Jak konsola nowej generacji, to i grafika powinna być odpowiednia do next-genowego doświadczenia. I jest. Zresztą chyba nie przez przypadek na ostatnich targach elektroniki użytkowej w Berlinie na stoisku Sony w dziale Playstation pokazywano właśnie DriveClub. Co prawda - jak się mocno przyjrzeć - nie zawsze grafika jest idealna, dziwią też niezniszczalne płotki i inne takie, ale ostatecznie ładniejszych wyścigów póki co na Playstation 4 nie ma. Klasą samą w sobie są modele aut: zarówno z zewnątrz, a i gdy wybierzecie widok z kokpitu, można po prostu oszaleć ze szczęścia. I ze smutku, że takie cudeńka nie stoją w naszym prawdziwym garażu.
Na szczęście garaż wirtualny w DriveClub, o ile na początku dosyć "biedny" - chociaż w realu Mini Cooperem bym nie pogardził - to po jakimś niezbyt długim czasie zapełnia się maszynami jak ze snu. Wiecie: te wszystkie McLareny, Ferrari, Aston Martiny itede itepe... W dodatku jak one wyglądają na drodze! Dla mnie jednym z największych hitów DriveClub jest oddanie przez twórców uczucia prędkości na szosie. Pędzić 250 na godzinę w dynamicznym oświetleniu, gdy zapada zmrok i zapalają się światła - po prostu cud miód. Za to - o ile grafika niszczy - o tyle z muzyką jest gorzej. Rozumiem, że o ile w symulatorze domyślnie słuchamy tylko i wyłącznie ryku silnika, o tyle w zręcznościowej "ścigałce" jakby dobra muza zagrała, nie byłoby źle.
"Grafika grafiką, a najważniejszy jest model jazdy" - podkreśli z naciskiem wyścigowy purysta... No powiedzmy, bo, jak już wspomniałem, DriveClub to ewidentnie gra dla fanów dobrej zabawy a nie mozolnego ciułania ułamków sekund w każdym wyjściu z zakrętów. Ba, tak jak nie lubię grać na padzie - od lat przyzwyczajony do kierownicy - tak w DriveClub jakoś nawet nie narzekałem, więc mogę powiedzieć, że model jazdy jest odpowiedni.
Ale, ale - jest niestety kilka ale. Po pierwsze: skoro gra liczy nam punkty, na przykład za "bezszkodową jazdę" albo trzymanie się idealnego toru - to dlaczego bardziej mi się opłaca odbić od murka, zamiast przyhamować w zakręcie? Taka specyfika zręcznościowych wyścigów, fakt, ale jest to nieco niekonsekwentne. Najgorzej jest z naszymi wirtualnymi przeciwnikami - podróżują jak po sznurku po idealnym torze jazdy, gdy w takiego delikwenta przywalimy, tracimy punkty. I to jest ok - gorzej, że gdy tamten w nas przywali - to dalej my tracimy punkty. W grach wyścigowych nie raz widziałem inne auta jadące jak po sznurku i w ogóle nie reagujące na nasze poczynania na drodze, ale w DriveClub jest to aż przesadzone.
Siłą DriveClub miał być tryb sieciowy. Wiecie, zakładamy swój klub, albo do jakiegoś przystępujemy - i te wszystkie punkty, jakie zdobędziemy na trasach, będą przyczynkiem do dominacji naszej bandy na światowych torach DriveClub. Sęk w tym, że tuż po premierze serwery praktycznie nie działały, teraz jest lepiej, ale ja - co zawsze podkreślam - najlepiej bawiłem się w trybie dla jednej osoby. Może, gdyby mieć swoją sprawdzoną paczkę, byłoby lepiej - ale jak wreszcie się połączyłem z jakimś serwerem, rozgrywka przypominała zabawę pod tytułem "kto w kogo mocniej wjedzie i wywali z trasy". Dziękuję, to nie dla mnie, szybko się zniechęciłem.
Osobną sprawą jest obietnica Sony, że abonenci usługi Playstation Plus - a jak chcesz grać po sieci, to musisz ją wykupić - dostaną DriveClub za darmo. No, może nie całe, ale jednak jakąś część. Tak miało być już na starcie konsoli... rok temu. Gra zaliczyła więc potężny poślizg, a w chwili, gdy piszę te słowa, jak DriveClub w Plusie nie było - tak nie ma.
