Radio SzczecinRadio Szczecin » Spór w kinie » Wydarzenia
Fot. www.facebook.com/TheAcademy/
Fot. www.facebook.com/TheAcademy/
Polacy wśród nowych członków Amerykańskiej Akademii Filmowej:

Lech Majewski, Dorota Kobiela i Waldemar Pokromski znaleźli się w gronie nowych członków Amerykańskiej Akademii Filmowej. Organizacja ta przyjęła do swojego grona rekordową liczbę 928 nowych osób.

Kilkoro polskich twórców znalazło się w gronie nowych członków Amerykańskiej Akademii Filmowej. Do organizacji tej przyjęto Lecha Majewskiego, autora m.in. „Angelusa” oraz filmu „Młyn i krzyż”. Znalazło się też miejsce dla Doroty Kobieli, która współreżyserowała „Twojego Vincenta” (Hugh Welchman też się znalazł w Akademii). Do grona szacownych członków Akademii przyjęto też naszego wybitnego twórcę charakteryzacji Waldemara Pokromskiego (także producenta).

W gronie nowych członków i członkiń jest mnóstwo cenionych twórców reprezentujących kinematografie z całego świata. Ciekawostką jest przyjęcie do Akademii Emmanuelle Seigner, żony Romana Polańskiego, którego kilka tygodni wyrzucono z tego grona. W Akademii znalazła się też Rebecca Lenkiewicz, która współtworzyła scenariusz „Idy”.

Akademia ciągle pracuje nad tym, aby w gronie tej organizacji było więcej kobiet oraz Afroamerykanów. Wśród nowych osób w Akademii, aż 49 procent to kobiety. Tym samym reprezentacja kobiet zwiększyła się z 28 procent w 2017 roku, do 31 procent w tym roku. Wśród nowych członków jest 38 procent osób kolorowych, a tym samym zwiększyła się ogólna ich liczba z 13 procent do 16 procent.

Wśród nowych członków Akademii z branży aktorskiej znaleźli się m.in.: Daniel Kaluuya, Mindy Kaling, Tiffany Haddish, Kumail Nanjiani, Blake Lively, Amy Schumer, Dave Chappelle, Randall Park, Daisy Ridley, Timothee Chalamet, Hong Chau, Emilia Clarke, Lena Headey, Blake Lively, Regina Hall, Rashida Jones, Lily James, Lily Collins, Chloe Grace Moretz, Olivia Munn, Kal Penn, Pedro Pascal, Amber Tamblyn, Damon Wayans, Gina Rodriguez, Sarah Silverman, Jada Pinkett Smith i Evan Rachel Wood. Wśród twórców zagranicznych w Akademii znaleźli się: Luca Guadagnino, Chloe Zhao, Nadine Labaki, Jean-Pierre Jeunet i Ziad Doueiri. Najmłodszym nowym członkiem Akademii jest 14-letnia aktorka Quvenzhane Wallis, a najstarszym 86-letni kompozytor Sofia Gubaidulina. Do Akademii przyjęto w tym roku 17 laureatów Oscarów i 92 nominowanych do tej nagrody. Nie znalazło się w tym gronie miejsca dla Kobe Bryanta, choć zdobył on w tym roku Oscara za film animowany.

Disney ostatecznie kupił Foxa:

71,3 miliarda dolarów zapłaciła firma Walt Disney za studio 21th Century Fox. Disney zmuszony był przebić konkurencję, która niedawno była bliska nabycia Foxa. W rękach Disneya oficjalnie są już wielkie marki studia Fox. Mnie to przejęcie nie cieszy.

Disney nabył prawa do gigantycznej biblioteki studia Fox, na które składają się m.in.: „Avatar”, „Planet of the Apes”, „Alien”, „Predator”, „Die Hard”, „Kingsman”, „Ice Age” i „Night at the Museum” oraz w telewizji: „The Simpsons”, „Family Guy”, „Legion”, „American Horror Story”, „The Orville”, „NBC’s This Is Us” i „ABC’s Modern Family”. Biblioteka ta posłuży Disneyowi do stworzenia internetowej konkurencji dla Netflixa.

Disney będzie mógł teraz połączyć swoje Marvelowskie produkcje z Deadpoolem czy X-Menami. I to mnie jakoś nie martwi. Za to martwi mnie przyszłość mniejszych produkcji Foxa, szczególnie na polskim rynku. Czy Disney w ogóle będzie chciał zajmować się dystrybucją kameralnych produkcji Fox Searchlight („Trzy billboardy za Ebbing, Missouri”, „Kształt wody”… i setki innych fajnych filmów)?

