Do wyboru mamy kilka trybów: oczywiście kariera, pojedyncze wyścigi czy rozgrywka w sieci, a także, nieco już zapominane a fantastyczne wyścigi na podzielonym ekranie z drugim graczem, który siedzi obok nas. Do wyboru mamy samochody turystyczne - rzecz jasna po odpowiednim tuningu - ale i na przykład bolidy z torów f1 albo kosmicznie drogie fury seryjne - wszystko w zależności od trybu.
Twórcy, moim zdaniem, postawili przede wszystkim na radochę z jazdy, traktując nieco po macoszemu takie szczegóły jak samodzielne kupowanie aut, zarabianie kasy i staranie się o udoskonalenia. Trochę szkoda, bo wiadomo, że takie rzeczy też dają dużo satysfakcji.
Ale sama jazda - o ile na początku frustrująca - jest całkiem w porządku. Gdy już przyzwyczaimy się do tego jak zachowują się auta i opanowujemy kierowanie - co w szczególności na początku może dać się we znaki graczom bez dużej ilości wirtualnych kilometrów na liczniku. Sam się do takich zaliczam, bo wyścigi to raczej nie moja dziedzina. Tu więc uwaga, że bez doświadczenia będziecie potrzebowali więcej czasu, aby zdobyć wreszcie jakieś miejsce na pudle. Tym bardziej, że GRID: Autosport - jak już wspomniałem - chociaż bardziej to zręcznościówka, ale rodowód firmy zobowiązuje i jakieś małe zacięcie symulacyjne gdzieś tam jest.
No i przyznaję, że sama kariera raczej mnie nie pochłonęła. Według mnie brakuje jednak tego czegoś, co powoduje, że cieszmy się na myśl, że przeciwnikom zostaje jedynie wdychanie naszych spalin. Irytują również pewne uproszczenia, które niby mają sprawić, że będzie bardziej realistycznie. Jeśli na przykład wyjedziemy poza tor - nie dostaniemy karnego czasu. Gra na moment odbierze jedynie moc przycisku odpowiedzialnego za gaz, więc po prostu przez kilka sekund stoimy jak barany na poboczu. Z realizmem ma to niewiele wspólnego. Wolałbym przekonać się na przykład na końcu jak bardzo ścinałem zakręty i jak ukarali mnie za to sędziowie, bo przymusowy postój powoduje jedynie frustrację, a nie motywację.
Poza tym jednak jest nieźle. Szczególnie z jednego powodu - wyścigów ulicznych. Tutaj faktycznie czuć emocje, rywalizację i łatwo wyobrazić sobie, że ścigamy się za kasę, jesteśmy bogaci, młodzi i tak strasznie niezależni. Dobra - poważnie - ten tryb gorąco polecam bo naprawdę daje fajnego kopa.
Cała gra zresztą - choć trochę się czepiam - trzyma poziom. Zniszczenia aut wyglądają przyzwoicie i człowiek jednak ma chęć wykręcić jak najlepszy czas. Tory wyglądają bardzo fajnie, samochody raczej też. Dźwiękowo też nie jest źle. Sumując to wszystko i dodając duży wybór tras, możliwość przeprowadzenia bardzo przydatnych kwalifikacji otrzymujemy naprawdę udane wyścigi. Ja generalnie polecam i wystawiam solidne między 7,5, a 8.
Twórcy, moim zdaniem, postawili przede wszystkim na radochę z jazdy, traktując nieco po macoszemu takie szczegóły jak samodzielne kupowanie aut, zarabianie kasy i staranie się o udoskonalenia. Trochę szkoda, bo wiadomo, że takie rzeczy też dają dużo satysfakcji.
Ale sama jazda - o ile na początku frustrująca - jest całkiem w porządku. Gdy już przyzwyczaimy się do tego jak zachowują się auta i opanowujemy kierowanie - co w szczególności na początku może dać się we znaki graczom bez dużej ilości wirtualnych kilometrów na liczniku. Sam się do takich zaliczam, bo wyścigi to raczej nie moja dziedzina. Tu więc uwaga, że bez doświadczenia będziecie potrzebowali więcej czasu, aby zdobyć wreszcie jakieś miejsce na pudle. Tym bardziej, że GRID: Autosport - jak już wspomniałem - chociaż bardziej to zręcznościówka, ale rodowód firmy zobowiązuje i jakieś małe zacięcie symulacyjne gdzieś tam jest.
No i przyznaję, że sama kariera raczej mnie nie pochłonęła. Według mnie brakuje jednak tego czegoś, co powoduje, że cieszmy się na myśl, że przeciwnikom zostaje jedynie wdychanie naszych spalin. Irytują również pewne uproszczenia, które niby mają sprawić, że będzie bardziej realistycznie. Jeśli na przykład wyjedziemy poza tor - nie dostaniemy karnego czasu. Gra na moment odbierze jedynie moc przycisku odpowiedzialnego za gaz, więc po prostu przez kilka sekund stoimy jak barany na poboczu. Z realizmem ma to niewiele wspólnego. Wolałbym przekonać się na przykład na końcu jak bardzo ścinałem zakręty i jak ukarali mnie za to sędziowie, bo przymusowy postój powoduje jedynie frustrację, a nie motywację.
