Giermasz
Radio Szczecin » Giermasz

AUDYCJE GIERMASZU

[11.08.2018] Giermasz #309 - Giermasz Music Edition vol.7

Kolejna odsłona muzycznego Giermasz, tym razem z utworami wykorzystanymi w grach pierwszej połowy 2018 roku. To oczywiście subiektywny wybór redakcji: Andrzeja Kutysa, Michała Króla, Agaty Hawrylczuk oraz Jarka Gowina. Znajdziecie kompozycje pisane specjalnie do danych gier, są też piosenki popularnych wykonawców, nie brakuje ambientowych przestrzennych suit - a z drugiej strony ostrej elektroniki. Usiądźcie więc wygodnie w fotelu i słuchajcie, oczywiście mówimy też kilka słów o każdym z kompozytorów. I tradycyjnie zachęcamy do słuchania poprzednich muzycznych Giermaszy, wszak muzyka się nie starzeje, po kolei: pierwszy, drugi, trzeci, czwarty, piąty i szósty .

RECENZJE

[04.08.2018] Tower of Time [PC]

Prastara, fantastyczna cywilizacja, gdzie magiczny i nieznany świat miesza się z tym realnym. Ludzkość stoi na skraju wyginięcia, a bandyckie hordy regularnie pustoszą ostatnie, pozostałe już wsie i miasteczka. Niebo już dawno przybrało mroczne barwy i przesłoniły je ciemne chmury, a potężne kataklizmy jeden po drugim nękają te zmęczoną walką ziemię. A pośrodku całej tej zawieruchy - My, a dokładnie nasz protagonista, ostatnia nadzieja na ratunek dla tej spragnionej pokoju krainy. Nasza postać nosi jednak pewną, głęboko skrywaną tajemnicę. Przerażające i prorocze wspomnienie z czasów wczesnego dzieciństwa z którym w końcu przyjdzie się nam zmierzyć... Właśnie taka, fantastyczna historia czeka na nas w najnowszym, debiutanckim tytule od polskiego studia Event Horizon, czyli Tower of Time. Będzie więc trochę o tajemniczej przepowiedni, długiej i pełnej przygód podróży i oczywiście nieustannej walce dobra ze złem.

Grę do recenzji dostaliśmy od twórców ze studia Event Horizon .

[04.08.2018] Kupka wstydu: Gravity Rush 2 [PS4]

To była jedna z tych gier, której obecność na "kupce wstydu" bardzo mnie uwierała. "Jedynka" na przenośnej konsoli PlayStation Vita (możecie też już grać w remaster na PS4) była wielkim, pozytywnym zaskoczeniem i zapowiedź Gravity Rush 2 przyjąłem niemalże z entuzjazmem. W dniu premiery nie dane nam było jednak gry przetestować, później okazało się, że niestety też podzieliła los poprzedniczki i sprzedała się jedynie średnio. Może dlatego, że (a przynajmniej tak domniemuję z rozmów w redakcji czy głosów jakie widzi się w necie) wpadła - zupełnie niesłusznie - do przegródki "dziwna gra z Japonii, pewnie RPG w którym postaci mają mangowe oczy". No więc ani to japońskie RPG, oczy bohaterki są zgoła normalne - i chociaż dzieje się to wszystko w niesamowitym świecie fantasy/science-fiction (co samo w sobie jest ciekawym połączeniem), to Gravity Rush 2 jest po prostu zręcznościową grą akcji. Bardzo fajną grą, dodajmy.

Grę do recenzji zakupiono ze środków własnych.

AKTUALNOŚCI

[04.08.2018] Przegląd tygodnia

Ostatnio w branżowych mediach furorę zrobiła informacja, że w USA pojawili się pierwsi chętni, aby płacić za lekcje gry w... Fortnite Battle Royale. Mają to być rodzice wykupujący korepetycje swoim pociechom. Hmm, właściwie nie wiadomo jak to skomentować - chociaż internauci, jak to internauci, podzielili się na dwa obozy i nie biorą jeńców w dyskusji...

Swoją drogą, obserwując branżę można dostać kompletnego "kręćka". Gry dla jednego gracza miały "umrzeć" właśnie z powodu sieciowych gier-usług. Bo stworzenie fajnej historii to gigantyczne pieniądze, w dodatku gracze taką produkcję przechodzą i sprzedają na wtórnym rynku z czego wydawca pieniędzy nie ma. Ale to jak zatem tłumaczyć ogromny sukces God of War?

Wyjaśnijmy: ta ekskluzywna gra na PlayStation 4 - według słów Sony - sprzedała się najlepiej w historii całej marki PlayStation - gdy mowa tylko o tytułach tworzonych specjalnie na ich konsole. To był, uwaga, system seller, gdy wieszczono nawet upadek takiego modelu biznesowego w którym to właśnie ekskluziwy są motorem sprzedaży.

