Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Ta gra wprawiła mnie w takie zakłopotanie, że nawet nie bardzo wiem, od czego zacząć tę recenzję. Dragon's Dogma: Dark Arisen w pierwszym kontakcie trochę mnie odrzuciło - żeby w drugim podejściu następnego dnia wciągnąć na długie godziny do swojego świata. Mówi się wśród fanów, że to taka niedoceniona perełka - i chyba coś w tym jest. Ta gra RPG nie powali Ciebie grafiką, może i będziesz nieco narzekać na powtarzalne zadania poboczne - żeby ostatecznie stwierdzić, że jednak ma "to coś" co nie pozwala wyłączyć komputera. Powiedziałbym, że Dragon's Dogma: Dark Arisen to połączenie hardkorowego podejścia do tworzenia gier RPG z nieco bardziej nowoczesnymi rozwiązaniami. Fanom gatunku gorąco polecam, ja bawiłem się świetnie. Pozostali gracze mogą jednak - choć nie muszą - trochę się rozczarować.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
GIERMASZ-Recenzja Dragon's Dogma: Dark Arisen

Nie miałem czasu, aby ograć Dragon's Dogma: Dark Arisen na konsoli (mowa o PS3 lub Xbox 360), ale dopiero co wydana wersja PC to zarówno podstawowa gra, jak i dodatek, rzeczony Dark Arisen. Dostępny niemalże od początku kampanii - ale nie polecam. To rozszerzenie przygotowane dla doświadczonych postaci, dopóki gra w bolesny sposób nie nauczy nas ostrożności na szlaku, lepiej zostawić sobie je na dużo, dużo później.

Esencją zabawy w Dragon's Dogma: Dark Arisen jest walka. To RPG akcji, mordowanie wszelkiego bardzo pomysłowo zaprojektowanego tałatajstwa zajmie nam praktycznie większość czasu gry. System zaprojektowano bardzo ciekawie, wszędzie podkreśla się, że pracowali nad tym specjaliści od slasherów - i te wpływy tutaj widać. Oczywiście bez przesady, to jednak RPG - więc, na przykład, specjalne ataki błyskawicznie zużywają pasek wytrzymałości. Szczególnie na początku zabawy, na etapie poznawania mechanizmów rozgrywki szczęka mi opadła, gdy zamiast wyprowadzić kolejny cios, moja postać ciężko dyszała, przygarbiona z rękami na kolanach. Zabili mnie wtedy...

Kolejna lekcja: "nauczony" innymi grami od razu rzuciłem się do eksploracji każdego kąta w poszukiwaniu łupów i zadań. Jedno z nich dostałem w pierwszej lokacji, mój świeżo upieczony wojak, z kiepską bronią i na początkowym poziomie dziarsko wkroczył do jaskini. I poległ w niej z kretesem, ciosy praktycznie nie robiły na moich przeciwnikach żadnego wrażenia. Więc, ważna lekcja eksploracji w Dragon's Dogma: Dark Arisen: w każdym momencie możesz spotkać na swojej drodze adwersarzy dużo mocniejszych od Twojej postaci w tej danej chwili. Wtedy ucieczka to chwalebne rozwiązanie - z solenną, mruczaną pod nosem złowrogą obietnicą, "ja tu jeszcze wrócę i zrobię porządek". W czasie eksploracji bardzo szybko zaczynasz oceniać ryzyko i wiele razy rezygnowałem z obrania danej ścieżki, aby wrócić tam dużo później.

Graficznie opisywana produkcja jest trochę nierówna. Obiektywnie trzeba stwierdzić, że grafika nie powala na kolana - chociaż ma momenty. W edycji PC trochę ją poprawiono (z naciskiem na słowo "trochę"), dodano nieco bajerów z cieniami, odblaskami słońca i tak dalej. Ogromną zaletą opisywanej wersji PC jest jej naprawdę dobra optymalizacja, na większości, także słabszych "blaszaków" śmiga płynnie i bez błędów. Zabawne, że miałem takie sytuacje, gdy stałem w miejscu i patrzyłem w jedną stronę - i wyglądało to ładnie - po czym odwracałem kamerę i widoki były dużo gorsze. Ale o ile wciągniecie się w zabawę, na grafikę będziecie patrzeć coraz łaskawszym okiem - wiem po sobie. Szczególnie, że same potwory - a jest ich multum - potrafią miło zaskoczyć swoim projektem i animacją. Niesamowitą sprawą jest to - wracając na chwilę do opisu mechaniki walki - że na większych przeciwników można się... wspinać. Nikt nie zabrania więc atakowania maszkary z poziomu jej grzbietu, o ile nas nie zrzuci. Fajna sprawa.

