Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Pathfinder: Wrath of the Righteous
Pathfinder: Wrath of the Righteous
Pożoga, plugastwo, otchłań… Z mrocznych czeluści fantastycznego świata na ziemię wypełzło parszywe zło. Przez ponad sto lat ludzkość dzielnie broniła swojego domu, swojej ukochanej krainy. Wszystko to jednak spełzło na niczym… Demony okazały się być silniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Cały znany nam świat stanął na skraju zagłady, a my ostatni raz będziemy mieli szansę na to, by jeszcze odwrócić karty tragicznego losu. Jeszcze nie wszystko jest stracone, jeszcze tli się nadzieja. Ta nadzieja to my! Właśnie taka, przyprawiająca o ciarki historia, czeka na nas w grze Pathfinder: Wrath of the Righteous od Owlcat Games, która ostatnio trafiła w moje ręce. Dziś postaram się Was przekonać, dlaczego najnowszy Pathfinder to pozycja obowiązkowa dla wszystkich fanów dobrego, klasycznego RPG w klimatach fantasy… a będzie o czym opowiadać!

Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu GOG.com
GIERMASZ-Recenzja Pathfinder: Wrath of the Righteous

Pathfinder: Wrath of the Righteous mi osobiście mocno przypomina kultowe Baldur’s Gate. Mamy więc potężną i mocno rozbudowaną historię, mamy też swojego bohatera, który zbiera mityczną drużynę oraz jeden, ale za to piekielnie trudny cel - ocalić znany nam świat. Skład naszej wesołej ekipy zmienia się tu bardzo dynamicznie i zależy w dużej mierze od naszych decyzji. I tu dochodzimy do pierwszego, niezwykle istotnego aspektu gry.

Pathfinder to tytuł, który nieustannie przygląda się temu, jakich dokonujemy wyborów podczas samej rozgrywki. Fabuła co rusz stawia przed nami dylematy moralne, oczekuje jasnych deklaracji i naszych zdecydowanych reakcji. I tak jak w realnym świecie, tak i tu, sami decydujemy, czy będziemy postępować szlachetnie i z empatią podchodzić do każdej sprawy, czy też preferujemy dość wątpliwe moralnie wybory i stawiamy na ciemną stronę mocy. To jedna z tych rzeczy, za jakie cenię Pathfinder najbardziej, bo nasze decyzje naprawdę mają tutaj znaczenie, o czym bardzo szybko przekonacie się bacznie obserwując rozwój fabuły.

Pomówmy teraz nieco o tym, co praktycznie jest najważniejszym aspektem tego typu gier. Czyli mechanika oraz fabuła. Jeśli chodzi o samą rozgrywkę, to nasze poczynania obserwujemy w rzucie izometrycznym, czyli z góry. Sterujemy tutaj drużyną walecznych bohaterów, a każdy z nich ma swoje unikalne umiejętności. Mamy więc atakujących wręcz wojaków, mamy też magów, leczących nas druidów, czy łuczników. W zależności od ich klasy i specjalizacji, musimy odpowiednio zarządzać nimi podczas samej walki. A to umożliwia nam przejrzysty pasek HUD, na którym mamy umieszczone aktualnie dostępne dla jednostek czary i umiejętności.

Wybieramy więc jedną z nich i zaznaczamy naszego przeciwnika na mapie. Musimy jednak pamiętać, że z wrogami możemy walczyć tu w dwóch trybach - w czasie rzeczywistym i w turowym. Powinniśmy więc dobrze przemyśleć każdy nasz następny ruch. Warto także w taki sposób zarządzać naszą drużyną, by jej członkowie się po prostu uzupełniali i wzajemnie wspierali. Wolna amerykanka i totalny chaos na ubitej ziemi absolutnie nie wchodzi tu w rachubę, bo chociaż gra przypomina nieco Diablo, to w żadnym wypadku nie jest klasycznym hack’and’slashem, gdzie liczy się prędkość wciskanych klawiszy i ich kombinacje.

Tu premiuje się zmysł strategiczny i spryt, a także, o czym szybko się przekonacie, dobrą orientację w terenie. Bo chociaż same mapy, które eksplorujemy w poszczególnych etapach gry, nie wydają się być aż tak duże, to jednak ich złożoność i mnogość zakamarków sprawia, że czasami czułem się tutaj jak w ogromnym i zawiłym labiryncie. Nie ukrywam, że zdarzyło mi się wielokrotnie zgubić i przez długi czas szukać wyjścia z patowej sytuacji. Mam wrażenie, że niektóre lokacje były nieco zbyt rozbudowane, a gra jak na złość nie chce za bardzo podpowiadać, którą ścieżkę obrać. Kończy się to wtedy mozolnym zwiedzaniem odkrytych wcześniej pomieszczeń w poszukiwaniu jakiegokolwiek wyjścia z sytuacji…

