Szczecińska Lista Przebojów
Radio SzczecinRadio Szczecin » Szczecińska Lista Przebojów » ARCHIWUM » SZYMON NADAJE
MAX RICHTER ENSEMBLE
From Sleep and The Blue Notebooks
National Concert Hall, Dublin 29.05.2016

Tak się złożyło, że dwudziestego dziewiątego maja wielotysięczny, rozhisteryzowany i przeszczęśliwy tłum przyjmował Bossa na dublińskim stadionie Croke Park. Ja w tym czasie znajdowałem się kilkadziesiąt ulic dalej w głównej sali National Concert Hall. Odbywała się tu skrajnie odmienna muzyczna "impreza"...

"Odkryłem, że wystarczy mi, gdy pięknie zagrana jest pojedyncza nuta. Ona sama, albo cichy rytm, albo moment ciszy – przynoszą mi wytchnienie". Te słowa estońskiego twórcy Arvo Parta, mojego ulubionego kompozytora muzyki potocznie nazywanej współczesną, doskonale definiują to, co przeżywaliśmy tego wieczoru w National Concert Hall.
Brytyjski kompozytor i pianista pochodzenia niemieckiego Max Richter (ur. 1966) tworzy lub współtworzy na zamówienie muzykę do filmów, baletów i oper. Od drugiej połowy lat 90tych współkomponuje i współpracuje przy produkcji płyt dla artystow z tak różnych półek jak Future Sound Of London, Vashti Bunyan czy Roni Size. W 2012 roku ośmielił się rozgrzebać słynne "Cztery Pory Roku", czego efekty można usłyszeć na płycie "Recomposed By Max Richter - Vivaldi The Four Seasons". Od 2002 roku wydaje płyty z własnymi kompozycjami. Richter kontynuuje eksplorowanie ścieżek wytyczonych wiele lat temu przez takich twórców jak Brian Eno, Steve Reich czy Philip Glass.

Kompozytor zaprezentował dublińskiej publiczności swoje dwa dzieła. W pierwszej części koncertu zabrzmiała w całości kompozycja z 2004 roku zatytułowana "The Blue Notebooks" z fragmentami dzienników Franza Kafki oraz poezji Czesława Miłosza. Fragmenty dzieł pięknie odczytywała Sarah Sutcliffe. Niestety, problemy z przyczepionym zestawem mikrofonowym sprawiły, że chwilami jej głos zanikał. Na szczęście nie zburzyło to dramaturgii całości.
Druga część koncertu to prezentacja najnowszego dzieła Richtera - "Sleep". Właściwie był to jedynie esencjonalny półtoragodzinny fragment z eksperymentalnego projektu "Sleep", który w rzeczywistości jest "ośmiogodzinną kołysanką". Tak nazywa ten projekt sam Max Richter. Zdarza się, że autor odgrywa dzieło w całości w porach nocnych (!), testując wytrzymałość swych słuchaczy na sen. Przyznam się, że ledwo co oświetleni, statyczni muzycy odgrywający powtarzający się motyw, dość szybko wprawili mnie w wygodne odrętwienie A przepiękny głos sopranistki Grace Davidson, która od czasu do czasu wstawała ze stołeczka, by zaintonować powtarzający się motyw wokalny sprawiły, że w pewnym momencie zapadłem w lekką drzemkę. Gdy się ocknąłem (po kilku albo kilkunastu minutach) grali cały czas ten sam fragment. Rozejrzałem się po sali i sporo osób siedziało w swych fotelach wygodnie z zamkniętymi oczami. Ciekawe i niecodzienne doświadczenie.
Świadomie po raz pierwszy z twórczością Richtera zetknąłem się trzy lata temu, dzięki ścieżce dźwiękowej do świetnego filmu Ari Folmana "The Congress". Od tamtej pory powoli nadrabiam zaległości z dyskografii kompozytora. I choć czytałem gdzieś, że w środowisku muzyki poważnej Richter traktowany jest bardziej jako epigon niż nowator, to trzeba przyznać, że jest całkiem solidnym rzemieślnikiem. Warto dodać, że sam David Bowie kibicował Richterowi i twierdził, że muzyka z albumu "Songs From Before" (2006) jest na tyle dobra, że mógłby nawet dopisać do niej teksty. A wiadomo przecież, że Bowie potrafił bezlitośnie przecedzać współpracowników. Regularnie odmawiał współpracy np. takim tuzom jak Dave Grohl, Red Hot Chili Peppers czy Coldplay.
 

Zobacz także

2011-02-25, godz. 14:02 ANNA CALVI The Workman's Club, Dublin, 23.02.2011 Albumy "White Chalk" (2007) oraz najnowszy, jeszcze świeżutki "Let England Shake" nie pozostawiają żadnych złudzeń: PJ Harvey nie jest już krzykliwą, wyzywającą… » więcej 2011-02-11, godz. 12:01 NOUVELLE VAGUE Tripod, Dublin, 21 stycznia 2011 Do trzech razy sztuka! Najpierw była data na październik 2009, ale występ został odwołany. Druga data została wyznaczona na listopad 2010 - koncert też… » więcej 2011-01-06, godz. 01:49 Goran Bregović Sala Kongresowa, Warszawa, 29.12.2010 Magdalena Jastrzębska Piszę jeszcze na świeżo, żeby emocje nie uciekły, choć odczekałam ze 2 godziny, żeby w ogóle móc napisać coś więcej niż:… » więcej 2010-12-21, godz. 22:36 Anathema The Village, Dublin, 18.12.2010 Był sobie kiedyś, w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych, brytyjski zespół metalowy o nazwie Anathema. Grywał koncerty u boku grup takich jak Cathedral… » więcej 2010-12-12, godz. 23:04 Arcade Fire, Vampire Weekend, Devendra Banhart The O2, Dublin, 05.12.2010 Arcade Fire to szczęściarze. Po debiutanckiej płycie "Funeral" (2004) krytycy padli przed nimi na kolana, bardzo szybko zaczęła rosnąć ilość fanów, głównie… » więcej 2010-12-07, godz. 12:24 SZYMON NADAJE Szymon Jastrzębski Janelle MonaeTripod, Dublin, 01.12.2010 Android nr 57821 znana jako Cyndi Mayweather zakochała się po uszy w człowieku o imieniu Anthony Greendown! Rusza… » więcej 2010-11-17, godz. 14:07 Gorillaz, De La Soul, Little Dragon Dublin, The O2, 11.11.2010 Dziwaczny projekt multimedialny o nazwie Gorillaz, który utworzyli Jamie Hewlett i Damon Albarn pod koniec ubiegłego wieku, stał się obecnie (ku zaskoczeniu… » więcej 2010-10-18, godz. 10:05 Porcupine Tree Mandela Hall, Belfast, 12.10.2010 "I Was Born in '67... The Year of 'Sgt. Pepper'"... taką oto deklaracją Steven Wilson rozpoczyna singlowy utwór "Time Flies", który promował ostatni album… » więcej 2010-09-22, godz. 01:15 Joanna Newsom / Roy Harper Grand Canal Theatre, Dublin, 14.09.2010 Roy Harper to facet, który zajmuje się muzyką od połowy lat sześćdziesiątych. W przeszłości grywał koncerty u boku Jethro Tull, Fleetwood Mac i Pink… » więcej 2010-07-18, godz. 17:00 Tori Amos / Iveagh Gardens, Dublin, 16.07.2010 Przyznaję się od razu, że w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych muzyka Tori Amos dość mocno przeorała moje muzyczne trzewia;) Intensywne odsłuchiwanie… » więcej
23456