Giermasz
Radio Szczecin » Giermasz

AUDYCJE GIERMASZU

[20.07.2019] Giermasz #357 - W warsztacie

W tym Giermaszu na warsztat wzięliśmy dwie produkcje, od premiery których już minęło trochę czasu. Ale - ale hitowe na PC Car Mechanic Simulator konsolową premierę miało dosłownie "na dniach". Więc kolejna grupa graczy ma okazję zapoznać się z tym polskim tytułem - i Michał Król podkreśla, że to udana produkcja w gatunku. Z kolei Agata Hawrylczuk wciąż wraca do ostatniej odsłony długiej serii o zabójcach. I jest ku temu okazja, bo mowa o Assassin's Creed: Odyssey Creator Story Mode - czyli sami gracze mogą projektować kolejne misje. Nasza redakcyjna koleżanka poleca spróbować, to wydłuży czas zabawy tą fajną grą. Poza tym w Giermaszu nasze stałe cykle - o nowoczesnych technologiach opowiada nasz ekspert Radek Lis, a co dzieje się u polskich twórców, to sprawdził Michał Król, którego odpytał Andrzej Kutys. Na początku także przegląd aktualności w branży a na końcu Stare, ale jare Rally-X.
GIERMASZ-Program z 20.07.19

RECENZJE

[20.07.2019] Car Mechanic Simulator [PS4]

Car Mechanic Simulator
Car Mechanic Simulator
Car Mechanic Simulator to absolutnie topowa seria z portfolio wydawcy PlayWay'a. Ostatnia część z roku 2018 tylko na pecetach sprzedała się w liczbie blisko 900 tysięcy egzemplarzy. Kwestią czasu jest osiągnięcie miliona kopii, a tymczasem symulator mechanika samochodowego trafił także na konsole PlayStation 4 i Xboksa One. I właśnie tę wersję, w wydaniu pudełkowym, przyszło mi recenzować. Produkcja Red Dot Games zwróciła się już podczas przedsprzedaży, więc jest szansa, że powtórzy - choć może nie tak spektakularnie - sukces osiągnięty na PC. Posiadacze konsol nie są rozpieszczani przez twórców wszelakiej maści symulatorów. No może z wyjątkiem Switcha, gdzie jest ich coraz więcej. Gatunek, który na pecetach raz za razem święci triumfy, na PS4 czy XOne praktycznie nie istnieje. W ubiegłym roku co prawda otrzymaliśmy polski symulator rolnika Pure Farming 2018, ale to teraz po czerwonym dywanie wjeżdża wielki pecetowy hit - Car Mechanic Simulator.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy wersji pudełkowej, firmy Cenega.

[20.07.2019] Assassin's Creed: Odyssey Story Creator Mode [PS4]

Assassin’s Creed: Odyssey Story Creator Mode
Assassin's Creed: Odyssey Story Creator Mode
Doprawdy nietypowa to jest recenzja (właściwie, czy to jest w ogóle recenzja jako taka?) - bo rzadko kiedy opowiadamy osobno o danym, konkretnym trybie gry. Ale, ale - skoro nasza redakcyjna koleżanka Agata Hawrylczuk jest WIELKĄ fanką serii Assassin's Creed, a szczególnie jej ostatnich odsłon (czyli i rzeczonego Odyssey), to faktycznie dlaczego by nie opowiedzieć o tym, jak możemy zaprojektować własną przygodę w tej grze. Szczegóły o Story Creator Mode znajdziecie na stronie internetowej i warto się zapoznać z tymi informacjami. Przy czym - ważne zastrzeżenie - omawiany tryb gry jest dostępny za darmo, nie jest częścią jakiegoś płatnego dodatku. Nasza koleżanka przekonuje, że warto. Bo chociaż już pojawiły się "farmy punktów doświadczenia", nie brakuje misji zaprojektowanych zwyczajnie słabo - to jednak możliwość kreowania własnych opowieści w tej grze może dać naprawdę sporo frajdy. Posłuchajcie zresztą rozmowy (poniżej)

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Ubisoft Polska.

