Grę do recenzji dostaliśmy od wydawcy firmy Sony Polska.
Skoro już tyle powiedziano o Uncharted 4: Kres Złodzieja, postaram się streszczać. Tak więc: poprzednie trzy części sprzedawały konsolę Playstation 3. Fantastycznemu studiu Naughty Dog udało się dokonać rzeczy o tyle niesamowitej, że z w sumie ogranych klisz kina akcji - czy kina nowej przygody - udawało się "ulepić" wartkie i niezwykle wciągające opowiastki. Chociaż oczywiście na wydarzenia na ekranie trzeba jednak patrzeć z pewnym "przymrużeniem oka" - tak jak na filmowy pierwowzór, Indianę Jonesa, który na przykład przeżył zanurzenie na zewnątrz łodzi podwodnej - co w realnym świecie możliwe nie jest.
Chłopaki i dziewczyny odpowiedzialne za trzy poprzednie części mają dryg, "magiczny dotyk" - nazwijcie to jak chcecie. Otóż w każdej z tych gier, wliczając oczywiście Uncharted 4: Kres Złodzieja, jest mnóstwo scen które dosłownie zapierają dech w piersiach. To nie tylko wizualnie oszałamiające lokacje, ale także przykładowo kąt nachylenia kamery w dynamicznej scenie, wreszcie, co się z naszym bohaterem w tych miejscach dzieje. Dajmy na to, kilkusetletni kościół zaczyna się walić a my uciekamy w mega efektownej sekwencji biegu nad kilkusetmetrową przepaścią. Pamiętam, jak szczęka opadła mi na podłogę, gdy jako świeżo upieczony konsolowy gracz zobaczyłem coś podobnego w "jedynce". A później było jeszcze lepiej. Chociażby słynne momenty w pociągu w "dwójce", szalony lot samolotem w "trójce" - i to tylko kilka przykładów. Ani słowa o "czwórce" nie powiem, żeby nie zepsuć Wam frajdy, ale - zgadza się: mimo, że już wiele jako gracz na ekranie widziałem, to znowu im się udało, chirurg szczękowy będzie miał robotę. Oj tak, studio Naughty Dog ma dryg...
Dodajmy, że ich gry zawsze wyglądały co najmniej bardzo dobrze. Trylogia na poprzedniej generacji konsol, zwłaszcza "dwójka" i "trójka" były wizytówką PlayStation 3, także niezwykle udana inna ich gra The Last of Us, doskonale zremasterowana na PlayStation 4. Fantastyczna animacja ruchów postaci, wspaniale zaprojektowane i wykonane lokacje, te dynamiczne sceny, o których rozpisywałem się przed chwilą. I co najlepsze - właśnie przebili samych siebie. Uncharted 4: Kres Złodzieja w kategorii przygodowych gier akcji to produkcja wzorcowa. I kropka. Jeżeli chcecie znajomym pokazać moc swojego "Pleja", wiecie co macie zrobić.
Nie chcę wiele pisać o historii. Znowu śledzimy zwariowane przygody Nathana Drake'a. Chociaż, w porównaniu do poprzednich gier, fabułę nieco pogłębiono. Oczywiście bez szaleństw, ale w porównaniu do poprzednich produkcji więcej dowiemy się o bohaterach, ich motywacji czy uczuciach. Przy czym - pamiętajcie o gatunkowych kliszach. Bo czym innym jest wstęp do przygody, gdy Nathan, wydaje się, wiedzie ustabilizowane życie i chce skończyć z awanturnictwem. Ale, pojawia się dawno nie widziany, uznany za zmarłego brat - niezłe ziółko - i, a to niespodzianka, naszego bohatera znowu porywa przygoda. Szok, nikt się tego nie spodziewał... Naturalnie to absolutnie nie jest zarzut! Bo ta przygoda jak zawsze na najwyższych obrotach, niezmiennie macie ochotę dowiedzieć się, co będzie dalej - i jak wspaniałą robotę znowu odwalili projektanci i cała reszta teamu. Będzie bardzo dużo strzelania, wspinania się, uciekania, odkrywania - wszystko naj, naj, naj...
Uncharted 4: Kres Złodzieja to gra świetna dla fanów gatunku, a myślę, że i inni dadzą się przekonać. Nie ma co się zastanawiać, ta produkcja jest warta swojej premierowej ceny. No chyba, że nie graliście jeszcze w poprzednie części. Jeżeli tak, to przewrotnie powiem, że trochę Wam zazdroszczę... Bo wtedy kolejność jest następująca: ogrywacie zremasterowaną trylogię na PlayStation 4 i wtedy Uncharted 4: Kres Złodzieja jako zwieńczenie niesamowitej, pełnej akcji historii.
