Giermasz
Radio Szczecin » Giermasz

AUDYCJE GIERMASZU

[20.04.2019] Giermasz #344 - Polskie uderzenie

Dopiero co (w ubiegłym programie) recenzowaliśmy bardzo udaną polską produkcję (We. The Revolution, a nieco wcześniej także nad wyraz chwalone przez nas Driftland: The Magic Revival) - a tu mamy kolejne aż trzy gry z naszego kraju. I wszystkie trzy możemy polecić. Michał Król przetestował krwawą strzelankę z widokiem z góry czyli God's Trigger. I jeżeli jesteście fanami takiej zabawy, nie możecie tej gry przegapić. Agata Hawrylczuk ocenia, jak na konsolach (recenzowaliśmy wcześniej wersję PC) sprawuje się Seven: The Days Long Gone Enhanced Edition. Połączenie gry RPG z klasycznym, izometrycznym widokiem oraz zręcznościowej rozgrywki niczym z serii Assassin's Creed zdaniem naszej koleżanki jak najbardziej można polecić. I jeszcze kontrowersyjna w tematyce - hodowania "trawki" - acz klasyczna w ekonomicznej rozgrywce gra Weedcraft Inc. Bartek Czetowicz bawił się dobrze - oczywiście ocenił mechanikę rozgrywki, nie rozstrzygając wątpliwości związanych z samą legalizacją. Do naszego studia przyszedł też Radek Lis i opowiedział o nowościach w świecie technologii, Michał Król przygotował też kącik Gramy po polsku. No - właściwie to cała ta audycja jest takim kącikiem... I to jest słuszna koncepcja!
GIERMASZ-Program z 20.04.19

RECENZJE

[20.04.2019] God's Trigger [PS4]

God’s Trigger
God's Trigger
W 2017 roku na targach gamescom w Kolonii mocno ogrywaliśmy demo gry akcji God's Trigger. Wraz z Andrzejem mieliśmy bardzo podobne zdanie, że produkcja studia One More Level ma spory potencjał. Gra przeszła spore zmiany i wyszło jej to do dobre. Od małego dzieła pasjonatów stała się dużą i naprawdę udaną produkcją. Tak, mimo brutalności i krwistości zabawy jest sporo, a scenariusz schodzi na drugi plan. Co może się stać, gdy na ziemi spotyka się upadły anioł Harry i demonica Judy, którzy łączą siły by walczyć z jeźdźcami apokalipsy? Nic nadzwyczajnego, totalna jatka, taniec szybkiej śmierci i całkowitego zniszczenia. God's Trigger to bardzo dynamiczne połączenie ocierającej się o slashera walki wręcz i strzelania, gdzie trup ściele się gęsto, a pomieszczenia po walce wyglądają jak po wybuchu granatu. Albo całej wywrotki granatów...

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Techland.

[20.04.2019] Seven: Enhanced Edition [PS4]

Seven: The Days Long Gone Enhanced Edition
Seven: The Days Long Gone Enhanced Edition
Trochę to trwało ale po mniej więcej półtora roku od premiery PC, Seven: The Days Long Gone trafiło na konsole PlayStation 4. Debiutanckie dzieło Fool's Theory czyli ekipy złożonej z m.in. byłych pracowników CD Projekt RED (tych od Wiedźmina) ma w sobie to co w polskich produkcjach cenię najbardziej: oryginalność i niestandardowe podejście do rozgrywki. Otóż Seven jest skradankowym RPG-iem ale w rzucie izometrycznym (czyli w uproszczeniu - z góry z ukosa). W teorii brzmi to jak coś co może zakończyć się totalną klapą ale za tę grę wzięli się fachowcy i już po zapowiedziach było wiadomo, że będzie dobrze. Tyle tylko, że tak jak z cukrem tu zawartość RPG-a w RPG-u wysoka nie jest.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy IMGN.pro

AKTUALNOŚCI

[13.04.2019] Przegląd tygodnia

Zwariować można: jak nie za trudno, to za łatwo. Z jednej strony słszy się głosy w branży, żeby wprowadzić "easy mode" w Sekiro: Shadows Die Twice (bzdura - naszym zdaniem). A z drugiej strony, część graczy marudzi, że Yoshi's Crafted World - słodka platformówka na Nintendo Switcha - jest za łatwa. Proponujemy grać na zmianę we wspomniane tytuły.