AKTUALNOŚCI

[20.07.2019] Przegląd tygodnia

To był prawdziwy cios dla fanów jednej serii - a dla fanów drugiej (chyba) potwierdzenie, że jednak firma Konami nie odpuszcza rywalizacji o prymat na rynku gier piłkarskich. Oto w najnowszej FIFA 20... NIE BĘDZIE JUVENTUSU. Bo mistrza Włoch dostaniemy na wyłączność w eFootball PES 2020. Więc wygląda na to, że chociaż Konami "odpuściło" rynek gier - to jednak o "kopaną" jeszcze powalczą. A u konkurencji "Stara Dama" będzie się zwać "Piemonte Calcio". Chociaż skład pozostanie oryginalny, więc ostatecznie właściwie zmieni się tylko wspomniana nazwa. Nie będzie też oficjalnego stadionu i strojów. No, ale jednak... Co oczywiście nie zmienia faktu, że dalej seria FIFA jest absolutnym hegemonem na rynku licencji. A fani PES-a i tak jak co roku ściągną pewnie stosowny, fanowski patch podmieniający nazwy na oryginalne.
Cała sytuacja kosztowała Electronic Arts skromne... ponad 600 milionów dolarów. Bo po ujawnieniu wiadomości o absencji Juve w najnowszej FIFI-e spadła wartość korporacji na giełdzie. Swoją drogą - niezły przelicznik: 3 procent w dół równa się owe ponad 600 "baniek zielonych". Bo EA na giełdzie jest wyceniane ogólnie na prawie 23 miliardy dolarów.

Skończyć grę... na "jutubie"... Tak, są tacy... No, może jeden gatunek na "jutku" mógł "dać radę". Gry "jak filmy", gry firmy Quantic Dream takie jak na przykład słynny Heavy Rain. Ale zawalczyli z tym, jak tłumaczy szef studia, gdy w najnowszym Detroit: Become Human było wiele dróg postępowania do wyboru, to "oglądacze" nagle znaleźli się w sytuacji "szkoda, że nie wybrał tamtej ścieżki". I trzeba było zacząć grać naprawdę.

A propos - podobnie rozgałęzioną, z wieloma wyborami, więc i przez to różnorodną fabułę ma mieć produkcja The Dark Pictures: Man of Medan. Tworzona przez studio wsławione growo-filmowym-horrorem Until Dawn. We wspomnianym nowym dziele ma być, "69 różnych opcji umierania. Aby zobaczyć wszystkie z nich, trzeba zagrać przynajmniej osiem lub dziewięć razy".
Za to tutaj mamy nowy rekord świata w najszybszym przejściu słynnego klasyka: The Legend of Zelda: Ocarina of Time ukończona w 16 minut i 58 sekund. Torje Amundsen z Norwegii pobił tym samym poprzednie osiągnięcie o... trzy sekundy... Oczywiście tu mowa o wykorzystywaniu także błędów kodu, glichy, przenikaniu przez ściany... I kilkunastu miesiącach przygotowań do bicia rekordu.

Mega potwory - to i mega sukces a i wielkie rozszerzenie na horyzoncie. Capcom rozbił bank z Monster Hunter World. Abstrahując już od wysokiej jakości samej produkcji, wygląda na to, że wyjście z ekskluzywności (na Nintendo) było dla serii zbawienne. Fanów polowania na wielkie potwory liczymy w skromnych 13 milionach - a dodatek Iceborne, zaplanowany na wrzesień i tak ponoć wielki jak cała "podstawka" może jeszcze wyśrubować wyniki sprzedaży.

Dobrze bawiliście się grając w którąś z odsłon serii Plants vs. Zombies? Dobrze się bawiliście na konsolach albo PC? Tak? No to informacja jest taka, że w "trójkę" - prace nad nią trwają - zagracie na... smartfonach. A przynajmniej wszystko na to wskazuje, że to będzie "mobilka" w modelu darmowym z mikropłatnościami.

Gracze znają ich z poetyckich i odrealnionych produkcji, między innymi Flower czy niesamowitego Journey. I jeżeli macie ochotę pograć w najnowszą ich produkcję, to już możecie... na smartfonie. Sky: Children of the Light jest dostępne w AppStore. Chociaż, fakt faktem, premierę na konsolach i PC jakoby też zaplanowano. Chociaż nie wiadomo na razie na kiedy.
Niekończąca się opowieść pod tytułem "Jak wydać zepsutą grę by ją potem łatać tak, że psujemy jeszcze bardziej". Fallout 76 - są wciąż twardziele, którzy bawią się tym sieciowym tytułem. Twórcy właśnie uszczęśliwili ich łatką, dzięki której, na przykład, znikają elementy ekwipunku o który wcześniej trzeba się było naprawdę postarać. Ale spokojnie, wkrótce będzie nowa łatka...

24-25 sierpnia w Birmingham - Ubisoft zapowiedział własną imprezę dla graczy. Chociaż na razie jakiś wielu informacji o Ubisoft Experience nie ma. To znaczy: oczywiście będą pokazywać swoje gry i o nich opowiadać. Ale, ale - czy znajdą się wśród nich produkcje wcześniej jeszcze nie zapowiadane? Dobre pytanie - na razie bez odpowiedzi.