Zresztą, według zapowiedzi Naughty Dog, nie licząc ogłoszonego już fabularnego dodatku, to już koniec przygód Nathana Drake'a. Trochę mi z tego powodu smutno. Z drugiej strony, zważywszy na wspomniane już tutaj świetne The Last of Us, z nadzieją czekam na ich nowe produkcje. To jedno z najlepszych studiów tworzących gry na świecie. Z Uncharted 4: Kres Złodzieja właśnie dali nam na to kolejny dowód.
Zobacz także
2016-01-22, godz. 18:56
[23.01.2016] Giermasz #176 - Powiew Orientu
Zaczynamy recenzować premierowe produkcje z 2016 roku: na pierwszy ogień idzie niezły platformer z dużą ilością skradania i akcji czyli Assassin's Creed Chronicles: India . Andrzej Kutys ograł i mimo tego, że gra go nie olśniła…
» więcej
2016-01-22, godz. 18:37
[23.01.2016] Dobry początek roku
Wiadomością dnia jest to, że w tym odcinku nie rozmawiamy o Wiedźminie III: Dziki Gon... Ale spokojnie, nie omieszkaliśmy dodać, że "dwójkę" przygód Białego Wilka posiadacze Xboxów dostaną za darmo... Poza tym, zanurzamy się…
» więcej
2016-01-22, godz. 18:25
[23.01.2016] Lecimy w kosmos
Wydawałoby się, że nasz Układ Słoneczny znamy doskonale: jest Ziemia, Mars, Wenus i inne takie. A tymczasem okazało się, że gdzieś tam może być jeszcze zupełnie nowa, nieodkryta planeta. Między innymi o tym opowiada nasz ekspert…
» więcej
2016-01-22, godz. 18:07
[23.01.2016] Assassin's Creed Chronicles: India [PC]
Przyznam, że nie zdarzyło mi się jeszcze pisać recenzji na zasadzie kopiuj-wklej... Ale jeżeli kopiować będę z własnego tekstu, to chyba sam siebie nie pozwę za plagiat? Wszystko przez to, że gdy przeczytałem swoją napisaną w…
» więcej
2016-01-22, godz. 16:51
[23.01.2016] Assassin's Creed Chronicles: India [PC]
Przyznam, że nie zdarzyło mi się jeszcze pisać recenzji na zasadzie kopiuj-wklej... Ale jeżeli kopiować będę z własnego tekstu, to chyba sam siebie nie pozwę za plagiat? Wszystko przez to, że gdy przeczytałem swoją napisaną w…
» więcej
2016-01-22, godz. 16:50
[23.01.2016] Assassin's Creed Chronicles: India [PC]
Przyznam, że nie zdarzyło mi się jeszcze pisać recenzji na zasadzie kopiuj-wklej... Ale jeżeli kopiować będę z własnego tekstu, to chyba sam siebie nie pozwę za plagiat? Wszystko przez to, że gdy przeczytałem swoją napisaną w…
» więcej
2016-01-22, godz. 16:40
[23.01.2016] Pierwsze wrażenia: World of Tanks [PS4]
Dobrze czytacie tytuł: chociaż darmowa sieciowa strzelanka z czołgami w roli głównej od lat rządzi na PC-tach, chociaż już graliśmy w World of Tanks na dwóch generacjach konsoli Xbox, to premiera na najpopularniejszym chyba obecnie…
» więcej
2016-01-22, godz. 12:58
[23.01.2016] Jaguar XJ220 (1993 r.)
Lata 90 to wysyp gier wyścigowych, ale mało które były dedykowane jednej marce czy - jak Jaguar XJ220 - pojedynczemu modelowi auta. Brytyjski producent bardzo chciał mieć w portfolio klasyczny super samochód i kwestią czasu było…
» więcej
2016-01-22, godz. 12:42
[23.01.2016] Przegląd tygodnia
Ręka w górę, kto lubi heavy metal? Nie raz mówiliśmy o tym, że w grach komputerowych grają nam chyba wszystkie możliwe gatunki muzyki, także - ale w zapowiedziana właśnie produkcja Legacy of the Beast będzie oparta głównie o…
» więcej
2016-01-15, godz. 15:07
[16.01.2016] Red Game Without A Great Name [PC]
Tytuł gry czasami powstaje na samym końcu jej tworzenia. Przynajmniej tak musiało być z polskim Red Game Without a Great Name od studia iFun4all. Tak, gra jest czerwona - i chodzi nie tylko o jej wygląd, ale też o kolor emocji, które…
» więcej