Chociaż... twórcy Kingdom Hearts III zapowiadają Critical Mode, czyli - właśnie - tryb dla fanów wyzwania. Tu też bowiem pojawiały się zarzuty, że gra jest za łatwa. Ale dzięki temu można było bez przeszkód śledzić przedstawioną w tej produkcji historię. A że nie wszystkim się ona podobała - to w świetle informacji o wiecznym narzekaniu graczy na wszystko chyba nie powinno dziwić.

Przy okazji: Sekiro: Shadows Die Twice zanotowało rekordową sprzedaż, 2 miliony sztuk w 10 dni. Activision jest bardzo zadowolone, kto wie, może to początek doprawdy udanej współpracy hardkorowych Japończyków z From Software oraz korporacji kojarzonej wcześniej z grami "dla wszystkich". O ile dalej będziemy dostawać świetne, TRUDNE gry - to nie ma przeciwwskazań.

Gracie jeszcze w Fallout 76? TAK WIEMY, że w dniu premiery wybuchła wielka afera o błędy i niedoróbki tej sieciowej produkcji. Ale parę miesięcy po wydaniu gry twórcy w pocie czoła walczą o uznanie graczy (dziwić się nie można, to przecież walka o kasę z ich portfeli) i właśnie wrzucili na serwery nową aktualizację...

... ale jest w tym spora łyżka dziegciu - bo jak zauważyli gracze, w sklepie gry pojawią się przedmioty ułatwiające rozgrywkę. Oczywiście będzie można na nie wydać także prawdziwe pieniądze... Twórcy Fallout 76 tłumaczą, że tylko spełniają prośby społeczności.

Teraz o innej sieciówce - zresztą, także Sea of Thieves po premierze nie wróżono sukcesu. Ale jednak, po roku na rynku serwery cały czas działają, czyli gracze bawią się w wirtualnych piratów. A wkrótce, z racji urodzin, ma pojawić się aktualizacja, która doda także... kampanię dla jednego gracza.

Pojawiły się plotki (z wiarygodnego źródła) dotyczące miejsca i czasu akcji najnowszej przygody Zabójców. Po pierwsze, takie wieści dochodzą do redakcji pisma Kotaku - a po drugie, gracze odkryli w The Division 2 plakat (a może to tylko żart?) w którym mowa o Assassin's Creed: Ragnarok. Czyli średniowiecze, wikingowie, Thor i mechanika rodem z niedawnych Origins i Odyssey. Czekamy na oficjalne potwierdzenie.

A propos Ubisoftu: niestety nie ma dobrych informacji dla fanów ich silnika graficznego UbiArt Framework - na nim zrobiono między innymi Valiant Hearts: The Great War czy Rayman Legends. Gry wyglądają jak ożywiona rycina z książki, ale szef Ubi tłumaczy, że silnik graficzny jest dosyć skomplikowany w obsłudze. Co prawda będzie dalej wykorzystywany, ale rzadziej - a zapowiedzi następnych gier na UbiArt na razie nie ma niestety.

I jeszcze jedna plotka: gdy Sony przyznaje, że gracze jeszcze nie usłyszeli o nadchodzącym "znaczącym" ekskluzywnym tytule na PlayStation 4 - pojawiły się całkiem prawdopodobne pogłoski, że będzie to kolejna odsłona znanej i lubianej serii trójwymiarowych platformówek Ratchet & Clank. Ale więcej szczegółów źródła nie ujawniają.

Ożywili się twórcy serii Trine. Po nieudanej "trójce" w czwartej odsłonie gry wracają do sprawdzonych i chwalonych rozwiązań. W sieci pokazał się 11 minutowy fragment rozgrywki. I wygląda naprawdę dobrze. Przypomnijmy, że Trine to platformówki, w których trzeba też "pogłówkować", mamy do wyboru trzy postaci z różnymi umiejętnościami. I dobrze grać w to w kooperacji z drugim graczem.

"Rozbujał się" także wydawca Focus Home Interactiwe. Po sukcesie Vampyra przedłużyli umowę z twórcami tej gry, informują także, że The Surge 2 (inspirowane "soulsami" acz w futurystycznych klimatach) będzie gotowe w tym roku zgodnie z planem a mają w zanadrzu jeszcze kilka w pocie czoła pracujących zespołów. Na przykład szykują się nowe gry na licencji Games Workshop.

Twórca legendarnego Another World zapowiada nową grę. Eric Chahi jest zafascynowany zarówno wirtualną rzeczywistością jak i wykorzystaniem udźwiękowienia w grach. I zapewnia, że Paper Beast
będzie angażowało gracza. Gra ma trafić do sprzedaży jeszcze w tym roku. Na zwiastunie wygląda to ładnie, ale jeżeli nie będzie grywalne, to niegdysiejsza sława twórcy nie pomoże.

