Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Giermasz » RECENZJE
Tytułem wstępu - Watch_Dogs: jeżeli interesujesz się grami komputerowymi drogi słuchaczu, to nie mogłeś o tym tytule nie słyszeć. Ale nawet gdy graczem stajesz się od czasu do czasu, to trudno było przegapić reklamy tego tytułu w naszej telewizji. To jedna z tych gier z ogromnym budżetem i specjalnym standem w sklepie. Watch_Dogs pokazano pierwszy raz w 2012 roku na targach, w połączeniu z nową generacją konsol ta gra miała wyglądać przepięknie i pokazać nam moc urządzeń Sony i Microsoftu. Od Giermaszu mocne 8 punktów na 10, chociaż do ideału trochę zabrakło, posłuchajcie, co nam się spodobało w tym sandboxie przygotowanym przez Ubisoft.
GIERMASZ-Recenzja Watch_Dogs
Posłuchaj recenzji gry Watch_Dogs.
Zaczynam od grafiki, bo, jak być może wiecie, gdy gra jest wreszcie na rynku, to już wiadomo, że totalnego opadu szczęki nie ma. Nie zrozumcie mnie źle, Watch_Dogs wygląda fajnie, miasto - Chicago - jest pełne ludzi i mamy wrażenie, że jest nawet bliskie rzeczywistości. Niektóre miejscówki są tylko poprawne, ale inne nie powiem, całkiem całkiem. Ważna jest pora dnia - niewątpliwie nocą Watch_Dogs potrafi zauroczyć. Ale to nie jest graficzny cud, po prostu wygląda dobrze, chwilami bardzo dobrze. Aha - pamiętajmy też o tym, że sandboxy, ponieważ obszar rozgrywki jest duży, więc w tym gatunku twórcy muszą iść na różne graficzne kompromisy.

Co prawda pojawiły się mody, bo w plikach gry są zapisane różne bajery, z których twórcy zrezygnowali - ale właśnie, Ubisoft ostrzega, że różne polepszacze, owszem, poprawią grafikę, ale może się okazać, że gra stanie się totalnie niestabilna i niegrywalna.

Testowałem na PC, większość ustawień na maksa, w tym rozdzielczość czy szczegóły.

Dobra - grafikę mamy z głowy. Wspomniałem już, że gatunkowo to sandbox, widzimy naszego bohatera z perspektywy trzeciej osoby. A piaskownicą jest miasto, amerykańskie Chicago plus tereny podmiejskie, po których chodzimy czy jeździmy samochodem. Osobną sprawą jest kampania główna, z opowieścią, która prowadzi do końca gry - oraz różne misje poboczne, porozrzucane po całym mieście, jest też sporo znajdziek, nie zabrakło minigierek. I tak sobie krążymy po tym wirtualnym otwartym świecie - a to misja z kampanii, a to minigierka, a to jakaś poboczna aktywność.

Wcielamy się w rolę hakera, Aiden Pearce podczas rutynowego włamania naraża się tajemniczemu gangowi, który w odwecie zleca zamach na jego rodzinę. I - a to niespodzianka - bohater, którym kierujemy, postanawia się zemścić. Jak zawsze w Giermaszu, więcej ujawniać nie będziemy, ale moim zdaniem historia niestety nie należy do tych najlepszych. Przyznam szczerze, że zwłaszcza na początku w ogóle mnie to nie wciągnęło, później jednak opowieść się rozkręca i nie powiem, oglądając napisy końcowe nawet stwierdziłem, że jest dobrze. Ale nie bardzo dobrze - do mocnych, rzekłbym, realistycznych fabuł jakie serwuje konkurencja od GTA, według mnie Watch_Dogs jeszcze brakuje.

Z drugiej strony - jakby tak spokojnie przeanalizować historie, które przygotowują nam twórcy gier, to naprawdę bywa z tym różnie - i w tym kontekście jednak Watch_Dogs się broni. Ot, mi fabuła tej gry podpasowała mniej, kwestia gustu.

Bo już na przykład mechanika rozgrywki jest bardzo, bardzo w porządku. Pamiętajcie, jesteśmy hakerem, a w Chicago zainstalowano ctOS - czyli system komputerowy, który steruje życiem miasta. A my przecież umiemy się do tej sieci włamać... I na tym z grubsza polega rozgrywka, aby wykorzystać możliwości, jakie to stwarza.

Dajmy na to - banalny przykład - goni nas policja. No to my zmieniamy w locie światła na skrzyżowaniu i blokujemy drogę radiowozom. Albo ucieka nam jakiś bandyta - a my go łup na odległość, właśnie wysadziliśmy skrzynkę elektryczną na jego drodze. Jak dodamy do tego możliwość włączenia zwolnienia czasu, czyli klasyczny bullettime, to robi się naprawdę rock'n'rollowo.

Dodajmy, że do ctOS podłączeni są także mieszkańcy, więc w trybie hakowania widzimy przy nich taką wizytówkę: imię, nazwisko, stan konta, upodobania... Na przykład "uwielbia teleturnieje" albo "nienawidzi emigrantów". Czasami to wolałbym nie wiedzieć, co siedzi w ich głowach.

