Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Jak mówią: nie ma lekko. Już na planecie Ziemi nie ma lekko - a co dopiero w kosmosie... Jeszcze gdyby chodziło o podbijanie kosmosu ale obrona bazy przed kosmitami? To nie bułka z masłem. A jak na dodatek oprócz kosmitów polują na nas piraci? Czy może być gorzej? Oczywiście, że może bo nasz dowódca wraz z armią przestał istnieć i teraz to my musimy się wszystkim zająć. Czy to w ogóle może się udać? Halcyon 6 to tak atrakcyjny kąsek dla wszelkich szumowin, że szanse są niewielkie. Nie ma lekko. A może jednak? Otwarcie Halcyon 6: Starbase Commander stawia nas w takiej właśnie niełatwej sytuacji. Na szczęście pewne możliwości są. Do tego na (jeszcze większe) szczęście nie opuszcza nas poczucie humoru i dystans do tej sytuacji więc pełni optymizmu i zapału zabieramy się do pracy. Trzeba zdobyć jakąś kosmiczną flotę. Przydaliby się jacyś oficerowie. Do tego rozbudowa naszej bazy, badania nad technologiami i zasoby, zasoby oraz jeszcze raz zasoby.

Grę do recenzji dostaliśmy od internetowego sklepu GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Halcyon 6: Starbase Commander

Halcyon 6 przypomina trochę stare Heroes of Might & Magic połączone z XCOM i umieszczone w kosmosie. Z jednej strony mamy pixel art, zdobywających doświadczenie i umiejętności oficerów. Z drugiej kolejne pomieszczenia bazy do odgruzowywania i turowe bitwy zarówno między kosmicznymi pojazdami jak i starcia ludzi z różnymi istotami na ubitej ziemi. Czy z takiego połączenia może wyjść coś słabego? Oczywiście, że może ale na szczęście nie wyszło.

Jeżeli gra fundowana jest przez portal finansowania społecznościowego i prawie 3 tysiące ludzi przekazuje twórcom prawie 5 razy więcej pieniędzy niż potrzebują to oczekiwania są spore. Kanadyjczycy z Massive Damage jednak nie są naturszczykami i najwyraźniej dobrze wiedzieli co robią. Gdyby rozłożyć Halcyon 6 na takie czynniki pierwsze jak grafika, dźwięk, ścieżka dźwiękowa itd. okazałoby się, że w każdy z tych elementów włożone zostało dużo pracy ale nie ZA dużo. Pixel art niby nie jest szczytem marzeń graficznych fetyszystów ale akurat w tej grze został świetnie wykorzystany. Nie da się narzekać na brak różnorodności, na nieczytelność, na brak efektów specjalnych. Wszystko jest na miejscu dokładnie takie jak trzeba.

A co z grywalnością? - zapytacie. Gdy na tapetę bierzemy strategię turową z elementami RPG to (po raz kolejny) nie ma lekko. Trzymanie gracza w napięciu przy jednoczesnym daniu mu swobody wyboru "własnej ścieżki" nie jest łatwe. Twórcom Halcyon 6: Starbase Commander udało się to ale tylko do pewnego stopnia. Fabuła jest tu naładowana wydarzeniami, postaciami, lokacjami. Dzięki jednoczesnemu trzymaniu tego wspomnianego dystansu i poczuciu humoru mimo to nie męczy. Nie powoduje paniki i zniechęcenia poziomem trudności. Sęk w tym, że przy takim zagęszczeniu zdarzeń nie ma czasu na, nazwijmy to, luźną zabawę. Chciałoby się trochę polatać, porozglądać się, popróbować, zrobić kilka błędów. Niestety każda taka wycieczka kończy się zanim na dobre się zacznie bo już trzeba wracać bo już coś się dzieje i wymaga naszej uwagi a przede wszystkim naszej kosmicznej floty. Brak nudy to fantastyczna sprawa ale chwila oddechu też przydałaby się od czasu do czasu.

To nie zmienia faktu, że Halcyon 6: Starbase Commander to bardzo dobra, wciągająca gra i jednak, mimo tej wspomnianej lekkiej przesady, świetnie wyważona. To słychać nawet w ścieżce dźwiękowej, która niby jest mocno osadzona w klimatach "retro" ale ma w sobie rozmach godny kosmosu, w którym walczymy o przetrwanie. Chciałoby się więcej tak dobrze zrealizowanych pomysłów.
 

Zobacz także

2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej 2024-03-23, godz. 15:26 Alone in the Dark [PlayStation 5] Lubię remake'i. No dobrze, lubię remake'i Resident Evil, bo te mnie oczarowały. Podskoczyłem z radości, kiedy dowiedziałem się, że również… » więcej 2024-03-13, godz. 21:20 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X/S] Tydzień temu Jarek przedstawił swoje pierwsze wrażenia, teraz przyszedł czas na recenzję. Trochę banałem zalatuje stwierdzenie, że Warhammer 40000 nie… » więcej 2024-03-13, godz. 21:15 Unables [Xbox Series X/S] Patrz tylko na tego typa. Zaspany, śmierdzący leń, ubierz go, umyj, daj jeść i kopa za drzwi. Które godzina? Czas wziąć się do roboty! Tak wita nas Unables… » więcej 2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej
12345