Ale jeżeli lubicie nieskrępowaną zręcznościową jazdę i do tego chcecie olśnić znajomych mocą Waszej konsoli nowej generacji, to PS 4 na razie nie ma nic lepszego. Ciekawy jestem, gdy już wreszcie kupię sobie kierownicę do mojego "pleja", jak DriveClub sprawdzi się z prawdziwym kontrolerem - na razie, nie narzekam na jazdę padem.
To jak: kupić czy nie kupić? Trudne pytanie, bo cena premierowa jest odpowiednia... Ale skoro zbliżają się święta, to możecie napisać list do Mikołaja w tej sprawie, prawda?
Na szczęście garaż wirtualny w DriveClub, o ile na początku dosyć "biedny" - chociaż w realu Mini Cooperem bym nie pogardził - to po jakimś niezbyt długim czasie zapełnia się maszynami jak ze snu. Wiecie: te wszystkie McLareny, Ferrari, Aston Martiny itede itepe... W dodatku jak one wyglądają na drodze! Dla mnie jednym z największych hitów DriveClub jest oddanie przez twórców uczucia prędkości na szosie. Pędzić 250 na godzinę w dynamicznym oświetleniu, gdy zapada zmrok i zapalają się światła - po prostu cud miód. Za to - o ile grafika niszczy - o tyle z muzyką jest gorzej. Rozumiem, że o ile w symulatorze domyślnie słuchamy tylko i wyłącznie ryku silnika, o tyle w zręcznościowej "ścigałce" jakby dobra muza zagrała, nie byłoby źle.
"Grafika grafiką, a najważniejszy jest model jazdy" - podkreśli z naciskiem wyścigowy purysta... No powiedzmy, bo, jak już wspomniałem, DriveClub to ewidentnie gra dla fanów dobrej zabawy a nie mozolnego ciułania ułamków sekund w każdym wyjściu z zakrętów. Ba, tak jak nie lubię grać na padzie - od lat przyzwyczajony do kierownicy - tak w DriveClub jakoś nawet nie narzekałem, więc mogę powiedzieć, że model jazdy jest odpowiedni.
Ale, ale - jest niestety kilka ale. Po pierwsze: skoro gra liczy nam punkty, na przykład za "bezszkodową jazdę" albo trzymanie się idealnego toru - to dlaczego bardziej mi się opłaca odbić od murka, zamiast przyhamować w zakręcie? Taka specyfika zręcznościowych wyścigów, fakt, ale jest to nieco niekonsekwentne. Najgorzej jest z naszymi wirtualnymi przeciwnikami - podróżują jak po sznurku po idealnym torze jazdy, gdy w takiego delikwenta przywalimy, tracimy punkty. I to jest ok - gorzej, że gdy tamten w nas przywali - to dalej my tracimy punkty. W grach wyścigowych nie raz widziałem inne auta jadące jak po sznurku i w ogóle nie reagujące na nasze poczynania na drodze, ale w DriveClub jest to aż przesadzone.
Siłą DriveClub miał być tryb sieciowy. Wiecie, zakładamy swój klub, albo do jakiegoś przystępujemy - i te wszystkie punkty, jakie zdobędziemy na trasach, będą przyczynkiem do dominacji naszej bandy na światowych torach DriveClub. Sęk w tym, że tuż po premierze serwery praktycznie nie działały, teraz jest lepiej, ale ja - co zawsze podkreślam - najlepiej bawiłem się w trybie dla jednej osoby. Może, gdyby mieć swoją sprawdzoną paczkę, byłoby lepiej - ale jak wreszcie się połączyłem z jakimś serwerem, rozgrywka przypominała zabawę pod tytułem "kto w kogo mocniej wjedzie i wywali z trasy". Dziękuję, to nie dla mnie, szybko się zniechęciłem.
Osobną sprawą jest obietnica Sony, że abonenci usługi Playstation Plus - a jak chcesz grać po sieci, to musisz ją wykupić - dostaną DriveClub za darmo. No, może nie całe, ale jednak jakąś część. Tak miało być już na starcie konsoli... rok temu. Gra zaliczyła więc potężny poślizg, a w chwili, gdy piszę te słowa, jak DriveClub w Plusie nie było - tak nie ma.
Ale jeżeli lubicie nieskrępowaną zręcznościową jazdę i do tego chcecie olśnić znajomych mocą Waszej konsoli nowej generacji, to PS 4 na razie nie ma nic lepszego. Ciekawy jestem, gdy już wreszcie kupię sobie kierownicę do mojego "pleja", jak DriveClub sprawdzi się z prawdziwym kontrolerem - na razie, nie narzekam na jazdę padem.
