Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Cenega.
W czwartej już odsłonie Hearts of Iron twórcy gry ponownie postawili na stary, dobry, aczkolwiek mocno skomplikowany system zarządzania państwem. Jest on nieco odmienny od innych tytułów ze studia Paradox Interactive, w których jesteśmy w stanie niemal całkowicie przemodelować całą mapę Europy. Tutaj gra zmusza nas do skupienia się na rozpędzeniu naszej machiny wojennej, dowodzeniu w czasie walk i uzupełnianiu zapasów. Tutaj po prostu nie możesz dać się zabić - albo wygrasz, albo wrócisz na tarczy.
Hearts of Iron IV od początku stara się bardzo dokładnie odwzorowywać realia II Wojny Światowej. I tak mamy agresywną, przedwojenną politykę Trzeciej Rzeszy i Związku Radzieckiego, biernych i pacyfistycznie nastawionych do jej poczynań Anglików i Francuzów, a także szykującą się na najgorsze Rzeczpospolitą. Mamy także rosnącą w siłę Japonię, która marzy o dominacji na Pacyfiku, a także zajmujące się własnymi sprawami Stany Zjednoczone. Ale nie musimy się ograniczać tylko na tych państwach, bo jeśli tylko chcemy, możemy zagrać np. Brazylią, Peru czy Egiptem.
Historia postępuje bardzo szybko i prędzej czy później wszystkie kraje stają na przeciw siebie. Poziom trudności naszej rozgrywki mocno zależeć będzie od tego, kim zdecydujemy się zagrać.
W zależności jakim krajem zagramy mamy także różne cele, które gwarantują nam odniesienie zwycięstwa. I tak dla Niemców jest to przede wszystkim podbój jak największej liczby państw, rozwój technologii, armii, jak lotnictwo - które umożliwi nam skuteczny podbój Wielkiej Brytanii, czy też kawalerii pancernej, dzięki której flaga trzeciej rzeszy będzie mogła zawisnąć nad Kremlem. Natomiast Wielka Brytania czy USA muszą przede wszystkim powstrzymać państwa osi, Trzecią Rzeszę, Włochy i Japonię, przed całkowitą anihilacją aliantów.
To tak naprawdę w wieeeelkim skrócie, bo wszystko to okraszone jest setką dyplomatycznych decyzji, fortelów, układów i intryg. Ponadto już tradycyjnie musimy skupić się na tym, w jaki sposób chcemy prowadzić nasze państwo. Jaki będzie jego ustrój, w jaki sposób będzie zarządzane, na co wydamy, zazwyczaj niewystarczające fundusze i komu mówiąc kolokwialnie w pierwszej kolejności damy łupnia. A okazji do bitek będzie co nie miara..
Pomówmy też trochę o wyglądzie czwartej już edycji Hearts of Iron. Tutaj moim zdaniem dużo się nie zmieniło. To nadal dość skomplikowany na pierwszy rzut oka interfejs, pełny statystyk, przycisków, liczb i ikon. No i potrzeba ładnych kilku chwil, aby się z nim w miarę zaznajomić. Wielbiciele serii na pewno docenią fakt, że uległ on jedynie delikatnemu upgrade'owi.
Jeśli natomiast mowa o grafice, to gra po prostu wyładniała. Fani na pewno dostrzegą nowe animacje, np podczas ataku nasze postaci na mapie zajmują pozycje, oddają strzały, z armat wydobywa się ogień, a z kolb karabinów dym po wystrzale. Natomiast sama mapa jest bardzo przejrzysta, wiernie odwzorowuje pozycje europejskich miast, krain, rzek, mórz i oceanów. Bardzo fajnie prezentuje się także to w jaki sposób zarządzamy jednostkami na mapie, pozycję naszych wojsk zmieniamy jednym kliknięciem, a kierunek ich ruchu możemy obserwować dzięki taktycznym strzałkom.
Standardowo już dla tej serii możemy przyglądać się całej rozgrywce z góry i obserwować ruch wojsk na całej mapie czy to świata, Europy, czy konkretnego państwa. Możemy jednak także śledzić działania naszej konkretnej jednostki. W grze zaimplementowano cykl dobowy jak i pór roku, co tylko wzbogaca naszą rozgrywkę, bo w zależności od pory nasza potyczka może się zakończyć w naprawdę zróżnicowany sposób.
Muszę przyznać, że Hearts of Iron IV mocno mnie zaskoczyła. Nie spodziewałem się, że z chłopaki z Paradox Interactive dadzą radę zrobić coś lepszego niż poprzedniczka tej serii. Bo w sumie temat strategii z czasów drugiej wojny światowej wydaje się już być baardzo mocno wyeksploatowany. No ale jednak z każdą kolejną grą, każdym scenariuszem deweloperzy robią ten krok do przodu.
