Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Wszystko już było. Każdy pomysł, zdjęcie, wypowiedziane zdanie, gra... Wszystko już ktoś kiedyś wymyślił. Teraz jedyne co z tym można zrobić, to zebrać do jednego worka i ulepszyć. Z takiego założenia musieli wyjść twórcy "World of Tanks ", czy "World of Warships", którzy zdecydowali się na zakup od bankrutującej firmy Atari licencji "Master of Orion", przeboju sprzed lat. Firma Wargaming.net sporo zaryzykowała biorąc się za renowację kultowej dla wielu gry. Czy to ryzyko się opłaciło? "Master of Orion: Conquer the Stars" jest klasyczną, rozgrywaną w kosmosie, turową grą strategiczną. Całą złożoność tej rozgrywki można zdefiniować skrótem 4X - eXplore (eksploracja), eXpand (ekspansja), eXploit (eksploatacja) i eXterminate (eksterminacja). Co ciekawe, tej definicji po raz pierwszy w historii gier użyto w recenzji właśnie "Master of Orion". To był rok 1993 i debiutująca wówczas na rynku gra została przyjęta entuzjastycznie. Czy dziś powtórzy ten sukces? To nie jest oczywiste - ale niewykluczone.

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy Wargaming.net
GIERMASZ-Recenzja Master of Orion: Conquer the Stars

Trzeba zacząć od tego, że jest pięknie. Rzadko zdarza się, by strategie były tak dopieszczone pod względem wizualnym. Tu zadbano o każdy szczegół. Poczynając od planet rozrzuconych na izometrycznej planszy rozgrywki, poprzez animowane rozmowy dyplomatyczne z przedstawicielami innych cywilizacji, bitwy, kończąc na przepięknych, filmowych ujęciach, lądujących na kolonizowanych planetach statków kosmicznych. Wrażenia wizualne uzupełnia przywołująca skojarzenia z serialem Star Trek muzyka, którą skomponował Dave Govett.

Po zachwytach nad oprawą, bierzemy się za rozgrywkę. Na początku wybieramy sobie jedną z dziesięciu ras. Paleta możliwości jest naprawdę duża, bo każda z nich ma unikalne cechy. Są Alkari - humanoidalne orły, urodzeni piloci. Bulrathi - przypominający niedźwiedzie ekolodzy, stworzeni do działań lądowych. Klackoni - błyskawicznie mnożące się, gigantyczne mrówki. Silikoidzi - żyjący krzem, który nie potrzebuje żywności, dzięki czemu może skupić się na badaniach, nauce i produkcji, czym szybko zyskuje przewagę nad cywilizacjami, które muszą jeść, by żyć.

Są też Ludzie i to w dwóch wariantach. Ludzkość w grze reprezentują urodzeni handlowcy i dyplomaci oraz Terranie - dążący do szybkiej ekspansji i podbojów militaryści. Co ciekawe, możemy też stworzyć własny wariant swojej rasy, przydzielając punkty do wybranych cech. Możliwości jest mnóstwo.

Na początku nasza cywilizacja ma jedną planetę. Na ojczystym globie produkujemy żywność, by zwiększyć populację (tu wyjątkiem jest rasa Silikoidów). Im większa populacja, tym więcej rąk do pracy przy produkcji i badaniach. Gdy opanujemy odpowiednie technologie i będziemy zdolni do produkcji statków kosmicznych, zaczyna się zwiedzanie wszechświata.

Mapa galaktyki podzielona jest na różnego typu układy słoneczne. Słońca mogą być młode, dojrzałe albo stare. To istotny element, bo planety są różne w zależności od typu gwiazd. W młodych układach słonecznych znajdziemy planety o nieprzyjaznym środowisku a wokół starych gwiazd krążyć będą wypalone i toksyczne globy. Planety można zasiedlać, zdobywając w ten sposób nowe terytoria. Można też eksploatować, zyskując nowe źródła surowców. Najważniejszą jednak rzeczą jest zapewnienie bezpieczeństwa swojemu kosmicznemu imperium.

Tu w grę wchodzą trzy aspekty rozgrywki: dyplomacja, szpiegostwo i oczywiście wojsko. W każdym z tych wariantów jest wiele możliwości. Najbardziej spektakularne są oczywiście bitwy, które możemy prowadzić samodzielnie na mapie taktycznej lub zdać się na sztuczną inteligencję i obserwować batalię w trybie filmowym. Udanym urozmaiceniem rozgrywki są kolejne wydania serwisów informacyjnych, prowadzonych przez... roboty, które zdają relację z bieżących wydarzeń w galaktyce, dorzucając przy tym ironiczne uwagi.

Jest wreszcie tytułowy Orion - ziemia obiecana wszystkich gwiezdnych pielgrzymów. To wielki glob z przyjazną atmosferą i bogatymi zasobami mineralnymi. Na Oriona dotrzeć niełatwo, bo strzeże go legendarny kosmiczny potwór. Jedno jest pewne - kto go pokona, zostanie Władcą Oriona.