A co powiecie na system dnia i nocy? Nic nowego - ktoś odpowie. Fakt, tyle, że w wielu grach RPG mimo nocy, na ekranie sporo widzimy i da się walczyć z przeciwnikami bez większych kłopotów. A w Dragon's Dogma: Dark Arisen jest zgoła inaczej. Byliście kiedyś nocą w lesie? Jest ciemno, jak nie przymierzając... no, wiadomo gdzie. I w opisywanej grze w nocy też jest ciemno choć oko wykol. Mamy lampę, ale jak nie mamy do niej oleju - albo się skończy w nieodpowiednim momencie... to mamy poważny problem. Szczególnie, gdy zapomnieliśmy zapisać grę - to nie jest produkcja, która dba o to za gracza. Zapomniałeś zapisać - twój problem.

Słowo należy się też fabule gry. Dragon's Dogma: Dark Arisen to niełatwy orzech do zgryzienia. Z jednej strony, w ciągu gry pod tym względem mało się dzieje. Mozolnie, zabijając kolejne potwory na swojej drodze, zawzięcie ulepszając swoją postać - dążymy do absolutnie niesamowitego zakończenia tej produkcji. Potwierdzam zdanie innych recenzentów, że to co widzimy w epilogu zmienia nasze postrzeganie całego świata gry i tego, co w nim przeżyliśmy. Przy czym, to też nie jest tak, że wcześniej nie mamy motywacji do grania dalej z powodu kiepskiej fabuły. Po prostu "podana jest" nieco inaczej niż w wielu innych produkcjach.

Jakby to wytłumaczyć: powiedzmy, że Dragon's Dogma: Dark Arisen zdecydowanie bliżej "realizmowi". Wyobraźcie sobie, że to Wam smok ukradł serce, więc musicie go odnaleźć i odzyskać "zgubę". I nie jesteście wielkim bohaterem, tylko prostym rybakiem. Bierzecie miecz w rękę i... i, nie, nie będzie narratora, który wszystko opowie i wyjaśni. Nic z tych rzeczy: wyruszasz w drogę od miasta do miasta od wioski do wioski, szukasz chociaż strzępków informacji, które zbliżą Ciebie do celu. To nie jest "bohaterskie" RPG a raczej uporczywa walka o przetrwanie w nieprzyjaznym świecie.

Słowo daję, po pierwszym kontakcie z grą trudno było mi uwierzyć, że na koniec napiszę niemalże entuzjastyczną recenzję. Tak - Dragon's Dogma: Dark Arisen nie jest grą bez wad, ale co ja poradzę, że świetnie się bawiłem? Fanom RPG gorąco polecam chociaż spróbować i dać szansę. W moim przypadku, złapałem bakcyla po około dwóch godzinach zabawy.

I nie spocząłem aż do końca...
 

Zobacz także

2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej 2024-03-23, godz. 15:26 Alone in the Dark [PlayStation 5] Lubię remake'i. No dobrze, lubię remake'i Resident Evil, bo te mnie oczarowały. Podskoczyłem z radości, kiedy dowiedziałem się, że również… » więcej 2024-03-13, godz. 21:20 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X/S] Tydzień temu Jarek przedstawił swoje pierwsze wrażenia, teraz przyszedł czas na recenzję. Trochę banałem zalatuje stwierdzenie, że Warhammer 40000 nie… » więcej 2024-03-13, godz. 21:15 Unables [Xbox Series X/S] Patrz tylko na tego typa. Zaspany, śmierdzący leń, ubierz go, umyj, daj jeść i kopa za drzwi. Które godzina? Czas wziąć się do roboty! Tak wita nas Unables… » więcej 2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej
12345