Czyli, po pierwsze, nie ma trybu Classic, który znalazł się w ubiegłorocznej odsłonie serii, gdzie ścigaliśmy się w historycznych bolidach. Po drugie i najważniejsze dla całej zabawy, nie ma czegoś takiego jak kariera, gdy zaczynaliśmy w słabszych teamach, aby zwycięstwami na torze wywalczyć sobie sławę i uznanie możnych. Po prostu odpalamy F1 2014, wybieramy dowolny zespół i ruszamy na tor. Sprawdza się takie rozwiązanie o ile wolimy bez zbędnych ceregieli zasiąść za sterami wybranego bolidu, ale tak zwana immersja "wczucie się" w grę na tym nieco cierpi.
Dziwacznie rozwiązano też początek zabawy: zamiast samouczka, gra wrzuca nas od razu na tor: mamy jak najszybciej przejechać okrążenie i po tym program oceni, jaki poziom trudności powinniśmy wybrać. Już nie pamiętam, jaką pętlę jechałem - ale akurat ją znałem, więc było nieco łatwiej. A co by było, gdybym miał przejechać się po torze, dajmy na to w Soczi? Jest nowy w kalendarzu, jeszcze go nie objeździłem i nie znam, więc raczej nie wykręciłbym dobrego czasu. A znajomość układu zakrętów w każdej pętli jest absolutnie kluczowa, to nie jest zręcznościowa "ścigałka", gdzie lepiej czasami odbić się od konkurenta, aby szybciej wejść w łuk...
... chociaż symulator to też nie jest. Tutaj zresztą przechodzimy do najlepszej rzeczy w F1 2014 czyli modelu jazdy. Swoją drogą, pozytywna to konstatacja, skoro w grze o jeżdżeniu samochodem chwali się to, jak się to auto prowadzi. Model jazdy w F1 2014 niezbyt zmienił się od poprzedniej, ubiegłorocznej odsłony i zręcznie balansuje na krawędzi zręcznościówka-ale z aspiracjami do lekkiej symulacji. To nie jest na pewno hardkorowe doświadczenie niczym z gry rFactor, co nie zmienia faktu, że jakimiś tam jednak umiejętnościami w jeździe musimy się wykazać. Padem grałem dosłownie chwilę, na łatwych poziomach można - ale, że nie lubię, to szybko zmieniłem kontroler na właściwy, czyli kierownicę. I nie było źle. Na pewno, o ile pasjonujecie się wyścigami, lubicie F1, możliwość odpalenia gry z aktualnymi torami, zespołami i kierowcami będzie niewątpliwie plusem. Chociaż hardkorowiec jednak zauważy różnicę. W przywołanym przed chwilą rFactor zapewniam Was, ciężar kół, oddana bezwładność bolidu jest z zupełne innej półki. Jeszcze a propos plusów F1 2014, nieźle jest z oponami, które nawet się zużywają, tak jak w rzeczywistości. Reasumując: chociaż dużo jeździłem w samochodowe symulatory i czuję różnicę, to F1 2014 absolutnie da się grać i sprawia frajdę.
Tylko - jeżeli macie grę z ubiegłego roku, to po co kupować tę najnowszą? Chyba tylko ze względu na uaktualnione składy. Poza tym, grafika jest praktycznie taka sama - i w czasach nowych konsol oraz zapowiedzianych, bądź już wydanych samochodówek na nie - F1 2014 wygląda mocno przeciętnie. W grze wyścigowej to nie przeszkadza... hardkorowcom (do dzisiaj uwielbiam Richard Burns Rally z 2004 roku). Ale ci mniej wkręceni, którzy liczą na efektowną zabawę dla niedzielnych graczy, gdzie grafika powinna zrywać beret z głowy - no to nie wiem, jak przyjmą taki wygląd gry. Muzyki nie ma, co nie dziwi, zapewniam, że Lewis Hamilton czy Felipe Massa wsłuchują się w silnik i opony a nie w najnowsze hity muzyczne.
