Radio Szczecin » Spór w kinie » Archiwalne recenzje filmowe

"#WszystkoGra"

Jerzy Koralewski
Źródło: www.filmweb.pl
Źródło: www.filmweb.pl
Tytuł nowego polskiego filmu zapisany został oryginalnie i współcześnie zarazem - hasztagiem, jak z wpisu na Twitterze: "#WszystkoGra". A i sam film jest oryginalny, gdyż bardzo rzadko na polskich ekranach gości rodzima produkcja będąca musicalem. Nic więc dziwnego, że w reklamach filmu użyto określenia "superpremiera". Trochę na wyrost, z właściwą reklamie przesadą, ale - trzeba przyznać - coś jest na rzeczy.

Film jest opowieścią, w której bohaterowie co rusz zaczynają śpiewać i tańczyć, wyrażając tym swoje emocje, podsumowując bieg wydarzeń, komentując wzajemne relacje. Wybrano wielkie polskie przeboje, piosenki powstałe od lat siedemdziesiątych po dzień dzisiejszy, popularne, wykonywane do dziś, często w pełni zasługujące na nadużywane często miano: kultowych. Hity, które wszyscy znamy i lubimy zabrzmiały w tym filmie inaczej - nie tylko za sprawą innej, nowoczesnej aranżacji, ale i dlatego, że w konkretnych sytuacjach związanych z akcją filmu ich słowa - znane, ale często nie wysłuchiwane dokładnie - nabierają nowego znaczenia, istotnych podtekstów, czasem zupełnie innej wymowy. To właśnie piosenki stanowią główną warstwę filmu, gdyż sama intryga jest raczej pretekstowa. Mamy dom na warszawskim Mokotowie, od 1939 roku znajdujący się w posiadaniu jednej rodziny. Dziś żyją tu trzy kobiety, z trzech pokoleń: babcia (świetna Stanisława Celińska), matka (niemniej doskonała Kinga Preis) i córka (Eliza Rycembel) - sfrustrowana i zbuntowana studentka, malująca nocą, wraz z koleżankami, prowokacyjne graffiti na warszawskich murach. Trzy kobiety żyją razem, ale jakby osobno. Łączą je codzienne domowe rytuały, ale nie wiedzą o sobie wszystkiego, są sobie niemal obce. Zostało to świetnie oddane w najlepszej chyba scenie filmu, kiedy w swoim mieszkaniu zaczynają śpiewać, każda z nich kolejną zwrotkę: "naprawdę jaka jesteś nie wie nikt". Przejmująca scena, w której znany utwór nabiera nowego znaczenia, stając się mądrą życiową refleksją, budząc u bohaterek chęć zmiany dotychczasowych relacji. W tej scenie widać jak dobry dobór piosenek połączony ze świetnym aktorstwem może podnieść rozrywkowy musical do znacznie wyższej ligi.

Jak stwierdziłem intryga filmu jest raczej pretekstowa. Tym co łączy bohaterki staje się konieczność zmierzenia się ze złym businessmanem, który chce wyeksmitować je z domu, którego akt własności zaginął w czasie wojny. A i ta historia staje się jeszcze inną opowieścią, gdy zaczynają się mieszać plany czasowe, gdy poznajemy prawdziwe okoliczności zdobycia przed laty prawa własności domu, a negatywny bohater staje się postacią z zupełnie innej bajki (mamy tu wręcz aluzję do prozy Bułhakowa). Samo zakończenie, tak jak i tytuł filmu, są mrugnięciem oka skierowanym do młodej widowni - pokolenia internetu i gier komputerowych. Przy wszystkich swych słabościach film ogląda się jednak świetnie, ale głównie za sprawą jego musicalowej konstrukcji. To udany debiut kinowy Agnieszki Glińskiej - absolwentki dwóch wydziałów: aktorskiego i reżyserskiego PWST w Warszawie, cenionej reżyserki teatralnej i telewizyjnej (Paszport Polityki w dziedzinie teatru w roku 1999), mającej dotąd skromne doświadczenia filmowe (reżyserowała kilka odcinków telewizyjnych seriali "Miodowe lata" i "Bez tajemnic").

"#WszystkoGra" to film, który polubią widzowie akceptujący musicalową formułę, bez względu na swój wiek. Bo oprócz wszystkich innych zalet, obraz ma jeszcze jedną: przekonuje, że rozbrzmiewające w nim piosenki to utwory ponadczasowe, akceptowane, słuchane i przeżywane przez ludzi w każdym wieku. Piosenka i film łączą pokolenia...

