Extra Giermasz
Radio SzczecinRadio Szczecin » Extra Giermasz
Mmmm: Worlds of Magic: Planar Conquest, nowa strategia - i to polska - i to oparta na Worlds of Magic opartym na Master of Magic. Mniam. Co może pójść nie tak? Przecież to przepis na sukces. Ale nie uprzedzajmy faktów tylko pad w dłonie (to recenzja wersji na PS4) i zanurzamy się w świat eksploracji, ekspansji, eksploatacji i eksterminacji czyli dla fanów np serii Civilization - dobrze znany klasyk. Ja już zacieram ręce, myśląc jak tu całe mapy podbiję zręcznym połączeniem magii, siły, żyłki ekonomisty i myśli technologicznej. Na początek tutorial bo nie należę do cwaniaków uważających instrukcje obsługi za obelgę dla ich inteligencji i tutaj małe zaskoczenie - tylko tyle? Nic więcej mi wyjaśnicie tych dziesiątek pozycji w rozwijanym menu? No dobra, może będą podpowiedzi w trakcie rozgrywania fabuły. I tu drugie zaskoczenie. Jakiej fabuły? Żadnej...

Grę do recenzji dostaliśmy od twórców studia Wastelands Interactive.
GIERMASZ-Recenzja Worlds of Magic: Planar Conquest

Nie ma tu wątku głównego, historii odkrywającej swoje zakamarki i tajemnice. Nic. Wstępu o tym - że są "jakieś tam plany i magowie" - nie liczę, bo to tylko wstęp. Potem opcje są tylko dwie: pole bitwy lub od razu, "na pełnej petardzie", podbój mapy.

"No ale przecież o to chodzi w strategiach!" moglibyście się oburzyć. Nie, moi kochani. Każda strategia, w której brak sensu istnienia nudzi się szybciej niż siemię lniane na śniadanie. To może chociaż multiplayer online? Niestety też nie. To co w tej grze w ogóle jest?

Worlds of Magic: Planar Conquest jest naszpikowane zmiennymi. Liczba informacji, którą nasze strategiczne mózgi muszą przerobić, żeby mieć poczucie podążania wg dobrze zaplanowanej strategii, jest olbrzymia. Już na samym początku wybieramy jeden z dziewięciu światów. Nasi bohaterowie należący do którejś z wielokrotnie już ogranych ras też mają trochę wskaźników i umiejętności. W każdym mieście trzeba dbać o zasoby - materialne i ludzkie. Dodatkowo na mapie co rusz spotykamy przeróżne miejsca, obiekty i wrogów, a na polu bitwy niezliczone rodzaje wojowników, każdy z innymi statystykami.

I jak to wszystko udało się zmieścić? Nie udało się...

Mapa jest tak zabałaganiona, że aż nieczytelna. Podobnie jak cały wachlarz podręcznych menu do zarządzenia np. miastami. A postacie na polu bitwy tak niewyraźnie różne od siebie, że czasami trzeba naprawdę dużej dozy intuicji, żeby zgadnąć czy jednostka którą chcemy zaatakować to łucznik czy miecznik czy właściwie co to jest?

I być może to jest powód, dla którego twórcy Worlds of Magic: Planar Conquest postanowili zmniejszyć tempo gry do poziomu przejedzonego, podstarzałego ślimaka. Już na początku rozgrywki, nawet na niskim poziomie trudności, gdzie przeciwników jest niewielu, a nasze miasta i armie w zarodku musimy czekać i czekać i czekać. Tura za turą. Aż w końcu coś się wybuduje, aż w końcu coś się odkryje.

Coś też jest grubo nie tak z wyważeniem poziomu trudności w stosunku do rozwoju i upływających tur. To nie jest rzadkość, że szybko rozbija nas w pył z pozoru niegroźny przeciwnik. Lub, że utkniemy na dziesiątki tur w mozolnym rozwijaniu armii w celu pokonania jakiegoś monstrum latającego nam po mapie. A propos mapy - tak ograniczonego pola widzenia jeżeli chodzi o odkrywanie mapy, dawno nie widziałam. A poza tym zbyt dużo sytuacji sprawia wrażenie zupełnie przypadkowych i skutecznie zniechęca do dalszej gry.

