Wdrażanie Konstytucji dla nauki to stopniowy i wymagający proces, którego efekty będzie można ocenić dopiero za jakiś czas - mówili goście programu "Radio Szczecin na Wieczór".
- Pod kątem formalnym, statutu, nowych organów i tak dalej uporządkowaliśmy sprawy pod wymogi nowej ustawy..., mówię oczywiście o organizacji, o legislaturze - powiedział rektor Machaliński.
Jednak - jak mówi prodziekan Wydziału Filologicznego ds. Nauki Uniwersytetu Szczecińskiego, dr hab. Andrzej Skrendo, potrzebne są pieniądze, a tych brakuje.
- Generalny problem z tą ustawą polega na tym - w największym uproszczeniu - że mamy uprawiać naukę na poziomie europejskim i światowym, a nakłady na naukę, na szkolnictwo wyższe są na poziomie daleko odstającym od poziomu światowego czy europejskiego - argumentował dr Skrendo.
Pieniędzy jest coraz więcej - odbija piłeczkę przedstawiciel Porozumienia Jarosława Gowina - Arkadiusz Litwiński.
- W tym roku - w stosunku do roku ubiegłego - ogółem zainwestowano w naukę i szkolnictwo wyższe prawie 5 miliardów złotych więcej - ripostował Arkadiusz Litwiński.
Nakłady na szkolnictwo wyższe wynoszą obecnie około 1 proc. PKB.
- Pod kątem formalnym, statutu, nowych organów i tak dalej uporządkowaliśmy sprawy pod wymogi nowej ustawy..., mówię oczywiście o organizacji, o legislaturze - powiedział rektor Machaliński.
- Generalny problem z tą ustawą polega na tym - w największym uproszczeniu - że mamy uprawiać naukę na poziomie europejskim i światowym, a nakłady na naukę, na szkolnictwo wyższe są na poziomie daleko odstającym od poziomu światowego czy europejskiego - a