I co zrobić z F1 2014? W sieci spotkałem się z ocenami, że to najdroższe DLC w historii. Skok na kasę... Bo "treści" mniej niż w grze z ubiegłego roku, a cena premierowa. I trudno się nie zgodzić. Z drugiej strony, mimo wszystko jeździ się przyjemnie. Więc proponuję poczekać na obniżkę ceny, wtedy można - teraz F1 2014 to propozycja dla tych, którzy poprzedniej części nie mają albo są totalnymi maniakami serii i muszą koniecznie objechać tor w Soczi.
Dziwacznie rozwiązano też początek zabawy: zamiast samouczka, gra wrzuca nas od razu na tor: mamy jak najszybciej przejechać okrążenie i po tym program oceni, jaki poziom trudności powinniśmy wybrać. Już nie pamiętam, jaką pętlę jechałem - ale akurat ją znałem, więc było nieco łatwiej. A co by było, gdybym miał przejechać się po torze, dajmy na to w Soczi? Jest nowy w kalendarzu, jeszcze go nie objeździłem i nie znam, więc raczej nie wykręciłbym dobrego czasu. A znajomość układu zakrętów w każdej pętli jest absolutnie kluczowa, to nie jest zręcznościowa "ścigałka", gdzie lepiej czasami odbić się od konkurenta, aby szybciej wejść w łuk...
... chociaż symulator to też nie jest. Tutaj zresztą przechodzimy do najlepszej rzeczy w F1 2014 czyli modelu jazdy. Swoją drogą, pozytywna to konstatacja, skoro w grze o jeżdżeniu samochodem chwali się to, jak się to auto prowadzi. Model jazdy w F1 2014 niezbyt zmienił się od poprzedniej, ubiegłorocznej odsłony i zręcznie balansuje na krawędzi zręcznościówka-ale z aspiracjami do lekkiej symulacji. To nie jest na pewno hardkorowe doświadczenie niczym z gry rFactor, co nie zmienia faktu, że jakimiś tam jednak umiejętnościami w jeździe musimy się wykazać. Padem grałem dosłownie chwilę, na łatwych poziomach można - ale, że nie lubię, to szybko zmieniłem kontroler na właściwy, czyli kierownicę. I nie było źle. Na pewno, o ile pasjonujecie się wyścigami, lubicie F1, możliwość odpalenia gry z aktualnymi torami, zespołami i kierowcami będzie niewątpliwie plusem. Chociaż hardkorowiec jednak zauważy różnicę. W przywołanym przed chwilą rFactor zapewniam Was, ciężar kół, oddana bezwładność bolidu jest z zupełne innej półki. Jeszcze a propos plusów F1 2014, nieźle jest z oponami, które nawet się zużywają, tak jak w rzeczywistości. Reasumując: chociaż dużo jeździłem w samochodowe symulatory i czuję różnicę, to F1 2014 absolutnie da się grać i sprawia frajdę.
Tylko - jeżeli macie grę z ubiegłego roku, to po co kupować tę najnowszą? Chyba tylko ze względu na uaktualnione składy. Poza tym, grafika jest praktycznie taka sama - i w czasach nowych konsol oraz zapowiedzianych, bądź już wydanych samochodówek na nie - F1 2014 wygląda mocno przeciętnie. W grze wyścigowej to nie przeszkadza... hardkorowcom (do dzisiaj uwielbiam Richard Burns Rally z 2004 roku). Ale ci mniej wkręceni, którzy liczą na efektowną zabawę dla niedzielnych graczy, gdzie grafika powinna zrywać beret z głowy - no to nie wiem, jak przyjmą taki wygląd gry. Muzyki nie ma, co nie dziwi, zapewniam, że Lewis Hamilton czy Felipe Massa wsłuchują się w silnik i opony a nie w najnowsze hity muzyczne.
I co zrobić z F1 2014? W sieci spotkałem się z ocenami, że to najdroższe DLC w historii. Skok na kasę... Bo "treści" mniej niż w grze z ubiegłego roku, a cena premierowa. I trudno się nie zgodzić. Z drugiej strony, mimo wszystko jeździ się przyjemnie. Więc proponuję poczekać na obniżkę ceny, wtedy można - teraz F1 2014 to propozycja dla tych, którzy poprzedniej części nie mają albo są totalnymi maniakami serii i muszą koniecznie objechać tor w Soczi.
