No to może przypomnę, że Heroes of Might & Magic III to turowa gra strategiczna z elementami RPG, wydana po raz pierwszy w 1999 roku. Może nie prekursor gatunku, ale produkcja, która wyznaczyła w nim nowe kierunki, do tej pory wykorzystywane i kopiowane. Rzecz dzieje się w fantastycznym świecie z elfami, krasnoludami, czy aniołami. Najczęściej musimy pozbyć się przeciwnika, zdobyć jego zamek, bądź nawet odnaleźć skarb zakopany gdzieś na mapie rozgrywki.
Czego zabrakło w wersji po liftingu? Wszystkiego. Po pierwsze, ta gra już wszystko ma. Przede wszystkim miodność, ciekawy świat i fantastyczną muzykę Paula Romero, Roba Kinga i Steve'a Baci plus wciągające walki. Więc, moim zdaniem, albo takich świętych Graali nie ruszamy, albo zmieniamy je porządnie. A tu mamy do czynienia jedynie z podstawową wersją gry, bez dodatkowych misji czy kampanii. Nie ma także rozszerzeń opracowanych przez fanów, które można liczyć w dziesiątkach, a które niejednokrotnie jakością dorównywały tym stworzonym przez samych twórców Heroes of Might & Magic III.
Osobiście, z niecierpliwością oczekiwałem na wydanie odświeżonej wersji "Hirołsów". Przecież w grałem i wciąż gram w tę produkcję, od momentu pierwszego wydania. A więc już 16 lat. Grałem w nią tuż przed tym, zanim usłyszałem, że wyjdzie w odnowionej wersji. Liczyłem na coś, co mnie zaskoczy, sprawi, że spojrzę na nią w inny sposób. Nie przyciągnie - bo przyciągać mnie nie trzeba.
Tymczasem dostałem coś, co od swojej wcześniejszej wersji nie różni się właściwie niczym, w co ludzie grają od dawna, znają na wylot i na nowo doceniają. Z ręką na sercu - gdybym nie wiedział, że dostaję wersję HD, po odpaleniu chyba bym się nie zorientował, że nie mam wersji sprzed 16 lat. Pewnie dlatego twórcy w menu zaimplementowali przełącznik, który pozwala w każdym momencie przełączyć wersje. Dopiero po jego użyciu widać, jak grafika faktycznie się zmieniła.
Ale to wciąż za mało, aby Heores of Might & Magic III HD Edition traktować jako coś nowego. Nie naprawia się rzeczy, które nie są zepsute, a deweloperzy widocznie nie potrafią jeszcze przeskoczyć poprzeczki ustawionej 16 lat temu przez 3DO Company.
[Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Ubisoft]
Zobacz także
2015-06-19, godz. 16:00
[20.06.2015] Technologiczny zawrót głowy
Chociaż Giermasz z 20 czerwca w większości poświęciliśmy na omówienie tego, co wydarzyło się na bardzo ważnych z punktu widzenia gracza targach E2 w USA - znalazło się także miejsce dla naszego eksperta od nowych technologii Radka…
» więcej
2015-06-19, godz. 15:57
ARCHIWUM 2015, maj
» więcej
2015-06-19, godz. 15:53
[20.06.2015] Giermasz #145 - E3! E3! E3!
Kolejne targi E3 właśnie się zakończyły, w naszej opinii to była naprawdę bardzo udana impreza. Było kilka sensacji, sporych niespodzianek i zaskoczeń oraz wiele interesujących materiałów z gier, które zapowiedziano jeszcze przed…
» więcej
2015-06-12, godz. 16:39
[13.06.2015] Gry to biznes (?)
Chociaż gracze nie lubią wspominania o księgowych w wielkich korporacjach - i to często właśnie ich winią za wszelkie grzechy łasych na mamonę wydawców, to trzeba pamiętać, że w biznesie bywa różnie. Są wzloty, gdy Wiedźmin…
» więcej
2015-06-12, godz. 15:33
[13.06.2015] Kholat [PC]
Nic nie zapowiadało tragedii. Dla grupy 10. doświadczonych alpinistów, narciarska wyprawa w góry północnego Uralu miała być tylko rozgrzewką. Przywódca, Igor Diatłow, planował bowiem dużo trudniejszą eskapadę do Arktyki. Mieli…
» więcej
2015-06-12, godz. 13:24
[13.06.2015] SWIV (1991 r.)
Scrollowane strzelaniny z widokiem z góry miały swoje złote czasy, chodzi głownie o lata 90. Wtedy to w 1991 roku pojawiła się niezwykle grywalna produkcja SWIV studia Random Access, a zagrać w nią można było na komputerach Amiga…
» więcej
2015-06-12, godz. 12:38
[13.06.2015] Giermasz #144 - Wielka ferma wypasionych indyków
W zalewie gier indie (od angielskiego independent), czyli "po naszemu" indyków, jest naprawdę sporo produkcji bardzo dobrych. Tym razem wybraliśmy Invisible, Inc. od uznanego studia Klei Entertainment - recenzująca gościnnie w Giermaszu…
» więcej
2015-06-12, godz. 12:13
[13.06.2015] Przegląd tygodnia
Armikrog z datą premiery - to 18 sierpnia! Że co, ktoś zapyta, jaki znowu Armikrog... A kiedyś, dawno temu i nieprawda, wyszła na PC-ty przygodówka point'n'click The Neverhood. Stała się kultowa, bo cały świat widziany…
» więcej
2015-06-12, godz. 12:12
[13.06.2015] Zamknięte z powodu że zamknięte...
... czyli nasz ekspert miał urlop...
» więcej
2015-06-12, godz. 12:05
[13.06.2015] Kholat [PC]
Nic nie zapowiadało tragedii. Dla grupy 10. doświadczonych alpinistów, narciarska wyprawa w góry północnego Uralu miała być tylko rozgrzewką. Przywódca, Igor Diatłow, planował bowiem dużo trudniejszą eskapadę do Arktyki. Mieli…
» więcej