Giermasz
Radio Szczecin » Giermasz

AUDYCJE GIERMASZU

[16.02.2019] Giermasz #335 - Raz a porządnie

Chwila oddechu przed kolejnym Giermaszem wypełnionym recenzjami (za tydzień szykuje się ich kilka) - a w tym programie polecamy raptem jeden tytuł, ale za to jaki! Andrzej Kutys spędził bardzo przyjemne chwile z przenośnym 3DS-em na którym ograł Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey. To kolejna z perełek w uniwersum Nintendo, zręcznościowe RPG akcji podlane sosem absurdalnego humoru z bardzo dopracowaną i sprytnie wymyśloną mechaniką zabawy. Nasz recenzent poleca. Michał Król przygotował za to kolejne wydanie kącika polskiego (swoją drogą, nasi twórcy doprawdy ukochali sobie konsolę Nintendo Switch). Do studia Giermaszu przyszedł też Radek Lis, nasz ekspert od nowych technologii sprawdził, czym zaskoczą nas wielkie koncerny i jak zmieniło się ACTA 2. A na koniec Stare, ale jare Eternal Darkness.
GIERMASZ-Program z 16.02.19

RECENZJE

[16.02.2019] Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey [3DS]

Znowu to zrobili: znowu odnowili grę sprzed kilkunastu lat - i znowu świetnie się bawiłem. To część mojego większego doświadczenia z uniwersum wykreowanym przez Nintendo: dopóki nie dostałem przenośnej konsoli 3DS, nie interesowało mnie jakoś szczególnie. A teraz z przyjemnością nadrabiam zaległości (zresztą celowo daję się zaskakiwać i nawet nie chcę zbyt wiele wiedzieć przed odpaleniem danej produkcji). Takich, jak na przykład seria Mario & Luigi. Bardzo dobrze wspominam odnowione w 2017 roku Superstar Saga, teraz dostaliśmy równie ładnie odpicowane Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey. I znowu z przyjemnością odpalałem 3DS-a. Sam koncept serii jest doprawdy niesamowity: RPG, czyli produkcja nastawiona na opowieść, starcia i rozwijanie statystyk bohaterów a wykorzystująca mechaniki rodem z... platformówek. Efektem jest, powiedzmy, fabularna zręcznościowa gra akcji?

Grę do recenzji dostaliśmy od dystrybutora Nintendo na Polskę firmy Conquest entertainment a.s.

[09.02.2019] Kingdom Hearts III [PS4]

Na początek mała dygresja: z zawodowego obowiązku w ramach Giermaszu gram sporo - i nie zawsze w to, na co w danym momencie mam najbardziej ochotę. Przeżyłem już rozliczne sytuacje: "gra, która na początku się nie podoba a później wciąga", "gra, która zrazu się spodobała, ale w ostateczności rozczarowała", "średnia historia, ale świetna zabawa", "tylko dla fanów", "trochę mi się nie chciało (bo coś tam), ale Tobie może się spodobać" i takie tam. Ale najbardziej lubię momenty, gdy odpalam konsolę, krótka chwila zapoznania się z daną produkcją, a później zwyczajnie nie możesz się oderwać. I chociaż - być może - widzisz jakieś drobne niedociągnięcia czy dyskusyjne wybory twórców - to frajda z grania jest ogromna. A co najważniejsze: nie masz ochoty bawić się w coś innego. I dokładnie tak było z Kingdom Hearts III. W dodatku, ja nie znajduję w tym tytule wielu rzeczy do których się mogę przyczepić. No, może tyle, że warto znać poprzednie części, aby czerpać pełną frajdę z tej opowieści...

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.

AKTUALNOŚCI

[16.02.2019] Przegląd tygodnia

Wiemy już, jakie hity w tym roku szykuje dla nas Blizzard : czyżby Diablo 4 albo nowy StarCrafr albo kontynuacja innego hitu? Otóż... nie... Blizzard w 2019 roku nie wyda, hmm, żadnej gry. O Diablo Immortal specjalnie nie wspominamy (o tym smartfonowym policzku dla zaprzysięgłych fanów marki) - no dobrze, jeżeli czekacie, to też nie w tym roku...

A o planach Blizzarda poinformowały władze Activision, czyli całego koncernu. Z samego Activision też płyną ciekawe wieści: no więc chwalą się najlepszym okresem w historii, zresztą liczby to potwierdzają... po czym zwalniają 800 osób z firmy. I ogłaszają, że zatrudnią nowe osoby. Jeżeli ktoś się zgubił, wyjaśniamy: rozstali się z częścią pracowników marketingu, sprzedaży i eSportu, zamierzają zatrudniać w studiach tworzących gry.

Może dlatego nowe Call of Duty - to absolutnie żadna niespodzianka, że OCZYWIŚCIE w tym roku będzie kolejna część - i będzie mieć kampanię dla jednego gracza. Jeżeli nie pamiętacie, to przypominamy, że odsłona ubiegłoroczna była tylko dla fanów sieciowych pojedynków. Ale "ogromnego" modułu multiplayer naturalnie nie zabraknie.

