W nowym Batmanie świetnie działa praktycznie wszystko. Z dwoma zastrzeżeniami. Tak jak podoba mi się bardzo sposób prowadzenia historii i sama opowiastka, to pamiętajcie, że to jest jednak umowny, komiksowy świat. Wyjaśnię na przykładzie: przygoda zaczyna się od terrorystycznej akcji super-złoczyńcy (jakich w świecie Batmana nie brakuje) Stracha na Wróble, który grozi odpaleniem w Gotham bomby z ultra-mega-toksyczną zawartością. W kilka godzin ponad 6 milionów mieszkańców ucieka w popłochu, ulice pustoszeją a metropolię opanowują męty różnego autoramentu. No i fajnie, brzmi to wiarygodnie...
Że co? Sześć milionów ludzi ucieka w kilka godzin??? Nie wiem, jak u Was - ale w naszym, niespełna 400-tysięcznym Szczecinie wystarczy poważniejsza stłuczka, żeby totalnie zakorkować wyjazd z miasta... Nie, nie czepiam się. Zwracam tylko uwagę, że Batman: Arkham Knight to przygodowa gra akcji z całą umownością gatunku i alternatywnej rzeczywistości uniwersum Batmana: jego futurystycznych gadżetów i super-zmutowanych-przestępców.
Ale to - powtórzę - nie jest żaden zarzut. To uniwersum ma miliony fanów, sam przeszedłem wszystkie gry z serii, bawiłem się bardzo dobrze, nie inaczej jest tym razem.
Batman: Arkham Knight składa się z kilku elementów. Mamy całkiem sporą mapę, na której jest co robić - od szukania znajdziek, wypełniania różnych misji pobocznych i głównych, po wdawanie się w bitki i strzelaniny.
Walka wręcz jest klasą samą w sobie, udoskonalana od premiery "jedynki" czyli Batman: Arkham Asylum w najnowszym Arkham Knight jest - wydaje się - odrobinę łatwiejsza, ale niezmiennie ultra satysfakcjonująca. To taka, mówiąc w uproszczeniu, minigierka rytmiczna, gdy w odopowiednim rytmie wciskamy przyciski odpowiedzialne za ciosy, uniki i różne kombosy. Cud-miód-ultramaryna! Mamy też element eksploracyjno-zręcznościowy, gdy wykorzystując pelerynę "nietoperka" szybujemy nad miastem, na przykład w poszukiwaniu seryjnego mordercy czy zaginionych strażaków. A cały czas "atakują" nas komunikaty, że tu coś się dzieje, tam coś się dzieje.
Fajnie, że trzeba się tu trochę wykazać, poszperać - nie wszystko pokaże nam się w formie wskaźnika na mapie. I bardzo dobrze. Podobnie jest z szukaniem prawie 300 zagadek Riddlera. Czasami trafisz na nie przypadkowo - a jak chcesz mieć znaczki na mapie, to musisz najpierw dopaść informatorów. Tak, ich też trzeba znaleźć samemu.
Nowością w serii jest element zręcznościowej ścigałki i strzelaniny. Wszystko dzięki temu, że do gry dodano Batmobil. Futurystyczny bryko-czołg zajmuje sporo czasu gry, być może nawet nieco za dużo. Ale znalazłem na to radę: chociaż generalnie Batmobilem można się poruszać po mapie znacznie szybciej, wybierałem jednak szybowanie nad miastem "w starym stylu" i nie czułem przesytu, dominacji tego elementu nad innymi. Sekwencje pościgów i wyścigów są absolutnie szalone, czasami aż za bardzo dla mnie, osoby, przyzwyczajonej do "grzecznej" jazdy po torze.
O oprawie wspominałem, jest bardziej kolorowo niż w poprzednich częściach, pada deszcz i chociaż to cały czas ten sam silnik grficzny, to programiści wycisnęli z niego - dzięki też większej mocy obliczeniowej nowych konsol - ostatnie soki. Muzyka jest absolutnie odpowiednia do klimatu walki ze złem w komiksowych klimatach, Nick Arundel zasłużył na pochwałę. Podobnie jak aktorzy podkładający głosy postaciom - to absolutny top i wzór do naśladowania.
Osobny akapit należy się opowieści w Batman: Arkham Knight. Zwróciłbym uwagę nawet nie tyle na sam scenariusz - w mojej opinii naprawdę bardzo fajny - ile na sposób wplecenia w niego wszystkich tych dodatkowych aktywności. Bolączką niektórych sandboxów, o czym nie raz wspominałem, jest to, że w pogoni za dodatkowymi misjami łatwo stracić z oczu główną historię. Ba, wręcz zapomnieć, co tam się działo. Ale nie w Batman: Arkham Knight: przedstawione uniwersum jest spójne i ani przez chwilę, nawet w pogoni za znajdźkami, nie straciłem z oczu głównego celu misji Batmana w walce ze Strachem na Wróble i tytułowym Rycerzem Arkham.