Zakładając, że tego Giermaszu słuchacie w dniu premiery (zawsze sobota rano), to dzisiaj, 13 kwietnia o godzinie 20.30 ma się rozpocząć transmisja na żywo z wydarzenia w czasie którego Electronic Arts ma ujawnić wreszcie cokolwiek ze Star Wars Jedi Fallen Order. Podobno to nie będzie sieciowa gra-usługa a produkcja nastawiona na akcję i fabułę.

Kto wie - być może, gdyby nie sukces The Last of Us, nie byłoby gry roku 2018 czyli God of War. Reżyser tej ostatniej przyznał w jednym z wywiadów, że praca kolegów wywarła na nim duże wrażenie. Oto The Last of Us było grą poruszającą trudne, emocjonalne tematy a trafiło do wielu graczy. I tym tropem poszedł projektując God of War.

Gracie może w EVE Online? Ta sieciowa gra, właściwie jej niezwykle oddana społeczność, jest pewnego rodzaju fenomenem. Oni mają nawet specjalną komisję, coś w rodzaju, hmm, rady starszych czyli EVE Online's Council of Stellar Management. No i wybrali do niej (tak, tak, wybory też są) człowieka, który pracuje jako lobbysta i polityk. Ale już go wywalili z dożywotnym banem za... korupcję... Oczywiście oskarżony się broni, a my nie możemy wyjść z podziwu, jakie emocje kryją się za grą.

A propos banów, twórcy hitowego sieciowego Battle Royale Apex Legends nie mają litości dla oszustów. I blokują sprzęt, więc nie pomaga takiemu delikwentowi założenie nowego konta w grze. Oczywiście sprawa jest słuszna, obyśmy tylko nie słyszeli o pomyłkach - bo już zdarzało się w historii branży, że trafiło na niewinnego.

Aha - będą osiągnięcia w Epic Store, czy to zakończy awanturę o ekskluzywne gry jakie tylko tam się pojawiają? Wyjaśniając, dotychczasowy monopolista Steam właśnie ów monopol traci, a że gracze się przyzwyczaili do tego, jakie funkcjonalności ten sklep oferuje - to i wybuchła poważna burza w internecie. A Epic robi swoje. Oby tylko gry dzięki temu staniały.

Wirtualny świat inspiruje działania w "realu" - pewien tajemniczy biznesmen chce zorganizować prawdziwe "battle royale". 100 osób miałoby na wyspie walczyć o 100 tysięcy funtów - oczywiście, jak to bywa w wirtualnych meczach, nagrodę zgarnie tylko zwycięzca. Mamy nadzieję, że śmiałkowie przeżyją... Żart, to ma być "strzelanka" na plastikowe kulki - plus specjalne kamizelki, żeby monitorować "obrażenia".

[06.04.2019] Przegląd tygodnia

No to się porobiło... Prezentacja na targach E3 była, hmm, mocno podciągnięta i zaskoczyła nawet samych twórców (że to tak dobrze wygląda, heh), pisanie gry było korpo-koszmarem a atmosfera w studiu była fatalna - tak w skrócie prezentują się rewelacje, jakie o procesie powstawania sieciowej gry Anthem ujawnił portal Kotaku. Zabolało tym bardziej, że przecież mowa o uznanym studiu BioWare...

... które to BioWare w odpowiedzi najpierw "na szybko" wysmażyło klasyczny korpo-komentarz w stylu "dokładamy wszelkich starań bla bla bla" - ale w końcu milczenie przerwał szef studia, który w mailu rozesłanym pracownikom przyznał, że "problemy są realne". Swoją drogą, jak na produkcję AAA tylko 18 miesięcy produkcji, to może i powinniśmy się cieszyć, że Anthem jest całkiem ok?

Podobno źródłem gigantycznych problemów przy pisaniu Anthem był przymus pisania na silniku graficznym Frostbite (w Electronic Arts jest taki nakaz dla wszystkich). Ale chyba w końcu go opanowali, bo... wyrzucili "do kubła" to co już zrobili do Dragon Age 4 i będą projektowali grę na szkielecie wspomnianego Anthem...

