Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Na początek przykład z innej branży: kiedy na rynek wszedł nowy Volkswagen Garbus, dziennikarze motoryzacyjni tłumaczyli ten fakt próbą wskrzeszenia legendy. Tylko po co, skoro legenda wciąż żyje? - pytali od razu inni. Widzę tu analogie do wydanej właśnie wersji HD kultowej gry - tutaj ta wątpliwość jest jak najbardziej na miejscu. Oto mamy na rynku Heroes of Might & Magic III HD Edition. I pierwsze pytanie jakie nasunęło się po ograniu tej pozycji to - po co? I od razu odpowiem, oczywiście dla kasy... Ale nie chcę używać tu jakichś górnolotnych sformułowań, że to "profanacja, bezczeszczenie kultowej produkcji, która po wsze czasy powinna pozostać w niezmienionej formie". Sama idea była wszak całkiem przyzwoita - sprzedać młodszym pokoleniom graczy - a starszym przypomnieć - świetną gierkę z poprawioną grafiką. Choć nie za bardzo, pewnie dlatego, aby nie popsuć klimatu...
GIERMASZ-Recenzja Heroes of Might & Magic III HD Edition


No to może przypomnę, że Heroes of Might & Magic III to turowa gra strategiczna z elementami RPG, wydana po raz pierwszy w 1999 roku. Może nie prekursor gatunku, ale produkcja, która wyznaczyła w nim nowe kierunki, do tej pory wykorzystywane i kopiowane. Rzecz dzieje się w fantastycznym świecie z elfami, krasnoludami, czy aniołami. Najczęściej musimy pozbyć się przeciwnika, zdobyć jego zamek, bądź nawet odnaleźć skarb zakopany gdzieś na mapie rozgrywki.

Czego zabrakło w wersji po liftingu? Wszystkiego. Po pierwsze, ta gra już wszystko ma. Przede wszystkim miodność, ciekawy świat i fantastyczną muzykę Paula Romero, Roba Kinga i Steve'a Baci plus wciągające walki. Więc, moim zdaniem, albo takich świętych Graali nie ruszamy, albo zmieniamy je porządnie. A tu mamy do czynienia jedynie z podstawową wersją gry, bez dodatkowych misji czy kampanii. Nie ma także rozszerzeń opracowanych przez fanów, które można liczyć w dziesiątkach, a które niejednokrotnie jakością dorównywały tym stworzonym przez samych twórców Heroes of Might & Magic III.

Osobiście, z niecierpliwością oczekiwałem na wydanie odświeżonej wersji "Hirołsów". Przecież w grałem i wciąż gram w tę produkcję, od momentu pierwszego wydania. A więc już 16 lat. Grałem w nią tuż przed tym, zanim usłyszałem, że wyjdzie w odnowionej wersji. Liczyłem na coś, co mnie zaskoczy, sprawi, że spojrzę na nią w inny sposób. Nie przyciągnie - bo przyciągać mnie nie trzeba.

Tymczasem dostałem coś, co od swojej wcześniejszej wersji nie różni się właściwie niczym, w co ludzie grają od dawna, znają na wylot i na nowo doceniają. Z ręką na sercu - gdybym nie wiedział, że dostaję wersję HD, po odpaleniu chyba bym się nie zorientował, że nie mam wersji sprzed 16 lat. Pewnie dlatego twórcy w menu zaimplementowali przełącznik, który pozwala w każdym momencie przełączyć wersje. Dopiero po jego użyciu widać, jak grafika faktycznie się zmieniła.

Ale to wciąż za mało, aby Heores of Might & Magic III HD Edition traktować jako coś nowego. Nie naprawia się rzeczy, które nie są zepsute, a deweloperzy widocznie nie potrafią jeszcze przeskoczyć poprzeczki ustawionej 16 lat temu przez 3DO Company.

[Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Ubisoft]

Zobacz także

2016-01-08, godz. 20:02 [09.01.2016] Flower Power W nowych technologiach nie ma ani chwili przestoju - ledwo rozpoczął się nowy rok, a już poważna, znana i duża impreza targowa w USA, czyli oczywiście CES. Oczywiście - bo jak zawsze nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis bardzo… » więcej 2016-01-08, godz. 20:02 GIERMASZ 2016, styczeń » więcej 2016-01-08, godz. 19:44 [09.01.2016] Idź za białym królikiem W pierwszej części tego wydania naszego kącika o polskich grach posłuchacie rozmowy Michała Króla z Pawłem Gajdą, project managerem Carbon Studio, które tworzy niezmiernie ciekawie się zapowiadającą produkcję z użyciem wirtualnych… » więcej 2016-01-08, godz. 19:43 GIERMASZ 2016, styczeń » więcej 2016-01-08, godz. 19:41 [09.01.2016] Giermasz #174 - Kolejny rok z padem w ręce W tej audycji tylko jedna recenzja, obiecywana i nieco opóźniona zalewem jesienno-zimowych premier końcówki 2015 roku: o DriveClub Bikes mówimy później, bo to jednak tylko dodatek. Czy "aż" dodatek, bo to rozszerzenie udanej zręcznościowej… » więcej 2016-01-08, godz. 18:59 [09.01.2016] DriveClub Bikes [PS4] Gdy na Playstation 4 debiutowała ścigałka DriveClub, słychać było sporo narzekań, przede wszystkim na słabo działające serwery do wspólnej zabawy po sieci. Szwankowała także sztuczna inteligencja. Z biegiem czasu jednak twórcom… » więcej 2016-01-08, godz. 16:18 [09.01.2016] Gunship 2000 (1991 r.) Eskadra śmigłowców wyłoniła się zza lasu położonego na wzgórzu. Atak był błyskawiczny i śmiertelnie skuteczny. Misja wykonana, pięć helikopterów bojowych wraca do bazy. Tak w roku 1991 prezentował się na pecetach Gunship 2000… » więcej 2016-01-08, godz. 16:16 [09.01.2016] DriveClub Bikes [PS4] Gdy na Playstation 4 debiutowała ścigałka DriveClub, słychać było sporo narzekań, przede wszystkim na słabo działające serwery do wspólnej zabawy po sieci. Szwankowała także sztuczna inteligencja. Z biegiem czasu jednak twórcom… » więcej 2016-01-08, godz. 16:15 [09.01.2016] DriveClub Bikes [PS4] Gdy na Playstation 4 debiutowała ścigałka DriveClub, słychać było sporo narzekań, przede wszystkim na słabo działające serwery do wspólnej zabawy po sieci. Szwankowała także sztuczna inteligencja. Z biegiem czasu jednak twórcom… » więcej 2016-01-08, godz. 10:09 [09.01.2016] Premiery stycznia W tym Giermaszu krótki przegląd premier z tego miesiąca - będzie się działo... Tak więc powody do radości mają PC-towcy, bo jeszcze w styczniu zagrają w niezłą grę fabularną RPG Dragon's Dogma: Dark Arisen . W skrócie:… » więcej
500501502503504505506