To, co rzuca się w oczy jako pierwsze to grafika - moim zdaniem oprawa wyznacza zupełnie nowe standardy. Nie tylko w grach sportowych. Postacie zawodników są dokładne, nie wyłączając twarzy, podobnie jak całe otoczenie - na przykład lśniący parkiet. Nie można przyczepić się też do animacji postaci. A całości dopełniają takie detale jak krótkie rozmowy dziennikarzy z zawodnikami, konferencje prasowe po meczach i żywe zachowanie trenerów. Nieco gorzej jest z trybunami i widzami, jednak w czasie rozgrywki patrzenie na kibiców to strata czasu. Podsumowując - grafika to 10 punktów na 10.
Inne elementy prezentują taki sam, jeśli nie wyższy poziom. Żeby było jasne, nie mamy tu do czynienia z prostą zręcznościówką. NBA 2K 2015 to wymagający symulator koszykówki. Mamy tu szereg zadań do wykonania, które wiążą się nie tylko z wylewaniem potu na parkiecie. Pełnimy funkcję zarówno menadżera - na przykład przy ustalaniu składu, jak i trenera, bo odpowiadamy także za taktykę, czy pojedynczego zawodnika, bo możemy również wcielić się w postać jednego, konkretnego sportowca.
Sama rozgrywka to mieszanka frustracji, emocji i autentycznego wysiłku. Nie ma tu miejsca na przypadek. W głowie musicie mieć w czym zawodnik, którym akurat kierujecie jest najlepszy i od tego uzależnić dalsze kroki pod koszem. Statystyki są bezlitosne, jeśli nie idzie mu w rzutach z daleka - nie ma szans aby za siedemset osiemdziesiątym ósmym razem jednak się udało - potrzeba cudu, aby przeskoczyć liczby określające umiejętności konkretnego sportowca. Mamy jednak pewną - nazwijmy to - ściągę - w postaci specjalnego wskaźnika, który podpowiada nam, kiedy najlepiej skierować piłkę do kosza. To według mnie rozsądny kompromis, który pozwala, aby produkcją Visual Concepts cieszyli się zarówno wyjadacze, jak i takie nooby jak ja.
Raz jeszcze podkreślę, że NBA 2K 2015 to przede wszystkim symulator. Nie ma tu miejsca na samotne biegi przez całą długość boiska, niespodziewane efektowne wsady czy zagrywki rodem z ulicznego kosza (choć taki tryb również jest dostępny). Wszystko tu opiera się na grze drużynowej. I to jest pierwszy, i najważniejszy klucz do sukcesu. Wszyscy gracze są równie ważni - nie można polegać tylko na własnej pomysłowości i brawurze. Takie zagrywki kończą się brutalną klęską. Podania, asysty i bloki - to trzy słowa, które trzeba jak najszybciej wcielić w życie, jeśli myśli się o wygranej. A zmierzam do tego, że gra daje prawdziwą namiastkę tego, co dzieje się na boisku. Jak już wspomniałem, nie jestem ekspertem od sportówek, ale trudno mi sobie wyobrazić bardziej realny model rozgrywki.
To, co przeszkadzało mi w zabawie, to dobór muzyki. Osobiście wolę, kiedy twórcy przygotowują kawałki dedykowane specjalnie jakiejś grze. Tu mamy do czynienia jedynie z selekcją utworów, które grają w tle. Muzykę podobno wybrał Pharrell Williams, czyli gość odpowiedzialny między innymi za przebój "Happy" i możemy usłyszeć kawałki kilkunastu artystów takich jak Snoop Dogg, Basement Jaxx, No Doubt czy Red Hot Chili Peppers. Ja jednak wolałbym coś, co zostało specjalnie skomponowane "pod kosza". Ale to jedynie kwestia gustu, więc się nie czepiam. Poza tym, takie playlisty to absolutna norma w grach sportowych.
To jak z końcową oceną? Kto nie grał - niech spróbuje. Ja daję dziewiątkę.
Inne elementy prezentują taki sam, jeśli nie wyższy poziom. Żeby było jasne, nie mamy tu do czynienia z prostą zręcznościówką. NBA 2K 2015 to wymagający symulator koszykówki. Mamy tu szereg zadań do wykonania, które wiążą się nie tylko z wylewaniem potu na parkiecie. Pełnimy funkcję zarówno menadżera - na przykład przy ustalaniu składu, jak i trenera, bo odpowiadamy także za taktykę, czy pojedynczego zawodnika, bo możemy również wcielić się w postać jednego, konkretnego sportowca.
Sama rozgrywka to mieszanka frustracji, emocji i autentycznego wysiłku. Nie ma tu miejsca na przypadek. W głowie musicie mieć w czym zawodnik, którym akurat kierujecie jest najlepszy i od tego uzależnić dalsze kroki pod koszem. Statystyki są bezlitosne, jeśli nie idzie mu w rzutach z daleka - nie ma szans aby za siedemset osiemdziesiątym ósmym razem jednak się udało - potrzeba cudu, aby przeskoczyć liczby określające umiejętności konkretnego sportowca. Mamy jednak pewną - nazwijmy to - ściągę - w postaci specjalnego wskaźnika, który podpowiada nam, kiedy najlepiej skierować piłkę do kosza. To według mnie rozsądny kompromis, który pozwala, aby produkcją Visual Concepts cieszyli się zarówno wyjadacze, jak i takie nooby jak ja.
