Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Civilization 7
Civilization 7
Ech, Cywilizacja. Mogę chyba powiedzieć bez jakichś wielkich kontrowersji – jedna z największych i najbardziej lubianych przez fanów serii gier komputerowych. Po ponad trzydziestu latach istnienia serii (pierwsza odsłona wyszła już w 1991 roku) doczekaliśmy się gry z numerem siedem. Z jednej strony można powiedzieć – co może się zmienić, to dalej „Civka”. Z drugiej – no właśnie, trochę się zmieniło. I chyba niekoniecznie na lepsze.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od dystrybutora, firmy Cenega.
Recenzja Civilization 7

Najbardziej drastyczną nowością jest rezygnacja z klasycznego podziału na okresy, a przejście na epoki. Z wierzchu może wygląda to tylko jak semantyczna poprawka, jednak pod względem mechaniki zmiana jest ogromna. W poprzednich Cywilizacjach jedną wybraną nację przeciągaliśmy przez antyk, średniowiecze, renesans i tak dalej, i tak dalej. Obecnie jednak można by się kłócić, że gramy tak naprawdę trzy luźno powiązane ze sobą rozgrywki. Przejście z epoki antyku do epoki odkryć a potem do współczesności wywraca nam do góry nogami porządek naszego wirtualnego świata. Był to zamierzony przez twórców zabieg, który na celu miał uniknięcie efektu śnieżnej kuli, czyli tego, kiedy jedna nacja zaczyna dominować i jest nie do powstrzymania. Do tego podczas takiego przejścia... zmieniamy swoje państwo. I to dosłownie. Tak na dobrą sprawę tylko nasz przywódca będzie z nami od początku do końca naszej rozgrywki. Czy to dobre rozwiązanie? Z jednej strony – mamy możliwość eksploracji różnych taktyk, bonusów i zasobów, które dają nam różne państwa, z drugiej jednak – wśród fanów zaleciało to trochę herezją. No bo jak to Napoleon ma rządzić Stanami Zjednoczonymi czy Katarzyna Wielka ma być carycą Meksyku? Dodatkowo zmiana epoki to trochę twardy reset, jeżeli chodzi o zasady, jednostki, a nawet państwa-miasta.

To nie jedyna zmiana w siódmej części Cywilizacji. Inaczej rozgrywamy dyplomację, zarządzanie robotnikami czy wojskami, a nawet warunki zwycięstwa są nieco inne. Twórcy zapowiadali rewolucję i takową zafundowali graczom. Problem jest jednak taki, że gra wydaje się w pewien sposób nieukończona. Do dyspozycji mamy kilkunastu przywódców i koło trzydziestu nacji, co fanatykom serii nie przypadło za bardzo do gustu. Dodatkowo ominięcie takich narodów, jak choćby Imperium Brytyjskie, Holandia czy brak reprezentacji Wikingów trochę wygląda jak faux pas, trochę jak przygotowanie pod wydawanie znacznej ilości DLC-ków.

Opinie po premierze Cywilizacji VII są skrajnie podzielone. Tak musiało być podczas rewolucyjnej gry, która miała podnieść rękę na niektóre z założeń, które były z graczami od ponad trzech dekad. Na Steamie stosunek ocen pozytywnych do negatywnych to prawie równo pół na pół, na Metacriticu obecnie gracze dają grze 3,6 na 10, a opinie recenzentów rozkładają się na całej rozpiętości możliwych ocen. Niektórzy sygnalizują również to, że możemy znowu być świadkami casusu szóstej odsłony, która również na premierę była co najwyżej średnia, potem jednak wraz z patchami i dodatkami stała się bardziej grywalna. Cóż, ja czekałem na tą grę i w tym momencie trochę się zawiodłem. Pierwsze „wywrócenie stolika” przy zmianie epoki wprawił mnie w niezły szok termiczny, który niekoniecznie mi się podobał. Rozumiem rewolucję, ale jednak przy grze z rozwojem cywilizacji, twórcy powinni pamiętać trochę o tym, jak doszło do budowy imperium swojej marki. Miejmy nadzieję, że to nie będzie zmierzch Cywilizacji, a po kryzysie gra wyjdzie na prostą. Na ten moment jednak ocena to 5.5 na 10.
 

Zobacz także

2025-03-01, godz. 07:30 Jupiter Hell [Switch] Na wstępie umówmy się, że sponsorem tej recenzji zostanie powiedzonko "to zależy". Bo Jupiter Hell polskiego studia ChaosForge to nie jest produkcja, która… » więcej 2025-03-01, godz. 07:30 Police Shootout [Xbox Series X] San Adrino to pełne niebezpieczeństw klasyczne amerykańskie miasto. To właśnie tutaj rozgrywa się akcja polskiej gry Police Shootout, w której wcielamy… » więcej 2025-02-22, godz. 07:30 Ambulance Life: A Paramedic Simulator [PlayStation 5] Pierwsze słowa, jakie wykrzyczałam do ekranu po rozpoczęciu gry? Jakbym chciała zagrać w GTA, to bym włączyła GTA. To narzekanie musieli też usłyszeć… » więcej 2025-02-22, godz. 07:30 Avowed [Xbox Series X] "Świetne starcia" czy "beznadziejnie nudne i nieangażujące" - "doskonale napisana historia, którą kształtują nasze wybory" a może "nudna opowiastka, na… » więcej 2025-02-15, godz. 07:30 Shady Part of Me [Xbox Series X] Shady Part of Me nie jest grą nową, bo wyszła w 2020 roku. Jednak wisiała na mojej kupce wstydu, bo intrygowała mnie wyglądem i emocjonalną opowieścią… » więcej 2025-02-15, godz. 07:30 Infinity Nikki [PlayStation 5] Przyznam się wam, podeszłam do Infinity Nikki z rezerwą. No bo tak. Gra jest darmowa, a to wiadomo, pewnie będą jakieś podstawowe funkcje, a za resztę -… » więcej 2025-02-15, godz. 07:30 Ninja Gaiden II Black [Xbox Series X] Jakby była gdzieś gra, która miałaby być esencją gier komputerowych, taką, która jest stereotypową produkcją łączącą to, co się najczęściej ludziom… » więcej 2025-02-08, godz. 16:30 Tails of Iron 2: Whiskers of Winter [Xbox Series X] Gdy wredne nietoperze atakują jego zamek, zabijają bliskich i mieszkańców, Arlo, dzielny i wojowniczy szczur nie odpuści, dopóki nie odpłaci najeźdźcom… » więcej 2025-02-08, godz. 16:30 Botany Manor [PlayStation 5] Kto nie chciał kiedyś zostać właścicielem posiadłości na brytyjskiej wsi - spokojnego dworku z wielkim ogrodem - niech pierwszy rzuci kamieniem. No dobrze… » więcej 2025-02-08, godz. 16:30 Kingdom Come: Deliverance 2 [Xbox Series X] Spędziłem przy tej grze naprawdę mnóstwo czasu. Całą masę. A nadal nie czuję się przygotowany do jej recenzji. Tam, gdzie inne produkcje schodzą z ringu… » więcej
23456