Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Spirit of the North 2
Spirit of the North 2
To jest gra, która szanuje gracza. Wybaczcie, że już na wstępie rzucam takim ciężkim działem, ale drugiej części Spirit of the North 2 to się po prostu należy.

Grę do recenzji otrzymaliśmy od agencji Better Gaming Agency.
Recenzja Spirit of the North 2

Zaraz powiem, dlaczego, zacznijmy jednak od krótkiej historii. Pierwsza część logicznej przygodówki, której głównym bohaterem jest lis ze świetlistym ogonem powstała w niewielkim Infuse Studio prawie sześć lat temu. Recenzje zebrała różne, chwalono pomysł graficzny i muzykę, ale wielu nie podobała się rozgrywka i wykonanie.

No właśnie, rozgrywka. Fabuła nie jest specjalnie skomplikowana, tak jak i nie była w pierwszej części. Jednak w moim przekonaniu nie o poziom szczegółów, zadania poboczne ani o rozbudowaną akcję tutaj chodzi. Ale po kolei.

W Spirit of the North 2 wcielamy się w sympatycznego lisa. Nie wiem, czy to nie pleonazm, bo w końcu wszystkie lisy są sympatyczne. Uprzedzam, nie przyjmuję odmiennych opinii w tej kwestii. Lisa można sobie trochę uformować według własnej woli, choć szczerze mówiąc, nie wiem, czy akurat ta funkcja jest aż tak potrzebna. A i efekt nie powala. Mógłby sobie być domyślny, a i tak byłoby fajnie.

Historia natomiast jest tutaj taka, że lisy pełniły niegdyś rolę strażników Północy, ale okazuje się, że żyły tam też przed wiekami inne gatunki. No i teraz trzeba je uratować przed złem. Już mówiłam, w tej grze nie chodzi o fabułę.

O co chodzi w takim razie? Twórcy gry twierdzą, że tej gry należy "doświadczyć". Nie wiem, czy to chwyt marketingowy mający według niektórych zatuszować braki w narracji, ale ja to kupuję.

Rozumiem to tak: chodzi o to, żeby się nie niecierpliwić, że rozwiązania zagadki, która pozwoli otworzyć kolejne drzwi nie znajdziemy od razu i za rogiem. Nie wkurzać się, że od początku nie wiemy dokładnie, co mamy robić i że przygoda jest "nieintuicyjna". Najlepiej podążać w stronę czerwonej wstęgi, odblokowując kolejne lokacje, dowiadując się co nieco o tym, co się stało z całą Północą i wytrwale poszukiwać rozwiązań.

To, że nie ma w Spirit of the North 2 ciągłych podpowiedzi - czy że właściwie wcale nie ma podpowiedzi - mnie akurat bardzo pasuje. Wrócę do tego, co powiedziałam na początku: ta gra szanuje gracza - wierząc w jego intuicję, pomysłowość, SAMODZIELNOŚĆ i inne dobre cechy. A w dodatku poruszamy się w ciszy, w tle słysząc tylko muzykę. Nie ma tutaj dzikich emocji, jest sporo kombinowania, są ładne krajobrazy. Są też bitwy, ale nie takie znów standardowe. I nie chodzi tutaj o brak efektów dźwiękowych, które zarzuca część recenzentów.

Podsumowując, to nie jest gra dla niecierpliwych. Czy jest wybitna? Może to za duże słowo. Jest trochę problemów graficznych, nad sterowaniem przydałoby się trochę popracować. Ale nie jest to coś, co by ją dyskwalifikowało. Ja do świata lisiej Północy wracam chętnie. Tym bardziej, że towarzyszem naszego bohatera jest kruk. A kto nie chciałby mieć kumpla kruka? Ocena 7/10.
 

Zobacz także

2025-05-17, godz. 08:02 Drop Duchy [PC] O fenomenie sceny niezależnej powiedziano już niemal wszystko i od ładnych kilkunastu już lat te produkcje walczą o uznanie na równi z wielkimi produkcjami… » więcej 2025-05-17, godz. 08:01 The Precinct [PlayStation 5] W większości gier wcielamy się w tych złych, strzelających do wszystkiego co się rusza, łamiących wszelkie zasady i normy, mających za nic istnienia i… » więcej 2025-05-17, godz. 08:00 Doom: The Dark Ages [Xbox Series X] Może i w średnim wieku, ale kondycję ma jak niejeden 20latek. A nawet i lepszą. Kolejny Doom udowadnia kto tu jest królem FPSów, i że wciąż nikt nie ma… » więcej 2025-05-10, godz. 08:00 South of Midnight [Xbox Series X] Wierzenia ludowe czy folklor to prawdę mówiąc nie jest moja bajka, jednak na South of Midnight czekałem od pierwszej zapowiedzi. Podobała mi się oprawa… » więcej 2025-05-03, godz. 17:54 The Talos Principle: Reawakened [PlayStation 5] Jest tutaj mieszanka świata antycznego z motywami biblijnymi. Są malownicze ruiny, które czasem tracą wygenerowaną stabilność. Jest trochę filozofii, trochę… » więcej 2025-04-28, godz. 19:42 Amerzone: The Explorer's Legacy [Xbox Series X] Przygodówki point'n'click - niegdyś obiekt westchnień graczy, obecnie nisza, bo chociaż pewne mechaniki w nich wypracowane są stosowane i obecnie… » więcej 2025-05-03, godz. 08:00 Forever Skies [PlayStation 5] Jakoś tak jest, że my, gracze, jakoś lubimy czarnowidztwo, jeżeli chodzi o przyszłość. Bo kiedy ostatnio widzieliśmy grę osadzoną w przyszłości, bliższej… » więcej 2025-05-03, godz. 08:00 Clair Obscur: Expedition 33 [Xbox Series X] Będę z Wami brutalnie szczery. Mam mieszane uczucia pracując nad recenzją Clair Obscur: Expedition 33. Bo z jednej strony bardzo chcę się z Wami podzielić… » więcej 2025-04-26, godz. 07:30 #DRIVE Rally [PC] Co by było, gdyby połączyć absolutnego kultowego klasyka SEGA Rally i artystycznie piękne wyścigi Art of Rally? Prawdopodobnie coś na wzór #Drive Rally… » więcej 2025-04-26, godz. 07:30 Mandragora: Whisprers of the Witch Tree [PlayStation 5] Jak mówi popularne powiedzonko, "naśladownictwo to najszczersza forma pochlebstwa" - bo od momentu zdefiniowania "soulsów", czyli nastawionego na bezlitosne… » więcej
12345