Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy CDP.pl
Najnowsza część Kozaków to tak naprawdę remake tej starej dobrej strategii. Ukraińskie studio GSC Game World wzięło na warsztat pierwszą wersję tej gry, która niedługo skończy 16 lat i z hukiem wprowadziło ją w obecne czasy. Co ważne co bystrzejsi zdążyli już zauważyć, że przy tej produkcji pracowała duża część ekipy, która odpowiadała właśnie za pierwszą część Kozaków. I wiecie co? To widać, bo gra wiernie odwzorowuje swój pierwowzór. Ekhm... no oczywiście są też pewne różnice, ale o nich za chwile.
Gra przede wszystkim bardzo wyładniała - odświeżono tekstury, wrzucono je w HD, dopracowano wodotryski. Czy to zabieg udany? Tutaj mam trochę mieszane uczucia, bo jednak nie wygląda ona jak milion dolarów. Nie zrozumcie mnie źle, grafika jest naprawdę OK, ale to nie jest wszystko, na co obecnie stać deweloperów.
Ponadto tak jak w pierwowzorze - akcja gry ukazana jest w klasycznym rzucie izometrycznym, do wyboru mamy 12 nacji - takich jak Szwecja, Anglia, Francja czy Rosja. Każde z nich ma swoje drzewko technologii - w grze dostępne jest blisko 70 jednostek i blisko 150 budynków do wzniesienia. Na szczególną uwagę zasługują same bitwy - jednorazowo może brać w nich udział nawet 10 tysięcy jednostek. Zarządzanie takim ogromem wojska to naprawdę spory wyczyn. Fabuła gry bazuje na najważniejszych i najbardziej kluczowych wydarzeniach średniowiecznej Europy. Jeśli natomiast nie jesteśmy fanami samej historii - to nie ma najmniejszego problemu, bo możemy pobawić się w zwykłe potyczki na losowo generowanych mapach.
Czy poleciłbym sprawdzenie nowej, ale jednak starej wersji Kozaków? Hmm.. to nie jest takie proste pytanie. Ostatnio odnoszę wrażenie, że rekomendowanie gier strategicznych trochę mija się z celem - i tak sięga po nie wąskie grono graczy, które jest bardzo dobrze zorientowane na rynku. Natomiast reszta raczej i tak ominie ten tytuł szerokim łukiem.
Jeśli jednak chcecie wiedzieć, jaką ocenę wystawił bym najnowszym Kozakom, to jak na strategię, to gra co najmniej dobra - a jeśli dodamy do tego tę nutkę sentymentu, co zrozumieją na pewno starsi gracze, to ta ocena może tylko wzrosnąć. Muszę jednak przyznać, że trochę się na niej zawiodłem - a może po prostu trochę inaczej ją zapamiętałem. Gra ma pewne mankamenty, problemy z optymalizacją, sztuczna inteligencja potrafi odwalić naprawdę głupie rzeczy, no i czasem po prostu wieje nudą.
Aaaale - to nie zmieni faktu, że Kozacy 3 to gra warta spróbowania. Chociażby tylko po to, by na chwilę przenieść się do zamierzchłych czasów, gdy grali w nią i mówili o niej niemal wszyscy na osiedlu. Cześć!
Zobacz także
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Digital Dragons i Pixel Heaven - wszystkie relacje
Mnóstwo rozmów z polskimi twórcami gier, bardzo dobrze zapowiadające się produkcje, ciekawe imprezy - czyli tutaj znajdziecie odnośniki do naszych wszystkich relacji z Digital Dragons i Pixel Heaven! Relacja, film, wywiady i zdjęcia…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] The Way [PC]
Zobacz, mam nową, podobno bardzo dobrą polską grę - powiedziałem żonie uruchamiając The Way, tytuł studia Puzzling Dream (który zdobył trzy nagrody na warszawskim festiwalu Pixel Heaven). Chwilę później stojąc w strugach deszczu…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Hearts of Iron IV [PC]
Wyobraźcie sobie, że otwieracie oczy, przed wami stoi bezkres oceanu, wiatr delikatnie podrywa drobiny piasku. Z wolna na horyzoncie pojawia się najpierw kilka, a następnie kilkaset wojskowych łodzi po brzegi wypełnionych żołnierzami…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Mirror's Edge Catalyst [PS4]
Mirror's Edge Catalyst. Krawędź lustra - katalizator. Brzmi romantycznie, tajemniczo, rewolucyjnie, pięknie. A przede wszystkim obiecująco. Minęło 8 lat od wydania tego pierwotnego Mirror's Edge. Trochę lubianego, trochę…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Schronisko dla myszy
W tym wydaniu kącika technologicznego mniej informacji a więcej dyskusji - głównie o Microsofcie. Pretekstem do rozmowy były ostatnie ogłoszenia firmy czyli między innymi mniejsza wersja konsoli Xbox One. Ale i "zahaczyliśmy" o innych…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Hearts of Iron IV [PC]
Wyobraźcie sobie, że otwieracie oczy, przed wami stoi bezkres oceanu, wiatr delikatnie podrywa drobiny piasku. Z wolna na horyzoncie pojawia się najpierw kilka, a następnie kilkaset wojskowych łodzi po brzegi wypełnionych żołnierzami…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Hearts of Iron IV [PC]
Wyobraźcie sobie, że otwieracie oczy, przed wami stoi bezkres oceanu, wiatr delikatnie podrywa drobiny piasku. Z wolna na horyzoncie pojawia się najpierw kilka, a następnie kilkaset wojskowych łodzi po brzegi wypełnionych żołnierzami…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Pixel Heaven część 2
I tak jak mówiliśmy w zeszłym programie, niniejszym zapraszamy do odsłuchania kolejnych rozmów z polskimi twórcami gier, jakie w Warszawie nagrał Michał Król na imprezie Pixel Heaven. Opowiadają: - Dariusz Łęczycki ze studia Sleepless…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Mirror's Edge Catalyst [PS4]
Mirror's Edge Catalyst. Krawędź lustra - katalizator. Brzmi romantycznie, tajemniczo, rewolucyjnie, pięknie. A przede wszystkim obiecująco. Minęło 8 lat od wydania tego pierwotnego Mirror's Edge. Trochę lubianego, trochę…
» więcej
2016-06-18, godz. 06:00
[18.06.2016] Mirror's Edge Catalyst [PS4]
Mirror's Edge Catalyst. Krawędź lustra - katalizator. Brzmi romantycznie, tajemniczo, rewolucyjnie, pięknie. A przede wszystkim obiecująco. Minęło 8 lat od wydania tego pierwotnego Mirror's Edge. Trochę lubianego, trochę…
» więcej