I wiecie co - plan jest taki: teraz odpalam sobie po kolei: Batman: Arkham Asylum, Arkham City, Arkham Origins (które jest całkiem fajne, nie dajcie wiary hejterom), platformówkowe Orgins Blackgate i wreszcie finalne Arkham Knight. Jak czas pozwoli... Jeżeli zaś nie graliście jeszcze w żadną wyżej wymienioną grę - to wiecie co robić w wakacje. A dla twórców gry Batman: Arkham Knight - rzęsiste oklaski...
Zobacz także
2013-10-25, godz. 10:42
[25.10.2013] NBA 2K14
No to się porobiło - Giermasz bierze się za koszykówkę... Jeżeli chcecie porównania do poprzedniej części - bo to przecież seria - to tego nie będzie, bo nie graliśmy... Bo my w ogóle z grami sportowymi raczej nie mamy po drodze..…
» więcej
2013-10-20, godz. 16:00
[18.10.2013] Heroes of Might and Magic III (1999r.)
Nie znamy gry, która żyłaby równie długo. Żadna z poprzedniczek, ani następczyń nie powtórzyła sukcesu trzeciej części sagi, która na półkach sklepowych pojawiła się 14 lat temu. Gra firmy 3DO Heroes of Might and Magic III…
» więcej
2013-10-18, godz. 18:21
[18.10.2013] Wyzysk i technologiczne gadżety
Czy wiedzieliście, że w chińskiej fabryce, która produkuje nowe Playstation 4 wykorzystywano darmową, wielogodzinną pracę studentów? Dodajmy, że w tym samym zakładzie produkowano też urządzenia Apple... Nasz ekspert od nowych technologii…
» więcej
2013-10-18, godz. 18:15
[18.10.2013] The Wolf Among Us: odcinek I "Faith"
Telltale Games uderza po raz drugi: po znakomitym The Walking Dead, mamy kolejną przygodówkę, również opartą na komiksowej serii. Wzorem poprzedniego tytułu, tutaj także dostaniemy osobno pięć odcinków, w sklepach cyfrowych właśnie…
» więcej
2013-10-18, godz. 18:07
[18.10.2013] Dragon's Crown
"Nie ważne co mówią, byleby mówili" - ciekawe, czy z takiego założenia wyszli Japończycy z Vanillaware, gdy projektowali postacie w Dragon's Crown. Emocje graczy wzbudziły zwłaszcza te żeńskie, taka dajmy na to czarodziejka:…
» więcej
2013-10-18, godz. 17:58
[18.10.2013] Przegląd tygodnia
Dlaczego Ubisoft przesunął wielce wyczekiwaną premierę Watch Dogs? Firma tłumaczy, że "podjęła tę trudną decyzję w trosce o najwyższą jakość gry". Wiele osób żałuje, my wolimy później, ale dostać coś dopracowanego. A…
» więcej
2013-10-18, godz. 17:40
[18.10.2013] Lustereczko, powiedz przecie, bla bla bla...
W tytule audycji małe nawiązanie do świata bajek dla dorosłych, posłuchajcie programu, wszystko się wyjaśni. I przyznajemy: czujemy się po prostu rozpieszczani przez twórców gier. Dzisiaj w Giermaszu dwie świetne produkcje: Dragon's…
» więcej
2013-10-18, godz. 08:30
[18.10.2013] The Wolf Among Us: odcinek I "Faith"
Telltale Games uderza po raz drugi: po znakomitym The Walking Dead, mamy kolejną przygodówkę, również opartą na komiksowej serii. Wzorem poprzedniego tytułu, tutaj także dostaniemy osobno pięć odcinków, w sklepach cyfrowych właśnie…
» więcej
2013-10-18, godz. 07:39
[18.10.2013] Dragon's Crown
"Nie ważne co mówią, byleby mówili" - ciekawe, czy z takiego założenia wyszli Japończycy z Vanillaware, gdy projektowali postacie w Dragon's Crown. Emocje graczy wzbudziły zwłaszcza te żeńskie, taka dajmy na to czarodziejka:…
» więcej
2013-10-11, godz. 18:06
[11.10.2013] Beyond: Two Souls
Beyond: Two Souls trudno oceniać tylko w kategorii gry. To przede wszystkim filmowa przygoda, z udziałem dwóch gwiazd Hollywood - Ellen Page i Willema Dafoe. Oczywiście są też elementy, które z grami mają jak najbardziej wiele wspólnego…
» więcej