W Hearts of Iron IV na pochwałę zasługuje przede wszystkim to, w jak wierny sposób przedstawiono historię drugiej wojny światowej i to, że twórcom udało się w bardzo przystępny sposób przedstawić meandry tamtych czasów. Tym razem Szwedzi mocno zaryzykowali ograniczając ułańską fantazję graczy. Już nie mamy tak dużej dowolności w rozwoju naszego państwa, deweloperzy postawili mocno na wątek i scenariusz drugiej wojny światowej, w którego sztywnych ramach musimy nauczyć się działać. Czas pokazuje, że był to całkiem dobry pomysł, bo dzięki temu łatwiej jest się wczuć w te historyczne realia.
Moim zdaniem Hearts of Iron IV z pełną odpowiedzialnością zasługuje na miano królowej turowych strategii. Ta gra po prostu ma coś takiego w sobie, że przyciąga jak magnes, a godziny spędzone przed monitorem uciekają jak szalone. Cóż wygląda na to, że władza naprawdę działa jak narkotyk, a dzięki Hearts of Iron IV możecie się o tym przekonać na własnej skórze. "Czwóreczka" to naprawdę tytuł warty polecenia i gra na baaardzoo długie godziny, sprawdźcie sami! Cześć!
Zobacz także
2016-01-15, godz. 13:05
ARCHIWUM 2015, listopad
» więcej
2016-01-15, godz. 11:10
[16.01.2016] "Podglądany, podglądana"
Tym razem sporo wiadomości i plotek dotyczących branży smartfonów. Wiadomo na przykład, że zamiast Motoroli będzie Moto - nam się bardziej kojarzy to z motoryzacją, ale producent ma nadzieję, że rebranding przyniesie rezultaty…
» więcej
2016-01-15, godz. 10:52
[16.01.2015] Giermasz #175 - Czas na indyka
Trzy recenzje, trzy gry niezależne, niezbyt drogie i - warte uwagi. Chaos Reborn ograła gościnnie dziennikarka Agata Hawrylczuk. Nie pierwszy raz zmierzyła się z tematem gier strategicznych czy turowych, recenzowana produkcja godna jest…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:31
[16.01.2016] Przegląd tygodnia
Najpierw było zdziwienie, później niedowierzanie i na końcu - jak to w necie - lekki hejt: "no po prostu wstydu nie mają żeby tak zdzierać kasę z fanów". A fani, jak to fani, nie przejmując się gadaniem, popędzili do sklepów i…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:29
[16.01.2016] Chaos Reborn [Mac]
Chaos odrodzony... "Chaos Reborn"... Julian Gollop, brytyjski twórca m.in. X-COM przy pomocy finansowania społecznościowego wskrzesił swoją grę z 1985 roku "Chaos: The Battle of Wizards". Dostaliśmy strategię turową w świecie magów…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:28
[16.01.2016] Underrail [PC]
O Matko! Jaki trafił mnie zaszczyt... Recenzuję najnowszą część Fallouta. A nie, czekaj... Gdzie trójwymiar? Gdzie widzenie z pierwszej osoby? Co tu robi znowu rzut izometryczny? Tak to przynajmniej wygląda na początku. Niektórzy…
» więcej
2016-01-14, godz. 15:27
[16.01.2016] Red Game Without A Great Name [PC]
Tytuł gry czasami powstaje na samym końcu jej tworzenia. Przynajmniej tak musiało być z polskim Red Game Without a Great Name od studia iFun4all. Tak, gra jest czerwona - i chodzi nie tylko o jej wygląd, ale też o kolor emocji, które…
» więcej
2016-01-08, godz. 20:02
[09.01.2016] Flower Power
W nowych technologiach nie ma ani chwili przestoju - ledwo rozpoczął się nowy rok, a już poważna, znana i duża impreza targowa w USA, czyli oczywiście CES. Oczywiście - bo jak zawsze nasz ekspert od nowych technologii Radek Lis bardzo…
» więcej
2016-01-08, godz. 20:02
GIERMASZ 2016, styczeń
» więcej
2016-01-08, godz. 19:44
[09.01.2016] Idź za białym królikiem
W pierwszej części tego wydania naszego kącika o polskich grach posłuchacie rozmowy Michała Króla z Pawłem Gajdą, project managerem Carbon Studio, które tworzy niezmiernie ciekawie się zapowiadającą produkcję z użyciem wirtualnych…
» więcej