A propos list sprzedaży: w Wielkiej Brytanii dalej rządzi i dzieli Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy, za to w USA uwielbiają Mario Tennis Aces na Nintendo Switch. Co ciekawe God of War 2018 na drugim miejscu. Ale najlepsza była sprzedaż konsol w USA: nie PS4, nie Xbox One X, nie Switch a... NES Classic Mini był "jedynką" na liście sprzedaży. Nowa retro-konsolka trafiła znowu na rynek i jak widać, księgowi Nintendo świętują.

Święto także w obozie 2K Sports. Wydawca poinformował ostatnio, że najnowsze NBA 2K18 sprzedało się w ponad 10 milionowym nakładzie i tym samym cała seria dobiła do progu ponad 80 milionów kopii. A przecież już za chwileczkę, już za momencik 11 września w sklepach pojawi się NBA 2K19. I życzymy powodzenia, bo to bardzo udane koszykówki są - tylko nie przesadźcie z mikropłatnościami...

... właśnie - mikropłatności. Tym razem "wirus" dopadł Gran Turismo Sport, można za realną kasę dokupić auta z gry. Przy czym, jeszcze nie te najdroższe. Chociaż, prawdę mówiąc, jeżeli regularnie się ścigacie, to potrzebne do sieciowych zmagań "bryki" spokojnie ogarniecie za wirtualne kredyty. Reszta to tylko bajery.

Wracając do tematu ekskluzywnych gier dla konsol Sony: znakomity wynik sprzedaży God of War już dosłownie za chwilę może pobić produkcja o innym superbohaterze (no, o wiele lepiej rozpoznawalnym w pop kulturze). Mianowicie dziennikarze wychodzili z pokazu rozgrywki gry Spider Man z uśmiechami na twarzy. A premiera już na początku września.

Co ciekawe, zapowiedziany (za wcześnie, jak teraz przyznaje wydawca) remake kultowego jRPG Final Fantasy VII ma być... grą akcji. A przynajmniej takie głosy dochodzą z obozu twórców. Ale jak: remake jRPG nie będzie... jRPG?! Może to i lepiej - skoro tworzona nowa wersja ma być podzielona na odcinki i wprowadzać nowe wątki, więc zaraz by się zrobiła awantura. A skoro to będzie nawet gatunkowo inna gra, to łatwiej będzie dyskutować z ortodoksami.

Mini-afera związana z innym remake: na pudełku Spyro Reignited Trilogy fani dopatrzyli się komunikatu, "games 2 and 3 require download via internet" . Czy to oznacza, że tylko "jedynka" będzie na płycie a resztę trzeba pobrać? Według wydawcy - nie. Tłumaczą, że chodzi o premierowe łatki. Swoją drogą: co to za świat, że łatki na premierę nikogo już nie dziwią i nie oburzają.

Valve wreszcie wyda nową grę. Oczywiście nie jest to mityczny już - i pewnie nigdy nie powstały - Half Life 3, tylko karcianka Artifact. Co oznacza, że w już i tak w mocno konkurencyjny gatunek wkroczy potężny konkurent. Także dla wiedźmińskiego Gwinta. Szczególnie, że Valve, przecież bardzo bogaty właściciel sklepu Steam, już zapowiada turnieje z dużą kasą w puli do zgarnięcia.

Fenomen marki Dragon Ball może być trudny do "ogarnięcia" dla starszych, jednak wśród młodzieży to prawdziwa potęga. Co potwierdza zresztą nie tylko sukces gier na tej licencji - ale też i fakt, że jeden z liderów rynku sprzętu sportowego, Adidas, właśnie zapowiedział specjalne modele butów z motywami z Dragon Ball. Cen jeszcze nie ma, ale się nie łudzimy, że będzie tanio.

Kolejna ciekawostka - właściwie chyba do naszego działu "Technologie" - mianowicie właściel marki elektrycznych samochodów Tesla zapowiedział, że na ekranach w ich autach - oprócz standardowych informacji o stanie maszyny - będzie można także... grać. Stoisz w korku, to szybka partyjka... Mamy mieszane uczucia, bo jakoś możemy sobie wyobrazić, że ktoś kończy rozgrywkę już jadąc...

