Extra Uniwerek Szczeciński
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Uniwerek Szczeciński » Felietony
Dr Daria Suchecka. Uniwersytet Szczeciński. Fot. Uniwersytet Szczeciński
Dr Daria Suchecka. Uniwersytet Szczeciński. Fot. Uniwersytet Szczeciński
Miłka Cieślewicz i Maurycy Gawriłow wspólnie z dr Darią Suchecką ze Szczecińskiego Instytutu Psychologii wyjaśnią wpływ motywacji na przyswajanie wiedzy.
Extra Uniwerek Szczeciński 20 09 2022
Miłka Cieślewicz i Maurycy Gawriłow wspólnie z dr Darią Suchecką ze Szczecińskiego Instytutu Psychologii wyjaśnią wpływ motywacji na przyswajanie wiedzy.
Na naszą motywacje wpływają cele jakie sobie zakładamy, a cele wynikają między innymi z naszych osiągnięć, rozwoju czy chęci uzyskania korzyści czyli np. pieniędzy, uznania, poczucia bezpieczeństwa. Czyli generalnie cele wynikają z tego czego akurat nam brakuje. W przypadku studentów, celem najczęściej jest chęć zdobycia wiedzy, która w przyszłości przełoży się na większe kompetencje, a docelowo na lepszą karierę zawodową.

Badania wskazują, że nauka materiału do którego podchodzimy negatywnie, jest 9 razy trudniejsza. Tak więc kontekst emocjonalny jest bardzo ważny, dlatego warto nastawić się pozytywnie do materiału którego musimy się nauczyć. Ponadto statystyka pokazuje jednoznacznie, że:
- jeśli tylko słuchamy to przyswajamy wiedzę w 30%
- jeśli słuchamy i pracujemy z wykładowcą to przyswajamy wiedzę w 70%
- jeśli samodzielnie pracujemy z materiałem to przyswajamy wiedzę aż w 80%.

Dodatkowo niezaprzeczalną korzyścią w przyswajaniu nowej wiedzy jest praktyka oraz przeświadczenie, że ta wiedza zaowocuje i tutaj z pomocą przychodzą programy wyjazdowe Erasmus (zagraniczne) i MOST (krajowe) podczas których uczestnicy mogą sprawdzić swoje umiejętności i ponadto mają okazję do zdobywania kontaktów w nowym środowisku, poznawania pracodawców, zdobywania również obycia w kontaktach z innymi ludźmi. Jeśli brakuje funduszy na wspomniane wyjazdy to swoją mobilność, pozytywne nastawienie i przyswajanie wiedzy w praktyce można uaktywnić poprzez uczestnictwa w kołach naukowych czy konferencjach. A każde takie działanie wzmacnia naszą samoocenę.
Niestety jak badania pokazują funkcjonujemy w kulturze w której łatwiej jest krytykować niż chwalić, dlatego często nie wierzymy we własne siły
i już na wstępie sami siebie przekreślamy. A należy pamiętać, że jeśli chcemy to szukamy sposobu, a gdy nie wierzymy w siebie to szukamy tylko wytłumaczenia, które tak naprawdę pogarsza sprawę.

Należy pamiętać, że oprócz dobrej motywacji i nabywaniu wiedzy poprzez praktykę
na lepsze efekty nauki wpływa także:
- dzielenie materiału na partie (nic na ostatnią chwilę),
- robienie notatek ręcznie, ponieważ jesteśmy uwarunkowani biologicznie, mózg lepiej zapamiętuje poprzez ruch ręki – połączenie przestrzenne ruch ręki względem oka. Robienie notatek na komputerze sprawia, że zapamiętujemy, gdzie została zapisana informacja, ale już nie samą treść (płaska powierzchnia klawiatury to za mało dla naszego mózgu).
- praca z danym materiałem, przez co bardziej wzmacniamy zapamiętywanie uzyskanych informacji (po wyjściu z zajęć po godzinie, dwóch już zapominamy 50% materiału),
- odpoczynek, unikanie efektu przebodźcowania.
Extra

Program przygotowany przez Centrum Edukacji Medialnej i Interaktywności Uniwersytetu Szczecińskiego.