Warto podkreślić, że w ramach projektu autobusy i tramwaje ZDiTM, poruszające się po terenie Szczecina i sąsiadujących z miastem gmin zostały wyposażone w zafoliowane ulotki informujące o tym jak kierowca-motorniczy powinien postępować z Głuchym w sytuacji kryzysowej. Zbyt często zdarzają się sytuacje, w których Głusi nie są informowani o zmianach w kursowaniu pojazdów lub kiedy zagrożone jest ich życie; bo prowadzący pojazdy miejskie nie wiedzą jak się komunikować z osobą z wadą słuchu. Specjaliści Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Szczecinie zorganizowali warsztaty dla Głuchych z zakresu przeciwdziałania przemocy i przez 11 miesięcy 2016 roku działał punkt konsultacyjny w Ośrodku Interwencji Kryzysowej z dyżurem tłumacza języka migowego.
Dzięki wsparciu specjalistów z Technoparku Pomerania niesłyszący informatyk i filmowiec mógł współtworzyć internetowy przewodnik po urzędach. Niesłyszący specjalista zdobył również dużo cennych umiejętności związanych z obsługą nowoczesnego oprogramowania. Dzięki temu strona internetowa projektu została zmieniona w taki sposób, aby była bardziej przejrzysta i czytelna dla odbiorcy. (http://gwpp.pzg. szczecin.pl)
Przeprowadzone zostały szkolenia z zakresu specyfiki komunikowania się niesłyszących dla pracowników MOPR, ZBiLK, ZDiTM oraz partnera biznesowego, czyli Technoparku Pomerania, którego pracownicy powinni również umieć porozumieć się z osobami Głuchymi. W szkoleniach tych wzięło udział 372 pracowników MOPR, ZDiTM, ZBiLK i Technoparku.
Co powinno się zmienić w miejskich instytucjach po zakończeniu projektu?
Podsumujmy.
Osoby z wadą słuchu mają do dyspozycji internetowy przewodnik po UM Szczecin, MOPR, ZBiLK i ZDiTM w Szczecinie, połączony z opisem ponad 70 spraw. Opisane sprawy zostały opatrzone tłumaczeniem na język migowy. Na stronie projektu „Głusi w przestrzeni publicznej II” sprawy urzędowe podzielone są według kategorii (np. mieszkanie, transport, rodzina itp.), a nie jak zwykle według wydziałów, wszystko po to, aby ułatwić wyszukiwanie. Co warto podkreślić jest to produkt uniwersalny w skali miasta. Będą mogli z niego korzystać nie tylko osoby z wadą słuchu, ale także pozostali mieszkańcy Szczecina. Z Przewodnika dowiemy się, jak znaleźć konkretny wydział czy pokój oraz jak powinniśmy przygotować się do załatwienia ważnej dla nas sprawy. Natomiast pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Szczecinie, Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie oraz Technoparku Pomerania będą lepiej przygotowani do rozmowy z osobami z wadą słuchu, dzięki czemu będą mogli lepiej wykonywać swoją pracę na rzecz niesłyszącego klienta. Dodatkowo autobusy i tramwaje miejskie zostały wyposażone w ulotki, które mają ułatwić kierowcom i motorniczym udzielenie Głuchym pomocy w sytuacji zagrożenia życia.
Dzięki tym projektom Głusi na pewno mogą się poczuć bezpieczniej, ponieważ stają się bardziej świadomymi mieszkańcami Szczecina. Ostatnio na przykład zgłosili potrzebę dostosowania systemu łączności ze stacją pogotowia ratunkowego tak, aby mogli wezwać pogotowie bez pomocy tłumacza języka migowego. Na razie OZ PZG nie może się pochwalić sukcesem w tej kwestii, ale być może uda się to zmienić w przyszłości i doprowadzić do wykorzystania specjalnej aplikacji w telefonie oraz opracowania nowoczesnego systemu komunikatów odbieranych przez dyspozytora pogotowia.
Dzięki wsparciu specjalistów z Technoparku Pomerania niesłyszący informatyk i filmowiec mógł współtworzyć internetowy przewodnik po urzędach. Niesłyszący specjalista zdobył również dużo cennych umiejętności związanych z obsługą nowoczesnego oprogramowania. Dzięki temu strona internetowa projektu została zmieniona w taki sposób, aby była bardziej przejrzysta i czytelna dla odbiorcy. (http://gwpp.pzg. szczecin.pl)
Przeprowadzone zostały szkolenia z zakresu specyfiki komunikowania się niesłyszących dla pracowników MOPR, ZBiLK, ZDiTM oraz partnera biznesowego, czyli Technoparku Pomerania, którego pracownicy powinni również umieć porozumieć się z osobami Głuchymi. W szkoleniach tych wzięło udział 372 pracowników MOPR, ZDiTM, ZBiLK i Technoparku.
Co powinno się zmienić w miejskich instytucjach po zakończeniu projektu?
Podsumujmy.
Osoby z wadą słuchu mają do dyspozycji internetowy przewodnik po UM Szczecin, MOPR, ZBiLK i ZDiTM w Szczecinie, połączony z opisem ponad 70 spraw. Opisane sprawy zostały opatrzone tłumaczeniem na język migowy. Na stronie projektu „Głusi w przestrzeni publicznej II” sprawy urzędowe podzielone są według kategorii (np. mieszkanie, transport, rodzina itp.), a nie jak zwykle według wydziałów, wszystko po to, aby ułatwić wyszukiwanie. Co warto podkreślić jest to produkt uniwersalny w skali miasta. Będą mogli z niego korzystać nie tylko osoby z wadą słuchu, ale także pozostali mieszkańcy Szczecina. Z Przewodnika dowiemy się, jak znaleźć konkretny wydział czy pokój oraz jak powinniśmy przygotować się do załatwienia ważnej dla nas sprawy. Natomiast pracownicy Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Szczecinie, Zarządu Budynków i Lokali Komunalnych, Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie oraz Technoparku Pomerania będą lepiej przygotowani do rozmowy z osobami z wadą słuchu, dzięki czemu będą mogli lepiej wykonywać swoją pracę na rzecz niesłyszącego klienta. Dodatkowo autobusy i tramwaje miejskie zostały wyposażone w ulotki, które mają ułatwić kierowcom i motorniczym udzielenie Głuchym pomocy w sytuacji zagrożenia życia.
Dzięki tym projektom Głusi na pewno mogą się poczuć bezpieczniej, ponieważ stają się bardziej świadomymi mieszkańcami Szczecina. Ostatnio na przykład zgłosili potrzebę dostosowania systemu łączności ze stacją pogotowia ratunkowego tak, aby mogli wezwać pogotowie bez pomocy tłumacza języka migowego. Na razie OZ PZG nie może się pochwalić sukcesem w tej kwestii, ale być może uda się to zmienić w przyszłości i doprowadzić do wykorzystania specjalnej aplikacji w telefonie oraz opracowania nowoczesnego systemu komunikatów odbieranych przez dyspozytora pogotowia.