Grę do recenzji dostaliśmy od twórców ze studia Playdead.
... na tyle, że chwilami miałem ochotę grę wyłączyć... Tak jest sugestywna, tak przytłaczająca... Ja naprawdę bardzo chciałem pomóc małemu chłopcu. Dlatego czasami wręcz nie mogłem patrzeć na dramatyczne wydarzenia na ekranie. Gdy goniły go psy i w ostatniej chwili udało się zamknąć przed nimi drzwi. Serce podchodziło mi do gardła, gdy w ciemnej wodzie poruszył się jakiś stwór...
Nie zrozumcie mnie źle: Inside to nie jest horror, przed ekranem nagle nie pojawi się jakaś upiorna twarz. W produkcji studia Playdead chodzi o granie na emocjach: współczuciu, chęci pomocy, złości, niedowierzaniu i wielu innych. Atmosfera jest tak gęsta, że można ją kroić nożem - gdy myślimy o horrorze, jaki może spotkać chłopca w czerwonej koszulce jeżeli nie uda mu się uciec.
Twórcy budują nastrój niesamowicie subtelnie: narrator, notatki znajdowane po drodze, dialogi czy inne tego typu mechanizmy wplecione w rozgrywkę? Zapomnijcie... W Inside nie pada ani jedno słowo. Akcji nawet zbyt często nie podkreśla muzyka, zazwyczaj słyszymy ambientowe dźwięki otoczenia. Bardzo niepokojące - atmosfera jest zimna, odhumanizowana do granic możliwości.
Gdzie tu jest opowieść? Ty ją sobie, drogi Graczu, dopowiadasz. Z przyspieszonego oddechu chłopca, gdy widzi swoich prześladowców. Gdy z determinacją brnie do przodu przez upiorną fabrykę-laboratorium - a Tobie serce się kraje, bo to przecież tylko mały chłopiec. Kontrast między jego wątłą sylwetką a tym, z czym musi się zmierzyć, czasami jest aż nazbyt boleśnie odczuwalny. Albo gdy widzisz innych ludzi, ubezwłasnowolnionych i podobnych do zombie. Gdy w ostatniej chwili twój bohater ucieka przed śmiercią. A jeżeli mu się to nie uda, zazwyczaj ginie w bardzo brutalny sposób, aż człowiek ma odruch, aby odwrócić od tego oczy.
Przed jakim strasznym losem ucieka chłopiec? Dlaczego ten świat tak wygląda, co tu się wydarzyło i cały czas dzieje? To kolejny plus Inside: tej gry nie odbierasz tylko na jednej płaszczyźnie, jako zapisu ucieczki Twojego bohatera. Bo aż się prosi o głębsze interpretacje, przez cały czas będziesz się zastanawiać nad kontekstem całej sytuacji, dlaczego ten świat jest taki okrutny. Może to przyszłość, myślisz. Ale z tyłu głowy kołacze się niepokojąca myśl, że to wszystko może się dziać tu i teraz - i jest niepokojąco realne.
Studio Playdead ma na koncie jeszcze tylko jedną grę, czyli Limbo. Na Inside kazali czekać długie sześć lat od tamtej premiery. Rozwinęli swoje pomysły, dopracowali grę do najmniejszego szczegółu - bo też i owe szczegóły "grają", niuanse w projektach plansz, wydarzenia na ekranie - to też element opowiadanej historii. Najlepiej włączyć wieczorem w ciemnym pokoju i założyć słuchawki. Inside długo nie zapomnicie, to prawdziwe dzieło sztuki (bo i część gier wideo aspiruje do tego miana), które można wystawić jako instalację w dobrej galerii.
I w nosie mam teksty w stylu "to gra nie dla wszystkich". Może - za to dla wrażliwych, otwartych na nowe doświadczenia graczy to produkcja wspaniała. Dla mnie Inside to prawdziwe arcydzieło.
Zobacz także
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Dishonored 2 [PS4]
Witajcie w Dunwall - stolicy wyspiarskiego cesarstwa. Witajcie w świecie pary, transcendencji, magii, korupcji, przestępstw i wielkiej miłości. Takie połączenie wielu różnych światów w jednej grze może wydawać się karkołomne…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Dishonored 2 [PS4]
Witajcie w Dunwall - stolicy wyspiarskiego cesarstwa. Witajcie w świecie pary, transcendencji, magii, korupcji, przestępstw i wielkiej miłości. Takie połączenie wielu różnych światów w jednej grze może wydawać się karkołomne…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Call of Duty: Modern Warfare Remastered [PS4]
Czasami dobrze w życiu mieć porównanie, że tak się podzielę refleksją na początku tej recenzji. A naszło mnie to przemyślenie, gdy odpaliłem remaster gry uznawanej za jedną z najlepszych odsłon w długiej serii strzelanek czyli…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Call of Duty: Modern Warfare Remastered [PS4]
Czasami dobrze w życiu mieć porównanie, że tak się podzielę refleksją na początku tej recenzji. A naszło mnie to przemyślenie, gdy odpaliłem remaster gry uznawanej za jedną z najlepszych odsłon w długiej serii strzelanek czyli…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Atarynka
Polacy zrobili nową (!!!) grę na przedpotopowe Atari 800 XL. Ta informacja dosłownie nas zelektryzowała i już wyciągamy stare komputery z pawlacza... A poważnie mówiąc, wzruszyła nas ta inicjatywa. Poza tym, sprawdzamy ile naszych…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
GIERMASZ 2016, listopad
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Choroby wieku dziecięcego
Nowa konsola, niby lepsza - a pojawiły się problemy. I to chyba całkiem nieoczekiwane... No ale skoro inny z gigantów branży nie poradził sobie z banalnym wydawałoby się tematem baterii w smartfonach, to w sumie przestajemy się dziwić…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] NHL 17 [PS4]
Hokej to jeden z tych sportów, których popularność sięga zenitu w kilku krajach na świecie. Największym rynkiem brutalnej walki na lodowisku jest oczywiście Ameryka Północna, gdzie zawodowa liga NHL przyciąga na obiekty dziesiątki…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Call of Duty: Modern Warfare Remastered [PS4]
Czasami dobrze w życiu mieć porównanie, że tak się podzielę refleksją na początku tej recenzji. A naszło mnie to przemyślenie, gdy odpaliłem remaster gry uznawanej za jedną z najlepszych odsłon w długiej serii strzelanek czyli…
» więcej
2016-11-19, godz. 06:00
[19.11.2016] Giermasz #219 - Cztery do zera dla nas
Hitowej jesieni ciąg dalszy: zaczynamy od bardzo mocnego uderzenia, czyli wspaniałego Dishonored 2 . Rafał Molenda przyznaje, że nawet jakby szukał, to i tak wad w tej grze by nie znalazł. Za to trochę problemów z oceną RPG Tyranny…
» więcej