Radio SzczecinRadio Szczecin » Artykuły sponsorowane
Reklama
Zobacz
Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz

główne
główne
Szybko rosnące zapotrzebowanie konsumenckie sprzyja rozwojowi branży TSL. Na rynku wciąż pojawiają się nowe firmy świadczące usługi w zakresie poszczególnych elementów łańcucha dostaw. Należą do nich na przykład operatorzy logistyczni, którzy zarządzają przepływem ładunków w imieniu klientów. Jak dokładnie wygląda profil ich działalności i czym się kierować, nawiązując z nimi współpracę?

Firmy logistyczne — jaką pełnią funkcję?

Firmy świadczące kompleksowe usługi logistyczne często oferują swoim klientom pakiety dostosowane do ich indywidualnych potrzeb. Odgrywają rolę pośredników pomiędzy dostawcami produktów a ich końcowymi nabywcami. Firmy logistyczne mogą pełnić wiele różnych funkcji, w zależności od profilu działalności, charakteru zlecenia czy swojego zasięgu (krajowego bądź międzynarodowego).

Jakie zadania przejmują firmy logistyczne?

Usługi logistyczne świadczone przez wyspecjalizowane firmy obejmują między innymi:

  • logistykę dystrybucji — organizację przepływu niezbędnych materiałów i gotowych dóbr od producentów do nabywców,
  • organizację zaopatrzenia i dostaw,
  • przyjmowanie zamówień,
  • prowadzenie dokumentacji — np. listów przewozowych i dokumentów celnych,
  • rozliczanie kosztów logistyki,
  • magazynowanie towarów,
  • kontrolę stanu i jakości towarów,
  • transport na rzecz klienta.

Zakres działalności firm logistycznych może być bardzo szeroki, co wcale nie oznacza, że świadczą one te same usługi na rzecz wszystkich klientów. Każdy z nich ma bowiem zupełnie inne potrzeby w zakresie logistyki. Operatorzy logistyczni udostępniają im dokładnie te zasoby, które są im niezbędne.

Obszar działań firm logistycznych — jakie usługi oferują firmy logistyczne?

Przedsiębiorstwa oferujące obsługę logistyczną można podzielić na kilka typów, które różnią się zakresem działań i sposobem zarządzania łańcuchem dostaw:

  • 1PL — wszystkie firmy zajmujące się logistyką we własnym zakresie.
  • 2PL — model, w którym firma zatrudnia podwykonawcę w celu realizacji usług magazynowych czy transportowych.
  • 3PL — logistyka kontraktowa o szerokim zakresie. W tym przypadku wyspecjalizowana firma może zajmować się organizacją przewozu, kompletacją i dystrybucją towarów, magazynowaniem czy spedycją. Niejednokrotnie świadczy też dodatkowe usługi logistyczne, takie jak obsługa zwrotów czy nadawanie przesyłek.
  • 4PL — centra logistyczne, które zajmują się projektowaniem, monitorowaniem i optymalizacją całego łańcucha dostaw. Dostarczają tak zaawansowane rozwiązania jak personalizowane systemy IT i koordynują outsourcing logistyki od początku do końca tego procesu. Zazwyczaj współpracują w tym celu z operatorami 3PL.
  • 5PL — najnowocześniejszy model polegający na kompleksowym zarządzaniu łańcuchem dostaw i jego optymalizowaniu przy użyciu systemów informatycznych stosowanych w 4PL. Połączenie tych usług z outsourcingiem logistycznym 3PL gwarantuje przedsiębiorcom wysoką elastyczność i redukcję ponoszonych kosztów.

Jak więc widzisz, podstawową rolę na rynku logistyki zdają się odgrywać firmy 3PL.Klienci o największych wymaganiach korzystają dodatkowo z rozwiązań 4PL, a nawet 5PL, które pomagają im wypracować idealny model łańcucha dostaw.

Wady i zalety współpracy z firmą logistyczną

Z perspektywy przedsiębiorcy outsourcing logistyczny ma liczne zalety, ale nie jest też pozbawiony wad. Wśród plusów z pewnością można wymienić optymalizację wydatków i redukcję ryzyka inwestycyjnego, ponieważ klienci płacą wyłącznie za wykorzystywane zasoby. Nie muszą więc utrzymywać magazynu e-commerce czy pracowników, których w danej chwili nie potrzebują. Korzyścią płynącą z takiego rozwiązania jest również poprawa płynności kluczowych procesów, a co za tym idzie — podniesienie jakości obsługi i zwiększenie konkurencyjności marki na rynku.

Za niewątpliwą wadę outsourcingu logistycznego należy natomiast uznać częściową utratę kontroli nad procesem realizacji zamówień oraz daleko idące uzależnienie od dostawcy usług. Warto jednak pamiętać, że zagrożeń tych można uniknąć poprzez wybór wiarygodnego i doświadczonego partnera.

Jak znaleźć odpowiednią firmę logistyczną?

Wybór odpowiedniego operatora spośród wszystkich firm logistycznych w Polsce może okazać się nie lada wyzwaniem. Przed podjęciem decyzji warto więc dokładnie zidentyfikować potrzeby swojej firmy. Weź pod uwagę zarówno aktualne wymagania, jak i te związane z rozwojem przedsiębiorstwa.

Porównując różne dostępne na rynku rozwiązania logistyczne, nie polegaj wyłącznie na deklaracjach dostawców. Zweryfikuj ich renomę, zapoznając się z opiniami innych klientów. Zwróć też uwagę na jakość samej komunikacji, która może być dla Ciebie zwiastunem poziomu współpracy w przyszłości. Zapoznaj się z misją i celami firm logistycznych, starając się wybrać partnera zaznajomionego z Twoją branżą i dysponującego odpowiednim zapleczem!


Artykuły sponsorowane

Autopromocja
Zobacz
Reklama
Zobacz

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty