WuDoo
Radio SzczecinRadio Szczecin » WuDoo » Czytelnia » Felietony
I. Nowe twarze, nowe ekipy. Na przełomie 1995/96 roku Scrap Beat byli bardzo zapracowani. Zajęli się m.in. organizowaniem I Ogólnopolskiej Konferencji Freestyle we Włocławku, i współorganizowaniem Ogólnopolskiego Turnieju Tańca „Brekowisko’96” w Bydgoszczy. Uczestniczyli również w akcjach, które nie przynosiły im zwolenników.
B-boye tańczyli na akcji promocyjnej „Polmosu” w Zielonej Górze, oraz na pokazie mody „Adidas”. Pomimo takich akcji, ekipa nadal należała do czołówki polskiej break-sceny. Świadczyło o tym choćby zdobycia pierwszego miejsca na Mistrzostwach Polski w Szczuczynie i „Battle Jam Broken Steps”.

Niestety w tym czasie sytuacja w grupie zmieniła się. Ze składu odszedł Sławomir „Blow” Wiśniewski. B-boy całą uwagę skupił na nowo powstałej ekipie „Ready To Battle”. Grupa powstała w 1996 roku z inicjatywy: „Blow” „DJ”, „Czachy”, „Cobry” i „Bani”. Jednak ekipa bardzo szybko przeszła reorganizację. Rok po powstaniu, „Ready to battle” reprezentowali: „Blow”, Andrzej „Locky” Baczyński, Damian „Kulas” Kulassek, Tomasz „Szeroki” Murański i Arkadiusz „Snake” Skuza. Niedługo po tym grupa zajęła I miejsce na „Breakowisku” w Bydgoszczy.

Zmiany zaszły również na szczecińskim podwórku. W 1997 roku Broken Steps przeszli kolejną reorganizację. Z kolejnego letargu grupę wyciągnęli Stogo i Cerber, którzy odświeżyli skład o trzy nowe osoby: Solara, Jesusa i Kozę. Stara armia z nowymi żołnierzami zdobywa II miejsce na imprezie Hip – Hop Non Stop w Poznaniu. Co ciekawe, niektórzy eks członkowie grupy, nadal związani byli ze światem tańca. Jednym z nich był Dobry, który pojawił się na Battle Of The Year, nie jako startujący, lecz sędziujący. Podobna historia przydarzyła się Cerberowi, który został zaproszony do składu sędziowskiego na niemieckiej imprezie o nazwie B. Berlin Open. Na zawodach pojawili się również:, Heary Attack Squad ze Świdnicy, oraz Solar i Solo ze Szczecina.
II. Łódzki styl.

Łódź było kolejnym miastem, w którym rap-scena zaczęła się szybko rozwijać. Jedną z pierwszych ekip, które wzięły do ręki mikrofon była Familia HP. Grupa powstała w 1994 pod nazwą Y.A.S. i założyli ją: Oxy, DJ Joe, Jędrzej i Shopci. W 1996 roku powstało demo pt. „Zona X”. W czasie pracy nad materiałem, okazało się, kto ma chęci i możliwości do nagrywania. W ten sposób Jędrzej opuścił grupę, a jego miejsce zajął Capsel. Grupa zaczynała grać koncerty i tym samym poznawać nowych ludzi. Pierwszy koncert, jaki zagrali odbył się w klubie „Saturn”. To tam, Y.A.S. poznali, Funkstazz i Thinkadelic, czego efektem był wspólne budowanie łódzkiej sceny.

Jedną z grup, które przyczyniły się do tego rozwoju byli: Thinkadelic. W 1995 roku grupę założyli: Bartek "Czizz/CeZet" Serafiński i Paweł "Spinache/3Oko" Grabowski. Od czasu do czasu współpracował z nimi również Paweł "Senior" Serafiński. Spinache swoje pierwsze podkłady robił już w 1994 roku. Jednak powstanie grupy i Senior zmotywowali go do dalszego działania. Dzięki pracy nad muzyką i organizowaniem koncertów Thinkadelic nawiązali współpracę z małą firmą fonograficzną. Niedługo po tym, w 1996 roku grupa wypuściła demo pt. „Thinkadelic”. Materiał spodobał się wielu ludziom, dzięki czemu raperzy grali coraz więcej koncertów, i zyskiwali coraz większą popularność. Grupa rozwijała się technicznie i personalnie. Na przełomie 1997/98: Spinache, wraz z Ernestem, „Redem” Ivandem, Adamem „Ostr” Ostrowskim, Emasem, MizOne'em, i Miko założyli Obóz TA. W 1998 roku, Thinkadelicem zainteresowała się wytwórnią płytową Pomaton/Emi. Była to przełomowa chwila dla grupy, która miała możliwość wydania pełnoprawnego materiału.

Obok Familii HP, Funkstazz i Thinkadelic, na scenie zaczęły pojawiać się inne grupy i osoby. Jedną z nich był Adam „Ostr” Ostrowski, który pierwsze próby tworzenia rapu rozpoczął w 1993 roku. Jednak poważniejsze nagrywki zaczęły powstawać w1995 roku, gdy Ostr należał do grupy BDC. Grupa z czasem ewoluowała, i BDC przeistoczyło się w LWC, do którego należeli: Jan „Janek” Gajdowicz, Piotr „Kasina” Kasiński i Metro. O grupie zrobiło się głośniej, nieco później.

III. Pozytywnie zakręceni.

Wspominaliśmy już o tym, że audycja WuDoo miała duży wpływ na rozwój szczecińskiej sceny. Dzięki niej kraj usłyszał o DJ Twisterze.

Możliwość zarapowania na antenie, dała szansę przebić się trzem szalonym raperom. Mowa tu o: Rymotwórcy, Adamie „DoYouWanna’y” Zielińskim i Najwyższym Re. W 1996 roku chłopaki założyli skład o nazwie 3CT. Jednak raperzy dość szybko skrócili swoje przezwiska i Rymotwórca stał się Rymkiem, DoYouWanna – Łoną, a Najwyższy Re – Roxim. Po niedługim czasie do składu dołączyli Noc1, West i producent Andrzej „Webber” Mikosz. Rozbudowanie składu wymusiło także zmianę nazwy grupy na Wiele C.T. Chcąc pochwalić się umiejętnościami raperzy nieustannie, co czwartek, dzwonili do audycji, aby móc ponawijać na żywo. W tym samym czasie do audycji równie często dzwonił Ernest „Prezes” Wysocki. Jednak prowadzący audycję bardziej przekonali się do rapu chłopaków z Wiele CT. Raperzy byli częstymi gośćmi programu. Wspólna zabawa muzyką zaowocowała nagraniem ich pierwszego kawałka. Wiele CT zadebiutowało utworem „WuDoo”. Wspomagał ich Snuz i Wini. Za sprawą takich akcji, o raperach można było usłyszeć coraz więcej.

IV. Następstwa przełomu.

Wspominaliśmy już o przełomie, jaki nastąpił dzięki ukazaniu się „Alboomu” Liroya, „Wzgórza Ya-Pa 3” Wzgórza i „Księdze tajemniczej. Prolog”. Przyczyniło się to do rozrastania i poszerzenia świata polskiego hip hopu. RRX i SP Records, nie były już jedynymi wytwórniami, które wydawały polskie rap-płyty. W 1997 roku zostaje założony B.E.A.T. Records. Zaś w 1998 roku pojawia się: Camey Studio i Asfalt Records. Wydawana zaczyna być również hip hopwa prasa. W 1996 roku pojawił się pierwszy numer magazynu „Ślizg”. Rok później istniał również „Klan” i „Brain Demage”, pierwsza polska gazeta dotycząca graffiti.

