Ta produkcja reprezentuje gatunek tak zwanej "korytarzowej strzelanki", chociaż w tym przypadku lepiej powiedzieć o "filmowej grze akcji" w jej najczystszej formie. Czyli: zapomnijcie o otwartym świecie, misjach pobocznych, zdobywaniu punktów doświadczenia i zbieraniu tony różnych bardziej bądź mniej potrzebnych fantów. Zamiast tego są lokacje tak zaprojektowane, że będziecie szli z góry wyznaczoną przez twórców ścieżką, co jakiś czas - oczywiście w ściśle określonym miejscu - odpali się oskryptowana akcja bądź filmik. Za każdym przejściem gry dokładnie w tym samym miejscu. Oczywiście weźmiecie też udział w oskryptowanych strzelaninach. Czyli, przykładowo, jeżeli w danym momencie na planszy ma się pojawić kolejna fala wrogów - to za każdym razem stanie się to dokładnie w ten sam sposób.
Oczywiście pozostaje pytanie o balans między elementami, bo do The Order: 1886 już przylgnęła łatka interaktywnego filmu, w którym grania jest niewiele. A ja tak nie uważam, moim zdaniem gra ma niezłe tempo a elementy składowe wymieszano nad wyraz sprawnie. Ale, o czym już wspomniałem, to tytuł projektowany tak, aby był przystępny dla niedzielnych graczy. Czyli w tym "korytarzu", którym idziemy, nie ma praktycznie żadnych odgałęzień - jak chociażby w dużo bardziej wymagających Max Payne 3 (to dopiero trudna strzelanka dla hardkora) czy The Last of Us z całym systemem wytwarzania potrzebnych przedmiotów. Tutaj, cóż, jest parę zupełnie nie interaktywnych znajdziek, które nic nie wnoszą do przedstawionego świata. Szkoda - dajmy na to, podnoszę jakiś przedmiot, oglądam, odkładam - koniec. A mogło być na przykład tak, jak zrobiono w grze Śródziemie: Cień Mordoru - tam ze znajdowanymi przedmiotami była powiązana jakaś mini historia, tak, aby gracz nieco bardziej zżył się z przedstawionym uniwersum. A w The Order: 1886 to tylko jakieś niewiele wnoszące rekwizyty.
Zresztą największe zastrzeżenie, jakie mam do tej gry, to właśnie sposób przedstawienia opowiadanej historii. Nacisk postawiono na dynamiczną akcję - i nie powiem, przyjemnie się w tym uczestniczy, ale brakuje jakiegoś szerszego kontekstu, tła dla opowiedzianej fabuły. W tej alternatywnej wersji historii tytułowy Zakon nieśmiertelnych rycerzy - tak, tak - strzeże granic brytyjskiego imperium przed zakusami wrogów. W scenerii XIX wiecznego wiktoriańskiego, cyberpunkowego Londynu, dzieje się opowieść klasyczna dla filmów akcji: czyli sporo w niej uproszczeń, nielogiczności i fabularnych klisz. Całkiem niedawno pisałem tak o fabule Assasins Creed Unity - w grach, które mają trafić do wielu odbiorców naprawdę nie liczcie na jakieś cuda. No chyba że to Rockstar ze swoim GTA czy Red Dead Redemption - ale to tylko wyjątki potwierdzające regułę. Więc wydarzeń przedstawionych na ekranie w The Order: 1886 jakoś zbytnio czepiać się nie będę, wytknę tylko, że historii zabrakło nieco polotu. Oraz, powtórzę - skoro widzę, że coś się dzieje, to chciałbym też wiedzieć, dlaczego w tym uniwersum to przebiega w taki a nie inny sposób. A że szerszego kontekstu twórcy nie przedstawiają, to dziejąca się na ekranie opowieść chwilami wydawała mi się niespójna i nielogiczna. Ale da się to oglądać bez zgrzytania zębami.
A podane jest to w wyjątkowo efektowny sposób. Grafika w The Order: 1886 jest po prostu znakomita, to wizytówka możliwości konsoli Playstation 4. Nastroju dopełnia niezła muzyka Jasona Gravesa. Za to polski dubbing nie jest udany.
I teraz złóżcie te elementy do kupy: oszałamiająca grafika, mechanika rozgrywki - o ile nie gracie na wyższych poziomach trudności - przyjazna dla początkujących. Którzy to mogą się skupić li tylko na parciu do przodu i podziwianiu kolejnych efektownych filmików i śledzeniu akcji. W dodatku The Order: 1886 można skończyć w dwa, trzy wieczory. Idealnie dla zapracowanych, którzy nie bardzo wiedzą, co tam się dzieje w świecie gier, a coś efektownego by odpalili na godzinkę, dwie. Przecież niedzielni gracze nie będą godzinami siedzieć nad rozwojem swojej postaci, aby ubić jakiegoś wyjątkowo irytującego bosa w Dark Souls, prawda?
Na marginesie dodajmy, że w dzisiejszych czasach, skoro za skończenie gry jest zawsze jakiś pucharek - to twórcy precyzyjnie wiedzą, ile osób dotrwało do napisów końcowych. I według danych, jakie widziałem w sieci, to kilka, góra kilkanaście procent graczy. Więc idea intensywnych, krótszych gier na kilka godzin zabawy, jakkolwiek wyklinana przez hardkorowców, nie jest aż taka głupia - a na pewno nie jest oderwana od rzeczywistości.