ZOBACZ TAKŻE

"Dzień niepodległości: Odrodzenie"Roland Emmerich, hollywoodzki reżyser niemieckiego pochodzenia, zasłynął podczas studiów w Szkole Telewizyjnej i Filmowej w Monachium realizacją najdroższego filmu studenckiego wyprodukowanego kiedykolwiek w Niemczech. Był to obraz fantastyczn ...

"Piknik z niedźwiedziami"Bill Bryson to znany amerykański pisarz pochodzenia angielskiego (został nawet odznaczony Orderem Imperium Brytyjskiego) specjalizujący się w literaturze faktu, głównie o tematyce podróżniczej. Pisze barwnie, ze swadą urodzonego gawędziarza i ...

"Idol z ulicy"Filmy z krajów arabskich rzadko goszczą na ekranach polskich kin. Warto więc odnotować premierę filmu "Idol z ulicy", tym bardziej, że to dzieło znanego i cenionego reżysera - Hany Abu-Assada. Jego filmy gościły już na wielu liczących się fest ...

"Dziewczyna, która została królem"Bohaterką tej opowieści filmowej jest Krystyna Wazówna, królowa Szwecji, ostatnia z dynastii Wazów. Następczynią tronu została w wieku sześciu lat, po śmierci jej ojca - króla Gustawa Adolfa - na polu bitwy. Królową została po osiągnięciu pełn ...

"Zakładnik z Wall Street""Zakładnik z Wall Street" to pozornie tylko kolejny film sensacyjny, jakich wiele w kinowym repertuarze. Opowieść ta przynosi bowiem niebanalne refleksje dotyczące współczesnego świata mediów i finansów zgrabnie opakowane w kostium kina akcji. ...

"Z podniesionym czołem"Północno-wschodnia Francja, w pobliżu granicy belgijskiej, to rejon o najwyższej w tym kraju stopie bezrobocia. Potężny niegdyś przemysł upadł przed laty i brak pracy staje się powoli brzemieniem przenoszonym z pokolenia na pokolenie. Młodzi l ...

"Niewygodna prawda"Ten film oparty został na faktach, które w USA są do dziś pamiętane i stanowią przykład upadku wielkiej kariery dziennikarskiej. Bohaterami opowieści są Dan Rather (grany przez Roberta Redforda) i Mary Mapes (w tej roli Cate Blanchett). Oboje ...

"Letnie przesilenie"Michał Rogalski, współreżyser popularnych seriali telewizyjnych "Czas honoru", "O mnie się nie martw" czy "Przepis na życie" zdobył w 2008 roku Nagrodę Główną za najlepszy scenariusz w prestiżowym konkursie scenariuszowym Hartley-Merrill. Było ...

"Fan"Przed laty przeżyliśmy w Polsce krótką fascynację filmami z Bollywood, czyli produkcjami hinduskiej kinematografii. Kinematografii, która szczyci się tym, że co roku dostarcza widzom ponad tysiąc nowych filmów, na które sprzedaje się rocznie d ...

"Mustang"Kameralna opowieść o dojrzewaniu pięciu sióstr na tureckiej prowincji, kilkaset kilometrów od stolicy - Stambułu, w miejscowości, gdzie tradycyjny tryb życia góruje nadal nad obyczajowymi nowinkami napływającymi ze świata, spodobał się widzom ...

12345
© Polskie Radio Szczecin SA. Wszystkie prawa zastrzeżone.Regulamin korzystania z portaluPolityka prywatnościBiuletyn Informacji Publicznej

Szanowny Użytkowniku.

Poniżej zebraliśmy informacje dotyczące zasad przetwarzania Twoich danych osobowych wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej RODO). Prosimy o ich przeczytanie – nie powinno to zająć zbyt wiele czasu. Z niniejszego opracowania dowiesz się jakie obowiązki ma Administrator, jakie przysługują Ci prawa oraz w jaki sposób z tych praw korzystać. W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z nami.

Przechodząc do serwisu lub klikając w prawym górnym rogu tej informacji, zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych oraz na wskazane poniżej działania.

Wykorzystujemy pliki cookies oraz inne technologie

W naszych serwisach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) i inne pokrewne technologie, mające na celu:

Zakres wykorzystywania plików cookies możesz zdefiniować w ustawieniach wykorzystywanej przez Ciebie przeglądarki. Bez wprowadzenia zmian ustawień, informacje w plikach cookies mogą być zapisywane w pamięci Twojego urządzenia. Więcej szczegółów znajdziesz w Polityce prywatności .

Co to są dane osobowe?