Nie wątpię, że twórcy Worlds of Magic: Planar Conquest chcieli dobrze. Ale gdzieś w tym pakowaniu opcji strategicznych dla wielbicieli planowania zapomnieli o grywalności. Zapomnieli o konieczności podsuwania graczom jakichkolwiek celów. Zapomnieli nawet o porządnym soundtracku i porządnej grafice. Nawet sterowanie niespecjalnie im wyszło. A szkoda bo teoretycznie jest tu potencjał na fantastyczną turową strategię a w praktyce Worlds of Magic: Planar Conquest tylko zachęca nas do sięgnięcia znów do Heroes of Might & Magic III lub którąś Cywilizację.

Zobacz także

2016-12-09, godz. 10:31 [03.12.2016] Jak kupić telefon i z niego nie zadzwonić Wybuchowej afery z korpogigantem w roli głównej ciąg dalszy: czyli nasz ekspert Radek Lis opowiada o tym, czego nie zrobią posiadacze eksplodujących fabletów. Z tymi smartfonami to w ogóle same problemy, ostrzegamy przed niesympatycznym… » więcej 2016-12-03, godz. 06:00 [03.12.2016] Picross 3D Round 2 [3DS] Na pudełku z tą grą powinno być ostrzeżenie, że odpalacie tylko na własną odpowiedzialność. Gra logiczna Picross 3D Round 2 na przenośną konsolę Nintendo 3DS to... doskonała rozrywka, ale powinni poinformować biednego człowieka… » więcej 2016-12-03, godz. 06:00 [03.12.2016] Picross 3D Round 2 [3DS] Na pudełku z tą grą powinno być ostrzeżenie, że odpalacie tylko na własną odpowiedzialność. Gra logiczna Picross 3D Round 2 na przenośną konsolę Nintendo 3DS to... doskonała rozrywka, ale powinni poinformować biednego człowieka… » więcej 2016-12-03, godz. 06:00 [3.12.2016] Mózgprocesor (1989 r.) Tajny agent, wyspa Thompsona i poszukiwanie Mózgprocesora, komputera naśladującego pracę ludzkiego mózgu. Gracz ma cztery godziny na znalezienie go, dzięki czemu uratuje autora wynalazku, światowej sławy profesora. Tak w skrócie przedstawia… » więcej 2016-12-03, godz. 06:00 [03.12.2016] Picross 3D Round 2 [3DS] Na pudełku z tą grą powinno być ostrzeżenie, że odpalacie tylko na własną odpowiedzialność. Gra logiczna Picross 3D Round 2 na przenośną konsolę Nintendo 3DS to... doskonała rozrywka, ale powinni poinformować biednego człowieka… » więcej 2016-12-03, godz. 06:00 [03.12.2016] Podsumowanie The Game Awards 2016 Kto zdobył laury, a może kogoś niesłusznie pominięto? Jakie były tegoroczne "Oscary branży gier wideo"? Generalnie oceniamy, że jury w tym roku swoje zadanie wypełniło całkiem solidnie. Na jakie nagrody i dlaczego zwróciliśmy… » więcej 2016-12-03, godz. 06:00 [03.12.2016] Giermasz #221 - Mózgprocesor Poprzednie audycje były rekordowe pod względem ilości recenzji? No to zróbmy coś na przekór... W tym Giermaszu tylko jedna recenzja, ale już za tydzień wrócimy silniejsi niż kiedykolwiek. Zresztą, jeżeli macie przenośną konsolę… » więcej 2016-11-26, godz. 06:00 [26.11.2016] World of Final Fantasy [PS4] Lubicie bajkowe gry? Ale takie naprawdę bajkowo-bajkowe? To mam dla Was dobrą wiadomość, która nazywa się World of Final Fantasy. Naturalnie to niemal otwarte zaproszenie dla fanów słynnej serii japońskich gier RPG Final Fantasy… » więcej 2016-11-26, godz. 06:00 [26.11.2016] World of Final Fantasy [PS4] Lubicie bajkowe gry? Ale takie naprawdę bajkowo-bajkowe? To mam dla Was dobrą wiadomość, która nazywa się World of Final Fantasy. Naturalnie to niemal otwarte zaproszenie dla fanów słynnej serii japońskich gier RPG Final Fantasy… » więcej 2016-11-26, godz. 06:00 [26.22.2016] Killing Floor 2 [PS4] Ile razy to już słyszeliście? Zombie, atak, zaraza, choroba i dużo strzelania. Grupowego strzelania. Strzelania, strzelania i strzelania. I od czasu do czasu kupowania nowej broni, żeby móc wrócić do strzelania, strzelania i strzelania… » więcej
439440441442443444445