Na początku mechanika rozgrywki nieco mnie przytłoczyła, ale po kilkunastu godzinach łatwo wszystko ogarnąć. Spokojnie, nikt nie każe nam wpisywać linijek kodu, hackowanie to jeden przycisk na padzie. Skrajnie uproszczone ale bardzo grywalne. Fajnie, że Watch_Dogs nie narzuca nam jedynej słusznej ścieżki postępowania. Mogę strzelać do złych gości, ale mogę ich obejść w skradankowym stylu, albo wyeliminować po cichu - pistoletem z tłumikiem - a może, patrz wyżej, wykorzystując elementy systemu miasta?

Podsumowując ten wątek - to właśnie mechanika rozgrywki jest tym, co mnie najmocniej trzymało przy ekranie. Bo chociaż po jakimś czasie zwrócimy uwagę, że pewne czynności, zadania się powtarzają, to nie ma nudy. Ba, z przyjemnością biegałem sobie po Chicago - a przecież mogłem wsiąść w furę i przemieścić się w miejsce kolejnej misji. Ale wolałem piechotką - tu małe hackowanie konta, tu odkryłem jakieś nowe zadanie poboczne, tu coś znalazłem, itd., itp.

Jeździmy też samochodami, możemy je zbierać za kasę, chociaż model jazdy mi nie podpasował. Polecam zmienić widok kamery na ten z kokpitu, wtedy da się kontrolować auto. Gra nam muzyka, oryginalne utwory różnych wykonawców, dla mnie dobrani są całkiem trafnie. Mały minus - jak wysiadamy z auta, muzyka przestaje grać. Wystarczy co prawda jeden przycisk i gra dalej, ale utwór leci od nowa.

Podsumowując: Watch_Dogs zyskuje fajnie zaprojektowaną mechaniką rozgrywki, traci trochę ze względu na fabułę. Jak przypomnę sobie, jakie mieliśmy oczekiwania wobec tego tytułu, to chociaż 8 na 10 to naprawdę bardzo wysoka ocena, ale mam niewielki niedosyt. Bo to bardzo duża i dobrze zrobiona gra, ale zabrakło trochę do osiągnięcia absolutu a la GTA V. Nie zmienia to faktu, że Watch_Dogs to gra warta wydanych na premierę pieniędzy, lubicie sandboxy to nie czekajcie na obniżkę, tylko bierzcie już teraz.

Post scriptum: na pewno powstanie Watch_Dogs 2 i wierzę, że tam wszystko poprawią. A teraz wracam do Chicago, czas coś zhackować...
 

Zobacz także

2024-03-02, godz. 06:00 Like A Dragon: Infinite Wealth [Xbox Series X] Zawsze, kiedy recenzuję dla Was gry, staram się wychodzić z pozycji kogoś, kto nie ma pojęcia czym jest dana produkcja. Próbuję wyjaśniać choć elementarne… » więcej 2024-01-20, godz. 06:00 Suicide Squad: Kill the Justice League [Xbox Series X] Naprawdę nie zrażałem się pierwszymi negatywnymi wrażeniami od testerów. Nie przejmowałem się krytyką graczy, którzy czepiali się szczegółów z przecieków… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 Tekken 8 [PC] Poprzednia odsłona Tekkena oznaczona cyfrą 7 miała dużo pracy do zrobienia. Średnio przyjęta kanoniczna „szóstka” i spin-off Tekken Tag Tournament 2… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 The Cub [PlayStation 5] Mam z tą grą spory problem. Podobała mi się, bo dzieje się w znanym mi uniwersum, są nawiązania do poprzedniego tytułu ekipy Demagog Studio i ma zbliżony… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 Apollo Justice: Ace Attorney Trilogy [Steam Deck] To jest moje pierwsze zetknięcie z serią o dzielnych japońskich (chyba?) prawnikach. Co prawda imiona mają amerykańskie, ale doprawdy za dużo gier z Kraju… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 Another Code: Recollection [Switch] Dwójka dzieci, dwa strzały, dwa dramaty - ale i szansa na odkupienie oraz wyjaśnienie tej, dosyć ponuro się zaczynającej historii. Mam nadzieję, że udało… » więcej 2024-02-03, godz. 06:00 The Last of Us: Part II Remastered [PS5] Gra, która w momencie premiery zgarnęła same "dychy" - jednocześnie sprowokowała do dyskusji, może nawet wywołała pewne kontrowersje. Nasz redakcyjny kolega… » więcej 2024-01-13, godz. 06:00 Prince of Persia: The Lost Crown [Xbox Series X] Prince of Persia: The Lost Crown już na starcie wywołało kontrowersje. I poniekąd paradoks. Gracze krytykowali zapowiedzi zarzucając twórcom, że odchodzą… » więcej 2024-01-12, godz. 06:00 Expeditions: A MudRunner Game - pierwsze wrażenia [PC] Jazda pojazdami w grach nie jest niczym nowym. Oczywiście, jeżeli myślimy o tytułach, w których wsiadamy za kierownicę, to pierwsze do głowy przyjdą popularne… » więcej 2024-01-13, godz. 06:00 God of War Ragnarök: Valhalla DLC [PlayStation 5] Gdy wszyscy już zapomnieli o genialnym God of War Ragnarök, Santa Monica Studio zaskoczyło fanów zupełnie darmowym dodatkiem Valhalla. DLC, które mocno odmieniło… » więcej
12345