Dane osobowe to informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie fizycznej. Mogą to być m.in. imię i nazwisko, adres e-mail czy numer telefonu. W zakresie korzystania z takich jak nasz serwisów internetowych wyróżnia się również dane osobowe takie jak jak adres IP użytkownika, informacja o dotychczasowej aktywności użytkownika, informacja zbierana za pośrednictwem tzw. plików cookies, a także podobnych technologii. Jeśli dany plik cookie nie zawiera danych osobowych, ale możliwe jest zestawienie informacji z tego pliku z inną informacją pozyskaną od Ciebie, tzn. jeśli jest możliwość zidentyfikowania Twojej osoby – takie pliki cookies są również objęte ochroną wynikającą z przepisów dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych.

Pliki cookies, potocznie zwane "ciasteczkami” są plikami, w których podczas przeglądania strony internetowej, zapisują się pewne informacje trafiające ostatecznie do urządzenia końcowego (np. komputera lub smartfona). Pliki cookies mają wiele funkcji – od umożliwiających prawidłowe funkcjonowanie naszego serwisu internetowego, po pozwalające na zachowywanie preferencji użytkownika, jak również personalizowanie stron internetowych w zakresie wyświetlanych treści oraz dostarczanych reklam.

Co powinieneś wiedzieć w zakresie bezpieczeństwa Twoich danych osobowych w związku z RODO

  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Polskie Radio Szczecin S.A. z siedzibą przy al. Wojska Polskiego 73, 70-481 Szczecin (zwane dalej „Rozgłośnią”).
  2. Na mocy art. 37 ust. 1 lit. a) RODO został powołany Inspektor Ochrony Danych (IOD), który nadzoruje sferę przetwarzania danych osobowych w Rozgłośni. Z IOD możesz skontaktować się pisząc na adres podany powyżej lub na adres mail iod@radioszczecin.pl . Inspektor chętnie pomoże we wszystkich kwestiach związanych z ochroną danych osobowych, w szczególności udzieli odpowiedzi na pytania dotyczące przetwarzania Twoich danych osobowych.
  3. Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu :
  4. Rozgłośnia przetwarza Twoje dane osobowe w ściśle określonym, minimalnym zakresie niezbędnym do osiągnięcia celach, o których mowa powyżej.
  5. Twoje dane osobowe mogą zostać udostępnione innym podmiotom. Podstawą ww. działania mogą być przepisy prawa (np. ZUS, administracja skarbowa, wymiar sprawiedliwości) lub właściwie skonstruowane, zapewniające bezpieczeństwo danym osobowym, umowy powierzenia danych do przetwarzania podmiotom trzecim, z którymi współpracuje Rozgłośnia (np. z podmioty sektora teleinformatycznego i telekomunikacyjnego, usług analitycznych i marketingowych).
  6. Twoje dane osobowe mogą być przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej wyłącznie za Twoją jednoznaczną zgodą uzyskaną po uprzednim przestawieniu zasad i potencjalnych skutków takiego przekazania oraz spełnieniu szeregu wymogów określonych zapisami RODO.
  7. W przypadku wskazanym w pkt 5 i 6 Twoje dane będą zabezpieczone w sposób zapewniający im poufność z wykorzystaniem właściwych rozwiązań technicznych i technologicznych zgodnych z dobrymi praktykami stosowanymi w procesie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych.
  8. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji celu dla jakiego zostały zebrane, zgodnie z terminami archiwizacji określonymi przez ustawy szczególne oraz ustawę z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz.U. z 2018 r., poz. 217), a w przypadku gdy były przetwarzane na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody – do momentu jej wycofania.
  9. W związku z przetwarzaniem Twoich danych osobowych przysługuje Ci prawo do:
  10. Z powyższych uprawnień można skorzystać bezpośrednio w siedzibie Polskiego Radia Szczecin S.A., kierując korespondencję na adres siedziby Administratora lub na adres poczty elektronicznej Inspektora Ochrony Danych.
  11. Jeżeli uznasz, iż przetwarzanie dotyczących Twoich danych osobowych narusza przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO) przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego na adres: Urząd Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
  12. Podanie danych osobowych jest dobrowolne ale w zależności od sytuacji może być wymogiem ustawowym lub umownym. W szczególnych przypadkach niepodanie danych może warunkować realizację działań których jesteś Podmiotem (w tym zawarcie umowy).
  13. Twoje dane będą mogą podlegać zautomatyzowanemu przetwarzaniu polegającemu na profilowaniu. Personalizujemy treści i reklamy a także poddajemy analizie aktywność na stronie i w Internecie. Jednym ze sposobów przetwarzania przez nas danych osobowych jest tzw. profilowanie, które polega na tym, że możemy w oparciu o Twoje dane tworzyć dla Ciebie profile preferencji i następnie dostosowywać treści wyświetlanych reklam tak, aby odpowiadały Twoim potrzebom i zainteresowaniom. Jednocześnie informujemy, że nie dokonujemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji, w tym w oparciu o profilowanie.