Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy Electronic Arts Polska.
Dokładnie 10 lat temu fani uniwersum Gwiezdnych Wojen zagrywali się w Star Wars: Battlefront, by w roku 2015 gra powróciła i natychmiast zdobyła serwery na całym świecie. Na wstępie muszę przyznać wprost. To raczej nie jest gra dla psychofanów Battlefielda, Call of Duty czy Counter-Strike'a. EA DICE postawiło na przystępność, by każdy, niekoniecznie zaprawiony w sieciowych bojach weteran, mógł szybko się odnaleźć i czerpać garściami przyjemność z obcowania z uniwersum Gwiezdnych Wojen. Dla wyjadaczy jest to opcja, dla fanów pozycja obowiązkowa. A jak wypadło Star Wars: Battlefront z 2015 roku?
Z sieciowymi strzelaninami mam problem. Praca, obowiązki ojca i męża oraz inne zainteresowania skrajnie ograniczają mi możliwości grania non stop przez kilka godzin. Zastanawiałem się, jak to będzie z Star Wars: Battlefront. Włożyłem płytę i już podczas instalacji gry mogłem Darth Vaderem wycinać w pień rebelianckie mięso armatnie. Miałem odpalić grę na chwilę, zobaczyć tylko co i jak, a poszedłem spać sześć godzin później. Następnego dnia scenariusz był podobny, kolejnego też i następnego.... Mimo, że jestem fanem uniwersum, lubię też strzelaniny, nie sądziłem, że Star Wars: Battlefront tak bardzo mnie pochłonie.
Tryby dla pojedynczego gracza można by praktycznie przemilczeć. Sieciowa strzelanina z widoku pierwszej lub trzeciej osoby, jaką jest Star Wars: Battlefront, fabułę traktuje jako zło konieczne. Jest przydatny samouczek, bo do opanowania są chociażby pojazdy latające i kroczące. Jest też możliwość rozegrania partyjki z kumplem lub komputerem i to nawet na dzielonym ekranie. Za to EA Dice należą się brawa. I to w sumie tyle, jesli chodzi o nazwijmy to tryby fabularne, posiadające tak naprawdę strzępki fabuły. Przyszedł czas na danie główne czyli rozgrywki sieciowe.
Dziewięć dostępnych trybów gry podzieliłbym na dwie najważniejsze grupy. Te w które się gra i te dodatkowe, do których zagląda się tylko z ciekawości. Star Wars: Battlefront to przede wszystkim Supremacja i znany z bety Atak AT-AT, gdzie 40 graczy walczy o przetrwanie. Najwięcej dzieje się w tym drugim, gdyż można w nim zasiąść za sterami robotów kroczących lub też podbijać podniebne przestworza. Przy odrobinie szczęścia można też wcielić się w bohatera specjalnego - Hana Solo, Luke'a Skywalkera czy księżniczkę Leię lub po ciemnej stronie mocy Bobę Fetta, Dartha Vadera i Imperatora.
Jest to pewna odskocznia, choć przyznaję, że najlepiej grało mi się postaciami strzelającymi. Właśnie dla nich dedykowane są dwa kolejne tryby - Łowy na Bohatera oraz Bohaterowie i Złoczyńcy. Niestety wypadają one średnio. W pierwszym grupa graczy próbuje zabić główną postać, a ten kto go wykończy wciela się w jego skórę. W drugim jest to pojedynek wszystkich bohaterów, uzupełnionych mięsem armatnim w postaci zwykłych żołnierzy. Oba tryby niestety dość szybko się nudzą.
Star Wars: Battlefront uzupełnia tryb podniebnych pojedynków Eskadra oraz naziemna walka dwóch stron - Potyczka. Oba dla dwóch drużyn po 10 graczy w każdej. Tak jak latanie X-Wingiem czy Tie Fighterem mnie nudziło, tak zmagania ze zwykłymi żołnierzami odpalałem dość często. Całość uzupełnia wykradanie Ładunków, przejmowanie kapsuł w trybie Strefa Zrzutu czy Pogoń za Driodami - zagrałem kilka razy i wymazałem z pamięci.
Pomysłowo rozwiązano sprawę uzbrojenia. Broni jest niewiele, odkrywa się je z czasem wraz ze zdobywanymi kredytami, ale blastery odczuwalnie różnią się od siebie. Są też karty, umożliwiające czasowe dysponowanie dodatkowym uzbrojeniem lub umiejętnościami. Podczas walki dostępne są tylko trzy rodzaje, więc trzeba dokładnie przemyśleć wybór granatu, broni wspomagającej czy sprawności. Zwłaszcza te ostatnie dają sporą przewagę, od czasowego nieprzegrzewania się broni - bo w blasterach amunicji przecież brak - poprzez lepszą celność, strzały przenikające osłony czy też przydatnego jetpacka. Jest ich kilkadziesiąt i każdy na zasadzie prób znajdzie swoje ulubione zestawy.