Twórca serii Yakuza zapowiada "drastyczne zmiany formuły" w nowej odsłonie gry. Na czym to miałoby polegać dokładnie jeszcze nie wiadomo. Być może pewne zwiastuny zmian widać w ostatnio wydanym spin-offie Judgement - ale gracze na Zachodzie dopiero się o tym przekonają. I już z nowym aktorem wcielającym się w jedną z ról, bo przypomnijmy, poprzedniego złapano na braniu kokainy (w realnym życiu, heh).

Swego czasu reklamowali tą grą wchodzącą na rynek konsolę PS4 - a pod koniec sierpnia tego roku "ścigałka" Driveclub... zniknie ze sklepu Sony. No cóż, obecnie ta produkcja nie święci już jakiś wielkich sukcesów, bo zdaje się, że kto chce się ścigać po sieci to gra w Gran Turismo Sport. Więc Sony stwierdziło, że nie opłaca się im odnawiać licencji na samochody. Więc jak chcecie, to ostatnie miesiące by grę kupić. Ale tylko do solowych zmagań, bo serwery oczywiście też zamkną.

Było 6 nominacji - jest aż 5 nagród. Czyli God of War zniszczył konkurencję w czasie rozdania nagród BAFTA, które przyznaje Brytyjska Akademia Sztuk Filmowych i Telewizyjnych. Ekskluzywna dla PS4 gra akcji została oczywiście grą roku 2018, ma też najlepszą narrację, kreację aktorską czy muzykę oraz udźwiękowienie. Osiągnięciem artystycznym za to jury BAFTA uznało intrygujące, mroczne niezależne Return to Obra Din.

Czy podobało się Wam NiER: Automata? No akurat u nas w redakcji bardzo, więc zapowiedzi koreańskiego studia Shift Up, które tworzy Project EVE przyjęliśmy z zainteresowaniem. Co prawda inspiracja jest aż nazbyt widoczna, ale w pokazanym trailerze podobać się może grafika - a mamy też informację, że budżetu twórcom nie brakuje.

No to mamy kolejną, hmm, g.... burzę - wielce wyczekiwane przez wielu fanów strzelania i kolekcjonowania fantów Borderlands 3 będzie czasowym ekskluzywnym tytułem dla sklepu Epic Store. I wybuchła kolejna wielka awantura wśród graczy, niezadowolonych, że "nie będą mieć wszystkiego w jednym miejscu" czyli na Steam. Premiera gry we wrześniu.

Czy właściciele Xboxów w Polsce będą płacić więcej? Brzmi jak clickbait - bo ostatecznie polski oddział Microsoftu zapewnia, że nie - ale wątpliwości nie wzięły się z niczego. Oto gracze w Wielkiej Brytanii zapłacą więcej. Nie ma się więc czym martwić, prawda? No niekoniecznie: "dowcip" polega na tym, że cena rocznego abonamentu w UK PO PODWYŻCE jest taka sama jak u nas... bez podwyżki (powołujemy się tu na obliczenia serwisu PPE.pl).

A propos Microsoftu - także my zastanawialiśmy się, czy 2,5 mld dolarów za Minecrafta w dłuższej perspektywie się opłaci. No bo ile można być na szczycie, zainteresowanie graczy prędzej czy później spada. Ale akurat nie w tym przypadku. Jak się chwalą amerykanie, miesiąc w miesiąc Minecraftem bawi się skromne 90 milionów osób na całym świecie.

Na koniec coś o chińskim "geniuszu" designu przemysłowego. Cel: stworzyć opakowanie majtek, właściwie "majcioch" w rozmiarze 4XL. No to wziął "miszczu" jakąś "fotkie z netu", białego mężczyzny "przy kości" - sęk w tym, że to zdjęcie szefa Valve i Steam... Jak zareagował Gabe Newell jeszcze nie wiemy, no, fakt faktem, to spory chłop... Ale sprawa tylko z pozoru jest zabawna - bo kto zagwarantuje, że następnym razem jakiś "geniusz" grafiki nie weźmie bez zgody na przykład TWOJEJ foty?

FOTOGALERIA

[20.04.2019] God's Trigger [PS4]
[20.04.2019] Seven: Enhanced Edition [PS4]
[20.04.2019] Weedcraft Inc [PC]
Reah: Zmierz się z Nieznanym (1998)
[13.04.2019] Przegląd tygodnia
[13.04.2019] We. The Revolution [PC]
Simon The Sorcerrer (1993 r.)
[06.04.2019] Przegląd tygodnia
[06.04.2019] Assassin's Creed III: Liberation Remastered [PS4]
[06.04.2019] Sekiro: Shadows Die Twice [PS4]
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.