Na rynku kinowym pojawi się gigantyczny gracz. W 2017 roku Disney miał w USA 21,8 procent rynku, a Fox 12 procent. Wkrótce 1/3 całego rynku będzie w rękach Disneya.

To jedna z najważniejszych konsolidacji na rynku medialnym i filmowym w historii.

Pasikowski rusza z nowym filmem. „Kurier” w kinach:

Po porządnym, ale mocno średnim filmie „Pitbull. Ostatni pies” Władysław Pasikowski przystępuje do pracy nad swoim kolejnym przedsięwzięciem. Będzie to „Kurier” i zapowiada się świetne historyczne widowisko. Mam nadzieję, że Pasikowski stworzy kino dynamiczne i oddające wielkie uznanie bohaterowi tej historii. Premiera filmu w polskich kinach jest już oficjalnie znana.

Zdjęcia do filmu „Kurier” rozpoczynają się w najbliższy wtorek. Scenariusz opowiada o Janie Nowaku-Jeziorańskim, który podczas II wojny światowej przedostawał się do kraju z Anglii i był w Warszawie także w przededniu wybuchu Powstania Warszawskiego. I to właśnie Muzeum Powstania Warszawskiego będzie współproducentem filmu.

- Celem naszym jest opowiedzenie sensacyjnej, ale prawdziwej historii, której scenarzyści Jamesa Bonda pewnie by nie wymyślili, opowiedzenie jej przy tym w maksymalnie nowoczesny sposób, korzystając z osiągnięć nowej stylistyki filmów przygodowo-sensacyjnych - mówi RMF FM Władysław Pasikowski, autor scenariusza i reżyser "Kuriera". To nie jest typowa biografia. To będzie sensacyjna, szpiegowska megaprodukcja inspirowana życiem Jana Nowaka-Jeziorańskiego. Twórcy filmu chcą opowiedzieć historię człowieka, którego misja ma zdecydować o losach Polski. Ta superprodukcja przygotowywana jest przez zawodowców. Ten film będzie opowiadał o okupacji niemieckiej w Warszawie. Będzie się dział w kilku planach, będzie się dział w Londynie i w Warszawie - dodaje dyrektor Muzeum.

Ekipa filmu „Kurier” jest bardzo mocna. Władysław Pasikowski jest reżyserem i autorem scenariusza. Za zdjęcia odpowiadać będzie Magdalena Górka, kostiumy przygotowała Małgorzata Braszka, Janusz Kalej będzie robił charakteryzację, a Wojciech Żogała scenografię. Film będzie miał międzynarodową obsadę.

Premiera filmu zapowiadana jest na 27 września 2019 roku.

Platynowe Lwy dla Jerzego Skolimowskiego:

Jerzy Skolimowski – reżyser, scenarzysta i aktor filmowy, poeta i malarz – odbierze statuetkę Platynowych Lwów podczas gali finałowej 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w sobotę, 22 września 2018 roku.

Platynowe Lwy to nagroda, którą corocznie przyznaje Komitet Organizacyjny Festiwalu, by uhonorować całokształt twórczości wybitnych twórców. Dotychczas otrzymali ją m.​in. Andrzej Wajda, Jerzy Antczak, Sylwester Chęciński, Tadeusz Chmielewski, Tadeusz Konwicki, Janusz Majewski, Roman Polański, Witold Sobociński, Jerzy Wójcik. W ubiegłym roku do tego grona dołączył Jerzy Gruza.

Jerzy Skolimowski urodził się 5 maja 1938 roku. Podczas nauki w gimnazjum w Pradze, gdzie jego matka była attaché kulturalnym, zetknął się ze swoimi rówieśnikami – Milosem Formanem i Vaclavem Havlem. Pierwsze filmowe kroki stawiał w rodzinnej Łodzi, studiując reżyserię w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej i Filmowej. Uwagę krytyki zwróciły uwagę już jego szkolne etiudy. Film „Boks” otrzymał Grand Prix na MFF o sporcie w 1962 roku w Budapeszcie. O tej dyscyplinie sportowej Skolimowski wiedział wiele, bo sam ją uprawiał. Jako poeta debiutował w 1957 roku wierszem pt. „Moje rundy” opublikowanym w Nowej Kulturze. Wydał kilka tomików poezji, jest także autorem sztuk teatralnych.

