WuDoo
Radio Szczecin » Magazyn WuDoo » Czytelnia » Felietony

Historia polskiego hip hopu cz. 4 miasta nad Wisłą, i Odrą

I. Stolica kraju, stolicą rapu? Wspominaliśmy już o rap-sceny w Kielcach, Poznaniu i Katowicach. W tym samym czasie do mikrofonu powoli zaczynała dochodzić stolica kraju – Warszawa.
Jednym z pierwszych, jeżeli nie pierwszym, warszawskim składem był Trials X. Grupa powstała w 1991 roku z inicjatywy: Marcina „J. Tiger” Chmarzyńskiego i Piotra „DJ Platoona B” Boruca. Niedługo po połączeniu sił chłopaki nagrali demo pt. „Fekalia”. Materiał nie wywołał jednak żadnej sensacji, rozgłosu ani zainteresowania. Powodem tego mógł być fakt, że tylko nieliczni zaczynali interesować się hip hopem.

Do diametralnej zmiany sytuacji doszło w 1993 roku. W tym właśnie roku Bogna Świątkowska otrzymała pracę w Radiu Kolor, i tym samym rozpoczęła legendarną audycję „Kolorszok”. Była to pierwsza taka audycja w Warszawie, i bodajże pierwsza w kraju. Po niedługim czasie, do Bogny Świątkowskiej dołączył Sebastian „Dj 600 Volt” Imbierowicz, który był kolekcjonerem płyt. W ten sposób Bogna Świątkowska miała dostęp do wielu ciekawych albumów, gdyż jak sama przyznała, nigdy nie miała pociągu do kolekcjonowania płyt. „Kolorszok” propagował rodzącą się kulturę hip hop, i wspierał ludzi, którzy chcieli się nią zająć. Ciekawym miejscem był korytarz radiowy, w którym doszło do wielu spotkań. Dzięki audycji, Volt miał bezpośredni kontakt z rodzącą się branżą hip hopową. Warto również zauważyć, że był on DJem grającym na licznych imprezach, min. na cyklicznych hip-hopowych piątkach w warszawskich „Hybrydach”. Dzięki temu, miał on bezpośredni kontakt z ludźmi, którzy zaczęli zajmować się rapem. „Kolorszok” miał wielki wpływ na rozwój polskiego rapu. Dzięki niemu wielu ludzi zainteresowało się tą muzyką, budując tym polską rap-scenę. W 1997 roku Bogna Świątkowska, wyłączyła CD, odłożyła radiowe słuchawki, odeszła od mikrofonu, zamknęła drzwi studia i tym samym zakończyła długą historię audycji.

Mając odpowiednie możliwości i umiejętności Volt chciał zająć się nie tylko propagowaniem muzyki, ale też jej tworzeniem. W tym celu, wraz ze swoim kolegą Mariuszem „DJ Mariem” Sobolewskim założył legendarny 1kHz (Ein Killa Hertz). Grupa powstała w 1994 roku. Niedługo po jej założeniu dołączył do niej dobry kolega DJ Maria - Jacek „TDF (Tas De Fleia)” Graniecki. Mniej więcej w tym samym czasie, Volt założył drugą swoją grupę o nazwie Huzdemak, w której skład wchodzili: Volt, Mandaryn i Qza. Ekipa jednak rozpadła się. Powodem był wyjazd Mandaryna zagranicę. Początkowo 1kHz składał się głównie z samych raperów. Zarówno DJ Mario jak i Volt próbowali rapować. Pierwszym efektem ich współpracy był utwór „Wyłącz mikrofon” umieszczony na składance SP Records, która wyszła w 1996 roku. Był to bodajże pierwszy kawałek bazowany na stylu braggadacio, w którym raperzy nawijali o swoim stylu. Niestety niedługo po ukazaniu się utworu, z grupy odszedł Volt. Odejście z ekipy wiązało się również z zaprzestaniem rapowania. DJ skupił się głównie na tworzeniu muzyki. Zaraz po odejściu Volta, 1kHz przestało istnieć. Ostatni raz o ekipie można było usłyszeć dzięki utworowi „1kHz”, który w 1997 roku został umieszczony na składance „Smak B.E.A.T. Records”. Umieszczenie utworu miało chyba charakter jedynie sentymentalny, gdyż 1kHz nie istniało już od roku.

