Grę do recenzji dostaliśmy od polskiego wydawcy firmy CDP.pl
Najnowsza część Kozaków to tak naprawdę remake tej starej dobrej strategii. Ukraińskie studio GSC Game World wzięło na warsztat pierwszą wersję tej gry, która niedługo skończy 16 lat i z hukiem wprowadziło ją w obecne czasy. Co ważne co bystrzejsi zdążyli już zauważyć, że przy tej produkcji pracowała duża część ekipy, która odpowiadała właśnie za pierwszą część Kozaków. I wiecie co? To widać, bo gra wiernie odwzorowuje swój pierwowzór. Ekhm... no oczywiście są też pewne różnice, ale o nich za chwile.
Gra przede wszystkim bardzo wyładniała - odświeżono tekstury, wrzucono je w HD, dopracowano wodotryski. Czy to zabieg udany? Tutaj mam trochę mieszane uczucia, bo jednak nie wygląda ona jak milion dolarów. Nie zrozumcie mnie źle, grafika jest naprawdę OK, ale to nie jest wszystko, na co obecnie stać deweloperów.
Ponadto tak jak w pierwowzorze - akcja gry ukazana jest w klasycznym rzucie izometrycznym, do wyboru mamy 12 nacji - takich jak Szwecja, Anglia, Francja czy Rosja. Każde z nich ma swoje drzewko technologii - w grze dostępne jest blisko 70 jednostek i blisko 150 budynków do wzniesienia. Na szczególną uwagę zasługują same bitwy - jednorazowo może brać w nich udział nawet 10 tysięcy jednostek. Zarządzanie takim ogromem wojska to naprawdę spory wyczyn. Fabuła gry bazuje na najważniejszych i najbardziej kluczowych wydarzeniach średniowiecznej Europy. Jeśli natomiast nie jesteśmy fanami samej historii - to nie ma najmniejszego problemu, bo możemy pobawić się w zwykłe potyczki na losowo generowanych mapach.
Czy poleciłbym sprawdzenie nowej, ale jednak starej wersji Kozaków? Hmm.. to nie jest takie proste pytanie. Ostatnio odnoszę wrażenie, że rekomendowanie gier strategicznych trochę mija się z celem - i tak sięga po nie wąskie grono graczy, które jest bardzo dobrze zorientowane na rynku. Natomiast reszta raczej i tak ominie ten tytuł szerokim łukiem.
Jeśli jednak chcecie wiedzieć, jaką ocenę wystawił bym najnowszym Kozakom, to jak na strategię, to gra co najmniej dobra - a jeśli dodamy do tego tę nutkę sentymentu, co zrozumieją na pewno starsi gracze, to ta ocena może tylko wzrosnąć. Muszę jednak przyznać, że trochę się na niej zawiodłem - a może po prostu trochę inaczej ją zapamiętałem. Gra ma pewne mankamenty, problemy z optymalizacją, sztuczna inteligencja potrafi odwalić naprawdę głupie rzeczy, no i czasem po prostu wieje nudą.
Aaaale - to nie zmieni faktu, że Kozacy 3 to gra warta spróbowania. Chociażby tylko po to, by na chwilę przenieść się do zamierzchłych czasów, gdy grali w nią i mówili o niej niemal wszyscy na osiedlu. Cześć!
Zobacz także
2015-11-24, godz. 15:50
[28.11.2015] Need for Speed [PS4]
Jakoś tak się złożyło, że zazwyczaj w recenzowanych produkcjach staram się doszukać głównie pozytywów - nawet jeżeli nie do końca mi się podobają, staram się znaleźć coś, co może być wartością dla innych graczy. Na zasadzie…
» więcej
2015-11-24, godz. 15:46
[28.11.2015] Star Wars: Battlefront [PS4]
Pju, pju, pju. Headshot z blastera, wybiegam z bazy, w grupę szturmowców Imperium rzucam granat uwalniający potężną energię i przebijając się przez śniegową zaspę kątem oka dostrzegam kroczącego robota bojowego AT-ST. Będzie…
» więcej
2015-11-24, godz. 15:46
[28.11.2015] Need for Speed [PS4]
Jakoś tak się złożyło, że zazwyczaj w recenzowanych produkcjach staram się doszukać głównie pozytywów - nawet jeżeli nie do końca mi się podobają, staram się znaleźć coś, co może być wartością dla innych graczy. Na zasadzie…
» więcej
2015-11-24, godz. 15:41
[28.11.2015] Call of Duty: Black Ops III - multiplayer [PS4]
Recenzję Call of Duty: Black Ops III celowo podzieliłem na dwie części, bo ciężko jest w krótkim czasie ograć dokładnie kampanię i spróbować swoich żenujących sił w rozgrywkach sieciowych. W Giermaszu #166 przedstawiłem zabawę…
» więcej
2015-11-20, godz. 17:10
[21.11.2015] Quake (1996 r.)
Rok 1996 to kolejny krok milowy w gatunku trójwymiarowych strzelanin. Po wielkim sukcesie Dooma, amerykańskie studio id Software wydało kolejnego FPS-a, który wyznaczał górne granice gatunku. Panie, panowie, na arenę wchodzi Quake…
» więcej
2015-11-20, godz. 17:06
[21.11.2015] Pod gradobiciem nagród
Mamy grad nominacji - czy będzie też grad nagród? Wiedźmin III: Dziki Gon jest na dobrej drodze, aby pobić przynajmniej dwa rekordy gali Game Awards 2015: bo już mają 7 nominacji, więc liczymy, że i laury będą - o czym opowiada…
» więcej
2015-11-20, godz. 16:05
[21.11.2015] The Book of Unwritten Tales 2 [PS4]
W tym przypadku recenzja będzie właściwie tylko formalnością. Czy raczej - oceną, jak gra się w tę produkcję w wersji na konsolę. Bo przygodówkę point'n'click The Book of Unwritten Tales 2 już Wam przedstawiliśmy …
» więcej
2015-11-20, godz. 15:15
[21.11.2015] The Book of Unwritten Tales 2 [PS4]
W tym przypadku recenzja będzie właściwie tylko formalnością. Czy raczej - oceną, jak gra się w tę produkcję w wersji na konsolę. Bo przygodówkę point'n'click The Book of Unwritten Tales 2 już Wam przedstawiliśmy …
» więcej
2015-11-20, godz. 13:33
[21.11.2015] Tales of Zestiria [PS4]
Tales of Zestiria to naprawdę fajna gra. W kategorii jRPG to jakieś "siedem-w-okolicach-ośmiu". I teraz pewnie zastanowiliście się, dlaczego właśnie złamałem niepisaną recenzencką zasadę, aby potrzymać nieco czytelnika w niepewności?…
» więcej
2015-11-20, godz. 09:43
[21.11.2015] Przegląd tygodnia
Nowe przygody Lary na sklepowych półkach: i chociaż recenzje są dobre bądź bardzo dobre, to wyniki sprzedaży budzą niepokój. Na bardzo ważnym brytyjskim rynku Rise of the Tomb Rider nie radzi sobie dobrze i przegrywa z innymi wielkimi…
» więcej