Zaraz po studiach był współscenarzystą takich filmów jak „Niewinni czarodzieje” (1960) w reżyserii Andrzeja Wajdy czy „Nóż w wodzie” (1962) Romana Polańskiego. Reżyserskim debiutem Skolimowskiego jest „Rysopis” (1964), który powstał z wykorzystaniem kilku wcześniejszych filmów studenckich. Mistrz francuskiej nowej fali, Jean-Luc Godard, miał stwierdzić, że w kinie sam spróbował już wszystkiego, a jednak filmy Skolimowskiego, z „Rysopisem” na czele, pozwoliły mu odkryć coś nowego.

Jerzy Skolimowski zasłużył sobie na miano czołowego przedstawiciela nurtu filmowego z połowy lat 60. ubiegłego wieku. Tak zwane „trzeci kino polskie” miało nastąpić po pokoleniach Jakubowskiej i Forda, a także Wajdy, Kawalerowicza, Hasa i innych. Bohater pierwszych filmów Skolimowskiego nie budził uznania tej części krytyki, która od filmu oczekiwała – zgodnie z ówczesnymi wymaganiami władz – ujęcia tematu w perspektywie społecznej, a wszelki indywidualizm uznawała za niestosowny. Był to bohater, jak go określił Konrad Eberhardt, odpychający od siebie dojrzałość, uciekający przed szablonem.

- Ucieczka, błądzenie, poszukiwanie – pisze Tomasz Jopkiewicz na łamach „Kina”. - Przywdziewanie kolejnych twarzy i masek. Szukanie własnej formy. I zarazem lęk, by tego, co własne, bezpowrotnie nie utracić, nie dać sobie odebrać. Nie skapitulować. Walka o prawo do błędów, do odnajdywania i znów gubienia punktów oparcia, czegoś w miarę stabilnego. Oto dylematy, które dręczyły bohaterów filmów Skolimowskiego. Nie były nowe, w kinie lat 60. dosyć powszechne. Ale to ten reżyser, dzięki osobistemu stylowi, najlepiej potrafił je wydobyć. Zwracał się ku temu, co niepowtarzalne, zacierał granicę pomiędzy biografią a swoim bohaterem, tworzył rodzaj lirycznego, mocno autoironicznego pamiętnika.

Określenie „pamiętnik” nie jest przypadkowe. Fabuła filmów Skolimowskiego była w znacznej mierze autobiograficzna. Scenarzysta i reżyser w jednej osobie utożsamiał się z bohaterem, a w dwóch pierwszych filmach osobiście kreował postać Andrzeja Leszczyca. W „Barierze” (1966) musiał z tego zrezygnować na życzenie decydującego o tym urzędnika. W filmach Skolimowskiego krytycy cenili tę samą, co u Godarda, „wierność światu rzeczywistemu”, jednak u polskiego twórcy znajdującą autorski wymiar.

W 1969 roku Jerzy Skolimowski wyjechał z Polski. Kolejne filmy realizował w Anglii, we Włoszech i w Hollywood. Były to: „Start” (1967), „Na samym dnie” (1970), „Wrzask” (1978), „Fucha” (1982), „Latarniowiec” (1985). Zdobywały nagrody, między innymi na festiwalach w Berlinie, w Cannes czy w Wenecji. W jego dorobku są też takie filmy, jak nominowane do Złotej Palmy „Wiosenne wody” (1989) oraz nakręcony w 1991 roku na podstawie prozy Witolda Gombrowicza „Ferdydurke”. W późniejszym okresie artysta skupił się na malarstwie i poezji. Spektakularnym powrotem do filmu okazał się film „Cztery noce z Anną” (2008), ze znakomitą rolą Kingi Preis, którym reżyser podbił serca krytyków i widzów. Jedni i drudzy nie musieli długo czekać na kolejny znakomity film.

„Essential Killing” (2011) to opowieść o Afgańczyku, uciekinierze z amerykańskiego więzienia umiejscowionego gdzieś w środkowej Europie, który musi stoczyć dramatyczną walkę o przetrwanie. Jerzy Skolimowski, jak przyznawał w wywiadach, napisał scenariusz w ciągu zaledwie kilkunastu dni, poruszony i zainspirowany prasowymi doniesieniami o rzekomych tajnych więzieniach CIA na terenie Polski. Krytycy z entuzjazmem przyjęli film Skolimowskiego. – „Essential Killing” jest perfekcyjnie zrealizowany. Niebywałe zdjęcia Adama Sikory sprawiają, że widz czuje żar pustyni i gubi się w śnieżnych przestrzeniach, dyskretna muzyka Pawła Mykietina potęguje uczucie niepokoju. Znakomity, niemal zwierzęcy, jest odtwórca głównej roli - Vincent Gallo. (...) Skolimowski rzuca widzowi wyzwanie. Wyrywa ze stereotypowego myślenia. Niepokoi. Wywołuje kontrowersje. Prowokuje – pisała Barbara Hollender na łamach „Rzeczpospolitej”.

