Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Chernobylite - recenzja wersji next-gen
Chernobylite - recenzja wersji next-gen
Kilka miesięcy temu recenzowałem polskie Chernobylite w wersji na PlayStation 4. Przygoda przygotowana przez gliwickie studio The Farm 51 mocno mi podeszła i gra otrzymała wtedy bardzo wysoką ocenę 9/10. Minęło kilka miesięcy i twórcy wypuścili ulepszoną wersję, która dla posiadaczy tego tytułu jest dostępna jako darmowa aktualizacja. Oczywiście od teraz Chernobylite dostępne jest także na PlayStation 5 i Xboksa Series X|S. Postanowiłem sprawdzić co zostało ulepszone i na tym skupię się w tej recenzji.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od agencji PR Outreach.

Przypomnę tylko, że Chernobylite jest wyjątkowo dobrym FPS-em (z elementami RPG-a, skradanki i survival horroru), a wydarzenia w Strefie Wykluczenia wokół elektrowni jądrowej w Czarnobylu przedstawione są nie dość, że ciekawie, to jeszcze ładnie, a zajęć pobocznych jest tu od groma. Lata doświadczeń, wiele wizyt w Czarnobylu i użycie technologii fotogrametrii spowodowały, że twórcy w bardzo dobrze wyglądający sposób przenieśli do gry kawałek Ukrainy. Już na poprzedniej generacji konsol gra prezentowała się wyśmienicie, a co udało się twórcom stworzyć w te kilka dodatkowych miesięcy?

Podczas rozpoczęcia prac nad grą nie było kart graficznych obsługujących ray tracing, ani nie mieli dostępu do konsol nowej generacji. Teraz, gdy studio posiada cały potrzebny sprzęt, stworzyli wersję docelową, którą planowali od dawna. Testowana przeze mnie kopia na PlayStation 5 została dobrze zoptymalizowana i oferuje dwa tryby graficzne. Tryb jakościowy stawia na wygląd. Oferuje rozdzielczość 4K z płynnością 30 klatek na sekundę i ray tracingiem, czyli techniką śledzenia promieni światła, co daje wyjątkowy efekt. Chernobylite wygląda fantastycznie i mimo mniejszej płynności, jest stabilnie i nie uświadczycie żadnych szarpnięć animacji. Drugi - tryb graficzny - jest opcją wydajnościową. Tutaj tytuł chodzi w 1080p, czyli Full HD, grafika jest odrobinę gorsza, co i tak jest praktycznie niezauważalne. Zwiększa się za to liczba wyświetlanych klatek na sekundę - do 60, dzięki czemu produkcja jest płynniejsza.

Szczerze mówiąc nie wiem czy czasy ładowania są szybsze, ale zakładam, że tak. To uwagi na dyski, jakie są umieszczone w najnowszej generacji konsol. W końcu są dużo szybsze niż te, które znajdują się w PlayStation 4 i Xboksie One. Twórcy do wersji na PlayStation 5 dodali też obsługę haptycznych wibracji i adaptacyjnych triggerów w padach DualSense. Co prawda szału nie ma, ale działają i zwiększają immersję podczas zabawy.

Wraz z premierą ulepszonej wersji Chernobylite gracze otrzymali kolejny darmowy dodatek, niestety na razie tylko na posiadaczy wersji PC. "Season One" dodaje do gry nową, wypełnioną znajdzkami misję oraz wyjątkową kuszę "Silent Assassin". Posiadacze konsolowej wersji gry wspomniane DLC otrzymają już latem. Warto wspomnieć, że pojawiła się także płatna paczka "Blue Flames", która zawiera różnego rodzaju przedmioty, to m.in. maski klaunów czy dodatkowe efekty do wyposażenia wykorzystującego płomienie. Co więcej, twórcy planują wypuszczać darmowe dodatki co kwartał, a zawierać będą rozszerzenia fabularne, nowe mapy, questy, tryby gry, bronie... No sporo tego.

Chernobylite w ulepszonej wersji sprawdza się wyśmienicie. To nadal ta sama dobra gra, z ciekawym scenariuszem, wciągającymi rozwiązaniami i atrakcyjną oprawą. Tylko teraz jest jeszcze ładniej i płynniej.

Ocena końcowa: 9/10 [za warstwę techniczną]
 

Zobacz także

2023-09-23, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: PayDay 3 [PC] Przygoda, przygoda, każdej chwili szkoda... czyli nasz redakcyjny kolega Kacper Narodzonek stwierdził, że "czas wyjść ze swojej strefy komfortu", więc zdecydował… » więcej 2023-09-23, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: NBA 2K24 [Xbox Series X] Opanowanie naprawdę złożonego i rozbudowanego sterowania - to jest jedno z najważniejszych wyzwań, z którym zmierzył się nasz redakcyjny kolega Michał… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Starfield [Xbox Series X] Co ja mam Wam właściwie powiedzieć o Starfield? Z tym pytaniem mierzyłem się od tygodnia, a siadając do kartki papieru na ekranie komputera wciąż miałem… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Trine 5: A Clockwork Conspiracy [PlayStation 5] Gdy tworzysz piątą cześć serii, musisz mieć pomysł, jak zachęcić graczy do powrotu do znanych sobie postaci i świata. W Trine 5 ponownie wcielamy się… » więcej 2023-09-16, godz. 06:00 Fort Solis [PC] Prawa Murphy'ego mówią o tym, że jak masz ostatni dzień przed wakacjami, to zawsze coś pójdzie nie tak. Korki na drodze, wyłączające się programy… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Immortals of Aveum [Xbox Series X] Gdy dostałem propozycję recenzowania Immortals of Aveum, broniłem się rękoma i nogami, wymyślałem błahe powody, szukałem wymówek. Wszystko to było efektem… » więcej 2023-09-09, godz. 06:00 Pierwsze wrażenia: Starfield [Xbox Series X] Już przed premierą rozgłos, jaki zdobyła przygotowywana przez Bethesdę kosmiczna epopeja, mógł zwrócić w głowach graczom. I zawrócił - żeby była… » więcej 2023-09-02, godz. 06:00 Armored Core VI: Fires of Rubicon [Xbox Series X] FromSoftware zaskakuje. I nie zaskakuje. Ktoś oczekiwał, że po kolosalnym sukcesie Elden Ring Japończycy pójdą za ciosem i wydadzą kolejne mroczne fantasy… » więcej 2023-09-02, godz. 06:00 Sea of Stars [Xbox Series X] Dwójka młodych wybrańców, nie zdających sobie sprawy ze swojego potencjału, ma - a to niespodzianka - uratować baśniowy świat fantasy. Tak, Sea of Stars… » więcej 2023-08-26, godz. 06:00 Atlas Fallen [Xbox Series X] Trochę miałem wrażenie, że gram w coś, co mogłoby być filmem. Filmem, który w zapowiedziach był imponującym widowiskiem, ale po drodze okazało się… » więcej
678910