Grę do recenzji dostaliśmy od sklepu internetowego GOG.COM
Jeżeli graliście już w poprzednie części Samorost, albo chociaż w stworzone przez to samo czeskie studio Machinarium to pewnie nie będziecie specjalnie zaskoczeni. Ten przygodowy point-and-click opierający się na rozwiązywaniu logicznych łamigłówek w gruncie rzeczy polega na głowieniu się nad tylko sporadycznie logicznymi zagadkami w stałym poczuciu abstrakcji, surrealizmu i absurdu.
Różnica polega na tym, że teraz jest jeszcze trudniej. Czym innym jest frustracja wywołana 40stą śmiercią z rzędu w Dark Souls a zupełnie czym innym frustracja gdy wiesz, że gdzieś na kilku ekranach czai się rozwiązanie jakiegoś absurdalnego problemu ale znalezienie go bez jakiejkolwiek podpowiedzi sprawia, że chcesz zamiast klikania w śpiewające włochate larwy sięgnąć po młotek. Czego oczywiście nie robisz bo ta gra jest zbyt piękna żeby naruszać choćby jej piksel. A jak już uda się wypocić z siebie rozwiązanie tej łamigłówki to nadal nie wiesz o co właściwie chodziło...
Gorzej, Samorst 3 ma jeszcze dodatkowo tendencję do zwodzenia na manowce. Podsuwania elementów, które wcale nie przydają się do przejścia dalej. Ale SĄ! A jak w point and clicku coś JEST i da się to KLIKNĄĆ to musi do czegoś służyć prawda? Otóż nieprawda. Nie tutaj. Samorost 3 w teori jest krótką grą ale w praktyce wydłuża się o wiele godzin bo nawet honorowe członkostwo w Mensie nie sprawi, że przejdziecie ją za jednym podejściem.
Twórcy Samorst 3 wypracowali już wcześniej swój własny styl w grafice. Niezwykle precyzyjną animację zachwycającą każdym detalem. Granie na małym monitorku to w przypadku tej gry to jak oglądanie filmu 3d w smartfonie. Można, ale po co? Obok tej grafiki nie da się przejść bez zachwytu. Od pierwszej sekundy gry wywołuje same ochy i achy. Przy czym twórcom nadal daleko do rutyny czy powtarzalności. Każdy ekran jest inny. Każdy imponujący.
To samo dzieje się w warstwie dźwiękowej. Celowo nie używam określenia "ścieżka dźwiękowa" bo tu nie chodzi o muzykę. Albo nie tylko o muzykę. Sound design tak jak grafika stoi tu na najwyższym poziomie. Bardzo rzadko spotykanym. I tak jak grafika jest precyzyjny do najdrobniejszego szczegółu. Dlatego życzę Wam udanego odwiedzania małych planet bo naprawdę warto.
I nie wstydźcie się gdy w pewnym momencie poddacie się i jednak sięgniecie po rozwiązanie z YouTube'a - wszyscy to zrobili...
Zobacz także
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Agatha Christie - The ABC Murders [Mac]
Emocje, trzymająca w napięciu akcja, trudne decyzje, łamigłówki spędzające sen z powiek i to podstawowe pytanie: kto zabił? Żadnej z tych rzeczy nie znajdziecie w pierwszej z serii gier opartych na powieściach detektywistycznych…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Trackmania Turbo [PS4]
Nie ma gier idealnych. Są gry idealne na daną okazję. Trackmania Turbo to gra idealna na: - odprężenie - szybką rundkę z kumplami - zabicie czasu, kiedy mamy na przykład pół godziny do wyjścia na jakieś spotkanie.. Ale sprawdza…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] The Division [PS4]
Gdy społeczeństwo upada, my powstajemy. Żyjemy w skomplikowanym świecie, coraz bardziej narażonym na ataki. Zbudowaliśmy domek z kart, wystarczy usunąć jedną, by wszystko rozleciało się w oka mgnieniu. Żyjemy wśród was, jak zwykli…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Giermasz #186 - Jesteśmy Dywizją
To jedna z największych tegorocznych premier: doczekaliśmy się, The Division wylądowało w czytniku giermaszowej konsoli. Sieciową strzelankę w postapokaliptycznym Nowym Jorku ograł Michał Król i - tak, tak - poleca. Posłuchajcie…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Trackmania Turbo [PS4]
Nie ma gier idealnych. Są gry idealne na daną okazję. Trackmania Turbo to gra idealna na: - odprężenie - szybką rundkę z kumplami - zabicie czasu, kiedy mamy na przykład pół godziny do wyjścia na jakieś spotkanie.. Ale sprawdza…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Agatha Christie - The ABC Murders [Mac]
Emocje, trzymająca w napięciu akcja, trudne decyzje, łamigłówki spędzające sen z powiek i to podstawowe pytanie: kto zabił? Żadnej z tych rzeczy nie znajdziecie w pierwszej z serii gier opartych na powieściach detektywistycznych…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Agatha Christie - The ABC Murders [Mac]
Emocje, trzymająca w napięciu akcja, trudne decyzje, łamigłówki spędzające sen z powiek i to podstawowe pytanie: kto zabił? Żadnej z tych rzeczy nie znajdziecie w pierwszej z serii gier opartych na powieściach detektywistycznych…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] The Division [PS4]
Gdy społeczeństwo upada, my powstajemy. Żyjemy w skomplikowanym świecie, coraz bardziej narażonym na ataki. Zbudowaliśmy domek z kart, wystarczy usunąć jedną, by wszystko rozleciało się w oka mgnieniu. Żyjemy wśród was, jak zwykli…
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
GIERMASZ 2016, kwiecień
» więcej
2016-04-02, godz. 06:00
[02.04.2016] Polska smyrana potęga
Michał Król z portalu Graczpospolita.pl ma wieści o tym, jaką popularnością na świecie cieszą się rodzime mobilne tytuły. A cieszą się, oj, cieszą... Oprócz tego mówimy o kontrowersjach wokół polskiego Soviet City. Poza tym…
» więcej