Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Przygotujcie się, bo teraz będzie bardzo sentymentalnie. Gdy pierwsza wersja tej gry wchodziła na salony, do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przybyła jej pierwsza załoga, w TVP2 wyemitowano pierwszy odcinek telenoweli M jak Miłość, a swoją premierę miał system Windows 2000. I to właśnie w millenium poczciwe pecety graczy do czerwoności rozgrzali Kozacy. Gra szturmem zdobyła setki tysięcy serc graczy i przez te wszystkie lata urosła do miana niemal legendy. Miała wszystko, czego dusza zapragnie - świetną grafikę, zwłaszcza jeśli mowa o tym jak dokładnie zostały odwzorowane wszystkie jednostki, mocną, historyczną fabułę i przede wszystkim niesamowicie widowiskowe walki! Hej, konia z rzędem temu, kto w tamtym czasie znalazł inny tak dobry tytuł, w którym mógł się pobawić w symulację pola bitwy z tysiącami najróżniejszych wojów - pikinierów, husarzy, kawalerii czy piechoty. I te setki godzin spędzone na doskonaleniu taktyk, technik walk i ogrywaniu scenariusza. Ech.. no zebrało mi się na wspominki, bo tym razem dostąpiłem zaszczytu ogrania Kozaków z magiczną trójką na końcu tego tytułu. No nareszcie!

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy CDP.pl
GIERMASZ-Recenzja Kozacy 3

Najnowsza część Kozaków to tak naprawdę remake tej starej dobrej strategii. Ukraińskie studio GSC Game World wzięło na warsztat pierwszą wersję tej gry, która niedługo skończy 16 lat i z hukiem wprowadziło ją w obecne czasy. Co ważne co bystrzejsi zdążyli już zauważyć, że przy tej produkcji pracowała duża część ekipy, która odpowiadała właśnie za pierwszą część Kozaków. I wiecie co? To widać, bo gra wiernie odwzorowuje swój pierwowzór. Ekhm... no oczywiście są też pewne różnice, ale o nich za chwile.

Gra przede wszystkim bardzo wyładniała - odświeżono tekstury, wrzucono je w HD, dopracowano wodotryski. Czy to zabieg udany? Tutaj mam trochę mieszane uczucia, bo jednak nie wygląda ona jak milion dolarów. Nie zrozumcie mnie źle, grafika jest naprawdę OK, ale to nie jest wszystko, na co obecnie stać deweloperów.

Ponadto tak jak w pierwowzorze - akcja gry ukazana jest w klasycznym rzucie izometrycznym, do wyboru mamy 12 nacji - takich jak Szwecja, Anglia, Francja czy Rosja. Każde z nich ma swoje drzewko technologii - w grze dostępne jest blisko 70 jednostek i blisko 150 budynków do wzniesienia. Na szczególną uwagę zasługują same bitwy - jednorazowo może brać w nich udział nawet 10 tysięcy jednostek. Zarządzanie takim ogromem wojska to naprawdę spory wyczyn. Fabuła gry bazuje na najważniejszych i najbardziej kluczowych wydarzeniach średniowiecznej Europy. Jeśli natomiast nie jesteśmy fanami samej historii - to nie ma najmniejszego problemu, bo możemy pobawić się w zwykłe potyczki na losowo generowanych mapach.

Czy poleciłbym sprawdzenie nowej, ale jednak starej wersji Kozaków? Hmm.. to nie jest takie proste pytanie. Ostatnio odnoszę wrażenie, że rekomendowanie gier strategicznych trochę mija się z celem - i tak sięga po nie wąskie grono graczy, które jest bardzo dobrze zorientowane na rynku. Natomiast reszta raczej i tak ominie ten tytuł szerokim łukiem.

Jeśli jednak chcecie wiedzieć, jaką ocenę wystawił bym najnowszym Kozakom, to jak na strategię, to gra co najmniej dobra - a jeśli dodamy do tego tę nutkę sentymentu, co zrozumieją na pewno starsi gracze, to ta ocena może tylko wzrosnąć. Muszę jednak przyznać, że trochę się na niej zawiodłem - a może po prostu trochę inaczej ją zapamiętałem. Gra ma pewne mankamenty, problemy z optymalizacją, sztuczna inteligencja potrafi odwalić naprawdę głupie rzeczy, no i czasem po prostu wieje nudą.