Mniej więcej w tym samym czasie, na warszawskiej dzielnicy powstała druga bardzo ważna grupa. Otóż w 1994 roku z inicjatywy: Piotra „Vienia” Więcławskiego i Pawła „Włodiego” Włodkowskiego narodziła się Mistic Molesta. Raperzy już wcześniej zajmowali się pisaniem tekstów, jednak nie skupiali się tylko na rapie. Często udzielali się w różnych core'owych grupach. Z czasem jednak zajawka na rap przerodziła się w prawdziwą pasję. Pierwsze nagrywki odbywały się u Marka „Kaczy” Kaczego, który wraz z Tomaszem Chadą założył grupę Proceder. Przełom w twórczości Mistic Molesty nastąpił w 1996 roku, gdy ich kawałki trafiły w ręce Volta. Co prawda panowie poznali się już nieco wcześniej, gdy podczas imprez w „Hybrydach” Vienio z Włodim wbili się na scenę i zaczęli rymować. Jednak dopiero w 1996 roku Volt dokładniej poznał ich muzykę i zaczął z nimi współpracować. Dzięki tej znajomości, o Mistic Moleście zaczęło się robić coraz głośniej. W efekcie grupa wywołała istną sensację. Jednak o tym, powiemy w dalszej części.

II. Rap z nad Odry

Szczecin istniał na mapie hip hopu niemal od początku. To w nim powstała pierwsza grupa b-boy’ów. To on stał się jednym z trzech centralnych miejsc, w których powstawało najlepsze polskie graffiti. Nic więc dziwnego, że już na początku lat dziewięćdziesiątych w mieście nad Odrą zaczynały pojawiać się pierwsze rapujące ekipy.

Wszystko zaczęło się w 1994 roku, gdy na szczecińskiej scenie działała acid-jazzowo-hiphopowa formacja o nazwie PJL. Grupę tworzyli: Joanna „Aha” Tyszkiewicz, Paweł „Kali” Kaliszewski oraz Marcin „Emma Cuk” Macuk. Ekipa miała na koncie parę kawałków, takich jak: „Zielona rewolucja”, „Abrakadabra”, czy „Kasatadarasa”. Utworu zostały nagrane w studiu radia, z którym niemal od początku byli związani niektórzy członkowie grupy. No ale o tym za chwilę. Z czasem grupa zaczęła ewoluować zarówno pod względem muzycznym jak i personalnym. Jej szeregi zasilił Sebastian „Seba, MaStoKilo, TonyJazzu” Kuchciński, który wcześniej grał na gitarze w hard core'owej formacji Scum Checks. Ostatnim ogniwem nowopowstałej grupy był Grzegorz „DJ Twister” Czerkasow, o który zrobiło się głośno dzięki audycji WuDoo. W wieku 16 lat Twister zaczął zabawę z własnoręcznie przerobionymi gramofonami. Swoje umiejętności utrwalił na kasecie, którą następnie wysłał do audycji WuDoo. Po jej przesłuchaniu, prowadzący audycję uznali go za „winylowego kocura” i zaprosili do współpracy przy nagrywaniu płyty. W ten sposób zaistniała pierwsza szczecińska ekipa o nazwie Snuz. Ich pierwszy kawałek ukazał się w 1996 roku i nosił nazwę „Styl”. Dwa lata później grupa zadebiutowała na „Produkcji hip hop – stronie jasnej”, utworem pt. „Ludzie z przeszłości”. Przez następne lata, bardzo wielu raperów nawiązywało do tytułu i tematyki kawałka.

Gdy PJL przeistaczało się w Snuz, w mieście doszło do równie ważnego wydarzenia. Otóż w 1995 roku Aśka Tyszkiewicz, Winicjusz „Wini” Bartków, Michu i Maślak rozpoczęli pierwszą szczecińską hip hopową audycję o nazwie „WuDoo”. Audycja propagowała kulturę hip hop, jednak przede wszystkim skupiła się na młodych artystach. Przez długi okres trwania audycji, wielu młodych raperów mogło zadzwonić i zarymować na żywo. Dzięki tej akcji wielu szczecińskich muzyków uzyskało szansę na dalszy rozwój. Z wieloma, prowadzący audycję podjęli współpracę; jak choćby z DJ Twisterem. Audycja miała bardzo duży wpływ na rozwój szczecińskiego hip hopu. Wielu obecnie działających muzyków dowiedziało się o hip hopie, właśnie za sprawą tej audycji.