Poza tym jednak jest nieźle. Szczególnie z jednego powodu - wyścigów ulicznych. Tutaj faktycznie czuć emocje, rywalizację i łatwo wyobrazić sobie, że ścigamy się za kasę, jesteśmy bogaci, młodzi i tak strasznie niezależni. Dobra - poważnie - ten tryb gorąco polecam bo naprawdę daje fajnego kopa.
Cała gra zresztą - choć trochę się czepiam - trzyma poziom. Zniszczenia aut wyglądają przyzwoicie i człowiek jednak ma chęć wykręcić jak najlepszy czas. Tory wyglądają bardzo fajnie, samochody raczej też. Dźwiękowo też nie jest źle. Sumując to wszystko i dodając duży wybór tras, możliwość przeprowadzenia bardzo przydatnych kwalifikacji otrzymujemy naprawdę udane wyścigi. Ja generalnie polecam i wystawiam solidne między 7,5, a 8.
Zobacz także
2014-08-24, godz. 15:11
[24.08.2014] Super Mario World 2: Yoshi's Island (1995r.)
Vintage podobno jest modny więc tym razem oldschool z prawdziwego zdarzenia. Dzisiaj mówimy na takie gry prequele - opowiadające historię głównych bohaterów zanim stali się głównymi bohaterami. Super Mario World 2: Yoshi's Island…
» więcej
2014-08-24, godz. 15:04
[24.08.2014] A sensem życia gracza będzie walka...
W tym programie jesteśmy nastawieni bardzo bojowo. Czemu dziwić się trudno, skoro recenzujemy naprawdę fajną bijatykę czyli Ultra Street Fighter IV. Gdyby jeszcze nie była to kolejna mutacja gry wydanej pierwotnie w 2009 roku. Na arenach…
» więcej
2014-08-24, godz. 14:58
[24.08.2014] Might & Magic Heroes Online [PC]
Gdyby tę produkcję opisać w krótkich żołnierskich słowach powiedzielibyśmy tak: nowoczesna kontynuacja klasyki. Might & Magic Heroes Online czerpie pełnymi garściami z tego co najlepsze w całej serii. Najlepszym wyznacznikiem jakości…
» więcej
2014-08-24, godz. 14:51
[24.08.2014] Soul Sacrifice Delta [PS Vita]
Playstation Vita: konsola przenośna, handheld firmy Sony - przez wielu graczy skreślona, jako sprzęt bez przyszłości. W Giermaszu próbujemy walczyć z tym stereotypem. Rzeczywiście, konsolce może i brakuje tak zwanych gier AAA, czyli…
» więcej
2014-08-24, godz. 14:50
[24.08.2014] Soul Sacrifice Delta [PS Vita]
Playstation Vita: konsola przenośna, handheld firmy Sony - przez wielu graczy skreślona, jako sprzęt bez przyszłości. W Giermaszu próbujemy walczyć z tym stereotypem. Rzeczywiście, konsolce może i brakuje tak zwanych gier AAA, czyli…
» więcej
2014-08-24, godz. 14:00
[24.08.2014] Ultra Street Fighter IV [PS 3]
Na samym wstępie musimy ustalić jedną rzecz: w Giermaszu nie jesteśmy fachowcami od gier walki, co to godziny spędzili na mozolnej nauce kolejnych ciosów i kombosów - aby później w grze po sieci udowodnić, jaki to z nas kozak. Ale…
» więcej
2014-08-22, godz. 12:17
[24.08.2014] Ultra Street Fighter IV [PS 3]
Na samym wstępie musimy ustalić jedną rzecz: w Giermaszu nie jesteśmy fachowcami od gier walki, co to godziny spędzili na mozolnej nauce kolejnych ciosów i kombosów - aby później w grze po sieci udowodnić, jaki to z nas kozak. Ale…
» więcej
2014-08-22, godz. 12:17
[24.08.2014] Might & Magic Heroes Online [PC]
Gdyby tę produkcję opisać w krótkich żołnierskich słowach powiedzielibyśmy tak: nowoczesna kontynuacja klasyki. Might & Magic Heroes Online czerpie pełnymi garściami z tego co najlepsze w całej serii. Najlepszym wyznacznikiem jakości…
» więcej
2014-08-22, godz. 12:09
[24.08.2014] Przegląd wydarzeń
Dystrybucja cyfrowa - czyli zamiast kupić pudełko z grą w sklepie, płacimy i ściągamy ją z internetu - wiele osób twierdzi, że to nie dla nich "bo pudełko można sobie postawić na półce", itd. itp. Ale liczby nie kłamią: badający…
» więcej
2014-08-09, godz. 15:25
[10.08.2014] Psychonauts [PC]
Skoro ostatnio w Giermaszu non stop recenzowaliśmy premierowe produkcje, ba - wręcz narzekaliśmy, że zamiast sezonu ogórkowego i urlopowego luzu co i rusz dostajemy coś nowego do ogrania - to teraz, przez przekorę i dla odmiany, recenzja…
» więcej