Raz jeszcze podkreślę, że NBA 2K 2015 to przede wszystkim symulator. Nie ma tu miejsca na samotne biegi przez całą długość boiska, niespodziewane efektowne wsady czy zagrywki rodem z ulicznego kosza (choć taki tryb również jest dostępny). Wszystko tu opiera się na grze drużynowej. I to jest pierwszy, i najważniejszy klucz do sukcesu. Wszyscy gracze są równie ważni - nie można polegać tylko na własnej pomysłowości i brawurze. Takie zagrywki kończą się brutalną klęską. Podania, asysty i bloki - to trzy słowa, które trzeba jak najszybciej wcielić w życie, jeśli myśli się o wygranej. A zmierzam do tego, że gra daje prawdziwą namiastkę tego, co dzieje się na boisku. Jak już wspomniałem, nie jestem ekspertem od sportówek, ale trudno mi sobie wyobrazić bardziej realny model rozgrywki.
To, co przeszkadzało mi w zabawie, to dobór muzyki. Osobiście wolę, kiedy twórcy przygotowują kawałki dedykowane specjalnie jakiejś grze. Tu mamy do czynienia jedynie z selekcją utworów, które grają w tle. Muzykę podobno wybrał Pharrell Williams, czyli gość odpowiedzialny między innymi za przebój "Happy" i możemy usłyszeć kawałki kilkunastu artystów takich jak Snoop Dogg, Basement Jaxx, No Doubt czy Red Hot Chili Peppers. Ja jednak wolałbym coś, co zostało specjalnie skomponowane "pod kosza". Ale to jedynie kwestia gustu, więc się nie czepiam. Poza tym, takie playlisty to absolutna norma w grach sportowych.
To jak z końcową oceną? Kto nie grał - niech spróbuje. Ja daję dziewiątkę.
Zobacz także
2013-09-06, godz. 12:36
[06.09.2013] Final Fantasy IX (2000r.)
Dawno, dawno temu w królestwie Alexandria żyła sobie piękna księżniczka Garnet. Już wkrótce wciągnie ją wielka przygoda, wszystko zaczyna się od wizyty teatralnej trupy, w której występuje Zidane. Blondyn - z ogonem - przybywa…
» więcej
2013-09-06, godz. 11:28
[06.09.2013] Saints Row IV
Gdy w Giermaszu recenzowaliśmy trzecią część tej serii, pisaliśmy o jednej z najbardziej zwariowanych gier na rynku. W przypadku "czwórki", która dopiero co zadebiutowała na sklepowych półkach, właściwie możemy te słowa powtórzyć…
» więcej
2013-09-05, godz. 12:35
[06.09.2013] One Piece: Pirate Warriors 2
Ręka w górę, kto grał w pierwszą część? Ktokolwiek? A przecież to gra na podstawie jednej z najpopularniejszych japońskich mang. Przygody młodego pirata o wdzięcznym imieniu Monkey D. Luffy biją rekordy sprzedaży w Kraju Kwitnącej…
» więcej
2013-08-30, godz. 18:30
Zobacz kilka obrazków z gry Duck Tales: Remastered
» więcej
2013-08-30, godz. 18:27
[30.08.2013] Duck Tales: Remastered
Gracze przyzwyczaili się już do różnych reedycji HD starszych tytułów. Wiele z nich już recenzowaliśmy i generalnie można powiedzieć, że nie zawodzą. W przypadku Duck Tales, gry, która wyszła dawno temu (jak na standardy tej…
» więcej
2013-08-30, godz. 15:32
[30.08.2013] Far Cry (2004r.)
To był przełom. Początek nowej ery i cyklu. Rewolucja miary pierwszego Half-Life'a. Szczególnie pod względem grafiki i rozległości terenu, po którym możemy się poruszać. Rewelacyjne efekty świetlne no i coś, co chyba najważniejsze…
» więcej
2013-08-30, godz. 15:18
[30.08.2013] Poskakali, ale czy wyskakali?
Po tygodniowym urlopie wracamy do grania. Tym razem bierzemy na tapetę grę starą, chociaż zrobioną na nowo. Klasyk z NES-a poddano gruntownemu liftingowi i od tego tygodnia można skakać w platformówce Duck Tales: Remastered. Odczucia…
» więcej
2013-08-30, godz. 15:07
[30.08.2013] Przegląd tygodnia
Targi, targi i po targach. Na Gamescomie w Kolonii jakiś wielkich zapowiedzi nie było, ale na zamkniętym pokazie można było na przykład zobaczyć fragment rozgrywki z Wiedźmina 3: Dziki Gon. Bez niespodzianek, zgodnie z oczekiwaniami…
» więcej
2013-08-30, godz. 11:53
Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist - galeria
» więcej
2013-08-30, godz. 11:50
[20.09.2013] Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist
Sam Fisher powraca w szóstej odsłonie cyklu gier akcji Tom Clancy's Splinter Cell. Blacklist jest dziełem studia Ubisoft Toronto. W grze zmagamy z fikcyjną międzynarodową siatką terrorystyczną "Inżynierów", która planuje serię…
» więcej