Słynne z gier RPG studio Bioware także szykuje się do multiplayerowej premiery: Anthem zadebiutuje dosłownie na dniach. A fani zastanawiają się, co stanie się z marką Mass Effect po nie do końca udanej Andromedzie. Twórcy twierdzą, że nie zapominają o tym uniwersum. Ale zła informacja jest taka, że na kolejny Mass Effect to pewnie jeszcze dłuuuuugo poczekamy.

Nie silnik graficzny czyni dobrą grę - można dojść do takich wniosków, gdy czytamy informację o Mortal Kombat 11. Otóż, najnowsza i wyczekiwana bijatyka słynnej serii będzie działać na poprzedniej, trzeciej części silnika Unreal. Na rynku jest już Unreal Engine 4, ale - jak rozumiemy - skoro twórcy świetnie ogarnęli możliwości poprzednika, to po co kombinować?

Na początek cytat [za PPE]: "W firmie mówimy, że był to nasz moment Ikara. Upadek był bolesny. Nie słuchaliśmy naszych klientów, przygotowaliśmy ciężkie warunki deweloperom, reagowaliśmy zbyt wolno, a nasza sieć była niedopracowana. A na końcu tego wszystkiego była jeszcze cena" - czyli szef Sony tak "ciepło" wspominał premierę PlayStation 3. Ostatecznie wtedy Japończycy zremisowali z Xboksem Microsoftu, ale początki były takie, jak w chwili szczerości przyznali.

A tak w ogóle to czerwcowy termin słynnych (jeszcze?) targów E3 jest do bani - ocenia wspomniane Sony. Bo za późny dla biznesowych rozmów i świątecznej sprzedaży. Więc Sony w tym roku na E3 nie zrobi wielkiej konferencji z zapowiedziami nadchodzących hitów. Chociaż martwić się pewnie mogą organizatorzy targów - a sami gracze niekoniecznie, bo Japończycy wymyślili swoją imprezę, Destination PlayStation - i to już pod koniec tego miesiąca, 25-28 lutego.

Za to lutowe Nintendo Direct już za nami: najważniejsze informacje to Super Mario Maker 2 na Switcha, odpicowane The Legend of Zelda: Link's Awakening, nowa bijatyka Astral Chain czy, hmm... Tetris Battle Royale... ze co, TETRIS BATTLE ROYALE?! Będzie też nowa odsłona taktycznych RPG Fire Emblem: Three Houses czy Yoshi's Crafted World i wiele innych.

A propos battle royale: na firmamencie zabłysła nowa gwiazda, recenzje są entuzjastyczne w ciągu dosłownie paru dni w Apex Legends zagrało 25 milionów graczy. Szok, szczególnie, że gra twórców serii Titanfall wyszła bez żadnego hype'u i wcześniejszych zapowiedzi. Ale właśnie - dzięki temu, że Titanfall 2 (sieciowa strzelanka) było bardzo dobre, to zaczerpnęli z tej mechaniki i się udało. Swoją drogą, EA nastawiało się bardzo na Anthem a tu mają niespodziewany hit.

Może i są niszowe, może i tylko dla fanów - ale globalnie rzecz ujmując, znalazło się ponad pół miliona takich osób, które kupiły remaster Tales of Vesperia. I, co ważne dla miłośników japońszczyzny, większość z tej sprzedaży zanotowano właśnie poza Krajem Kwitnącej Wiśni.

Wygląda na to, że powstanie ewentualnej kolejnej części Darksiders, serii zręcznościowych gier akcji z elementami RPG nie powinno być zagrożone. Co prawda "trójka" zebrała mieszane recenzje, ale już się zwróciła i zaczęła zarabiać. A może za mało wydali na Darksiders III i stąd na przykład wymieniane w naszej recenzji problemy techniczne, hę?

Trailery tej produkcji mogą, hmm, rozpalać męską wyobraźnię. Piękne kobiety nęcące głównego bohatera, wydaniu Catherine w 2011 roku towarzyszyły pewne emocje. A właśnie zapowiedziano Catherine: Full Body, czyli remaster. Ale, ale - ostudzimy tu emocje: fakt, w trakcie gry erotyki w filmikach nie brakuje, ale de facto to gra... logiczno-zręcznościowa. NAPRAWDĘ! Oczywiście w trailerze remastera same filmiki bez grama rozgrywki, a ta polega na, hmm przestawianiu klocków...

Awantura o Sid Meier's Civilization VI. Okazało się, że wydawca zmienił warunki umowy użytkownika - jak wiadomo, żeby jakąkolwiek grę zainstalować MUSISZ się na taką umowę zgodzić - no więc do wspomnianej gry dodano takie oto zapisy, że będą zbierane dane osobowe osoby, która kupiła grę. Czujni gracze to wychwycili i poleciała fala negatywów w ocenach w sklepie Steam. Swoją drogą (bo wiecie jak jest, zazwyczaj przewijamy szybko tekst umowy), że ktoś to doczytał - szacunek!

