Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
Jeżeli mieliście okazję zetknąć się z XCOM: Enemy Within lub Enemy Unknown to podejrzewam, że XCOM 2 już macie lub zaraz będziecie mieć. Od zamierzchłych czasów Heroes of Might and Magic III niewiele było strategii turowych, które wywoływałyby takie uzależnienie jak te tytuły. Jeżeli jakoś ominęła Was ta przyjemność to... nie kupujcie XCOM 2. Dlaczego? Dlatego, że to jest gra stworzona dla jej fanów. Nawet poziom "żółtodziób" jest w niej wyzwaniem a dla faktycznych "żółtodziobów" będzie frustrującą męczarnią. Sięgnijcie po poprzednie części. Poważnie. Nie pożałujecie.
Akcja XCOM 2 rozgrywa się 20 lat po wielkiej wojnie z "jedynki". Kosmici zadomowili się na Ziemi, wprowadzili swój reżim i twierdzą, że to dla dobra ludzkości. Jest jednak grupa rebeliantów, której nie bardzo się to podoba a w niej nasz dobry znajomy "Centrala", który był w trakcie wojny naszym zastępcą i doradcą. Dzięki zdobytym informacjom "Centrala" włamuje się do pomieszczenia obcych i wykrada człowieka w dziwnym kombinezonie. To my - dowódca. Nasz główny naukowiec wyciąga potem coś z naszej głowy i zaczynamy partyzanckie powstanie werbując kolejnych żołnierzy (tym razem znamy ich biografie, nie zawsze szlachetne, i możliwości modyfikacji wyglądu jest znacznie więcej), odkrywając nowe technologie, rozbudowując naszą latającą bazę i siejąc zamęt w szeregach wroga.
W XCOM 2 to my jesteśmy po stronie atakującej. Dzięki czemu mamy często do dyspozycji element zaskoczenia - w wielu misjach na początku działamy w ukryciu co daje możliwość wciągnięcia wroga w zasadzkę. Tym razem jesteśmy też rebeliantami i przy ograniczonych zasobach próbujemy obalić już bardzo dobrze zorganizowanego tyrana więc czasu jest niewiele, pieniędzy i sprzętu jeszcze mniej i nie raz trzeba będzie podjąć trudną decyzję i skazać kogoś na rzeź. Nie da się ocalić wszystkich na raz a XCOM 2 nie prowadzi nas za rączkę ani nie rozpieszcza. Jak tylko poczujemy się komfortowo we własnej bazie zaraz zdarzy się coś co zburzy nam cały porządek. Nie ma obijania się i skupiania na tworzeniu perfekcyjnej broni dla małej grupy naszych ulubionych żołnierzy - tu trzeba walczyć, ciągle szkodzić okupantowi, zdobywać nowe informacje, wypełniać główne zadania bo za każdy moment takiego "komfortu" przyjdzie nam słono płacić.
Oczywiście sednem XCOM 2 są poszczególne misje, w których nasz złożony z 4-6 żołnierzy różnych specjalizacji oddział staje w szranki z (zazwyczaj znacznie większą) grupą kosmitów i mutantów. Czasami celem jest uratowanie cywilów, czasami odbicie VIPa. Czasami zdobycie informacji lub rozbrojenie bomby. Znacznie częściej niż w poprzedniej części ogranicza nas liczba tur. Mamy też do dyspozycji bardziej zróżnicowany teren i więcej rodzajów map. Tutaj osłona to nie jest tylko sugestia - odsłonięcie się na polu walki to właściwie samobójstwo. 90% szansy na trafienie nie znaczy, że na pewno trafimy. Z drugiej strony 10% szansy to niekoniecznie pudło. Planowanie, myślenie, szukanie możliwości oraz znajomość umiejętności i wyposażenia naszych żołnierzy to podstawa udanej misji. Przy okazji też podstawa całej gry. Szarżowanie najczęściej kończy się bardzo źle. Jeżeli lubicie wpadać na pole walki po to, żeby z okrzykiem "Hurrraaa!" seryjnie kosić setki przeciwników to do XCOM 2 nie podchodźcie. Zbije Was po łapkach jak belfer niegrzecznego uczniaka.
Z drugiej strony uważne i przemyślane granie szybko nam się opłaci. Zobaczyć stworzonych przez siebie żołnierzy na hologramowych plakatach w mieście jako poszukiwanych przestępców? Bezcenne. Ustrzelić w końcu wroga, który nie dość, że się teleportuje i grupowo wyrządza olbrzymie szkody to jeszcze na dodatek w każdej turze regeneruje zdrowie? Mniam. Teraz możemy ulepszać broń za pomocą znalezionych dodatków: celowników, ładownic, magazynków. Jeżeli rozgryziecie dobre połączenie sprzętu z umiejętnościami to okaże się, że możecie na polu walki zdziałać cuda.
Jedno ostrzeżenie - do odpalenia XCOM 2 potrzebna Wam będzie porządna karta graficzna. Nie bez powodu. Detale na mapie są nie dość, że szalenie precyzyjne to jeszcze bardzo ważne dla rozgrywki. Wychodzicie do przeciwnika z lasu? Drzewa to świetna zasłona ale też jak w rzeczywistości - mogą nieźle przesłonić widok. Graficznie twórcy XCOM 2 skupili się na tych elementach, które są ważne w praktyce. To nie znaczy, że z estetyką czy wyglądem postaci jest coś nie tak. Tu też jest postęp ale najwięcej włożonej pracy widać "w akcji". Kolejne strzały w trybie warty gdy w zwolnionym tempie obserwujemy kule dosięgające zeskakującego z budynku mutanta wyglądają bajecznie.