Tak w dużym skrócie przedstawia się rozgrywka w "Master of Orion: Conquer the Stars". Po kilkudziesięciu godzinach gry i kilku przegranych kampaniach mogę powiedzieć już, że gra na stałe zalęgła się w mojej bibliotece. Twórcom tego tytułu udały się dwie bardzo ważne rzeczy: nie zepsuć dobrego pierwowzoru i stworzyć wersję bardzo przyjazną dla początkujących graczy. Wargaming.net utrzymał przy tym odpowiedni poziom trudności i sporą dawkę humoru.

Jest kilka błędów, które komplikują rozgrywkę. Dopracowania wymaga system walk taktycznych a sztuczna inteligencja powinna jeszcze pójść do szkoły. To jednak drobiazgi, które - na co liczę - niebawem będą zlikwidowane kolejnymi łatkami i to jeszcze przed moim powrotem na Ziemię.

Zobacz także

2016-01-27, godz. 16:28 [30.01.2016] Dragon's Dogma: Dark Arisen [PC] Ta gra wprawiła mnie w takie zakłopotanie, że nawet nie bardzo wiem, od czego zacząć tę recenzję. Dragon's Dogma: Dark Arisen w pierwszym kontakcie trochę mnie odrzuciło - żeby w drugim podejściu następnego dnia wciągnąć… » więcej 2016-01-22, godz. 18:56 [23.01.2016] Giermasz #176 - Powiew Orientu Zaczynamy recenzować premierowe produkcje z 2016 roku: na pierwszy ogień idzie niezły platformer z dużą ilością skradania i akcji czyli Assassin's Creed Chronicles: India . Andrzej Kutys ograł i mimo tego, że gra go nie olśniła… » więcej 2016-01-22, godz. 18:37 [23.01.2016] Dobry początek roku Wiadomością dnia jest to, że w tym odcinku nie rozmawiamy o Wiedźminie III: Dziki Gon... Ale spokojnie, nie omieszkaliśmy dodać, że "dwójkę" przygód Białego Wilka posiadacze Xboxów dostaną za darmo... Poza tym, zanurzamy się… » więcej 2016-01-22, godz. 18:25 [23.01.2016] Lecimy w kosmos Wydawałoby się, że nasz Układ Słoneczny znamy doskonale: jest Ziemia, Mars, Wenus i inne takie. A tymczasem okazało się, że gdzieś tam może być jeszcze zupełnie nowa, nieodkryta planeta. Między innymi o tym opowiada nasz ekspert… » więcej 2016-01-22, godz. 18:07 [23.01.2016] Assassin's Creed Chronicles: India [PC] Przyznam, że nie zdarzyło mi się jeszcze pisać recenzji na zasadzie kopiuj-wklej... Ale jeżeli kopiować będę z własnego tekstu, to chyba sam siebie nie pozwę za plagiat? Wszystko przez to, że gdy przeczytałem swoją napisaną w… » więcej 2016-01-22, godz. 16:51 [23.01.2016] Assassin's Creed Chronicles: India [PC] Przyznam, że nie zdarzyło mi się jeszcze pisać recenzji na zasadzie kopiuj-wklej... Ale jeżeli kopiować będę z własnego tekstu, to chyba sam siebie nie pozwę za plagiat? Wszystko przez to, że gdy przeczytałem swoją napisaną w… » więcej 2016-01-22, godz. 16:50 [23.01.2016] Assassin's Creed Chronicles: India [PC] Przyznam, że nie zdarzyło mi się jeszcze pisać recenzji na zasadzie kopiuj-wklej... Ale jeżeli kopiować będę z własnego tekstu, to chyba sam siebie nie pozwę za plagiat? Wszystko przez to, że gdy przeczytałem swoją napisaną w… » więcej 2016-01-22, godz. 16:40 [23.01.2016] Pierwsze wrażenia: World of Tanks [PS4] Dobrze czytacie tytuł: chociaż darmowa sieciowa strzelanka z czołgami w roli głównej od lat rządzi na PC-tach, chociaż już graliśmy w World of Tanks na dwóch generacjach konsoli Xbox, to premiera na najpopularniejszym chyba obecnie… » więcej 2016-01-22, godz. 12:58 [23.01.2016] Jaguar XJ220 (1993 r.) Lata 90 to wysyp gier wyścigowych, ale mało które były dedykowane jednej marce czy - jak Jaguar XJ220 - pojedynczemu modelowi auta. Brytyjski producent bardzo chciał mieć w portfolio klasyczny super samochód i kwestią czasu było… » więcej 2016-01-22, godz. 12:42 [23.01.2016] Przegląd tygodnia Ręka w górę, kto lubi heavy metal? Nie raz mówiliśmy o tym, że w grach komputerowych grają nam chyba wszystkie możliwe gatunki muzyki, także - ale w zapowiedziana właśnie produkcja Legacy of the Beast będzie oparta głównie o… » więcej
490491492493494495496