Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Tony piachu, ryk silników, wszechobecny zapach benzyny i niesamowite emocje - chyba te słowa najlepiej opisują grę, którą trafiła ostatnio w moje ręce. Bez wątpienia to nie jest jakiś byle jaki tytuł, a gra która podniesie ciśnienie nawet największemu malkontentowi i sprawi, że godziny spędzone przed konsolą będą wam mijać jak szalone. Żeby nie trzymać Was już dłużej w niepewności zdradzę, że dziś zabieram was w daleką podróż po bezdrożach w naprawdę odjechanych i mega szybkich rajdówkach w grze DiRT 4. Jak sama nazwa wskazuje "dirt" - to po prostu brud, piach, błoto, czyli wszystko to co możemy spotkać podczas rozgrywki na naszej trasie...

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Techland.
GIERMASZ-Recenzja DiRT 4

Twórcy jak i wydawcy tej popularnej ścigałki, czyli brytyjskie studio Codemasters i nasz rodzimy Techland, postanowili jednak pójść o krok dalej i oprócz samej gry, wysłali do naszej redakcji wielkie, kartonowe i cholernie ciężkie pudło. Nie była to jednak standardowa przesyłka, a kilka kilogramów ziemi, kamieni, szyszek i korzeni. Z czystym sumieniem musimy stwierdzić, że to jeden z najdziwniejszych presspacków jakie zdarzyło nam się otrzymać. No cóż - jak widać nazwa zobowiązuje, punkt za pomysłowość, ale ten rachunek za czyszczenie radiowych wykładzin to już doślemy w osobnej paczce...

Dobra: wracamy jednak do meritum. Pewnie wielu z Was grało już w poprzednie odsłony tej topowej serii, a jeśli nie to co najmniej coś o nich słyszało. Według samych twórców cała seria DiRT to taki duchowy spadkobierca legendy na rynku tego typu gier, czyli niegdyś niezwykle popularnej sagi Colin McRae Rally. Na samo wspomnienie, aż się łezka w oku kręci, no i cóż, nie ma co ukrywać, że poprzeczka jest tutaj zawieszona bardzo, ale to bardzo wysoko. Ale hej! Jak gonić, to najlepszych, a jak spadać, to z najwyższego konia.

DiRT 4 wzorem najlepszych gier tego gatunku oferuje nam tak naprawdę dwa tryby zabawy - możemy pościgać się zupełnie arcadowo - zręcznościowo, z padem w jednej dłoni i chipsami w drugiej, albo pobawić się trochę bardziej na poważnie, odpalić swoją zakurzoną już nieco kierownicę i wcielić się w wirtualnego Sebastiana Loeba czy Daniego Sordo. Ja zdecydowanie wybieram jednak tę pierwszą opcję, bo daleko mi, nawet na konsoli, do wyników jakie osiągają profesjonaliści, a wierzcie mi, że tak jak i tam tak i tu zabawa jest po prostu przednia.

DiRT 4 tak jak poprzednie wersje tej gry oferuje nam multum opcji do wyboru, jeśli mowa o samej rozgrywce. Możemy pobawić się dosłownie przez chwilę, pościgać na jednym oesie, przejechać dosłownie kilkanaście kilometrów. Jeśli natomiast mamy trochę więcej czasu, to nie ma żadnego problemu, by przez kilkadziesiąt minut powalczyć o dobry wynik np. w rajdzie Finlandii, Grecji czy Włoch. Dla największych fanów motosportu twórcy przygotowali także pełne sezony, w których przyjdzie nam rywalizować z całą rajdową śmietanką w pełnym wymiarze czasowym.

