Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Przygotujcie się, bo teraz będzie bardzo sentymentalnie. Gdy pierwsza wersja tej gry wchodziła na salony, do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej przybyła jej pierwsza załoga, w TVP2 wyemitowano pierwszy odcinek telenoweli M jak Miłość, a swoją premierę miał system Windows 2000. I to właśnie w millenium poczciwe pecety graczy do czerwoności rozgrzali Kozacy. Gra szturmem zdobyła setki tysięcy serc graczy i przez te wszystkie lata urosła do miana niemal legendy. Miała wszystko, czego dusza zapragnie - świetną grafikę, zwłaszcza jeśli mowa o tym jak dokładnie zostały odwzorowane wszystkie jednostki, mocną, historyczną fabułę i przede wszystkim niesamowicie widowiskowe walki! Hej, konia z rzędem temu, kto w tamtym czasie znalazł inny tak dobry tytuł, w którym mógł się pobawić w symulację pola bitwy z tysiącami najróżniejszych wojów - pikinierów, husarzy, kawalerii czy piechoty. I te setki godzin spędzone na doskonaleniu taktyk, technik walk i ogrywaniu scenariusza. Ech.. no zebrało mi się na wspominki, bo tym razem dostąpiłem zaszczytu ogrania Kozaków z magiczną trójką na końcu tego tytułu. No nareszcie!

Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy CDP.pl
GIERMASZ-Recenzja Kozacy 3

Najnowsza część Kozaków to tak naprawdę remake tej starej dobrej strategii. Ukraińskie studio GSC Game World wzięło na warsztat pierwszą wersję tej gry, która niedługo skończy 16 lat i z hukiem wprowadziło ją w obecne czasy. Co ważne co bystrzejsi zdążyli już zauważyć, że przy tej produkcji pracowała duża część ekipy, która odpowiadała właśnie za pierwszą część Kozaków. I wiecie co? To widać, bo gra wiernie odwzorowuje swój pierwowzór. Ekhm... no oczywiście są też pewne różnice, ale o nich za chwile.

Gra przede wszystkim bardzo wyładniała - odświeżono tekstury, wrzucono je w HD, dopracowano wodotryski. Czy to zabieg udany? Tutaj mam trochę mieszane uczucia, bo jednak nie wygląda ona jak milion dolarów. Nie zrozumcie mnie źle, grafika jest naprawdę OK, ale to nie jest wszystko, na co obecnie stać deweloperów.

Ponadto tak jak w pierwowzorze - akcja gry ukazana jest w klasycznym rzucie izometrycznym, do wyboru mamy 12 nacji - takich jak Szwecja, Anglia, Francja czy Rosja. Każde z nich ma swoje drzewko technologii - w grze dostępne jest blisko 70 jednostek i blisko 150 budynków do wzniesienia. Na szczególną uwagę zasługują same bitwy - jednorazowo może brać w nich udział nawet 10 tysięcy jednostek. Zarządzanie takim ogromem wojska to naprawdę spory wyczyn. Fabuła gry bazuje na najważniejszych i najbardziej kluczowych wydarzeniach średniowiecznej Europy. Jeśli natomiast nie jesteśmy fanami samej historii - to nie ma najmniejszego problemu, bo możemy pobawić się w zwykłe potyczki na losowo generowanych mapach.

Czy poleciłbym sprawdzenie nowej, ale jednak starej wersji Kozaków? Hmm.. to nie jest takie proste pytanie. Ostatnio odnoszę wrażenie, że rekomendowanie gier strategicznych trochę mija się z celem - i tak sięga po nie wąskie grono graczy, które jest bardzo dobrze zorientowane na rynku. Natomiast reszta raczej i tak ominie ten tytuł szerokim łukiem.

Jeśli jednak chcecie wiedzieć, jaką ocenę wystawił bym najnowszym Kozakom, to jak na strategię, to gra co najmniej dobra - a jeśli dodamy do tego tę nutkę sentymentu, co zrozumieją na pewno starsi gracze, to ta ocena może tylko wzrosnąć. Muszę jednak przyznać, że trochę się na niej zawiodłem - a może po prostu trochę inaczej ją zapamiętałem. Gra ma pewne mankamenty, problemy z optymalizacją, sztuczna inteligencja potrafi odwalić naprawdę głupie rzeczy, no i czasem po prostu wieje nudą.

Aaaale - to nie zmieni faktu, że Kozacy 3 to gra warta spróbowania. Chociażby tylko po to, by na chwilę przenieść się do zamierzchłych czasów, gdy grali w nią i mówili o niej niemal wszyscy na osiedlu. Cześć!

Zobacz także

2016-06-04, godz. 06:00 [04.06.2016] Przegląd tygodnia Miliardy tworzonych przez grę na bieżąco planet i wszechświat, gdzie ciężko będzie spotkać innego gracza, bo tak wielka ma być ta włóczęga statkiem kosmicznym... No Man's Sky rozpala wyobraźnię branży, wszyscy zastanawiają… » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 [04.06.2016] IS Defense [PC] Temat terrorystów w świetle ostatnich wydarzeń w Europie i na świecie jest bardzo delikatną sprawą. Przerażające zamachy na zawsze zmieniły nastawienie ludzi do świata islamu, a dla wielu jest to wręcz temat tabu. Ale nie dla gliwickiego… » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 [04.06.2016] Giermasz #195 - Ze skrajności w skrajność Dzisiaj "nie bierzemy jeńców"... Z jednej strony recenzja kolejnej przygody słodkiej, różowej kulki czyli Kirby: Planet Robobot - i jak podkreśla Andrzej Kutys to bardzo fajna, dopracowana platformówka dla dzieci, przy której i dorosły… » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 GIERMASZ 2016, czerwiec » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 [04.06.2016] Gry wojenne Pewnie mało który z naszych słuchaczy pamięta film "Gry Wojenne" - nakręcony w 1983 roku, opowiada o młodocianym hakerze, który włamuje się przypadkiem do sieci wojskowej i o mały włos nie wywołuje nuklearnego kataklizmu. Wspominamy… » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 GIERMASZ 2016, czerwiec » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 [04.06.2016] Wakacje z polskimi grami Co prawda najbliższe miesiące niekoniecznie sprzyjają graniu - ale jeżeli potrzebujecie czegoś interesującego, to może warto zainteresować się ofertą polskich studiów. Jak podkreśla Michał Król z Graczpospolita.pl, ostatnio mieliśmy… » więcej 2016-06-04, godz. 06:00 [04.06.2016] Karateka (1984 r.) Od zarania dziejów bijatyki cieszą się niesłabnącą popularnością, mimo swoich podobieństw w samej mechanice gry. W roku 1984 na komputer Apple II pojawił się tytuł, który stworzył podstawy współczesnych gier walki. Karateka… » więcej 2016-05-28, godz. 06:00 [28.05.2016] Giermasz #194 - Polska siła Zgodnie z obietnicą z zeszłego tygodnia, zapraszamy na wielką relację z zakończonego nie tak dawno spotkania polskiej branży gier komputerowych pod hasłem Digital Dragons w Krakowie. W poprzedniej audycji prezentowaliśmy fragmenty… » więcej 2016-05-21, godz. 06:00 [21.05.2016] Doom [PS4] Nowy Doom jest jak szybki strzał w twarz. Nie ma czasu na jakieś przerywniki, na wprowadzanie w historię, na budowanie klimatu. Wszystko można przedstawić w telegraficznym skrócie. Jesteś na Marsie - stop - atakują Cię demony z piekła… » więcej
470471472473474475476