To jak: kupić czy nie kupić? Trudne pytanie, bo cena premierowa jest odpowiednia... Ale skoro zbliżają się święta, to możecie napisać list do Mikołaja w tej sprawie, prawda?
Zobacz także
2013-09-27, godz. 16:48
[27.09.2013] Gra totalna
Jak wszyscy, to wszyscy: chyba nie zdziwi nikogo, że stawiamy GTA V maksymalną ocenę? Dlaczego, posłuchajcie naszej recenzji. Dzisiaj w Giermaszu także propozycja dla fanów japońszczyzny, z kolekcją Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX w zasadzie…
» więcej
2013-09-27, godz. 16:44
[27.09.2013] Komu potrzebny złoty smartfon?
Czasami wojna technologiczna ma zabawne momenty: tak jest, gdy na przykład Samsung ogłosi premierę telefonu ze złotą obudową. Dlaczego? Bo Apple taki ma... Między innymi o tym rozmawiamy z naszym ekspertem od nowych technologii Radkiem…
» więcej
2013-09-27, godz. 15:00
[27.09.2013] Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX
Nie od dzisiaj wiadomo, że Japończycy mają zwariowane pomysły. Gry z Kraju Kwitnącej Wiśni to temat na poważną pracę naukową, w której sporo miejsca mogłoby zająć rozważanie, dlaczego powodują tak skrajne reakcje. Bo gracze…
» więcej
2013-09-27, godz. 14:59
[27.09.2013] Kingdom Hearts HD 1.5 ReMIX
Nie od dzisiaj wiadomo, że Japończycy mają zwariowane pomysły. Gry z Kraju Kwitnącej Wiśni to temat na poważną pracę naukową, w której sporo miejsca mogłoby zająć rozważanie, dlaczego powodują tak skrajne reakcje. Bo gracze…
» więcej
2013-09-27, godz. 14:50
[27.09.2013] Grand Theft Auto V
Przybyła, zobaczyła, zwyciężyła - gra, która miała "pozamiatać", zrobiła to właściwie bez żadnego problemu. Fani hurtowo poszli do sklepów, a do Rockstara pojechały ciężarówki pełne dolarów. Licznik bije, a liczba już sprzedanych…
» więcej
2013-09-27, godz. 14:48
[27.09.2013] Grand Theft Auto V
Przybyła, zobaczyła, zwyciężyła - gra, która miała "pozamiatać", zrobiła to właściwie bez żadnego problemu. Fani hurtowo poszli do sklepów, a do Rockstara pojechały ciężarówki pełne dolarów. Licznik bije, a liczba już sprzedanych…
» więcej
2013-09-27, godz. 14:41
[27.09.2013] Przegląd tygodnia
Fani uniwersum Star Wars rzewnie szlochają: bo serwis IGN dotarł do materiałów ze skasowanej gry Star Wars 1313. I ku naszemu utrapieniu, zapowiadało się to wszystko bardzo interesująco i ambitnie. Może właśnie ambicja twórców…
» więcej
2013-09-27, godz. 14:06
[27.09.2013] Ubisoft gotowy na jesienne premiery...
Watch Dogs, Assasins Creed IV: Black Flag, Rocksmith 2014, South Park: Kijek Prawdy - to tylko niektóre gry, jakie wkrótce wyda Ubisoft. Szykuje się bardzo gorąca jesień, kto wie, czy od tych premier w jakimś stopniu nie będzie zależała…
» więcej
2013-09-27, godz. 14:03
[27.09.2013] Ubisoft gotowy na jesienne premiery...
Watch Dogs, Assasins Creed IV: Black Flag, Rocksmith 2014, South Park: Kijek Prawdy - to tylko niektóre gry, jakie wkrótce wyda Ubisoft. Szykuje się bardzo gorąca jesień, kto wie, czy od tych premier w jakimś stopniu nie będzie zależała…
» więcej
2013-09-20, godz. 16:16
[20.09.2013] Killzone: Najemnik
"Na Vitę nie ma gier, na Vitę nie ma gier, na Vitę..." - jak mantrę powtarzają sceptycy, wieszczący rychły upadek tej przenośnej konsoli Sony. My w Giermaszu się z tą opinią nie zgadzamy, sporo o Vicie mówiliśmy i podkreślaliśmy…
» więcej







