Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego dystrybutora firmy Sony Polska
No Man's Sky nie spieszy się z odpowiedziami na te pytania ale powoli prowadzi nas za rączkę. Jak już uda się otrząsnąć z pierwszych kilkudziesięciu okrzyków zachwytu (wow co to nade mną właśnie przeleciało, wow ale mam fajną spluwę itd) zaczynamy eksplorację i zbieranie materiałów dzięki którym będziemy mogli odpalić naszą maszynę. Jest tylko taki mały szczegół. Bardzo szybko staniemy przed dylematem czy kroczyć ścieżką niejakiego Atlasa czy nie. A co to znaczy? Hmm... poczekamy zobaczymy.
Wielka przygoda, którą bez wątpienia jest No Man's Sky staje otworem dość szybko i nie wymaga wielkiego wysiłku. A pierwszy lot w przestworza jest jak pierwszy rejs statkiem w Assassin's Creed IV: Black Flag. Wow, ale płynnie. Wow, ale prędkość. Wow, ale widoki. Wow... A co to?...
Co się stało, spytacie. Czy kiedykolwiek, jakakolwiek gra zawiesiła Wam konsolę? Czy spotkaliście się grając na PS4 z koszmarem użytkowników Windowsa zatruwającym wirtualne przygody w latach 90tych? Może miałam olbrzymiego farta ale mi jeszcze nie trafiła się sytuacja, w której jakakolwiek gra na Playstation 4 zaskoczyła mnie nagłym crashem. I to takim, z którego nie ma wyjścia poza restartem całego systemu. Do czasu No Man's Sky. Wow... poważnie? Naprawdę? Czy Hello Games należy czytać jako "Heloooołłł... Games?".
Trudno, co się stało to się nie odstanie. Są checkpointy. Nie ma jeszcze problemu. Idziemy dalej, oby już pły...
wdech, wydech, 1, 2, 3, 4,
Płynnie!
Istotą No Man's Sky jest odkrywanie. Jak Magellan i Marco Polo na "nieco" lepszych statkach przemierzamy przestworza. Lądując na różnych planetach i początkowo podążając do w sumie nie bardzo nam znanego ani jeszcze niezbyt sensownego celu. Ten Atlas. Kosmici. Dwaj z nich mają jakieś znaczenie. Nie będę Wam zdradzać fabuły bo a nóż widelec się wciągniecie ale szczerze? Szanse są niewielkie. Fabuła jest za słaba i ginie w tym bezmiarze galaktyk. Znacznie bardziej wciągające jest odkrywanie nowych planet, radzenie sobie na planetach z trującą czy radioaktywną atmosferą, walka z wrogimi kosmitami, ale też karmienie kosmicznych zwierzaków, ulepszanie ekwipunku, statku, technologii czy nawet handel. Ten wielki zachwycający świat ma wiele do zaoferowania ale do czasu. I to nie tak odległego. Po tym jak już oswoimy się z zachwytem bardzo szybko przychodzi powtarzalność i... nuda. Taka, że czasem crash by się w sumie przydał żeby wzbudzić JAKIEŚ emocje. Żartuję oczywiście - crashe są złe i brzydkie zawsze i wszędzie.
Po krótkim czasie robimy w kółko to samo, okazuje się, że te niby nowe planety są bardzo podobne do tych, które już dobrze znamy. Dobrze, że możemy sobie chociaż skrócić drogę latając od punktu A do B a nie chodząc.
Latanie to jest akurat ten element No Man's Sky, który zachwyca. Nie jest to żaden symulator i nie ma nic skomplikowanego w sterowaniu - ono zachwyca motoryką. Tym jak wychodzimy z atmosfery, zwiększamy prędkość w kosmosie a potem lądujemy na innej planecie czy dokujemy na stacji kosmicznej. To jest jeden z najmocniejszych punktów tej gry.
Ale jeszcze nie tak mocnym jak muzyka. Ścieżki dźwiękowe do gier to już od dawna bardzo wysoka półka w produkcjach muzycznych ale to co zrobili 65daysofstatic na No Man's Sky to prawdziwe mistrzostwo. Anglicy zawsze nagrywali świetne płyty ale to jest o dziwo być może jedna z najlepszych w ich dyskografii. I chociażby dla tego soundtracku polatam znowu jeszcze trochę.