Ale czym byłaby sama mechanika w tytule RPG bez rozbudowanej fabuły. Ale o to też nie musicie się martwić! Pathfinder to po prostu przepotężny potwór, gigant jeśli chodzi o przedstawianą w grze historię. Mamy tu więc tajemniczy początek, podczas którego niczym u Alfreda Hitchcocka, dochodzi do prawdziwego trzęsienia ziemi, a potem napięcie już tylko rośnie. Nasz bohater już od pierwszych minut ląduje w samym centrum wydarzeń. Mamy więc demoniczne istoty, mamy potężną wojnę i świat na skraju zagłady. Mamy też w końcu jeden, ale za to wyraźny cel - pokonanie sił zła i uratowanie upadającej właśnie cywilizacji. Co ważne, oprócz głównego wątku, fabuła oferuje także multum zadań pobocznych, które są niezwykle rozbudowane. Niesamowite jest także to, jak z wielowątkową i zmienną w zależności od naszych decyzji historią, mamy tutaj do czynienia.

Nie chcę Wam psuć radości z gry i zdradzać jej meandrów, jednak już teraz muszę podkreślić, że musicie przygotować się na wiele zwrotów akcji i zaskakujących wydarzeń. W Pahtfinder fabuła absolutnie nie jest kwiatkiem do kożucha. To wartka i dynamiczna historia, która naprawdę wciąga niczym dobry film fantasy i jest najjaśniejszym punktem tej produkcji.

Kolejnym, ważnym aspektem tej gry jest jej wygląd. Nie ma co ukrywać, graficznie Pathfinder cieszy oko. Wizualnie czasem same lokacje przypominały mi scenerie z Diablo 3, Neverwinter Nights, czy wspomnianego wcześniej Baldura. Gra jest niezwykle kolorowa, z przyjemnością patrzy się na animacje czarów, którymi rozbłyskuje nasz monitor, twórcy skupili się także na oddaniu najdrobniejszych detali otoczenia, od tych całkowicie naturalnych, jak drzewa, krzewy, kwiaty, góry i rzeki, przez zupełnie nieożywione, jak elementy wyposażenia pokoi, szafki, stoły, portale, magiczne ołtarze, obrazy, skrzynie, po elementy ekwipunku jak tarcze, zbroje, różnego rodzaju oręż, magiczne mikstury czy tajemne zwoje. Pieczołowitość, z jaką wykonano ich detale zachwyca, a samo przemierzanie fantastycznych i urokliwych terenów, to po prostu prawdziwa uczta dla oka.

Podsumowując, Pathfinder: Wrath of the Righteous to gra warta uwagi. Bawiłem się w niej naprawdę świetnie, wprost delektowałem się możliwością wolnego wyboru kierunku, w jakim potoczy się fabuła i z przyjemnością rozbijałem w pył całe tabuny wrogów. Przez moment wróciły do mnie wspomnienia sprzed kilkunastu już lat, kiedy to z takim samym zapałem przemierzałem tereny uniwersum Wrót Baldura.

Pathfinder to na pewno jedna z najciekawszych propozycji tego gatunku, jedna z lepszych gier jakie znajdziecie na bogatym przecież rynku. Z niecierpliwością czekam już na powrót w te mroczne meandry, przedstawionego tu świata. I Wam też polecam się w nie zagłębić! Cześć!

Ocena: 8/10
 

Zobacz także

2024-03-23, godz. 15:56 Valiant Hearts: Coming Home [Xbox Series X] Pierwsza część Valiant Hearts była arcydziełem, małym dziełem sztuki, z może ładną i skromną grafiką, ale ze świetną i zapadającą w pamięć historią… » więcej 2024-03-23, godz. 15:51 Quilts and Cats of Calico [PC] Stara prawda głosi, że Internetem rządzą koty. Prawdopodobnie każdy z nas kiedyś zmarnował trochę czasu na przeglądaniu różnej maści filmików z tymi… » więcej 2024-03-23, godz. 15:26 Alone in the Dark [PlayStation 5] Lubię remake'i. No dobrze, lubię remake'i Resident Evil, bo te mnie oczarowały. Podskoczyłem z radości, kiedy dowiedziałem się, że również… » więcej 2024-03-13, godz. 21:20 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X/S] Tydzień temu Jarek przedstawił swoje pierwsze wrażenia, teraz przyszedł czas na recenzję. Trochę banałem zalatuje stwierdzenie, że Warhammer 40000 nie… » więcej 2024-03-13, godz. 21:15 Unables [Xbox Series X/S] Patrz tylko na tego typa. Zaspany, śmierdzący leń, ubierz go, umyj, daj jeść i kopa za drzwi. Które godzina? Czas wziąć się do roboty! Tak wita nas Unables… » więcej 2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej
12345