Jeśli szukać tego jednego, szczególnego dzieła w dorobku Astora Piazzolli, które w sposób jednoznaczny ugruntowałoby jego niekwestionowane miejsce w panteonie największych indywidualności muzyki XX wieku, to bezspornie tym dziełem jest "Maria de Buenos Aires". Jedni mówią, że jest to opera złożona z tang, milong utrzymana w głównym nurcie tango nuevo, inni, że to operetka rozpisana na emocje, ludzkie pasje, słabości i … miłość, oparta na frazach zakazanego, brudnego tańca. Sam Piazzolla mówił, że tytułowa Maria to personifikacja samego Buenos Aires, miasta tyle samo pięknego, co kryjącego w sobie również mroczne zaułki.
Dzięki Astorowi Piazzolli tango ze świata profanum trafiło do świata sacrum. Wielka w tym zasługa Nadii Boulanger, paryskiej kompozytorki, u której Piazzolla studiował. To ona przekonała go do poświęcenia się nowemu gatunkowi, jakim było właśnie tango nuevo. Po powrocie z Paryża do Argentyny, w 1966 roku rozpoczął owocną współpracę z poetą Horacio Ferrerem, w wyniku której powstała operita "Maria de Buenos Aires".
Dzieło wystawione będzie w Teatrze "Pleciuga" Szczecinie 4 i 5 stycznia 2020 roku dzięki Krzysztofowi Meisingerowi – gitarzyście, który nie tylko zinstrumentował na nowo "Marię", ale również podjął się kierownictwa artystycznego i reżyserii spektaklu. Na jednej scenie wystąpią z nim argentyńscy artyści, Sandra Rumolino i Valentin Diego Flores oraz Bronisław Wrocławski, znany m.in. z kreacji Edwarda Sztyca w kultowym filmie "Vabank II". W role drugoplanowe wcielą się Elżbieta Donimirska i Wiesław Orłowski z Teatru Polskiego w Szczecinie, a kompozycje Piazzolli wykona "AstorArte Ensemble" złożony z polskich instrumentalistów. O opericie Astora Piazzolli "Maria de Buenos Aires" mówi Krzysztof Meisinger.
Dzięki Astorowi Piazzolli tango ze świata profanum trafiło do świata sacrum. Wielka w tym zasługa Nadii Boulanger, paryskiej kompozytorki, u której Piazzolla studiował. To ona przekonała go do poświęcenia się nowemu gatunkowi, jakim było właśnie tango nuevo. Po powrocie z Paryża do Argentyny, w 1966 roku rozpoczął owocną współpracę z poetą Horacio Ferrerem, w wyniku której powstała operita "Maria de Buenos Aires".
Dzieło wystawione będzie w Teatrze "Pleciuga" Szczecinie 4 i 5 stycznia 2020 roku dzięki Krzysztofowi Meisingerowi – gitarzyście, który nie tylko zinstrumentował na nowo "Marię", ale również podjął się kierownictwa artystycznego i reżyserii spektaklu. Na jednej scenie wystąpią z nim argentyńscy artyści, Sandra Rumolino i Valentin Diego Flores oraz Bronisław Wrocławski, znany m.in. z kreacji Edwarda Sztyca w kultowym filmie "Vabank II". W role drugoplanowe wcielą się Elżbieta Donimirska i Wiesław Orłowski z Teatru Polskiego w Szczecinie, a kompozycje Piazzolli wykona "AstorArte Ensemble" złożony z polskich instrumentalistów. O opericie Astora Piazzolli "Maria de Buenos Aires" mówi Krzysztof Meisinger.