A czym tu się jeździ? - spytacie. A no do swojej dyspozycji mamy przeszło 50 pieczołowicie odwzorowanych samochodów, od znanych z tras topowych samochodów klasy WRC, przez nieco słabsze auta WRC2, po klasyki, których na próżno szukać już w telewizyjnych relacjach z prawdziwych rajdów. Jeśli natomiast spytacie, jak te auta się prezentują - to mam tutaj tylko jedną odpowiedź - genialnie. Na szczególną uwagę zasługują detale, takie jak świetnie odtworzone elementy wykończenia wnętrz, karoserii, czy szczegółowość z jaką odwzorowano marki i modele aut, jak i otoczenia całej trasy. Warto też zwrócić uwagę na dopracowany model zniszczeń, gdzie każda, nawet najmniejsza stłuczka, czy awaria mogą wpłynąć na nasz końcowy wynik.

Nie spodziewajmy się więc, że wzorem innych tego typu gier, po większym dzwonie bezproblemowo dojedziemy do mety - tutaj w zależności od tego w co i jak mocno „rąbniemy”, będzie to miało potem swoje bezpośrednie przełożenie na to jak prowadzi się nasza bryka. Jeśli natomiast mamy nawyki rodem z GTA do kompletnego dewastowania naszego auta, to szybko może się okazać, że nasi inżynierowie po prostu nie dadzą rady i nie wyrobią się z naprawą wszystkich uszkodzeń na czas, przez co na trasę kolejnego etapu wyjedziemy za kierownicą wraka. No cóż, DiRT 4 uczy pokory za kółkiem i tego, że nie każdy zakręt da się przejechać z gazem w podłodze. Aż chce się rzec - nareszcie.

Zabierając się do DiRT 4 moim zdaniem warto jeszcze zwrócić szczególną uwagę na dwa tryby - kariery i gry online. Pierwszy z nich umożliwia nam jeszcze lepsze wczucie się w samą rozgrywkę. Tworzymy własnego kierowcę, dołączamy do pierwszego teamu, pozyskujemy pierwszych sponsorów i powoli pniemy się w światowych rankingach. Z biegiem czasu odblokowujemy coraz to lepsze rajdówki, walczymy o coraz to większą stawkę i z coraz lepszymi kierowcami. Cel jest tylko jeden - zostać najlepszym z najlepszych, mistrzem świata WRC, który nie ma sobie równych zarówno na greckich szutrach, włoskich asfaltach czy oblodzonych, leśnych duktach Finlandii. Wierzcie mi, że zdobycie każdego „pudła” sprawia tutaj wielką frajdę, ale przygotujcie się też na tonę frustracji, gdy po raz kolejny w tym samym miejscu nieco przesadzicie z pedałem gazu.

Chciałbym też docenić twórców, że tym razem udało im się oddać dla graczy bardzo sprawny tryb multiplayer, gdzie możemy sprawdzić się na tle graczy z całego świata. Gra oferuje sieciowe rankingi, pozwala zmierzyć się z naszymi przyjaciółmi czy podjąć dzienne, tygodniowe lub miesięczne wyzwania. Powiem jednak szczerze, że tryb online chyba nie jest na moje nerwy, bo szybko zdałem sobie sprawę z tego, że co innego jest dostawać łupnia od komputerowej, sztucznej inteligencji, a co innego od jakiegoś dzieciaka z Francji, Stanów czy Korei. Brrr. Ale summa summarum tryb jest, działa sprawnie i za to należy się wielki plus dla ekipy Codemasters - a ja, najwidoczniej, po prostu nie trzymam ciśnienia :P

Podsumowując, najnowszy DiRT to chyba aktualnie najlepsza dostępna ścigałka na rynku. Swoją konkurencję po prostu zjada na śniadanie - ma bardzo dobrą mechanikę, śmigając w Dircie jesteśmy w stanie spokojnie wyczuć zachowanie naszego auta, jego wagę, przyspieszenie, to jak zachowuje się w zakrętach. Nie ma się tutaj wrażenia, że prowadzimy mydelniczkę czy taczkę z kamieniami. Ponadto same rajdówki wyglądają po prostu świetnie, rozpływam się nad ich detalami, pracą światła, szczegółowością tras i otoczenia. Momentami patrząc na DiRT-a można go pomylić z telewizyjną relacją wprost z jednego z rajdów. Chociaż może fotorealizm to to jeszcze nie jest, ale jesteśmy już coraz bliżej.

