", w której powstawały, kręcone za własne pieniądze, ambitne filmy jej męża. Pierwszym była "Mleczna droga", następnie powstał "Słoneczny zegar", "Bar pod młynkiem" i wiele innych. Dzisiaj rozmowa z Panią Igą nie jest łatwa. Jej świat ciągle kręci się wokół wspomnień o zmarłym mężu, który był jej wielką miłością. Wierzy jednak, że da radę zrobić coś pięknego dla kultury. Z aktorką podczas Festiwalu Gwiazd w Międzyzdrojach rozmawiała Katarzyna Wolnik-Sayna.

FOTOGALERIA

Fundacja Akademia Muzyki Dawnej świętuje 10-lecie [RELACJA]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
Prace Anny Malickiej-Zamorskiej w ArtGalle [POSŁUCHAJ]
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.