Doszło również do istnego wylewu polskich płyt. Po trzech latach działalności reprezentanci śląskiego 3Xklanu, czyli Bak, Dj Bambus, Mephiston, Radamez i Sebastian „Rahim” Salbert wydali swój pierwszy album pt. „Dom pełen drzwi”. Pomimo odmiennego i niecodziennego stylu, płyta uzyskuje nominację do Fryderyka w nowej kategorii – rap/hip hop. Nie tylko „Dom pełen drzwi” był docenionym projektem. Wyróżniono również „Żeby było miło”, pierwszy album śp. Grzegorza „Bolca” Boreka. Obok luźnych projektów ukazywały się również płyty stricte gangsterskie. Wyszedł „Prosto z ulicy”, pierwszy i zarazem ostatni album Born Juice, oraz „Zwykła codzienność” Slums Attacków. Co ciekawe, płyta została nominowana do Fryderyka. Niestety tuż po wydaniu albumu z grupy odszedł Iceman. Powodem odejścia mogły być sprawy rodzinne rapera. To była ostatnia wspólna płyta nagrana przez raperów.

W 1997 roku ukazały się również dwie legendarne składanki. W wrześniu wyszła się składanka „Smak B.E.A.T. Records, zaś w grudniu pojawiła się „Wspólna scena”. Składanki charakteryzowały się tym, że znaleźli się na niej zarówno nowi raperzy, jak też ci ze stażem.
 

Zobacz także

2011-12-12, godz. 19:08 Best weekend ever. Bonnie & Clyde vol. 2 „Best weekend ever” – takim zdaniem mogę podsumować ostatni weekend spędzony w Warszawie. Gościnność, ciekawość, szaleństwo, energia, unity, pulsujące… » więcej 2011-12-12, godz. 19:09 Historia polskiego hip hopu II - Rozdział I: Jedno miasto, trzy style „Baunsuj ze mną, baunsuj”. Na samym początku XXI wieku w polskim rapie coraz częściej pojawiało się hasło „bauns”. „Bauns” był synonimem rapu… » więcej 2011-12-12, godz. 19:11 Historia polskiego hip hopu cz. 10 - koniec prehistorii I. Zmiana warty. Rok 2000 i 2001 był dał początek fali produkcji, które napływały z całego kraju. Wpływ na to miała coraz większa popularność hip hopu… » więcej 2011-12-12, godz. 19:12 Historia polskiego hip hopu cz. 9 z podwórka na wielką scenę I. „HollyŁódź”. W Łodzi rap rozwijał się coraz prężniej. Thinkadelic podpisał umowę z Pomaton/Emi, i zaczął pracować nad nowym materiałem. Jeszcze… » więcej 2011-12-12, godz. 19:14 Historia polskiego hip hip cz. 8 warszawskie I. Mocne debiuty. Jak pamiętamy DJ 600 Volt był jednym z pionierów warszawskiej rap-sceny. Po odejściu z 1kHz, Volt skupił się głównie na produkcjach… » więcej 2011-12-12, godz. 19:17 Historia polskiego hip hopu cz. 6 do you want fuck with me?! I. Miała być beka, a wyszedł straszny gnój. Rok 1995 zapowiadał się rewelacyjnie zarówno dla Liroya, jak i Peji. W roku tym Liroy stał się najpopularniejszym… » więcej 2011-12-12, godz. 19:19 Historia polskiego hip hop cz. 5 progres rzecz najważniejsza I. Wyjazdy i wygrane. Świat polskiego break danca coraz bardziej się rozwijał. Świadczyły o tym coraz lepsze umiejętności polskich b-boy’ów, oraz profesjonalna… » więcej 2011-12-12, godz. 19:21 Historia polskiego hip hopu cz. 4 miasta nad Wisłą, i Odrą I. Stolica kraju, stolicą rapu? Wspominaliśmy już o rap-sceny w Kielcach, Poznaniu i Katowicach. W tym samym czasie do mikrofonu powoli zaczynała dochodzić… » więcej 2011-12-12, godz. 19:23 Historia polskiego hip hopu cz. 3 coraz więcej miast, coraz więcej styli I. Zmiany, zmiany. Jak wcześniej wspominaliśmy, szczeciński taniec był w ciężkiej sytuacji. Broken Step o mało nie zawiesiło działalności, a w mieście… » więcej