[02.02.2019] Przegląd tygodnia

Potężna awantura o Metro Exodus. Oto wydawca wycofał sprzedaż gry na Steam i do lutego przyszłego roku będzie dostępna tylko w Epic Store. Wielu graczy pomstuje, władze Steam są wściekłe - bo przecież przedsprzedaż prowadzili - ale twórcy Fortnite, czyli Epic, mają kasę aby przekonać do swojej oferty. Bagatela, 88 procent od sprzedaży, Steam daje zdaje się 70 procent.

Przy czym - jeżeli kupiliście na Steam, to i na Steam produkcję dopiszecie do swojego konta. A Metro Exodus do oferty tego sklepu wróci za rok. Polski wydawca gry poinformował z kolei, że w pudełkach będą kody do zrealizowania w The Epic Store.

A w tym wszystkim jest jeszcze autor książkowego pierwowzoru: Dmitrij Głuchowski już co prawda skasował swój komentarz w portalu społecznościowym, ale jest jak się wydaje zdegustowany sytuacją i "patrzy z boku jak zabijają jego markę).

Z kolei studio Quantic Dream totalnie zaskoczyło branżę i graczy ogłaszając, że od teraz będzie robić swoje gry/interaktywne filmy nie tylko ekskluzywnie na konsole Sony - ale i na inne platformy. Ba, zwiększą zatrudnienie i zaatakują też rynek... smartfonów... A to wszystko z powodu napływu pieniędzy od chińskiej firmy, która kupiła pakiet akcji Quantic Dream.

Odpalili demo - serwery padły: Electronic Arts chyba nie doceniło zainteresowania graczy sieciowym Anthem. Twórcy ze studia BioWare już przeprosili i dają gratisową "skórkę". A w momencie kiedy to mówimy, właśnie ruszyło kolejne otwarte demo. Testowa zabawa ma potrwać do niedzieli 3 lutego (i na ten dzień zapowiadają niespodzianki). Ciekawe, co z serwerami - które padły przy demie dla ograniczonej liczby osób przecież - a teraz zainteresowanie może być znacznie większe.

Kup używany kontroler do PS4 a dostaniesz gratisowo nówkę-sztukę Fallout 76... To oferta z niemieckiego oddziału sieci GameStop. Ała... ale czemu się dziwić, skoro ta gra po premierze prezentowała się wręcz fatalnie?

Największy chyba serwis zbierający i zestawiający ze sobą oceny gier - Metacritic podsumował rok. I wyszło na to, że najlepiej oceniane gry wydał w 2018 roku japoński Capcom. Na drugim miejscu jest Sega a na trzecim Electronic Arts. Na wynik Capcomu w dużej mierze zapracował dobrze oceniany i świetnie się sprzedający - najlepiej w historii serii - Monster Hunter World.

Trwają prace nad Alice: Asylum, informuje twórca. Na razie nic więcej nie wiadomo, ale chociażby wydana 8 lat temu poprzedniczka Alice: Madness Returns to naprawdę bardzo udana, mroczna produkcja z doprawdy dramatycznym zakończeniem. Więc trzymamy kciuki w Giermaszu za kolejną odsłonę... w bliżej nieokreślonej jeszcze przyszłości.

Wiele zakończeń w wielce wyczekiwanym Sekiro Shadows Die Twice. Tak zapowiadają ludzie z From Software. Tym razem grę twórców chociażby genialnego Bloodborne wydaje słynna korporacja Activision. Ale jeżeli zmartwiliście się, że przez to produkcja może być bardziej przyjazna dla niedzielnych graczy - co to, to nie, według zapowiedzi ma być "ekstremalnie trudno".

Na koniec ciekawostka (tylko dla dorosłych) - konsola w kształcie, hmm, kobiecej... piersi (jednej). Włączana przez naciśnięcie, ekchem, sutka... Ten wynalazek da światu japońska firma Nutaku, specjalizująca się w grach dla dorosłych. Które to znajdziecie wgrane do pamięci wspomnianej piersi, znaczy się - konsoli. Cena: 169 dolarów, pierwszy nakład sprzedał się na pniu...

FOTOGALERIA

Eternal Darkness (2002 r.)
[16.02.2019] Przegląd tygodnia
[16.02.2019] Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr's Journey [3DS]
[09.02.2019] Atom RPG [PC]
[09.02.2019] Re-Legion [PC]
[09.02.2019] God Eater 3 [PS4]
[09.02.2019] Kingdom Hearts III [PS4]
[02.02.2019] Przegląd tygodnia
Misja (1990 r.)
[02.02.2019] Tales of Vesperia: Definitive Edition [PS4]
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.