Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Nie ma lekko na Dzikim Zachodzie. To nie „easy west” - to Hard West. I nie ma, że przewieziemy sobie kilka taborów, wypłuczemy trochę złota, pojawią się saloony i już można ochoczo z rewolwerem i w ostrogach pojedynkować się w samo południe powoli przeżuwając tytoń. Ten Dziki Zachód jest mroczny, krwawy, okrutny, brudny i pełen zabobonów. Nikt nie jest „czysty” a rdzenni Amerykanie to nie tańczący przy ognisku miłośnicy przyrody wśród których przechadzają się tłumy Pokahontaz. Panie i panowie, o to przedstawiamy udaną polską strategię turową Hard West. Co prawda do ideału z XCOM nieco brakuje, ale ta polska produkcja zyskuje tym, że to po prostu jednak nieco inna gra.

Grę do recenzji dostaliśmy od internetowego sklepu gog.com
GIERMASZ-Recenzja Hard West

W Hard West dostajemy turową strategię. Dodałabym, że z elementami RPG ale jest ich niewiele i nie ma co się nastawiać. To strategia, strategia i jeszcze raz turowa. I to całkiem niezła.

Miłośnicy XCOM poczują się w Hard West jak w domu. Co prawda w domu prapradziadów zza wielkiej wody ale w gruncie rzeczy robiących to samo - walczących o dobrą osłonę i drogę do oskrzydlenia przeciwnika. Jednak różnic między tymi grami jest tyle co podobieństw.

W Hard West mamy do czynienia z tym, z czym wiele tytułów sobie zupełnie nie radzi - dobrym, intrygującym, nieoczywistym scenariuszem. Do tego jeszcze wachlarz bardzo mocno zindywidualizowanych postaci. Tu nie ma dobierania drużyny według klucza - snajper, zwiadowca, medyk i ktoś z armatą. To z kim pójdziesz walczyć zależy od twoich wyborów w fabule a nie aktualnego widzimisię. Co więcej, twoi najlepsi kumple mogą cię zdradzić albo zostawić tak po prostu bo znajdą sobie lepsze zajęcie.

Do tego Hard West jest naładowane takimi małymi akcentami z innych gatunków. Tu zagadka do rozwiązania, tu jakieś karty. Takie szpileczki. Ktoś mógłby nazwać je brakiem konsekwencji, ale szczerze? To, czego nigdy nie za wiele w grach, to interesujące zwroty akcji i zróżnicowana rozgrywka. Nagle da się rykoszetem trafić przeciwnika? Super. Osada wymaga kilku minut polowań i leczenia złamanych kości? Czemu nie. Spotkanie z aligatorem przy wypłukiwaniu złota nie skończyło się dobrze? Plany na następną bitwę trzeba będzie nieco przesunąć.

Grając w Hard West, pomimo tego, że nie mamy do czynienia z otwartym światem i ścieżką rozwoju dla bohaterów, odnosi się wrażenie, że bardzo dużo zależy od naszych decyzji. Może to i iluzja ale jaka piękna.

A a propos piękna. Jeżeli macie sprzęt, który udźwignie najwyższe ustawienia graficzne to gwarantuję, że będziecie zadowoleni. Miejsca, w których przychodzi nam walczyć są zaprojektowane tak, że czasami miałam ochotę schować rewolwery w kaburę i przejść się po okolicy. Co więcej w otoczeniu nie tylko osłony i wysokość terenu mają wpływ na walkę.

Im więcej czasu spędzicie w tej grze tym więcej ciekawych opcji sami odkryjecie. Takich jak np. możliwość ustawienia się tak, żeby słońce oślepiło nam przeciwnika czy podkręcanie kuli. I to jest coś co odróżnia dobrą strategię turową od niedobrej strategii turowej. Z pozoru proste koszenie przeciwników może zmienić się w strategiczne wyzwanie, w trakcie którego na myśleniu spędzamy 10 razy więcej czasu niż na samych ruchach. I to się nazywa strategia. Pokonanie 15 przeciwników bez zadraśnięcia? Spróbujcie. Nie będzie łatwo ale jak już się uda poczujecie się jakbyście podbili Azję scyzorykiem.

No dobrze, to gdzie są minusy. Oczywiście bugi. Te momenty gdy traficie na błędne koło, w którym jak w warcabach. Krok w przód, krok w tył. Przeciwnik podobnie, żadne nie ma szansy na zadanie obrażeń i wiadomo, że trzeba się wystawić na odstrzał bo to nigdy się nie skończy. Poza tym, sztuczna inteligencja. O ile "nasi" są świetnie stworzeni, zróżnicowani, zapamiętywalni o tyle nasi przeciwnicy nie bardzo. Odnoszę wrażenie, że poza kilkoma wyjątkami różnią się tylko ilością punktów życia ale też nieznacznie. Co więcej, nie grzeszą inteligencją i są dość przewidywalni.