Film ten otrzymał Złote Lwy na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 2011 roku, a także nagrody dla najlepszego reżysera, autora muzyki (Paweł Mykietyn), operatora (Adam Sikora) i montażystów (Maciej Pawliński, Réka Lemhényi).

To niejedyny związek Jerzego Skolimowskiego z gdyńskim festiwalem. Film „Cztery noce z Anną” otrzymał w 2008 roku nagrody indywidualne za najlepszą scenografię (Marek Zawierucha) oraz dźwięk (Gérard Rousseau, Frédéric de Ravignan, Philippe Lauliac). Ostatni film, „11 minut” (2015) brał udział w Konkursie Głównym jubileuszowego, 40. FPFF. Zdobył Nagrodę Specjalną Jury, a także nagrody za montaż (Agnieszka Glińska) oraz muzykę (Paweł Mykietyn). W roku 1981, gdy Festiwal odbywał się jeszcze w Gdańsku, film „Ręce do góry”, zatrzymywany od 1967 roku przez cenzurę, otrzymał Nagrodę Dziennikarzy.

Podczas 43. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, który odbędzie się w dniach 17-22 września 2018 roku, Jerzy Skolimowski odbierze kolejną nagrodę: Platynowe Lwy.

KALENDARZ WAKACYJNYCH FESTIWALI FILMOWYCH:

LIPIEC:

11. Ogólnopolskie Spotkania Filmowe Kameralne Lato
1-7 lipca, Radom
www.kameralnelato.pl

5. Praskie Lato Filmowe
2 lipca - 31 sierpnia, Warszawa
www.kinopraha.pl

VII Kołobrzeg Suspense Film Festival. Festiwal Kina Gatunkowego
4-8 lipca, Kołobrzeg
www.suspenseff.pl

23. Festiwal Gwiazd w Międzyzdrojach
4-7 lipca, Międzyzdroje
www.festiwalgwiazd.pl

11. Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych "Animator"
6-12 lipca, Poznań
www.animator-festival.com

5. Folk Film Festiwal
6-8 lipca, Sianowo
folkfilm.pl

8. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Transatlantyk
13-20 lipca, Łódź
www.transatlantyk.org

18. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Sopot Film Festival
14-22 lipca, Sopot
www.sopotfilmfestival.pl

22. Festiwal Filmu Muzyki Malarstwa "Lato z Muzami"
16-22 lipca, Nowogard
www.festiwal.ndk.pl

IX Festiwal Piosenki i Ballady Filmowej
19-21 lipca, Toruń
www.piosenkafilmowa.pl

18. Festiwal Filmów Skandynawskich
19-22 lipca, Darłowo
www.dokdarlowo.pl

12. Dąbskie Wieczory Filmowe
23-29 lipca, Szczecin
wieczoryfilmowe.pl

18. Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty
26 lipca – 5 sierpnia, Wrocław
www.nowehoryzonty.pl

X Krakow Summer Animation Days
26-29 lipca Kraków
www.ksad.pl

12. Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi
28 lipca – 5 sierpnia, Kazimierz Dolny i Janowiec n/Wisłą
www.dwabrzegi.pl

SIERPIEŃ:

71. Festiwal Filmowy w Locarno
1-11 sierpnia
www.pardolive.ch

19. Letnia Akademia Filmowa
3-12 sierpnia, Zwierzyniec
www.laf.net.pl

7. Festiwal Filmowy "Kocham Dziwne Kino"
9-12 sierpnia, Pabianice
www.kinotomi.pl

45. Ińskie Lato Filmowe
10-19 sierpnia, Ińsko
www.ilf.org.pl

6. Zamojski Festiwal Filmowy "Spotkania z historią"
16-18 sierpnia, Zamość
www.zamoscfilmfestival.pl

10. Solanin Film Festiwal
22-26 sierpnia, Nowa Sól
www.solanin-film.pl

Kinobus / Świętokrzyskie 2018
23-26 sierpnia
www.kinobus.pl

75. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji
29 sierpnia - 8 września
www.labiennale.org/en/cinema

14. Spotkania z Filmem Górskim
30 sierpnia - 2 grudnia, Zakopane
www.spotkania.zakopane.pl