Radio SzczecinRadio Szczecin » Region
reklama
Zobacz
reklama
Zobacz
autopromocja
Zobacz

Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Fot. Konrad Nowak [Radio Szczecin]
Miejski konserwator zabytków skanuje fontannę Orła Białego w Szczecinie. Prace są pierwszym etapem, aby przenieść zabytek do Muzeum Narodowego i w jego miejscu postawić replikę.
Mały skaner robot z wykorzystaniem lasera okrąża fontannę i zapisuje jej kształt na komputerze.

- Skany pozwolą na stworzenie kopii z dokładnością do jednego milimetra - mówi Grzegorz Szalast z firmy Gispro. - Efektem będzie tzw. chmura punktów. W tym przypadku, bo mamy dojść do dokładności rzędu jednego milimetra, będą miliardy punkcików, z których każdy będzie miał znaną współrzędną i będzie w przestrzeni trójwymiarowej.

Barokowa fontanna wyrzeźbiona przez Johanna Conrada Kocha powstała w 1732 roku. Ubiegłego lata Konserwator Zabytków zakazał jej użytkowania, bo woda niszczyła delikatny piaskowiec, z którego jest wykonana. Przez ostatnie 10 lat na remonty i serwisowanie zabytku wydano około miliona złotych.

- Inwestycje były konieczne - mówi miejski konserwator zabytków Małgorzata Gwiazdowska. - Bez względu na to czy robimy kopie czy nie, musimy w bardzo dobrym stanie zachować obiekt oryginalny i to jest dla nas priorytetem.

Podstawianie kopii rzeźb w miejsce oryginałów nie jest na świecie niczym niezwykłym - podobny los spotkał chociażby "Dawida" Michała Anioła, który był niszczony przez gołębie. Jego oryginał przeniesiono z Piazza della Signioria do Gelleria del Accademia we Florencji.
- Skany pozwolą na stworzenie kopii z dokładnością do jednego milimetra - mówi Grzegorz Szalast z firmy Gispro.
- Inwestycje były konieczne - mówi miejski konserwator zabytków Małgorzata Gwiazdowska.

Najnowsze Szczecin Region Polska i świat Sport Kultura Biznes

12345
12345
12345

radioszczecin.tv

Najnowsze podcasty