No i największy minus. Przy grze z tak dobrą kampanią pozostaje niedosyt. Jej przejście zajmuje kilka-kilkanaście godzin więc przydałyby się inne tryby rozgrywki. Jakiekolwiek pole do popisu. Rozumiem, że to gra powstała z finansowania społecznościowego i trudno po niej oczekiwać, że zajmie nam tyle czasu co Skyrim ale jakikolwiek single czy mulitplayer bardzo by się przydał.

Hard West to bardzo dobry dodatek do wachlarza świetnych polskich gier podbijających świat. Jeżeli nie możecie się już doczekać XCOM 2 i szukacie czegoś z wciągającym klimatem to tutaj znajdziecie go sporo.

Polecam.

Zobacz także

2015-03-20, godz. 11:56 [21.03.2015] DmC: Devil May Cry Definitive Edition [PS4] Remastery, reedycje - te słowa na "er" już dawno zagościły w słownikach graczy. Czasami robione "na odczepnego", ale jednak w większości przypadków są świetną okazją na ogranie znakomitych tytułów, gdy z jakiś powodów nie zrobiliśmy… » więcej 2015-03-20, godz. 11:30 [21.03.2015] Giermasz #132 - Czarnoksiężnik z krainy demonów i aniołów Na początek obiecana już wcześniej recenzja bardzo dobrej przygodówki point'n'click The Book of Unwritten Tales 2 - Jarek Gowin nie może się nachwalić tej bardzo zabawnej produkcji. W tym Giermaszu dwie recenzje - opowiadamy… » więcej 2015-03-20, godz. 11:01 [21.03.2015] Pitfall! (1982 r.) Ta gra jest tak stara, że już w latach 90. doczekała się remake'u. Pierwsza wersja "Pitfalla" wyszła w latach 80-tych. Druga, z dopiskiem "The Mayan Adventure", o której teraz mówię, to produkcja z 1994 roku. Pitfall!, platformówka… » więcej 2015-03-20, godz. 11:00 [21.03.2015] The Book of Unwritten Tales 2 [PC] To kolejny przykład na to, że sprawdzone rozwiązania i czerpanie pełnymi garściami z dobrych wzorów - w rozsądnych ilościach - to prawie gotowa recepta na udaną grę. Prawie, bo do tego trzeba dołożyć jeszcze twórców z dobrym… » więcej 2015-03-20, godz. 10:55 [21.03.2015] The Book of Unwritten Tales 2 [PC] To kolejny przykład na to, że sprawdzone rozwiązania i czerpanie pełnymi garściami z dobrych wzorów - w rozsądnych ilościach - to prawie gotowa recepta na udaną grę. Prawie, bo do tego trzeba dołożyć jeszcze twórców z dobrym… » więcej 2015-03-19, godz. 12:10 [21.03.2015] DmC: Devil May Cry Definitive Edition [PS4] Remastery, reedycje - te słowa na "er" już dawno zagościły w słownikach graczy. Czasami robione "na odczepnego", ale jednak w większości przypadków są świetną okazją na ogranie znakomitych tytułów, gdy z jakiś powodów nie zrobiliśmy… » więcej 2015-03-19, godz. 12:07 [21.03.2015] DmC: Devil May Cry Definitive Edition [PS4] Remastery, reedycje - te słowa na "er" już dawno zagościły w słownikach graczy. Czasami robione "na odczepnego", ale jednak w większości przypadków są świetną okazją na ogranie znakomitych tytułów, gdy z jakiś powodów nie zrobiliśmy… » więcej 2015-03-19, godz. 12:00 [21.03.2015] Przegląd tygodnia Piekło zamarzło - bo firma, która dotychczas strzegła swoich drogocennych marek jak oczka w głowie i wypuszczała kolejne produkcje tylko na swój sprzęt, ogłosiła, że będą też gry na smartfony. A mowa o Nintendo: japoński gigant… » więcej 2015-03-13, godz. 17:52 [14.03.2015] Masz ku chwale! Nagroda brytyjskiego przemysłu rozrywkowego dla Zaginięcia Ethana Cartera! Gra zgarnęła statuetkę BAFTA. Do tego Dying Light dalej świetnie się sprzedaje na przykład w USA. A cały świat czeka na jakiekolwiek materiały z Wiedźmina… » więcej 2015-03-13, godz. 16:05 [14.03.2015] Tormentum: Dark Sorrow [PC] Mam propozycję: jeżeli po przeczytaniu tej recenzji zainteresuje was gra Tormentum: Dark Sorrow, to spróbujcie tak zaplanować sobie czas z tą produkcją, żeby skończyć ją w jedną noc. Bo nie jest jakoś przesadnie długa, a wydaje… » więcej
534535536537538539540