Aaaale - to nie zmieni faktu, że Kozacy 3 to gra warta spróbowania. Chociażby tylko po to, by na chwilę przenieść się do zamierzchłych czasów, gdy grali w nią i mówili o niej niemal wszyscy na osiedlu. Cześć!

Zobacz także

2017-01-28, godz. 06:00 [28.01.2017] Giermasz #229 - Opowieści z dreszczykiem Marka Resident Evil, niezależnie od tego, jak kto ocenia kolejne odsłony tej serii, to na pewno jest to coś, co kojarzą nawet ludzie kompletnie niezwiązani z graniem. Więc oczywiście, jak przed premierą każdej kolejnej części, oczekiwania… » więcej 2017-01-27, godz. 14:49 [21.01.2017] Smartfon z gaśnicą Na początek nie obyło się - znowu - bez rozmowy o najnowszej konsoli Nintendo Switch. A konkretnie, to o jej cenie. Poza tym, nasz technologiczny ekspert Radek Lis opowiada na przykład o bateriach do smarfonów... z wbudowaną gaśnicą… » więcej 2017-01-27, godz. 14:45 [21.01.2017] Fuzja talentów Odchodzenie ze studia i powoływanie do życia nowego bytu, aby tworzyć gry to nic nadzwyczajnego w tej branży. Wspólnie z Michałem Królem zastanawiamy się, co wyniknie z połączenia talentów ludzi zaangażowanych w takie produkcje… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 [21.01.2017] Clockwork Tales: Of Glass and Ink [PS4] W sierpniu 2013 roku miała premierę steampunkowa gra Clockwork Tales: Of Glass and Ink polskiego studia Artifex Mundi. Zabrzańskie studio jest mocnym graczem na rynku przygodowych gier gatunku HOPA (czyli szukanie ukrytych obiektów) i… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 [21.01.2017] Silence [Mac] Silence: The Whispered World 2. Cisza. Spokój. Nic się nie dzieje. A nie, przepraszam, to nie ta bajka. W Silence dzieje się bardzo dużo. Nawet zanim znajdziemy się w samym wyśnionym świecie Silence jest trochę jak u Hitchcocka: najpierw… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 [21.01.2017] Silence [Mac] Silence: The Whispered World 2. Cisza. Spokój. Nic się nie dzieje. A nie, przepraszam, to nie ta bajka. W Silence dzieje się bardzo dużo. Nawet zanim znajdziemy się w samym wyśnionym świecie Silence jest trochę jak u Hitchcocka: najpierw… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 [21.01.2017] Silence [Mac] Silence: The Whispered World 2. Cisza. Spokój. Nic się nie dzieje. A nie, przepraszam, to nie ta bajka. W Silence dzieje się bardzo dużo. Nawet zanim znajdziemy się w samym wyśnionym świecie Silence jest trochę jak u Hitchcocka: najpierw… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 [21.01.2017] Clockwork Tales: Of Glass and Ink [PS4] W sierpniu 2013 roku miała premierę steampunkowa gra Clockwork Tales: Of Glass and Ink polskiego studia Artifex Mundi. Zabrzańskie studio jest mocnym graczem na rynku przygodowych gier gatunku HOPA (czyli szukanie ukrytych obiektów) i… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 Alien vs. Predator (1994 r.) San Dread zostało opanowane przez Obcych. Major Schaefer i porucznik Kurosawa z amerykańskich marines zostali porzuceni przez przełożonych. Otoczeni przez Obcych mieli żegnać się z życiem, gdy na pomoc przybył im niespodziewanie oddział… » więcej 2017-01-21, godz. 06:00 [21.01.2017] Przegląd tygodnia Ale urwał - Valve jednak tworzy nową grę dla jednego gracza. Zdradził to ostatnio sam szef firmy Gabe Newell. 12 lat po wydaniu słynnej strzelanki Half-Life 2... Jaka to produkcja, może kontynuacja - o nie, tego nie wiadomo. Ale urwał..… » więcej
432433434435436437438