Ale od początku. Startujemy w anonimowym, opuszczonym przez Boga i zrujnowanym kraju. Może mieście - wiele jest tutaj niewiadomych. Nie wiemy nawet jak nazywa się nasza ojczyzna. Do dyspozycji mamy drużynę, która mieszka - to za dużo powiedziane - wegetuje w zrujnowanym budynku. Celem całej ekipy jest jedno - przeżyć.
Gra dzieli się na dwie, powtarzalne tury. Pierwsza: dzień, który wykorzystujemy do wszelkich napraw i usprawniania naszej kryjówki. Polega to miedzy innymi na wykorzystywaniu zebranego wcześniej sprzętu. Na przykład po to, aby zapewnić wszystkim towarzyszom wodę pitną.
Druga część to noc, która jest esencją rozgrywki. Tylko pod osłoną mroku możemy bowiem wyjść z bazy i próbować zdobyć zaopatrzenie, broń i żywność. Jak? Na najróżniejsze sposoby. Możemy okraść jakiś uzbrojony oddział, ale to wiąże się z ryzykiem. Ale przy odrobinie - wiem, że to makabrycznie zabrzmi - szczęścia - być może natrafimy na dom zamieszkany przez rodzinę. Jeśli domownicy nie zgodzą się nam pomóc, mamy wolną rękę, aby przeszukać ich bez pozwolenia i zabrać im żywność czy lekarstwa.
Ale to dla nich wyrok śmierci... Co zrobić? Od decyzji może zależeć życie nasze i naszej drużyny...
No właśnie. This War of Mine wypełniona jest takimi dylematami. To właśnie one świadczą o jej wyjątkowości. Nie przypominam sobie produkcji, która równie mocno zamazywałaby podział na dobro i zło, a skupiała się na odcieniach szarości. Chyba tylko w The Walking Dead, ale This War of Mine jest chyba jeszcze bardziej niejednoznaczne moralnie.
Do tego zdarza się, że naszą kryjówkę odwiedzają przypadkowi wędrowcy, którzy proszą o pomoc - albo atakują ją szabrownicy. Rezultat starcia zależy od tego, jak przygotowaliśmy się do takiej ewentualności. Czy mamy broń? Czy zabarykadowaliśmy wszystkie możliwe wejścia? Każdy błąd i niedopatrzenie mści się na nas i towarzyszach.
Nie ma rycerzy na lśniących koniach, nie ma bohaterskich czynów, ratunków w chwilach grozy. Jest brud, szarość, smutek i nieczysta walka o przetrwanie. Jest też muzyka Piotra Musiała, która doskonale wpasowuje się w klimat. Jeśli jest Wam za wesoło, macie dosyć przesłodzonych produkcji, które kopiują hollywoodzkie rozwiązania i walą w gały efekciarstwem bierzcie jak w dym. A nawet jeśli nie czujecie takich potrzeb, też spróbujcie, bo po prostu trzeba. To jest solidna dziewiątka.
Gra dzieli się na dwie, powtarzalne tury. Pierwsza: dzień, który wykorzystujemy do wszelkich napraw i usprawniania naszej kryjówki. Polega to miedzy innymi na wykorzystywaniu zebranego wcześniej sprzętu. Na przykład po to, aby zapewnić wszystkim towarzyszom wodę pitną.
Druga część to noc, która jest esencją rozgrywki. Tylko pod osłoną mroku możemy bowiem wyjść z bazy i próbować zdobyć zaopatrzenie, broń i żywność. Jak? Na najróżniejsze sposoby. Możemy okraść jakiś uzbrojony oddział, ale to wiąże się z ryzykiem. Ale przy odrobinie - wiem, że to makabrycznie zabrzmi - szczęścia - być może natrafimy na dom zamieszkany przez rodzinę. Jeśli domownicy nie zgodzą się nam pomóc, mamy wolną rękę, aby przeszukać ich bez pozwolenia i zabrać im żywność czy lekarstwa.
Ale to dla nich wyrok śmierci... Co zrobić? Od decyzji może zależeć życie nasze i naszej drużyny...
No właśnie. This War of Mine wypełniona jest takimi dylematami. To właśnie one świadczą o jej wyjątkowości. Nie przypominam sobie produkcji, która równie mocno zamazywałaby podział na dobro i zło, a skupiała się na odcieniach szarości. Chyba tylko w The Walking Dead, ale This War of Mine jest chyba jeszcze bardziej niejednoznaczne moralnie.