I ostatni, chyba największy plus za to, że w najnowszym DiRT 4 każdy po prostu znajdzie coś dla siebie - odnajdą się w nim zarówno totalni amatorzy, którzy chcą się po prostu chwilę odprężyć i pograć w jakąś „ściagałkę”, jak i profesjonaliści, którzy od najmłodszych lat żywią się tylko i wyłącznie wysokooktanową benzyną. No cóż, deweloperzy z Codemasters odwalili naprawdę kawał dobrej roboty i śmiem twierdzić, że Dirt 4 to pozycja obowiązkowa na każdej półeczce czy ołtarzyku z grami. Tak więc nie ma na co czekać i już najwyższy czas, by z powrotem wyruszyć na rajdowe bezdroża. Może to właśnie Ty zostaniesz nowym mistrzem WRC. Szerokości! Cześć!
 

Zobacz także

2024-03-23, godz. 15:26 Alone in the Dark [PlayStation 5] Lubię remake'i. No dobrze, lubię remake'i Resident Evil, bo te mnie oczarowały. Podskoczyłem z radości, kiedy dowiedziałem się, że również… » więcej 2024-03-13, godz. 21:20 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X/S] Tydzień temu Jarek przedstawił swoje pierwsze wrażenia, teraz przyszedł czas na recenzję. Trochę banałem zalatuje stwierdzenie, że Warhammer 40000 nie… » więcej 2024-03-13, godz. 21:15 Unables [Xbox Series X/S] Patrz tylko na tego typa. Zaspany, śmierdzący leń, ubierz go, umyj, daj jeść i kopa za drzwi. Które godzina? Czas wziąć się do roboty! Tak wita nas Unables… » więcej 2024-03-13, godz. 21:12 The Thaumaturge [PC] Warszawa, rok 1905. Można by rzec – zaraz po burzliwym okresie w historii Polski, której nie ma na mapie. Wojny napoleońskie, powstanie listopadowe, powstanie… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Inkulinati [PC] Mówiąc szczerze – ten wstęp pisałem kilka razy, za każdym razem kasując poprzednią wersję po kilku zdaniach. Bo nawet nie wiedziałem od czego zacząć… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Warhammer 40000: Chaos Gate - Daemonhunters [Xbox Series X] - pierwsze wrażenia W tej szybkiej taktycznej turowej grze RPG pokierujemy najwspanialszą bronią ludzkości – Szarymi Rycerzami. Do boju z plagą ruszył Jarek Gowin, który opowiedział… » więcej 2024-03-09, godz. 06:00 Mario vs. Donkey Kong [Switch] Musiało minąć 20 lat, by Nintendo wróciło do gry Mario vs. Donkey Kong i stworzyło remake tej świetnej platformowo-logicznej produkcji. Nie jest to dokładnie… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Skull and Bones [PC] - pierwsze wrażenia Skull and Bones wyszło we wczesnym dostępie, więc z wodami mórz i oceanów zmierzył się Kacper Narodzonek. Wraz z Michałem Królem wsiedli na tratwę i… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 A Little to the Left [Xbox Series X] Leniwa niedziela, po sześciu dniach pracy, załatwianiu spraw codziennych, popołudniach z rodziną, zajmowaniu się niezliczona liczbą obowiązków, nie miałem… » więcej 2024-03-02, godz. 06:00 Like A Dragon: Infinite Wealth [Xbox Series X] Zawsze, kiedy recenzuję dla Was gry, staram się wychodzić z pozycji kogoś, kto nie ma pojęcia czym jest dana produkcja. Próbuję wyjaśniać choć elementarne… » więcej
12345