The Diamond Casino & Resort w GTA Online. Jaskinia hazardu pojawi się w świecie gry do pobrania za darmo już w przyszłym tygodniu, 23 lipca. Znajdziecie je na rogu Vinewood Park Drive i Mirror Park Boulevard. Wnioskując z trailera, szykuje się misja fabularna - no i różne nowe minigierki. O ile w Polsce nie naruszą ustawy hazardowej - bo na przykład pokera w Red Dead Redemption 2 z tego powodu grać u nas nie możemy.

Wygląda na to, że jeżeli planujecie zakup konsoli Nintendo Switch - to trzeba poczekać. Po pierwsze - jak wiemy - będzie tańsza, tylko mobilna, bez dokowania do TV wersja Lite. Ale i podstawowa wersja doczeka się, co najważniejsze przecież, lepszej baterii. I ma być sprzedawana w nieco innych, czerwonych pudełkach. Ale na szczęście w standardowej dla Switcha cenie.

[22.06.2019] Przegląd tygodnia

Jak niewiele brakowało, a rynek gier mógłby wyglądać zupełnie inaczej. "Skasowałbym Fortnite, gdyby to ode mnie zależało" - przyznał ostatnio w wywiadzie jeden z dyrektorów w Epic Games. Byłych dyrektorów - to kluczowe w tej sytuacji, że z firmy się zwolnił zanim spuścił do kosza (teraz wiemy) wielki hit, a ludzie zwariowali na punkcie battle royale.

"Loot-boxy" jak "Kinder niespodzianki" - tak Electronic Arts brytyjskim parlamentarzystom tłumaczy się z podejrzeń o hazard. Ich zdaniem, jak wynika z prasowych relacji, słynne "paczki" przynoszące krocie w trybie FIFA Ultimate Team to "w rzeczywistości dość etyczny i zabawny" dla graczy system. Bo - a propos "kinder niespodzianek" - w sklepach dla dzieci nie brakuje takich zabawek, prawda?

Przy okazji: Electronic Arts broni się także przed zarzutami o to, że FIFĘ napisano tak, aby gra trochę oszukiwała gracza. Wyjaśniając w skrócie: jak idzie za dobrze, to gra zadba, aby nagle zrobiło się trudniej - tudzież odwrotnie. A to w trosce o dramatyzm rozgrywki lub żeby gracz nie poczuł się zbytnio sfrustrowany. No i mają opatentowany mechanizm "Dynamicznie Dostosowującego się Poziomu Trudności". Ale nie stosujemy go w FIFA, zapewnia EA. Wierzycie im?

Tymczasem fani Gwiezdnych Wojen czekają na "odkupienie" EA. Mimo licencji, gier z tego uniwersum wyprodukowali mało i czekamy na zapowiedzianą przygodę dla jednego gracza w Star Wars Jedi: Fallen Order. Twórcy zapewniają, że poczujemy moc miecza świetlnego i w kontekście systemu walki nie odżegnują się od inspiracji klasykami z serii "souls". Gra dla masowego odbiorcy miałaby być tak trudna, naprawdę?

Za długo robimy gry, więc albo kolejne będą krótsze, albo na starcie wypuścimy mniej zawartości i będziemy ją stopniowo dodawać - taki w skrócie pomysł na dalsze działanie firmy ma szef firmy Take-Two. W wywiadzie prasowym w którym o tym mówił posłużył się przykładem 8 lat potrzebnych na powstanie drugiej części Red Dead Redemption. Jakoś się nam to nie podoba.

Szczególnie, że z dużych, fabularnych dodatków (takich, jakich nie uświadczyliśmy do GTA V wydawanego przez Take-Two), może być dużo dobra. Jak przyznali właśnie twórcy wspaniałego Legend of Zelda: Breath of the Wild, pomysł zrobienia drugiej części wyniknął w trakcie przygotowywania dodatku do "jedynki". Bo mieli tyle pomysłów, że do DLC by ich nie "upchnęli".

Coraz więcej sygnałów z różnych źródeł potwierdza, że Nintendo Switch Mini (i może jeszcze jedna, mocniejsza od pierwowzoru wersja konsoli) jest w produkcji. Po pierwsze, dostawca podzespołów potwierdził ostatnio nadzwyczajne potrzeby Nintendo. A po drugie, są już firmy produkujące akcesoria, które już szykują się na nową konsolę (a może konsole?).

FOTOGALERIA

[20.07.2019] Assassin's Creed: Odyssey Story Creator Mode [PS4]
[20.07.2019] Car Mechanic Simulator [PS4]
Rally-X (1980 r.)
[13.07.2019] The Sinking City [PS4]
[13.07.2019] Bloodstained: Ritual of the Night [PS4]
[13.07.2019] F1 2019 [PS4]
[06.07.2019] Death's Gambit [PS4]
[06.07.2019] Warhammer: Vermintide 2 [PS4]
[06.07.2019] Crash Team Racing Nitro-Fueled [PS4]
[29.06.2019] Judgement [PS4]
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.