Czy wobec tego jest coś "nie tak" w XCOM 2? Niby tak. "Niby" ponieważ takie wady jak brak strategicznego widoku z lotu ptaka czy uciążliwość ewakuowania żołnierzy jeden po drugim są już rozwiązane odpowiednimi "modami". Wystarczy wybrać opcję "Warsztat" przed rozpoczęciem gry i sprawa załatwiona a jeszcze czekają na nas dodatkowe specjalizacje żołnierzy, głos Geralta czy Arniego, całe mnóstwo uniformów czy broń w kształcie... pieska chihuahua.
XCOM 2 to wyzwanie. Dłuższe, ciekawsze i jeszcze bardziej ekscytujące niż jego poprzednia część. Do odkrycia jest potężny wachlarz możliwości strategicznych. Spotykamy swoich "starych znajomych" ale większych i mocniejszych. Przygotujcie się na dużo "wow", "o rany boskie" i "jak ja niby mam to przejść?". Do tej gry twórcy powinni dodać w zestawie jeszcze wiaderko z kawą i L4.
Zobacz także
2015-09-18, godz. 15:04
[19.09.2015] Mad Max [PS4]
Uwielbiam sandboxy czyli gry z otwartym światem, mimo że wymagają olbrzymiej ilości czasu, którego po prostu nie mam. Gdy dowiedziałem się, że w moje ręce wpadnie Mad Max od Avalanche Studios - zawyłem z zachwytu. W końcu to oni…
» więcej
2015-09-18, godz. 13:30
[19.09.2015] Carmageddon (1997 r.)
Rok 1997 zapisał się krwawymi zgłoskami w historii gier komputerowych. Właśnie wtedy studio Stainless Games wypuściło w świat pierwszą grę z serii brutalnych wyścigów samochodowych. Od tego momentu już nic nie było takie same..…
» więcej
2015-09-18, godz. 13:26
[19.09.2015] Przegląd tygodnia
YES YES YES!!! - na Tokio Game Show Sony oficjalnie zapowiedziało premierę dużego dodatku fabularnego do Bloodborne. W The Old Hunters zagramy jeszcze w tym roku, 24 listopada. Sama gra, ekskluzywna dla PlayStation 4, sprzedała się w…
» więcej
2015-09-18, godz. 12:37
[19.09.2015] Telewizor za pół miliona
Tym razem już normalnie, w studiu - ale i nie zabrakło nawiązań do ubiegłotygodniowej wizyty na targach IFA w Berlinie. Radek Lis, nasz ekspert od nowych technologii, uświadomił nam, że w stolicy Niemiec staliśmy tuż przy i dotykaliśmy…
» więcej
2015-09-18, godz. 12:34
[19.09.2015] Z wizytą na targach IFA w Berlinie
Giermasz z 19 września w całości poświęciliśmy nowym technologiom. Zresztą, targi IFA w Berlinie, jedną z największych w Europie imprez z elektroniką rozrywkową, odwiedziliśmy nie pierwszy raz. Jak było? Posłuchajcie programu…
» więcej
2015-09-18, godz. 12:10
[19.09.2015] Metal Gear Solid V: The Phatom Pain [PC]
Dawno nie grałem w taką grę. Ba, chyba nigdy nie grałem w taką grę. Może ktoś zarzuci mi niewiedzę, ale nie przypominam sobie sandboxa w takim klimacie. A przecież to ostatnio bardzo popularny gatunek. Sandbox-gra "piaskownica" z…
» więcej
2015-09-18, godz. 11:59
[19.09.2015] Giermasz #158 - Giermasz Sandbox Edition
Jeżeli uważnie słuchaliście poprzednich Giermaszy, to recenzje w tej audycji nie są zaskoczeniem. A jeżeli nie - wystarczy zerknąć na tytuł: gry z otwartym światem są bardzo popularne, w tym Giermaszu dwie produkcje nastawione na…
» więcej
2015-09-18, godz. 11:30
[19.09.2015] Metal Gear Solid V: The Phatom Pain [PC]
Dawno nie grałem w taką grę. Ba, chyba nigdy nie grałem w taką grę. Może ktoś zarzuci mi niewiedzę, ale nie przypominam sobie sandboxa w takim klimacie. A przecież to ostatnio bardzo popularny gatunek. Sandbox-gra "piaskownica" z…
» więcej
2015-09-18, godz. 11:27
[19.09.2015] Metal Gear Solid V: The Phatom Pain [PC]
Dawno nie grałem w taką grę. Ba, chyba nigdy nie grałem w taką grę. Może ktoś zarzuci mi niewiedzę, ale nie przypominam sobie sandboxa w takim klimacie. A przecież to ostatnio bardzo popularny gatunek. Sandbox-gra "piaskownica" z…
» więcej
2015-09-11, godz. 22:25
[12.09.2015] Byliśmy na targach IFA Berlin 2015 [ZDJĘCIA]
Zdjęcia zrobił Andrzej Kutys, naszej relacji posłuchacie w Giermaszu z 12 września 2015, polecamy oczywiście film który nakręcił i zmontował Radek Lis
» więcej