Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
"Wojna nigdy się nie zmienia". Ten cytat z kultowego Fallouta właśnie przestał być aktualny. Wojna się zmienia i to bardzo, a udowadniają to Polacy - twórcy gry This War of Mine. Produkcja 11bit Studios to thriller, dramat, horror i koszmar wojny w jednym. Łapie za gardło, dusi, wyciska łzy i nie daje spokoju. Nie ma tu miejsca na rzeczy, do których przyzwyczaiły nas inne gry o tematyce wojennej. Od efektownej grafiki począwszy, a na bohaterskich czynach skończywszy. I co z tego - wydarzenia na ekranie skutecznie przykuwają do zabawy na długie godziny. Chociaż może akurat słowo "zabawa" nie jest tu najwłaściwsze.
GIERMASZ-Recenzja This War of Mine
Posłuchaj recenzji gry This War of Mine.
Ale od początku. Startujemy w anonimowym, opuszczonym przez Boga i zrujnowanym kraju. Może mieście - wiele jest tutaj niewiadomych. Nie wiemy nawet jak nazywa się nasza ojczyzna. Do dyspozycji mamy drużynę, która mieszka - to za dużo powiedziane - wegetuje w zrujnowanym budynku. Celem całej ekipy jest jedno - przeżyć.

Gra dzieli się na dwie, powtarzalne tury. Pierwsza: dzień, który wykorzystujemy do wszelkich napraw i usprawniania naszej kryjówki. Polega to miedzy innymi na wykorzystywaniu zebranego wcześniej sprzętu. Na przykład po to, aby zapewnić wszystkim towarzyszom wodę pitną.

Druga część to noc, która jest esencją rozgrywki. Tylko pod osłoną mroku możemy bowiem wyjść z bazy i próbować zdobyć zaopatrzenie, broń i żywność. Jak? Na najróżniejsze sposoby. Możemy okraść jakiś uzbrojony oddział, ale to wiąże się z ryzykiem. Ale przy odrobinie - wiem, że to makabrycznie zabrzmi - szczęścia - być może natrafimy na dom zamieszkany przez rodzinę. Jeśli domownicy nie zgodzą się nam pomóc, mamy wolną rękę, aby przeszukać ich bez pozwolenia i zabrać im żywność czy lekarstwa.

Ale to dla nich wyrok śmierci... Co zrobić? Od decyzji może zależeć życie nasze i naszej drużyny...

No właśnie. This War of Mine wypełniona jest takimi dylematami. To właśnie one świadczą o jej wyjątkowości. Nie przypominam sobie produkcji, która równie mocno zamazywałaby podział na dobro i zło, a skupiała się na odcieniach szarości. Chyba tylko w The Walking Dead, ale This War of Mine jest chyba jeszcze bardziej niejednoznaczne moralnie.

Do tego zdarza się, że naszą kryjówkę odwiedzają przypadkowi wędrowcy, którzy proszą o pomoc - albo atakują ją szabrownicy. Rezultat starcia zależy od tego, jak przygotowaliśmy się do takiej ewentualności. Czy mamy broń? Czy zabarykadowaliśmy wszystkie możliwe wejścia? Każdy błąd i niedopatrzenie mści się na nas i towarzyszach.

Nie ma rycerzy na lśniących koniach, nie ma bohaterskich czynów, ratunków w chwilach grozy. Jest brud, szarość, smutek i nieczysta walka o przetrwanie. Jest też muzyka Piotra Musiała, która doskonale wpasowuje się w klimat. Jeśli jest Wam za wesoło, macie dosyć przesłodzonych produkcji, które kopiują hollywoodzkie rozwiązania i walą w gały efekciarstwem bierzcie jak w dym. A nawet jeśli nie czujecie takich potrzeb, też spróbujcie, bo po prostu trzeba. To jest solidna dziewiątka.

Zobacz także

2014-10-19, godz. 15:51 [19.01.2014] Czy w grach można bezkarnie strzelać do niewinnych? Pytanie postawione w tytule kontrowersyjne, tak jak kontrowersyjny i niesmaczny jest pokazany dopiero co trailer powstającej w jednym z polskich studiów gry Hatered. Między innymi na ten temat gorąco dyskutujemy z Michałem Królem z portalu… » więcej 2014-10-19, godz. 15:16 ARCHIWUM 2014, wrzesień » więcej 2014-10-19, godz. 15:16 ARCHIWUM 2014, sierpień » więcej 2014-10-19, godz. 15:14 [19.10.2014] Sherlock Holmes: Crimes and Punishments (Zbrodnia i kara) [PC] To zadzwiające, że komputery - przecież wyznacznik postępu i nowoczesności, teraz stają się też magazynem, w którym znajdujemy odwołania do klasyki. Tak właśnie jest z grą Sherlock Holmes: Zbrodnia i Kara. Po pierwsze, to nie… » więcej 2014-10-19, godz. 15:13 [19.10.2014] Sherlock Holmes: Crimes and Punishments (Zbrodnia i kara) [PC] To zadzwiające, że komputery - przecież wyznacznik postępu i nowoczesności, teraz stają się też magazynem, w którym znajdujemy odwołania do klasyki. Tak właśnie jest z grą Sherlock Holmes: Zbrodnia i Kara. Po pierwsze, to nie… » więcej 2014-10-19, godz. 13:55 [19.10.2014] Śródziemie: Cień Mordoru [PC] W sumie to chyba nikt się nie spodziewał... Bo, owszem, zapowiedzi wyglądały nieźle, ale oczekiwania nie były jakoś szczególnie wygórowane, chyba? Również my w Giermaszu nie spodziewaliśmy się, że Śródziemie: Cień Mordoru… » więcej 2014-10-19, godz. 13:18 [19.10.2014] Styx: Master of Shadows [PC] Jesień to tradycyjnie pora na wiele wyczekiwanych przez graczy premier. W natłoku różnych tytułów, często mocno promowanych różnymi tralierami, dziennikami dewelopera, reklamami i coraz to nowymi "nijusikami", łatwo przegapić gry… » więcej 2014-10-19, godz. 12:42 [19.10.2014] Uderzenie gigantów, ciąg dalszy Apple - jak się nie odzywało, tak jesienią 2014 konferencja firmy goni konferencję. Niedawno pokazali nowe telefony, a już widzieliśmy najnowsze tablety giganta z Cupertino. O których mówi nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis… » więcej 2014-10-19, godz. 11:48 [19.10.2014] Styx: Master of Shadows [PC] Jesień to tradycyjnie pora na wiele wyczekiwanych przez graczy premier. W natłoku różnych tytułów, często mocno promowanych różnymi tralierami, dziennikami dewelopera, reklamami i coraz to nowymi "nijusikami", łatwo przegapić gry… » więcej 2014-10-19, godz. 10:31 [19.10.2014] Śródziemie: Cień Mordoru [PC] W sumie to chyba nikt się nie spodziewał... Bo, owszem, zapowiedzi wyglądały nieźle, ale oczekiwania nie były jakoś szczególnie wygórowane, chyba? Również my w Giermaszu nie spodziewaliśmy się, że Śródziemie: Cień Mordoru… » więcej
556557558559560561562