ZOBACZ TAKŻE

Best weekend ever. Bonnie & Clyde vol. 2„Best weekend ever” – takim zdaniem mogę podsumować ostatni weekend spędzony w Warszawie. Gościnność, ciekawość, szaleństwo, energia, unity, pulsujące emocje oraz mnóstwo zajawki. Te słowa będą kojarzyć mi się z ludźmi, których poznałem w stol ...

Historia polskiego hip hopu II - Rozdział I: Jedno miasto, trzy style„Baunsuj ze mną, baunsuj”. Na samym początku XXI wieku w polskim rapie coraz częściej pojawiało się hasło „bauns”. „Bauns” był synonimem rapu opowiadającego o szalonych imprezach na których alkohol, kobiety i wszechobecny luz były priorytetem.

Historia polskiego hip hopu cz. 10 - koniec prehistoriiI. Zmiana warty. Rok 2000 i 2001 był dał początek fali produkcji, które napływały z całego kraju. Wpływ na to miała coraz większa popularność hip hopu, oraz coraz łatwiejszy dostęp do sprzętu. Początkujący raperzy mieli większe możliwości na z ...

Historia polskiego hip hopu cz. 9 z podwórka na wielką scenęI. „HollyŁódź”. W Łodzi rap rozwijał się coraz prężniej. Thinkadelic podpisał umowę z Pomaton/Emi, i zaczął pracować nad nowym materiałem. Jeszcze przed jej wydaniem, o płycie robiło się coraz głośniej. W głównej mierze za sprawą świetnych sin ...

Historia polskiego hip hip cz. 8 warszawskieI. Mocne debiuty. Jak pamiętamy DJ 600 Volt był jednym z pionierów warszawskiej rap-sceny. Po odejściu z 1kHz, Volt skupił się głównie na produkcjach. W 1996 roku współpracował przy realizacji składanki „SP Records”, zaś rok później uczestnicz ...

Historia polskiego hip hop cz. 7 rozrastający się świat hip hopuI. Nowe twarze, nowe ekipy. Na przełomie 1995/96 roku Scrap Beat byli bardzo zapracowani. Zajęli się m.in. organizowaniem I Ogólnopolskiej Konferencji Freestyle we Włocławku, i współorganizowaniem Ogólnopolskiego Turnieju Tańca „Brekowisko’96” ...

Historia polskiego hip hopu cz. 6 do you want fuck with me?!I. Miała być beka, a wyszedł straszny gnój. Rok 1995 zapowiadał się rewelacyjnie zarówno dla Liroya, jak i Peji. W roku tym Liroy stał się najpopularniejszym raperem w Polsce. Peja zaś miał okazję zarapować przed samy Icem-T na jego koncercie ...

Historia polskiego hip hop cz. 5 progres rzecz najważniejszaI. Wyjazdy i wygrane. Świat polskiego break danca coraz bardziej się rozwijał. Świadczyły o tym coraz lepsze umiejętności polskich b-boy’ów, oraz profesjonalna organizacja imprez. Dzięki takiej sytuacji dwie bardzo silne ekipy – Broken Steps i ...

Historia polskiego hip hopu cz. 3 coraz więcej miast, coraz więcej styliI. Zmiany, zmiany. Jak wcześniej wspominaliśmy, szczeciński taniec był w ciężkiej sytuacji. Broken Step o mało nie zawiesiło działalności, a w mieście mało, kto tańczył. Na szczęście w drugiej połowie 1993 roku sytuacja polepszyła się. Do mias ...

FOTOGALERIA

WuDoo Interview: MAJOR SPZ
WuDoo Interview: MAJOR SPZ
Nowy teledysk Karima
Kolejny odcinek WuDoo Open Mic, w którym możemy zobaczyć i usłyszeć Bokuna
Grubson x Jarecki "Supa'High Music" - WuDoo Open Mic
Karim “Brand New Second Hand”
Karim “Brand New Second Hand”
Karim “Brand New Second Hand”
Karim “Brand New Second Hand”
Karim “Brand New Second Hand”
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.