Do tego zdarza się, że naszą kryjówkę odwiedzają przypadkowi wędrowcy, którzy proszą o pomoc - albo atakują ją szabrownicy. Rezultat starcia zależy od tego, jak przygotowaliśmy się do takiej ewentualności. Czy mamy broń? Czy zabarykadowaliśmy wszystkie możliwe wejścia? Każdy błąd i niedopatrzenie mści się na nas i towarzyszach.
Nie ma rycerzy na lśniących koniach, nie ma bohaterskich czynów, ratunków w chwilach grozy. Jest brud, szarość, smutek i nieczysta walka o przetrwanie. Jest też muzyka Piotra Musiała, która doskonale wpasowuje się w klimat. Jeśli jest Wam za wesoło, macie dosyć przesłodzonych produkcji, które kopiują hollywoodzkie rozwiązania i walą w gały efekciarstwem bierzcie jak w dym. A nawet jeśli nie czujecie takich potrzeb, też spróbujcie, bo po prostu trzeba. To jest solidna dziewiątka.
Zobacz także
2014-10-18, godz. 12:56
[19.10.2014] W ciemnościach czają się dobre gry
W tym Giermaszu sporo gier ze słowem "shadow" w tytule: Śródziemie: Cień Mordoru to świetna gra akcji z otwartym światem, fani takich klimatów po prostu nie mogą tego tytułu przegapić, generalnie gorąco polecamy wszystkim. Bardzo…
» więcej
2014-10-18, godz. 11:56
[19.10.2014] Śródziemie: Cień Mordoru [PC]
W sumie to chyba nikt się nie spodziewał... Bo, owszem, zapowiedzi wyglądały nieźle, ale oczekiwania nie były jakoś szczególnie wygórowane, chyba? Również my w Giermaszu nie spodziewaliśmy się, że Śródziemie: Cień Mordoru…
» więcej
2014-10-18, godz. 11:55
[19.10.2014] Styx: Master of Shadows [PC]
Jesień to tradycyjnie pora na wiele wyczekiwanych przez graczy premier. W natłoku różnych tytułów, często mocno promowanych różnymi tralierami, dziennikami dewelopera, reklamami i coraz to nowymi "nijusikami", łatwo przegapić gry…
» więcej
2014-10-18, godz. 11:55
[19.10.2014] Sherlock Holmes: Crimes and Punishments (Zbrodnia i kara) [PC]
To zadzwiające, że komputery - przecież wyznacznik postępu i nowoczesności, teraz stają się też magazynem, w którym znajdujemy odwołania do klasyki. Tak właśnie jest z grą Sherlock Holmes: Zbrodnia i Kara. Po pierwsze, to nie…
» więcej
2014-10-17, godz. 11:52
[19.10.2014] Przegląd wydarzeń
"Możliwości sprzętu wykorzystaliśmy do maksimum" - mówią twórcy gry Dragons Age: Inqusition - a to oznacza, że grafika w rozdzielczości full HD 1080p będzie na PS 4 a na Xbox-ie One to "tylko" 900p. Czyli po mamy kolejne potwierdzenie…
» więcej
2014-10-05, godz. 16:50
[05.10.2014] Premiera oczekiwana - i udana
Zaginięcie Ethana Cartera już zapowiadaliśmy - miło jednak ogłosić, że ta wielce wyczekiwana polska gra spełnia oczekiwania graczy. O czym donosi zachwycony tą produkcją Michał Król z portalu HC Gamer. A w pierwszej części naszej…
» więcej
2014-10-05, godz. 16:46
ARCHIWUM 2014, październik
» więcej
2014-10-05, godz. 16:38
[05.10.2014] Dla każdego coś miłego...
W tym Giermaszu aż cztery recenzje i cztery tytuły godne polecenia, choć reprezentują różne gatunki. Postapokaliptyczne Wasteland 2 zabierze nas w nieco nostalgiczną podróż w przeszłość - to a propos grafiki - ale warto przeżyć…
» więcej
2014-10-05, godz. 16:25
[05.10.2014] Uderzenie gigantów
Jeżeli Apple pokazuje swojego nowego iPhone, a Microsoft zapowiada nowego Windowsa 10 - to trudno się dziwić, że rozmowa o najnowszych produktach gigantów branży IT zdominowały naszą rozmowę. Ekspert Giermaszu od tych tematów, Radek…
» więcej
2014-10-05, godz. 16:22
ARCHIUWM 2014, październik
» więcej