Plusem nowej odsłony Gwiezdnych Wojen są pełne serwery, duża ilość akcji, tempo i świetnie wykonana oprawa graficzna i muzyczna. Czy to zalesiony księżyc Endor, śnieżna baza na planecie Hoth czy pustynna Tatooine, wszystko wygląda olśniewająco. Map co prawda jest niewiele, ale na początku grudnia EA Dice dorzuca kolejną planetę – Jakku.
Co prawda narzekam, że w Star Wars: Battlefront respawny - czyli pojawianie się gracza na mapie - są kulawe, gdyż gra potrafi wyrzucić gracza na sam koniec lokacji, gdy akcja jest na samym jej początku. Do tego totalny chaos przeprowadzanych akcji - każdy gracz sobie blaster skrobie, ale i tak jest świetnie. Dawno nie grywałem w sieciowe strzelaniny i muszę przyznać, że nowa odsłona Battlefronta jest po prostu rewelacyjna. Katuję ją codziennie, od dnia premiery i wciąż mi się nie nudzi. Jeśli więc jesteś fanem przyjemnych, niewymagających bycia weteranem gatunku strzelanin i do tego uwielbiasz to uniwersum, nie zastanawiaj się ani chwili. A ja lecę rozegrać jeszcze jedną partyjkę, nim Andrzej wlepi mi kolejną grę do recenzji.
Pju, pju, pju...
Zobacz także
2016-01-15, godz. 11:10
[16.01.2016] "Podglądany, podglądana"
Tym razem sporo wiadomości i plotek dotyczących branży smartfonów. Wiadomo na przykład, że zamiast Motoroli będzie Moto - nam się bardziej kojarzy to z motoryzacją, ale producent ma nadzieję, że rebranding przyniesie rezultaty…
» więcej
2016-01-15, godz. 10:52
[16.01.2015] Giermasz #175 - Czas na indyka
Trzy recenzje, trzy gry niezależne, niezbyt drogie i - warte uwagi. Chaos Reborn ograła gościnnie dziennikarka Agata Hawrylczuk. Nie pierwszy raz zmierzyła się z tematem gier strategicznych czy turowych, recenzowana produkcja godna jest…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:31
[16.01.2016] Przegląd tygodnia
Najpierw było zdziwienie, później niedowierzanie i na końcu - jak to w necie - lekki hejt: "no po prostu wstydu nie mają żeby tak zdzierać kasę z fanów". A fani, jak to fani, nie przejmując się gadaniem, popędzili do sklepów i…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:29
[16.01.2016] Chaos Reborn [Mac]
Chaos odrodzony... "Chaos Reborn"... Julian Gollop, brytyjski twórca m.in. X-COM przy pomocy finansowania społecznościowego wskrzesił swoją grę z 1985 roku "Chaos: The Battle of Wizards". Dostaliśmy strategię turową w świecie magów…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:28
[16.01.2016] Underrail [PC]
O Matko! Jaki trafił mnie zaszczyt... Recenzuję najnowszą część Fallouta. A nie, czekaj... Gdzie trójwymiar? Gdzie widzenie z pierwszej osoby? Co tu robi znowu rzut izometryczny? Tak to przynajmniej wygląda na początku. Niektórzy…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:27
[16.01.2016] Red Game Without A Great Name [PC]
Tytuł gry czasami powstaje na samym końcu jej tworzenia. Przynajmniej tak musiało być z polskim Red Game Without a Great Name od studia iFun4all. Tak, gra jest czerwona - i chodzi nie tylko o jej wygląd, ale też o kolor emocji, które…
» więcej
2016-01-08, godz. 20:02
[09.01.2016] Flower Power
W nowych technologiach nie ma ani chwili przestoju - ledwo rozpoczął się nowy rok, a już poważna, znana i duża impreza targowa w USA, czyli oczywiście CES. Oczywiście - bo jak zawsze nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis bardzo…
» więcej
2016-01-08, godz. 20:02
GIERMASZ 2016, styczeń
» więcej
2016-01-08, godz. 19:44
[09.01.2016] Idź za białym królikiem
W pierwszej części tego wydania naszego kącika o polskich grach posłuchacie rozmowy Michała Króla z Pawłem Gajdą, project managerem Carbon Studio, które tworzy niezmiernie ciekawie się zapowiadającą produkcję z użyciem wirtualnych…
» więcej
2016-01-08, godz. 19:43
GIERMASZ 2016, styczeń
» więcej