Zobacz także
2014-03-23, godz. 17:04
[23.03.2014] South Park: Kijek Prawdy [PC]
Na wstępie ustalmy jedną rzecz: South Park: Kijek Prawdy to naprawdę świetna gra! Po pierwsze dlatego, że w jej tworzenie zaangażowali się twórcy obrazoburczego serialu i fabuła jest naprawdę mocnym punktem tego tytułu. Po drugie:…
» więcej
2014-03-23, godz. 17:01
[23.03.2014] Hearthstone: Heroes of WarCraft [PC]
Fani karcianek mają ostatnio sporo okazji do grania, tym razem sprawdzamy, jak znany doskonale wszystkim Blizzard poradził sobie z przygotowaniem takiego właśnie tytułu. W Hearthstone: Heroes of WarCraft, zgodnie z tytułem, bez trudu…
» więcej
2014-03-23, godz. 16:56
[23.03.2014] Dark Souls II [PS 3]
Po świetnie przyjętych grach RPG Demon Souls i Dark Souls (znajdźcie nasze recenzje), japońskie studio From Software stanęło przed nie lada zadaniem: jak przygotować kolejny tytuł z tej serii, aby był jeszcze ciekawszy, dalej ultra-trudny…
» więcej
2014-03-21, godz. 15:32
[23.03.2014] Przegląd wydarzeń
Wiedźmin 3: Dziki Gon opóźniony - gra na sklepowych półkach pojawi się zimą przyszłego roku. Gracze zasmuceni, a studio zapewnia, że bardzo wiele elementów jest już gotowe, a dzięki obsuwie wszystko będzie dopięte na ostatni…
» więcej
2014-03-20, godz. 15:33
[23.03.2014] Dark Souls II [PS 3]
Po świetnie przyjętych grach RPG Demon Souls i Dark Souls (znajdźcie nasze recenzje), japońskie studio From Software stanęło przed nie lada zadaniem: jak przygotować kolejny tytuł z tej serii, aby był jeszcze ciekawszy, dalej ultra-trudny…
» więcej
2014-03-20, godz. 15:06
[23.03.2014] South Park: Kijek Prawdy [PC]
Na wstępie ustalmy jedną rzecz: South Park: Kijek Prawdy to naprawdę świetna gra! Po pierwsze dlatego, że w jej tworzenie zaangażowali się twórcy obrazoburczego serialu i fabuła jest naprawdę mocnym punktem tego tytułu. Po drugie:…
» więcej
2014-03-20, godz. 15:01
[23.03.2014] Hearthstone: Heroes of WarCraft [PC]
Fani karcianek mają ostatnio sporo okazji do grania, tym razem sprawdzamy, jak znany doskonale wszystkim Blizzard poradził sobie z przygotowaniem takiego właśnie tytułu. W Hearthstone: Heroes of WarCraft, zgodnie z tytułem, bez trudu…
» więcej
2014-03-20, godz. 15:00
[06.04.2014] The Walking Dead: Season Two Episode 2: "A House Divided" [PS 3]
Wydawana w odcinkach gra The Walking Dead zrobiła mnóstwo pozytywnego zamieszania i jeżeli nie mieliście jeszcze okazji zapoznać się z pierwszym sezonem tej produkcji, to koniecznie to zróbcie. Bo już czeka kolejny sezon - i jak na…
» więcej
2014-03-20, godz. 14:50
[23.03.2014] Wysyp wiosennych premier
Aby ograć wszystkie marcowe premiery przydałby się urlop: w tym Giermaszu trzy recenzje. Dwa świetne, chociaż jakże różniące się od siebie tytuły z gatunku RPG czyli ultra poważny Dark Souls 2 i totalnie niepoważny South Park:…
» więcej
2014-03-09, godz. 16:29
[09.03.2014] Przygody złodzieja i zabójcy demonów
Niestety, najnowszy, głośno zapowiadany Thief, spadkobierca uznanej i hołubionej przez hardkorowych graczy serii zawodzi. W najnowszym Giermaszu recenzja także gry na PS Vita i trzeba powiedzieć, że Toukiden: The Age of Demons to naprawdę…
» więcej