Polska edukacja cierpi na "punktozę", czyli stawia na rozwiązywanie testów, zamiast uczyć tego, jak rozwiązywać problemy - tak uważają uczestnicy spotkania na Uniwersytecie Szczecińskim. Trwa tam Posiedzenie Dziekanów Wydziałów Pedagogicznych z całego kraju.
Dyskusja dotyczy między innymi tego, jak kształcić polskich nauczycieli.
Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych w Polskiej Akademii Nauk uważa, że działania rządu w sprawie kształcenia nauczycieli są złe i wszystko wskazuje na to, że sytuacja jeszcze się pogorszy.
Problem to między innymi wytyczne ministerstwa, które każą realizować program według klucza do rozwiązywania testów. Dodatkowo rząd chce skrócić ścieżkę dla osób, które zamierzają zostać nauczycielami, a to błąd - uważa profesor Bogusław Śliwerski.
- Skandalem jest dopuszczenie takiej możliwości, żeby ktoś mógł zostać nauczycielem po nawet zwykłych kursach kwalifikacyjnych - mówi prof. Śliwerski.
Taki kurs ma - według projektu - trwać trzy lata. Dziekan Wydziału Humanistycznego na Uniwersytecie Szczecińskim Barbara Kromolicka uważa, rząd powinien stawiać nauczycielom wyższe wymagania.
- Środowisko pedagogiczne jest trochę przerażone, jak wiele osób dochodzi do tych uprawnień zawodu nauczyciela - mówi dziekan.
W piątek uczestnicy konferencji mają wypracować wspólny sprzeciw wobec planów ministerstwa, który trafi do resortu.
Przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych w Polskiej Akademii Nauk uważa, że działania rządu w sprawie kształcenia nauczycieli są złe i wszystko wskazuje na to, że sytuacja jeszcze się pogorszy.
Problem to między innymi wytyczne ministerstwa, które każą realizować program według klucza do rozwiązywania testów. Dodatkowo rząd chce skrócić ścieżkę dla osób, które zamierzają zostać nauczycielami, a to błąd - uważa profesor Bogusław Śliwerski.
- Skandalem jest dopuszczenie takiej możliwości, żeby ktoś mógł zostać nauczycielem po nawet zwykłych kursach kwalifikacyjnych - mówi prof. Śliwerski.
Taki kurs ma - według projektu - trwać trzy lata. Dziekan Wydziału Humanistycznego na Uniwersytecie Szczecińskim Barbara Kromolicka uważa, rząd powinien stawiać nauczycielom wyższe wymagania.
- Środowisko pedagogiczne jest trochę przerażone, jak wiele osób dochodzi do tych uprawnień zawodu nauczyciela - mówi dziekan.
W piątek uczestnicy konferencji mają wypracować wspólny sprzeciw wobec planów ministerstwa, który trafi do resortu.