Szczecińska Lista Przebojów
Radio SzczecinRadio Szczecin » Szczecińska Lista Przebojów » ARCHIWUM » SZYMON NADAJE
MAX RICHTER ENSEMBLE
From Sleep and The Blue Notebooks
National Concert Hall, Dublin 29.05.2016

Tak się złożyło, że dwudziestego dziewiątego maja wielotysięczny, rozhisteryzowany i przeszczęśliwy tłum przyjmował Bossa na dublińskim stadionie Croke Park. Ja w tym czasie znajdowałem się kilkadziesiąt ulic dalej w głównej sali National Concert Hall. Odbywała się tu skrajnie odmienna muzyczna "impreza"...

"Odkryłem, że wystarczy mi, gdy pięknie zagrana jest pojedyncza nuta. Ona sama, albo cichy rytm, albo moment ciszy – przynoszą mi wytchnienie". Te słowa estońskiego twórcy Arvo Parta, mojego ulubionego kompozytora muzyki potocznie nazywanej współczesną, doskonale definiują to, co przeżywaliśmy tego wieczoru w National Concert Hall.
Brytyjski kompozytor i pianista pochodzenia niemieckiego Max Richter (ur. 1966) tworzy lub współtworzy na zamówienie muzykę do filmów, baletów i oper. Od drugiej połowy lat 90tych współkomponuje i współpracuje przy produkcji płyt dla artystow z tak różnych półek jak Future Sound Of London, Vashti Bunyan czy Roni Size. W 2012 roku ośmielił się rozgrzebać słynne "Cztery Pory Roku", czego efekty można usłyszeć na płycie "Recomposed By Max Richter - Vivaldi The Four Seasons". Od 2002 roku wydaje płyty z własnymi kompozycjami. Richter kontynuuje eksplorowanie ścieżek wytyczonych wiele lat temu przez takich twórców jak Brian Eno, Steve Reich czy Philip Glass.

Kompozytor zaprezentował dublińskiej publiczności swoje dwa dzieła. W pierwszej części koncertu zabrzmiała w całości kompozycja z 2004 roku zatytułowana "The Blue Notebooks" z fragmentami dzienników Franza Kafki oraz poezji Czesława Miłosza. Fragmenty dzieł pięknie odczytywała Sarah Sutcliffe. Niestety, problemy z przyczepionym zestawem mikrofonowym sprawiły, że chwilami jej głos zanikał. Na szczęście nie zburzyło to dramaturgii całości.
Druga część koncertu to prezentacja najnowszego dzieła Richtera - "Sleep". Właściwie był to jedynie esencjonalny półtoragodzinny fragment z eksperymentalnego projektu "Sleep", który w rzeczywistości jest "ośmiogodzinną kołysanką". Tak nazywa ten projekt sam Max Richter. Zdarza się, że autor odgrywa dzieło w całości w porach nocnych (!), testując wytrzymałość swych słuchaczy na sen. Przyznam się, że ledwo co oświetleni, statyczni muzycy odgrywający powtarzający się motyw, dość szybko wprawili mnie w wygodne odrętwienie A przepiękny głos sopranistki Grace Davidson, która od czasu do czasu wstawała ze stołeczka, by zaintonować powtarzający się motyw wokalny sprawiły, że w pewnym momencie zapadłem w lekką drzemkę. Gdy się ocknąłem (po kilku albo kilkunastu minutach) grali cały czas ten sam fragment. Rozejrzałem się po sali i sporo osób siedziało w swych fotelach wygodnie z zamkniętymi oczami. Ciekawe i niecodzienne doświadczenie.
Świadomie po raz pierwszy z twórczością Richtera zetknąłem się trzy lata temu, dzięki ścieżce dźwiękowej do świetnego filmu Ari Folmana "The Congress". Od tamtej pory powoli nadrabiam zaległości z dyskografii kompozytora. I choć czytałem gdzieś, że w środowisku muzyki poważnej Richter traktowany jest bardziej jako epigon niż nowator, to trzeba przyznać, że jest całkiem solidnym rzemieślnikiem. Warto dodać, że sam David Bowie kibicował Richterowi i twierdził, że muzyka z albumu "Songs From Before" (2006) jest na tyle dobra, że mógłby nawet dopisać do niej teksty. A wiadomo przecież, że Bowie potrafił bezlitośnie przecedzać współpracowników. Regularnie odmawiał współpracy np. takim tuzom jak Dave Grohl, Red Hot Chili Peppers czy Coldplay.
 

Zobacz także

2017-01-24, godz. 22:25 RELACJA Z KONCERTU Szymon Jastrzębski BLUES PILLS Voodoo Lounge, Dublin 04.11.2016 W 2011 roku dwóch Amerykanów, Zack Anderson i Cory Berry, basista i perkusista grupy Radio Moscow, wypatrują gdzieś… » więcej 2016-05-24, godz. 11:11 RELACJA Z KONCERTU Szymon Jastrzębski JULIA HOLTER The Button Factory, Dublin, 17.02.2016 Pierwszy raz widziałem Julię w 2012 roku na małej scenie festiwalu Forbidden Fruit. Kupiłem całodniowy… » więcej 2016-01-13, godz. 10:13 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu U2 INNOCENCE + EXPERIENCE 3Arena, Dublin, Irlandia, 24.11.2015 » więcej 2015-08-31, godz. 21:24 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu BECK gość specjalny: JONNY GREENWOOD Grounds of Royal Hospital Kilmainham Dublin, 17.06.2015 Radiohead with special guest Beck. Taki napis widniał na jednym… » więcej 2015-04-21, godz. 10:57 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu PETER GABRIEL Back To Front Dublin, 3 Arena 10 grudnia 2014 Czekałem na ten moment od wielu lat. Czekałem na dzień, kiedy będę mógł pierwszy raz w życiu… » więcej 2014-12-15, godz. 01:25 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu LYKKE LI Vicar Street, Dublin 16 listopada 2014 Pamiętacie singlowy "Sadness Is A Blessing" z poprzedniej płyty? Dziewczyna wyprzedziła (lub przepowiedziała… » więcej 2014-12-15, godz. 01:17 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu MARISSA NADLER The Button Factory, Dublin 6 września 2014 Pierwszym utworem Marissy Nadler, jaki usłyszałem, był "Diamond Heart" z nowego wówczas albumu… » więcej 2014-10-19, godz. 21:13 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu KATE BUSH Eventim Apollo, Londyn 12 września 2014 Dziś, kiedy czytam najnowsze artykuły o Kate Bush, mnożą się określenia takie jak: genialna, najważniejsza… » więcej 2014-07-21, godz. 22:24 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu CAT POWER The Olympia Theatre, Dublin 16 lipca 2014 Czasami ktoś pyta o najlepszy koncert, jaki widziałem w życiu. Nie mam jednoznacznej odpowiedzi na takie… » więcej 2014-07-08, godz. 11:48 SZYMON JASTRZĘBSKI Relacja z koncertu BOKKA Klub 13 Muz, Szczecin 22 marca 2014 Dobra reklama produktu to podstawa. Im więcej szumu wokół czegoś, tym bardziej to coś (choćby przez chwilkę)… » więcej
12345