I ja nie mówię, że to źle! Naprawdę - nie każda gra musi być sandboxem na 100 godzin grania z elementami RPG i toną znajdziek. Co stało się totalnie modne, a o czym niektórzy mówią - i czasami słusznie - że to też sztucznie wydłuża rozgrywkę, aby twórcy mieli się czym pochwalić. Bo do "hardkora" przemawia argument o "minimum 40 godzinach, a jak skończysz to odblokujesz nowe tryby". I musi być multiplayer - bo inaczej, po co wracać do gry po zobaczeniu napisów końcowych, prawda?
Podsumowując tę recenzję, moim zdaniem z opisywaną produkcją wszystko byłoby ok - gdy wiemy, czego się spodziewać - gdyby nie cena premierowa The Order: 1886. Fakt jest faktem - zagracie, skończycie w kilka godzin i więcej do roboty mieć nie będziecie a wydacie ponad dwie stówy. Nie powiem - bawiłem się dobrze, nie żałuję czasu spędzonego z grą. Więc jak napisałem na samym początku, uważam, że przejść warto. Dla wspaniałej grafiki, dobrze zrealizowanych filmów przerywnikowych i niezłych strzelanin. Ale czy warto grę mieć i to od razu po premierze - oto jest pytanie na które musicie odpowiedzieć sami, zaglądając do portfela. Bo gdy stanieje, wahać się nie warto i o ile nie macie alergii na gatunek, to ograć trzeba. Później można pudełko "opchnąć" dalej - cyfrowej wersji więc nie polecam, bo jej nie sprzedacie.
A jak lubicie gry kolekcjonować na półce, to może nawet lepiej: może nadarzy się okazja, aby mimo wszystko odpalić The Order: 1886 jeszcze raz? Kiedy, zapytacie: - Ano wtedy - odpowiem - gdy kiedyś wydadzą kolejną część, to będzie idealny moment, aby przypomnieć sobie tę niezbyt skomplikowaną acz chwilami efektowną historię. Moja osobista ocena The Order: 1886 to "siódemka z małym plusikiem".
[Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Sony Polska]
Zobacz także
2013-10-11, godz. 18:05
[11.10.2013] Beyond: Two Souls
Beyond: Two Souls trudno oceniać tylko w kategorii gry. To przede wszystkim filmowa przygoda, z udziałem dwóch gwiazd Hollywood - Ellen Page i Willema Dafoe. Oczywiście są też elementy, które z grami mają jak najbardziej wiele wspólnego…
» więcej
2013-10-11, godz. 17:55
[11.10.2013] Emocje, emocje i sporo krwi do tego
Przez ten tydzień byliśmy bardzo zajęci: w tym Giermaszu recenzje aż trzech premier. Po pierwsze: Beyond: Two Souls, milionowy budżet, gwiazdy filmu i w efekcie - naszym zdaniem - fajna produkcja. Po drugie: Shadow Warrior. Remake klasycznego…
» więcej
2013-10-11, godz. 17:20
[11.10.2013] rain
Oprócz tak zwanych gier głównego nurtu - tych wszystkich Call of Duty, GTA, Assasinów i wielu innych wysoko budżetowych produkcji - na rynku jest miejsce na tytuły skromniejsze, ale dla wielu kultowe i prawdziwie emocjonalne. W Giermaszu…
» więcej
2013-10-11, godz. 17:20
[11.10.2013] rain
Oprócz tak zwanych gier głównego nurtu - tych wszystkich Call of Duty, GTA, Assasinów i wielu innych wysoko budżetowych produkcji - na rynku jest miejsce na tytuły skromniejsze, ale dla wielu kultowe i prawdziwie emocjonalne. W Giermaszu…
» więcej
2013-10-11, godz. 16:57
[11.10.2013] Shadow Warrior
Dawno, dawno temu... i bynajmniej nie w odległej galaktyce, a jak najbardziej na Ziemi w 1997 roku na komputerach PC zadebiutowała gra Shadow Warrior. Śmigała na tym samym silniku graficznym co słynny Duke Nukem i zdobyła sobie uznanie…
» więcej
2013-10-11, godz. 16:56
[11.10.2013] Shadow Warrior
Dawno, dawno temu... i bynajmniej nie w odległej galaktyce, a jak najbardziej na Ziemi w 1997 roku na komputerach PC zadebiutowała gra Shadow Warrior. Śmigała na tym samym silniku graficznym co słynny Duke Nukem i zdobyła sobie uznanie…
» więcej
2013-10-11, godz. 15:21
[11.10.2013] "Falowanie i zginanie"
Nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis wspominał niedawno o elastycznych smartfonach - i wygląda na to, że jesteśmy coraz bliżej wprowadzenia ich do sprzedaży. Kto pokazał baterię, którą można wyginać? Między innymi o tym…
» więcej
2013-10-11, godz. 10:32
[11.10.2013] Przegląd tygodnia
Siedem rekordów Guinnessa: oczywiście dla GTA V. To, że sandbox firmy Rockstar sprzedaje się jak ciepłe bułeczki wiadomo od momentu premiery. Nas jednak zaciekawił wpis do Księgi za, tu cytat "najczęściej oglądany zwiastun wśród…
» więcej
2013-10-06, godz. 14:12
ARCHIWUM 2013, wrzesień
» więcej
2013-10-04, godz. 17:50
[04.09.2013] Jesienne premiery Cenega Polska
NBA 2K14, WWE 2K14, Batman: Arkham Origins, LEGO Marvel Super Heroes czy bardzo ciekawie zapowiadający się dodatek do XCOM Enemy Unknown - Enemy Within: o gorących jesiennych premierach rozmawiamy z Przemysławem Zalewskim, przedstawicielem…
» więcej