A, jeśli czekacie na multiplayera. Na razie musiałabym go zmieszać z błotem ale poczekajmy, może się doczekamy. Na twórców No Man's Sky wylano już tak dużo pomyj za ten tryb grania (i nie tylko, jest nawet strona z długą listą niespełnionych w faktycznej grze obietnic), że kto wie - może stworzą coś wartego wspomnienia. Na razie przyjmijmy, że ta gra jest tylko do przechodzenia w pojedynkę.
No Man's Sky mogło być genialną, oryginalną, być może nawet z czasem kultową grą. Gdyby nie to, że jej grywalność to równia pochyła. Zaczynanie od wysokiego C, od fajerwerków, od Hitchcockowskiego trzęsienia ziemi to świetny pomysł, ale potem napięcie ma rosnąć, a w No Man's Sky ulatuje jak paliwo z odrzutowca, który potem tylko leży taki marny - i tylko pachnie... i wygląda...
Zobacz także
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Hollow Knight [PC]
Cześć ludziska! Dziś zabiorę was w nieco mroczne klimaty. Będzie trochę tajemniczo, czasem troszkę przerażająco, ale przede wszystkim bardzo klimatycznie. Przez ostatnie kilka dni sprawdzałem dla Was prawdziwą "świeżynkę" na…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Hollow Knight [PC]
Cześć ludziska! Dziś zabiorę was w nieco mroczne klimaty. Będzie trochę tajemniczo, czasem troszkę przerażająco, ale przede wszystkim bardzo klimatycznie. Przez ostatnie kilka dni sprawdzałem dla Was prawdziwą "świeżynkę" na…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Night in the Woods [Mac]
A cóż to za uroczy kotek, taki z dużymi oczkami? Będziesz się bawił kłębkami wełny, koteczku? Night in the Woods przy pierwszym wrażeniu zdaje się być słodką grą dla dzieci ale po pierwsze kotek jest czarny, pod drugie ma imię…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Horizon: Zero Dawn [PS4]
Każdy ma jakieś ulubione gatunki gier, ich łączenie z elementami innych, zwraca uwagę na szczegóły, przepada za pewnymi rozwiązaniami czy np. preferuje jakieś konkretne bronie. "Problem" pojawia się, gdy wszystko to występuje w…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Czas zarabiania
Sporo się dzieje ostatnio w obozie warszawskiego studia odpowiedzialnego za bardzo udaną grę Shadow Warrior 2. Dowiedzieliśmy się na przykład, czy na tej produkcji zarabiają, ile kopii - szacunkowo - mogli sprzedać. O szczegółach…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Night in the Woods [Mac]
A cóż to za uroczy kotek, taki z dużymi oczkami? Będziesz się bawił kłębkami wełny, koteczku? Night in the Woods przy pierwszym wrażeniu zdaje się być słodką grą dla dzieci ale po pierwsze kotek jest czarny, pod drugie ma imię…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Technologiczna papierowa rewolucja
Co mają nowoczesne technologie do problemu z... kradzieżą papieru toaletowego z publicznych szaletów, w dodatku w Chinach? Nasz ekspert Radek Lis rozwiąże tę zaskakującą szaradę. Poza tym, mamy najświeższe informacje o kolejnej…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Horizon: Zero Dawn [PS4]
Każdy ma jakieś ulubione gatunki gier, ich łączenie z elementami innych, zwraca uwagę na szczegóły, przepada za pewnymi rozwiązaniami czy np. preferuje jakieś konkretne bronie. "Problem" pojawia się, gdy wszystko to występuje w…
» więcej
2017-03-25, godz. 06:00
[25.03.2017] Giermasz #237 - Cała przyjemność po naszej stronie
Cztery gry - cztery produkcje jak najbardziej godne polecenia. Bezwarunkowo - jak przekonuje Michał Król - po prostu musicie sprawdzić Horizon: Zero Dawn . Miała być super-produkcja, miała być świetna gra - i jest. Z postapokaliptycznego…
» więcej
2017-03-18, godz. 06:00
[18.03.2017] Mroczne Legendy: Porzucona Panna Młoda [PS4]
Obrodziło ostatnio w przygodówki od katowickiego Artifex Mundi. Czwartym wydanym na PlayStation 4 tytułem jest Grim Legends: The Forsaken Bride czyli po naszemu Mroczne Legendy: Porzucona Panna Młoda. Jest to zarazem pierwsza część…
» więcej