I na koniec: prosta platformówka, za bardzo drobne pieniądze - no to część graczy skusiło się na zakup Abstractism. I jakie było ich zdziwienie, gdy okazało się, że produkcja "żre" zasoby komputera niczym jakaś mega produkcja z graficznymi fajerwerkami. Co więcej, gra instalowała złośliwe oprogramowanie - a "truskawką na torcie" było odkrycie, że w tym wszystkim chodzi o wykorzystywanie komputerów graczy do... kopania kryptowalut. Steam już wywalił to badziewie - chociaż, dlaczego to się w ogóle prześliznęło do oferty sklepu, hę?

[28.07.2018] Przegląd tygodnia

Już nic złego się nie wydarzy, data premiery nie jest zagrożona, bo gra ma tak zwany "złoty" status - a ujawniane ostatnio filmiki z rozgrywką skutecznie (co i oczywiście jest ich promocyjnym celem) podsycają zainteresowanie przed 14 września. Wtedy to na rynku pojawi się trzecia (po restarcie serii w 2013 roku) odsłona przygód Lary Croft. Shadow of the Tomb Raider - nie da się ukryć, że i my czekamy z niecierpliwością.

Podobnie bardzo ciekawie prezentują się filmiki z RPG akcji - z elementami slashera - czyli Darksiders III . Ujawnione ostatnio pokazy rozgrywki trzymają wysoki dla serii poziom. Ale premiera dopiero w listopadzie. Ktoś może się żachnąć, że przecież "dwójka" nie wszystkim podeszła - ale tak się składa, że w redakcji Giermaszu wspominamy tę grę bardzo dobrze i trzymamy kciuki za "trójkę".

Niepokojące informacje o twórcach sieciowej zręcznościowej ścigałki Onrush . W naszej recenzji gra zebrała niezłą notę, chociaż jakiś super zachwytów nie było - i wygląda na to, że nie jesteśmy odosobnieni, bo gracze jakoś masowo do sklepów po grę nie pobiegli (tudzież jej cyfrowej wersji nie kupili). I część ludzi ze studia robiącego Onrush musi szukać nowej roboty. Chociaż chwilę później się okazało, że jednak gra "ma być rozwijana"...

A propos ścigałek - ciekawą modę obserwujemy ostatnio w branży: gdy niedawno niejedna "krwiopijcza" korporacja z rozrzewnieniem rozpatrywała pomysł umieszczania w swoich produkcjach "skrzyneczek-niespodzianek" (za prawdziwą kasę, losowa zawartość) - tak teraz kolejni "dumni i bladzi" oznajmiają, że "u nich tego nie będzie". I tak oto Microsoft usunie loot-boxy z Forzy Motorsport 7 i ogłasza, że w Forza Horizon 4 ich nie będzie. Bohaterowie, he he.

Inna korporacja szuka ludzi do pracy publikując filmy w internecie. To się porobiło, żeby Sony brakowało chętnych inżynierów do rozwijania projektów konsol?! Ale - szczerze mówiąc - widzimy tu raczej kolejny sposób na marketingowe "podbicie" marki PlayStation : "patrzcie, chcemy najlepiej dla graczy, pomożecie?".

I jeszcze o Sony: dyrektor operacyjny Sony Europe tłumaczy się w brytyjskiej prasie z prezentacji firmy na czerwcowych targach E3 . Zabrakło na niej "fajerwerków", zupełnie nowych gier ekskluzywnych. Simon Rutter w odpowiedzi podkreślał (nie jest to dokładny cytat a oddana intencja jego wypowiedzi), że nauczeni zbyt wczesnym ujawnianiem niektórych projektów (choćby słynny The Last Guardian), wolą poczekać, niż naobiecywać graczom "złote góry" a później ciągle przekładać daty premier.

No miało być tak dobrze, a tu znowu jakieś problemy. Mówiliśmy już o słynnej aktualizacji gry No Man's Sky - kosmicznego sandboxa, który w dniu premiery był tylko cieniem tego, co obiecali twórcy. Przez lata jednak "załatali" swój produkt - a aktualizacja NEXT miała triumfalnie zakończyć ten proces, dodali na przykład słynny już multiplayer, wszyscy gracze na jednej, wielkiej mapie kosmosu. No ale NEXT ma bugi - i już je łatają, he he

FOTOGALERIA

[04.08.2018] Tower of Time [PC]
[04.08.2018] Kupka wstydu: Gravity Rush 2 [PS4]
[04.08.2018] Przegląd tygodnia
[4.08.2018] Doman Grzechy Ardana (1995 r.)
[28.07.2018] Przegląd tygodnia
[28.07.2018] Miecze Valdgira (1991 r.)
[28.07.2018] Far Cry 5: Uwięzieni na Marsie [PS4]
[28.07.2018] Kupka wstydu: What Remains of Edith Finch [PS4]
[21.07.2018] Przegląd tygodnia
[21.07.2018] Captain Toad Treasure Tracker [3DS]
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.