Trochę Kultury
Radio SzczecinRadio Szczecin » Trochę Kultury
Anna Mazurek - dramaturżka i Piotr Michalski koordynator Transgranicznych spotkań teatralnych. Fot Małgorzata Frymus
Anna Mazurek - dramaturżka i Piotr Michalski koordynator Transgranicznych spotkań teatralnych. Fot Małgorzata Frymus
Niektórzy mogą mówić, że bardzo długo musieliśmy czekać na 57 Kontrapunkt, który od tego roku nazywa się Międzynarodowym Festiwalem Teatralnym. Dwa lata szybko minęły i już w najbliższy piątek zaczynamy trzydniowym otwarcie zatytułowanym "Siedem Aktów Miłosierdzia".

Na piątek , sobotę i niedzielę wymyślono siedem działań performatywno - heppeningowych. Szczegół w rozmowie Małgorzaty Frymus:
7 Aktów Miłosierdzia na start
Mat. promocyjne organizatora
Mat. promocyjne organizatora
Ten festiwal wpisał się już na stałe w kulturalny kalendarz Szczecina, Polski, a nawet Europy. Jest znakomitą propozycją na czas „wielkiej majówki”. Gromadzi nie tylko rzesze wielbicieli muzyki klasycznej, ale także młodych, zdolnych muzyków z niemal całego świata, którzy podczas festiwalu biorą udział w kursie muzycznym Szczecin Classic Academy.

Szczecin Classic, bo o tym festiwalu mowa, odbędzie się już po raz 6., tym razem pod hasłem „6 zmysł”. Zmysłowa majówka muzyczna od 27 kwietnia do 3 maja.
O zmysłowym festiwalu Szczecin Classic 2024 w rozmowie Agaty Rokickiej z Emilią Goch-Salvador - altowiolistką, dyrektorą Baltic Neopolis Orchestra.
Posłuchaj rozmowy Agaty Rokickiej z Emilią Goch-Salvador
Fot. Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
Fot. Materiały prasowe Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie
International Lutosławski Youth Orchestra, to odbywające się co roku unikatowe w skali globu bezpłatne warsztaty orkiestrowe, których celem jest umożliwienie młodym muzykom z całego świata (studentom uczelni muzycznych) zdobycia doświadczenia i umiejętności gry w orkiestrze symfonicznej. Uczestnicy warsztatów biorą udział w zajęciach poszczególnych sekcji instrumentalnych, prowadzonych przez doświadczonych muzyków orkiestrowych z czołowych zespołów polskich i zagranicznych, a także wybitnych pedagogów z rodzimych i europejskich uczelni.

W ostatnich latach tutorami ILYO byli instrumentaliści m.in. z Berliner Philharmoniker, Concertgebou w Amsterdam czy NOSPR – Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Po zajęciach sekcyjnych muzycy w wieku od 18. do 30. roku życia, uczestniczą w próbach tutti z doświadczonym dyrygentem i solistą. To właśnie wtedy powstaje orkiestra, która pod koniec warsztatów gra dwa koncerty. Jeden z nich zawsze odbywa się w Złotej Sali Filharmonii w Szczecinie, gdzie prowadzone są zajęcia, natomiast drugi, jest koncertem wyjazdowym – w tym roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Termin zgłoszeń do ILYO upływa 30 kwietnia 2024. Wyniki konkursowych przesłuchań i skład Orkiestry zostaną opublikowane 17 maja. Warsztaty odbędą się od 18. do 24. sierpnia.

O projekcie mówi kompozytor Mateusz Czarnowski – główny producent tegorocznego przedsięwzięcia.
Posłuchaj rozmowy Doroty Zamolskiej z Mateuszem Czarnowskim
Andrzej Skrendo i Dariusz Bitner podczas apotkania autorskiego w ProMediach. Fot. Małgorzata Frymus
Andrzej Skrendo i Dariusz Bitner podczas apotkania autorskiego w ProMediach. Fot. Małgorzata Frymus
Andrzej Skrendo i Dariusz Bitner podczas apotkania autorskiego w ProMediach. Fot. Małgorzata Frymus
Andrzej Skrendo i Dariusz Bitner podczas apotkania autorskiego w ProMediach. Fot. Małgorzata Frymus
„Czytanie jest koniecznością!”, krzyczy narrator w ostatnim rozdziale. Kim jest narrator? Trudno powiedzieć. Ale z pewnością najnowszą powieścią "Cud" Dariusz Bitner po raz kolejny udowadnia, że jest jednym z lepszych stylistów literackich w Polsce (co zostało zauważone przy jego poprzedniej powieści przez jurorów Nagrody Literackiej Gdynia).

Wszystko zaczyna się od uroczej historii o chłopcu niechcącym czytać, choć wszyscy w jego otoczeniu to robili, a przeistacza się w nieskrępowaną opowieść o wyobraźni i jej cudownych tworach, które mogą przyjmować postać dziecięcych marzeń lub szalonych i niebezpiecznych objawień. Autor nie daje nam złudzeń - jesteśmy uwięzieni w codzienności, przykuci do „tu i teraz”, ale warto zaufać jego książce, by znów w pełni przeżyć, tak zwany, cud literatury.

Wydawnictwo: Państwowy Instytut Wydawniczy Seria: Polska Proza Współczesna
Posłuchaj rozmowy Małgorzata Frymus z Dariuszem Bitnerem
Sztukmistrz z miasta Lublina, na zdjęciu Jakiub Sokołowski Fot. Włodzimierz Piątek
Sztukmistrz z miasta Lublina, na zdjęciu Jakiub Sokołowski Fot. Włodzimierz Piątek
Sztukmistrz z miasta Lublina Fot. Włodzimierz Piątek
Sztukmistrz z miasta Lublina Fot. Włodzimierz Piątek
Sztumistrz z miasta Lublina Foto Włodzimierz Piątek
Sztumistrz z miasta Lublina Foto Włodzimierz Piątek
Premiera spektaklu na podstawie powieści autorstwa laureata Nagrody Nobla, Isaaca Singera – „Sztukmistrz z Lublina” odbyła się w sobotę (23 marca) w Teatrze Polskim na scenie włoskiej.

To opowieść o człowieku pełnym sprzeczności, o próbie odrzucenia wiary, buncie przeciwko tradycjom przodków, jak też o pragnieniu spełnienia marzeń. Jasza Mazur to tytułowy sztukmistrz, mistrz iluzji, akrobata. Większość czasu spędza w drodze, prezentując swoje umiejętności. Ma wierną żonę, a mimo to romansuje z kilkoma kobietami. Balansując na krawędzi dwóch kultur - żydowskiej i zachodnioeuropejskiej, jak też będąc przekonany o swojej wyjątkowości, zrywa z tradycją i religią swoich przodków. Czy przyniesie mu to upragnione szczęście?
Przedstawienie reżyseruje według własnego libretta Jan Szurmiej, z którym rozmawia Małgorzata Frymus.
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus
Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa. 2017 rok. Fot Goplanka [wikipedia.org, domena publiczna]
Alicja Węgorzewska, śpiewaczka operowa. 2017 rok. Fot Goplanka [wikipedia.org, domena publiczna]
W ramach polskiego tournée znakomitego włoskiego piosenkarza, łączącego operę z popem - Alessandro Safina, na scenie Netto Areny w minioną środę wystąpiła m.in. śpiewaczka operowa, z urodzenia szczecinianka - Alicja Węgorzewska. Ma w swoim repertuarze kilkanaście partii operowych. Uczestniczy w wielu międzynarodowych festiwalach i galach operowych. Jest też laureatką wielu prestiżowych konkursów, w tym - Maria Callas Tribute Prize NY. Jest również znana jako komentatorka słynnych Noworocznych Koncertów Wiedeńskich dla TVP.

W programie szczecińskiego koncertu Alessandro Safina znalazły się takie przeboje jak: "Luna", "Incanto", "Parla Piu Piano", "O mare mare", "Cathedrales" i wiele wiele innych.
Przed koncertem ze znakomitą śpiewaczką, dyrektorką Opery Kameralnej w Warszawie rozmawiała Małgorzata Frymus.

A już wkrótce zobaczymy i usłyszymy Małgorzatę Węgorzewską w "Marii de Buenos Aires" w Willi Lentza (12 i 13 marca).
Posłuchaj rozmowy Małgorzaty Frymus